“Raff, Complete Piano Suites – 1”, door Hyelim Kim, op het label Grand Piano. Een ontdekking!

Joachim Raff (1822-1882) componeerde zeven suites voor piano, een vorm die hij prefereerde boven de sonate. Dit gaf hem als componist meer vrijheid wat resulteerde in zijn meest substantiële bijdrage aan de pianoliteratuur. Deze release is de eerste moderne opname van 3 van Raffs pianosuites, gemaakt met behulp van de nieuw gepubliceerde editie van de pianosuites door de musicoloog Volker Tosta, de hoofdredacteur van de muziekuitgeverij Edition Nordstern in Stuttgart, die ook de begeleidende teksten voor deze release schreef.

De in het mooie, Zwitserse Lachen (foto) geboren componist en pianist, Joachim Raff was pianoleraar in Wiesbaden en werd in 1877, directeur van het Dr. Hoch’s Konservatorium in Frankfurt. Samen met Peter Cornelius, Alexander Ritter, Felix Draeseke en Wendelin Weißheimer, behoorde hij in Weimar tot de “Neudeutsche Schule” rond Franz Liszt. Hij componeerde o.a. 11 opvallende, programmatische symfonieën, 5 Shakespeare-ouvertures, zes opera’s, twee cello- en twee vioolconcerti, koorwerken, kamermuziek en muziek voor piano solo.

Joachim Raff (foto) genoot tijdens zijn leven de hoogste reputatie, maar werd later alleen herinnerd voor zijn beroemde “Cavatina”, het derde van zijn “6 Morceaux” op. 85, uit 1859, opgedragen aan de Oostenrijkse violist en altviolist, Ludwig Straus (1836-1899) (foto), concertmeester in Frankfurt, een aantrekkelijk kort stuk, waarvan veel arrangementen werden gemaakt.

Aangemoedigd door Mendelssohn en vervolgens door Liszt, was hij assistent in Weimar en orkestreerde hij symfonische gedichten van Liszt. Zijn eigen werk als componist begon toen hij in 1856, Weimar verliet, om zich te vestigen in Wiesbaden en vervolgens, vanaf 1877, in Frankfurt, als directeur van het Hoch’s Conservatorium (foto’s), een functie die hij tot zijn overlijden behield. Zijn 5 Shakespeare ouvertures en zijn 11 symfonieën vormden als het ware een synthese van absolute muziek en het programmatisch element van de Nieuwe-Duitse School, geïllustreerd in de symfonische gedichten van Liszt. De meeste van zijn symfonieën hadden titels, bv. nr. 6, op. 189, “Gelebt, gestrebt; gelitten, gestritten; gestorben, umworben” uit 1873, of nr. 7, op. 201, “In den Alpen”, uit 1875. De laatste vier, “Frühlingsklänge”, 1876, “Im Sommer”, 1878, “Zur Herbstzeit”, 1879 en “Der Winter”, 1876, verklankten de vier seizoenen.

Raff was een grotendeels autodidactisch componist wiens stijl zich tussen het Duits traditionalisme van Schumann en de nieuwere school van Wagner bevond. Hij droeg bij aan het repertoire van Duitse kamermuziek met werken variërend van 8 strijkkwartetten tot duo Sonates, inclusief vijf sonates voor viool en piano. Even productief in zijn werken voor piano, componeerde Raff transcripties en fantasieën, en koorwerken, waaronder 2 indrukwekkende Psalm-toonzettingen, “Psalm 130, De Profundis für 8-stimmigen Sopran, Chor und Orchester”, opgedragen aan Liszt en het oratorium, “Welt-Ende – Gericht – Neue Welt”, op. 212, naar de Openbaring van Johannes. Raff genoot enig succes met zijn eerste opera (große heroische Oper in 4 Akten), “König Alfred”, voor het eerst opgevoerd in Weimar in 1853, en ook een andere van zijn zes opera’s, “Dame Kobold”, naar de mantel-en-degen komedie van Pedro Calderón de la Barca, kreeg aandacht.

Hyelim Kim (1996), geboren in Zuid-Korea, begon op vijfjarige leeftijd met pianospelen en verhuisde op haar zeventiende naar Duitsland, waar ze studeerde bij Georg Friedrich Schenck. Ze behaalde een bachelordiploma aan de Robert Schumann Hochschule Düsseldorf en een masterdiploma aan de Hochschule für Musik und Tanz Köln, waar ze haar Konzertexamen voortzette bij Claudio Martínez-Mehner en Nina Tichman. In 2023, ontving ze een beurs van de Fondation Clavarte in Bern.

Ze is prijswinnares van belangrijke internationale pianowedstrijden, waaronder de internationale pianowedstrijden Clara Haskil (Vevey) en Arcangelo Speranza (Taranto), de Hastings International Piano Concerto Competition, Les Étoiles du Piano (Roubaix) en de Annarosa Taddei International Competition (Rome), en maakte haar orkestdebuut op tienjarige leeftijd met de in 1956 opgerichte, Moldavische “Filarmonica ‘Mihail Jora’ Bacău. Sindsdien speelde ze o.a. met het Royal Philharmonic Orchestra, de Southbank Sinfonia, het Zermatt Festival Orchestra en het Orchestre de Picardie, het Gürzenich Orchester Köln en het Orchestre Philharmonique du Maroc.

Tracklist:

Pianosuite nr. 1 in a mineur, Op. 69

Preludio

Mazurka

Toccatina

Aria

Fuge

Pianosuite nr. 3 in e mineur, Op. 72

Preludio

Menuetto

Toccata

Romanza

Fuge

Pianosuite nr. 5 in g mineur, Op. 162

Elegie in Sonatenform

Volkslied mit Variationen

Ländler

Märchen

Raff Complete Piano Suites . 1 Hyelim Kim cd Grand Piano GP957

https://www.stretto.be/2023/09/10/joachim-raff-symphony-no-5-lenore-ein-feste-burg-ist-unser-gott-overture-door-het-slovak-state-philharmonic-o-l-v-urs-schneider-op-het-label-naxos-grandioos/

https://www.stretto.be/2023/07/07/joachim-raff-symphonie-no-8-fruhlingsklange-symphony-no-9-im-sommer-door-de-slovak-state-philharmonic-o-l-v-urs-schneider-op-het-label-naxos-een-heuse-ontdekking/

https://www.stretto.be/2017/11/29/ontdek-schitterende-muziek-voor-piano-en-orkest-van-joachim-raff-1822-1882-op-het-label-grand-piano/