“Rimsky-Korsakov Scheherazade & Mussorgsky Night on Bald Mountain (Original versions of 1867 & 1880)”, door het Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, o.l.v. Antonio Pappano, op het label Warner Classics. Indrukwekkend!

Rimski-Korsakovs S(c)heherazade, die weelderige verhalen vertelt, en Moessorgski’s huiveringwekkende, “Nacht op de Kale Berg”, zijn twee van de populairste werken uit het Russisch repertoire. Door ze samen te programmeren herinnert Sir Antonio Pappano aan de banden tussen de twee componisten. Tegelijkertijd biedt hij een zeldzame gelegenheid om beide versies van Moessorgski’s “Nacht op de Kale Berg” te horen, één voor orkest en één voor orkest en… zang!

Lees verder

Nick Cave, Sean O’Hagan, “Geloof, hoop en ravage”, uitgegeven door Kokboekencentrum. Een aanrader!

 

“Geloof, hoop en ravage” is een weerslag van gesprekken van popzanger Nick Cave met zijn vriend, de journalist Sean O’Hagan. In dit boek onthult Nick Cave zijn diepe emoties. Het verkent existentiële vragen over geloof, kunst, muziek, vrijheid, verdriet en liefde en stapt zonder terughoudendheid Cave’s levensreis in. Van zijn vroege jeugd tot het heden, met inbegrip van zijn liefdes, zijn onwankelbare arbeidsethos en zijn opmerkelijke metamorfose in recente jaren. Van heroïneverslaving tot het uiteenvallen van bands: de singer-songwriter vertelt over zijn verleden en de pijn van het verlies door de dood van zijn 15-jarige zoon, Arthur in 2015.

Lees verder

Bijzonder verfijnde “J.S. Bach, Passionsoratorium”, door Il Gardellino Choir & Orchestra o.l.v. Alexander Grychtolik, op het label Passacaille.

De klavecinist en dirigent Alexander Grychtolik en het Belgisch topensemble Il Gardellino presenteren een poging om het Passieoratorium BWV Anh. 169 te reconstrueren, waaraan Bach rond 1725 begon, maar nooit voltooide. Deze opname is bedoeld om aan te tonen dat de componist met Picanders vrij Passiegedicht ook zijn eigen bijdrage moet hebben gepland aan het toen populair genre van het vrij gecomponeerd Passieoratorium. Talrijke gedetailleerde vragen over het werk zullen waarschijnlijk voor altijd onbeantwoord blijven. In de geest van artistiek experiment is deze versie weliswaar bedoeld om een nieuw en verruimend aspect van Bachs passiestijl te verkennen. Lees verder

“Mendelssohn & Bach, Matthäus-Passion”, door The Bach Choir of Bethlehem en het Bach Festival Orchestra o.l.v. Christopher Jackson, op het label Analekta.

Bijna 74 jaar lang, vanaf het overlijden van J.S. Bach in 1750, was zijn Matthäus Passion vrijwel compleet vergeten. Een  verjaardagscadeau voor de jonge Felix Mendelssohn in 1824, nl. een kopie van Bachs Matthäus Passion, zou de muziekgeschiedenis veranderen, toen hij vijf jaar later in Berlijn, het werk voor het eerst opnieuw uitvoerde… Deze dubbel cd is dan ook een indrukwekkende, authentieke, historische ontdekking! Lees verder

“Louis Thevenet – Een leven in kleur”, een prachtuitgave van Hannibal. Om te ontdekken!

De schilder, Louis Thevenet, wordt binnenkort 150 jaar. In Halle laten ze deze verjaardag niet onopgemerkt voorbijgaan. Louis Thevenet (1874-1930) werd in Brugge geboren maar woonde nl. meer dan 14 jaar in Halle. Een groot deel van zijn oeuvre kwam daar tot stand en bood een unieke blik op de stad. Ontdek wie deze bijzondere schilder was en laat je meenemen in 150 jaar Thevenet. Deze internationaal bekende kunstenaar werd door James Ensor omschreven als “meester-schilder van de geneugten uit Zuid-Brabant”. Hij verbleef op diverse plekken, van de kust tot Halle, waar hij zijn laatste veertien levensjaren doorbracht. Het boek hoort bij de gelijknamige tentoonstelling van 23 maart tot 27 oktober 2024 in den AST en Villa Servais in Halle.

Lees verder

“Constant Permeke”, alweer een heel bijzondere uitgave van Hannibal. Niet te missen!

Het boek, “Constant Permeke”, verschijnt naar aanleiding van de heropening van het Permekemuseum in Jabbeke. Want, na drie jaar renovatiewerken is het zover. Het Permekemuseum opent vanaf 29 maart, opnieuw haar deuren voor het publiek. Het boek is prachtig geïllustreerd met tientallen schilderijen, beelden en tekeningen en veel archieffoto’s, die samen met verhelderende essays van Permeke-experts als o.a. Inne Gheeraert en literaire bijdragen van David Van Reybrouck en Daniël Rovers, een uitvoerige, deskundige kijk geven op zijn leven en zijn werk. 

Lees verder

“Maurice Yvain, Albert Willemetz, Yes!”, door Les Frivolités Parisiennes, op het label Alpha. Heerlijk!

Terwijl Reynaldo Hahn en André Messager met een liefdevolle blik naar het verleden keken, componeerden Maurice Yvain, Henri Christiné en Raoul Moretti, de nieuwe Franse operette, wiens waanzinnige ritmes, zij het duidelijk met een Parijse inslag, in de richting van de eigentijdse jazz of swing keken. De geest van de Années folles combineerde elegantie en brutaliteit met verfijning. De operettes van Maurice Yvain waren in de jaren ’20, heel succesvol. De fantasie van de ‘swing’-muziek, de pakkende chansons in perfect geoliede ritmes, waren een rage in het Parijs van toen.

Lees verder

“The King’s Playlist”, door Ensemble Molière, op het label Linn.

In het Versailles van de Franse koningen was muziek overal aanwezig, vooral bij ceremoniële evenementen, en specifiek bij de koninklijke maaltijden. Tientallen jaren dineerde de vorst nl. in het openbaar met muziek. Lalande’s “Symphonies pour les Soupers du Roi” waren daar prachtige voorbeelden van. Het Ensemble Molière presenteert op deze cd een weelderige en gevarieerde selectie van Franse barokmuziek, die de Zonnekoning Louis XIV begeleidde in zijn dagelijks leven.

Lees verder

“Haendel, Poro, re delle Indie”, door Il Groviglio o.l.v. Marco Angioloni, op het label Château de Versailles Spectacles. Een magnifieke, verrijkende ontdekking!

Het Italiaans libretto van “Poro, re dell’Indie”, een opera seria in drie bedrijven, is een bewerking van “Alessandro nell’Indie” door Metastasio, gebaseerd op de ontmoeting van Alexander de Grote met Porus in 326 voor Christus. De opera verlegde weliswaar de nadruk van het verhaal van Alessandro naar de  relatie tussen Poro en Cleofide. Het libretto was al in 1729, op muziek gezet door Leonardo Vinci en werd gedurende de 18de eeuw gebruikt als tekst voor wel meer dan zestig opera’s. De jonge tenor Marco Angioloni, die de rol van Alexander zingt, brengt deze opera met zijn Ensemble Il Groviglio en een schitterende cast opnieuw tot leven.

Lees verder