“Grażyna Bacewicz, String Quartet No 4, Piano Quintet No1”, door Karski Quartet en Jâms Coleman, op het label Evil Penguin. Een meerwaarde.

Grażyna Bacewicz (1909-1969) was een Poolse componiste en violiste van Litouwse afkomst, wiens groeiende erkenning voortkwam uit de uitzonderlijke kwaliteit en de directe, sonore resonantie van haar muziek.

Grażyna Bacewicz studeerde compositie bij Kazimierz Sikorski (1895-1986) en piano bij de legendarische pedagoog, Józef Turczyński (1884-1953) aan het conservatorium van Warschau. De bewerking van Sikorski van “Mazurek Dąbrowskiego” (“Polen is nog niet verloren”) is nu het Pools volkslied. In 1932 studeerde ze aan de École Normale de Musique in Parijs bij Nadia Boulanger. Gedurende deze tijd bleef ze viool spelen en studeerde ze bij André Touret en Carl Flesch. In 1934-1935 en opnieuw na de Tweede Wereldoorlog, gaf ze les aan de Muziekacademie van Łódź (foto’s), gehuisvest in het Karol Poznański-paleis. In 1999, dertig jaar na haar overlijden, werd de Muziekacademie de Grażyna en Kiejstut Bacewicz Muziekacademie Łódź, vernoemd naar haar en naar haar broer.

Aanvankelijk was Grażyna Bacewicz een professionele violiste. Ze was in 1935 prijswinnaar van de Internationale Vioolwedstrijd Henryk Wieniawski in Warschau en werd vervolgens violiste/concertmeester van het symfonieorkest van de Poolse radio. Ze trad trouwens ook op als soliste in binnen- en buitenland. Bacewicz componeerde o.a. 4 symfonieën, 7 Vioolconcerti en tal van muziek bij toneelstukken, filmmuziek en muziek voor de radio.

De kwaliteiten van het Strijkkwartet nr. 4 (1951) en het Pianokwintet nr. 1 (1952) vormen een ideale manier om Bacewicz’ karakteristieke stijl te ontdekken. De uitvoeringen zijn idiomatisch, met overtuiging en frisheid gebracht door een jong, toonaangevend Pools-Belgisch strijkkwartet. Het inspirerend enthousiasme van de leden van het Karski Quartet heeft een communicatieve drijfveer die u als luisteraar meteen aanspreekt. Het Karski Kwartet nam trouwens al, samen met de cellist Raphael Feye, de succesvolle cd Boccherini Strijkkwintetten (EPRC 0057) (foto) op. Het programma werd vervolledig met een arrangement voor strijkkwartet van Ignacy Zalewski van het melancholisch, Pools volksliedje, “W polu lipeńka”, “In het veld van de linde”.

Het Karski kwartet werd in 2018 opgericht door de violistes Kaja Nowak en Natalia Kotarba, de violist en altviolist Diede Verpoest en de celliste Julia Kotarba. Na samengespeeld te hebben in vele verschillende combinaties, traden de vier musici voor het eerst in kwartet op in het kader van de Resonances Chamber Music Academy editie 2018. Kort daarna wonnen ze de Eerste Prijs alsook de Speciale Prijs voor de alumni van het Koninklijk Conservatorium van Brussel op de 4e Internationale muziekwedstrijd ‘Triomf van de kunst’ in Brussel. Het Karski Quartet dankt zijn naam aan Jan Karski (1914-2000) (foto), de legendarische, Poolse verzetsstrijder uit WO II. Karski zette zich in om anderen de dramatische waarheid omtrent de oorlog te onthullen en de leden van het Karski Quartet geloven er rotsvast in dat elk tijdvak nood heeft aan helden als hij.

De pianist, Jâms Coleman, afkomstig uit Anglesey, Noord-Wales, studeerde muziek aan Girton College, Cambridge, waar hij ook koorzanger was. In 2016 studeerde hij af met een master aan de Royal Academy of Music, waaraan hij vervolgens verbonden bleef als Fellow. In 2018, was hij artistiek directeur van een concertreeks in de St Clement Danes Church in het centrum van Londen, met wel vierentwintig lunchconcerten en vijf avondconcerten.

Grażyna Bacewicz String Quartet No 4 Piano Quintet No 1 Karski Quartet Jâms Coleman cd Evil Penguin EPRC 0078

https://www.stretto.be/2025/03/27/ontdek-witold-lutoslawski-karol-szymanowski-en-grazyna-bacewicz-door-het-royal-scottish-national-orchestra-o-l-v-thomas-sondergard-op-het-label-linn-groots-en-diepgaand/