Zes virtuoze, vocale solisten gingen samen met de instrumentalisten van Les Accents de dramatische en expressieve uitdagingen aan van Serpentes ignei in deserto (Vurige slangen in de woestijn), een bijbels oratorium uit 1735 van Johann Adolf Hasse op een libretto van Bonaventura Bonomo, gecomponeerd voor het Ospedale degli Incurabili in Venetië.
Johann Adolf Hasse werd in 1699 in de buurt van Hamburg geboren, studeerde in Italië en was actief in muzikale centra als Napels, Wenen, Dresden en Venetië, waar hij Serpentes ignei in deserto componeerde. Grootvader was organist in Lübeck. Zijn overgrootvader was Peter Hasse ‘de Oude’, een leerling van Jan Pieterszoon Sweelinck in Amsterdam. Zijn eerste muziekonderricht ontving hij van zijn vader. Zijn muzikale loopbaan begon Hasse als tenor, eerst bij de Theater am Gänsemarkt in Hamburg. Daar voerde Reinhard Keiser de scepter en werd voornamelijk Duits repertoire uitgevoerd. Vervolgens trok Hasse naar Brunswijk, waar zijn eerste opera Antioco in het hoftheater werd opgevoerd (1721).
In 1722 ging hij naar Napels om verder te studeren bij Nicola Porpora en – als een van zijn laatste leerlingen – bij Alessandro Scarlatti. Vanaf 1727 werkte hij in Venetië aan het Conservatorio degli Incurabili, een opvanghuis voor jonge meisjes, die met veel muziekonderricht werden beziggehouden. Hasse was van 1735 tot 1764, ‘Ober-Hofkapellmeister’ van de keurvorst, Friedrich August II van Saksen in Dresden (Saksen), het Firenze aan de Elbe. Hasse vestigde zich in 1764 in Wenen en werd er de lievelingscomponist van keizerin Maria Theresia.
Na jaren van omzwervingen in de woestijn vinden de Hebreeërs een lange tijd, en sommigen twijfelen aan goddelijke gunsten. Heiligschennis! We kennen het geduld van de God van het Oude Testament: hij besprenkelt de wanhopigen met slangen wier beet vreselijke brandwonden veroorzaakt. Een engel kondigt aan dat het voldoende zal zijn om een bronzen slang te laten smelten, waarvan de aanblik de ongelukkigen zal genezen.
De centrale rol van Mozes wordt vertolkt door contratenor Philippe Jaroussky, naast sopraan Julia Lezhneva als Engel, sopranist Bruno de Sá, en nog drie contratenors, nl. Jakub Józef Orliński, Carlo Vistoli en David Hansen. “De partituur is veeleisend voor alle zangers,” verklaart Thibault Noally. “Elk personage is verschillend, en elk van onze solisten heeft een unieke persoonlijkheid en een uniek stemtimbre. Het resultaat is een grote verscheidenheid aan stemmingen en kleuren.”
De Franse violist Thibault Noally (1982) studeerde bij Maurice Talvat, Yuko Mori en Irina Medvedeva. In 2000 ging hij aan de Royal Academy of Music in Londen studeren bij Lydia Mordkovitch, een leerlinge van David Oistrakh. Hij studeerde ook oude muziek en speelde samen met Margaret Fautless, Micaëla Comberti en Sir Trevor Pinnock. Hij werkte ook samen met vele ensembles als het Ensemble Baroque de Limoges, Concerto Köln, het Ensemble Matheus, Orfeo 55 en Opus 5. Sinds 2006 is hij concertmeester van Les Musiciens du Louvre-Grenoble o.l.v. Marc Minkowski. Hij werkte ook samen met de celliste Ophélie Gaillard in het “Ensemble Pulcinella” en is gast concertmeester van de “Sinfonia Varsovia”. Hij treedt regelmatig op met gerenommeerde zangers en zangeressen als Cecilia Bartoli, Anne Sofie von Otter, Jennifer Larmore en Philippe Jaroussky, en verschijnt als solist op internationale podia. Daarnaast is hij te zien op de meest prestigieuze festivals (Aix-en-Provence, Mozartwoche Salzburg …). In januari 2011 dirigeerde hij de “Musiciens du Louvre-Grenoble” met Philippe Jaroussky, tijdens de befaamde Mozartwoche in Salzburg.
Rolverdeling:
Philippe Jaroussky, contratenor, Moyses
Julia Lezhneva, sopraan, Angelus
Jakub Józef Orliński, contratenor, Nathanael
Bruno de Sá, sopranist, Josue
Carlo Vistoli, contratenor, Eleazar
David Hansen, contratenor, Eliab
Hasse Serpentes Ignei In Deserto Les Accents Thibault Noally cd ERATO 5021732399045