Ontdek “Paul Ben-Haim, Music for violoncello”, door Ofer Canetti (cello) en Andrei Gologan (piano) en de Württembergische Philharmonie Reutlingen o.l.v. Friederike Kienle, op het label Capriccio.

In het oeuvre van Paul Ben-Haim (1897-1984), geboren in München als Paul Frankenburger, speelde de cello als sonore evocatie van het timbre van de stem van de wijze koning Shelomo, een prominente rol. Ontdek op deze cd deze heel bijzondere muziek.

Paul Ben-Haim/Paul Frankenburger (foto), studeerde van 1915 tot 1920 aan de Akademie der Tonkunst in München bij Friedrich Klose en Walter Courvoisier (compositie) alsook bij Berthold Kellermann (piano). Van 1924 tot 1931, was hij dirigent in Augsburg. De Joodse componist, Heinrich Schalit, vroeg hem om motetten en psalmen op Bijbelse teksten te componeren. Toen de nieuwe directeur van de opera in Augsburg, een nazi, hem de opzegging van zijn baan mededeelde, wist hij dat er voor hem in Duitsland geen plaats meer was. In 1933, emigreerde hij naar Tel Aviv, veranderde er zijn naam naar het Hebreeuws, Ben-Haim, en leefde daar als freelance-componist en dirigent.

Na zijn emigratie pleitte Ben-Haim steeds meer voor een specifiek Joodse nationale expressie. Zijn composities hadden een laatromantische inslag die aan Ernest Bloch deed denken en waren vaak beïnvloed door Midden-Oosterse invloeden. Hij maakte trouwens kennis met de melodiek, ritmiek en klankkleur van Joodse en Arabische liederen door samenwerking met de zangeres Braha Zefira (1910-1990) (foto), een baanbrekende Israëlische singer-songwriter, musicoloog en actrice van Jemenitisch-Joodse afkomst.

Ofer Canetti (1987) is een veelgeprezen Israëlisch-Portugese cellist, bekend om zijn uitzonderlijke muzikaliteit en diepgaande emotionele expressie. Hij studeerde af aan de Buchmann-Mehta School of Music in Tel Aviv en de Hochschule für Musik in Keulen en ontwikkelde zijn artistieke vaardigheden onder leiding van vooraanstaande mentoren, waaronder prof. Hillel Zori, prof. Clemens Hagen van de Mozarteum Universiteit in Salzburg en prof. Uzi Wiesel. Zijn debuut in Carnegie Hall in 2010 markeerde de start van een indrukwekkende internationale carrière met regelmatige recitals in heel Europa. Naast zijn rol als solocellist van het Stuttgarter Kammerorchester heeft Ofer belangrijke bijdragen geleverd aan de kamermuziek. Hij was medeoprichter van het Testore Quartet en werkte samen met gerenommeerde ensembles zoals het Aviv Quartet en het Amar Quartet, waarmee hij optrad op prestigieuze festivals over de hele wereld.

Andrei Gologan (1992) werd geboren in Roemenië in een familie zonder muziek. Hij kreeg zijn eerste pianolessen op vijfjarige leeftijd en won slechts zes maanden later zijn eerste wedstrijd. Hij begon zijn muzikale opleiding in Roemenië bij de pianist en componist Iulian Arcadi Trofin en zette deze later voort aan de Mozarteum Universiteit in Salzburg bij Pavel Gililov, waar hij in 2020 cum laude afstudeerde. Sinds 2024 is hij docent pianokamermuziek aan de Musikhochschule Freiburg. Andrei Gologan won prijzen op talloze internationale pianowedstrijden, waaronder de Horowitz International Piano Competition in Kiev en de Lions European Music Competition in Istanbul, en ontving beurzen van gerenommeerde muziekacademies zoals Verbier Festival Academy, het Oxford Piano Festival, de IMS Prussia Cove en de International Music Academy in het Vorstendom Liechtenstein. Als gepassioneerd kamermusicus richtte hij samen met zijn pianoduopartner Roxana Cîrciu, het internationaal Buzz Chamber Music Festival op. Dit festival vindt sinds 2024 plaats in Obertrum am See (Salzburger Land) en beoogt (klassieke) kamermuziek vanuit vernieuwende perspectieven te belichten.

De Duitse dirigente Friederike Kienle (1979) staat bekend om haar gedurfde projecten die de grenzen van het klassieke repertoire verleggen en heeft zich gevestigd als een veelzijdige en innovatieve kracht in de hedendaagse muziekwereld. Haar indrukwekkende carrière omvat optredens met talloze toonaangevende Duitse orkesten. Haar opleiding omvatte studies bij prof. Tetsuya Shimono in Tokio en een masterdiploma bij prof. Rasmus Baumann aan de HMDK in Stuttgart. Ze volgde ook masterclasses bij gerenommeerde dirigenten zoals Kurt Masur, Roberto Rizzi Brignoli, Ana Zorana Brajovic en Stefan Blunier. In 2020 richtte Kienle Ensemble Balance op in Stuttgart. Met dit ensemble nam ze de kamersymfonische versie van Bruckners Zevende symfonie voor elf instrumenten op, die in 2025 werd uitgebracht door Hänssler Classics. Haar werk met Ensemble Balance werd ondersteund door een Neustart Kultur-subsidie van de Duitse federale overheid en aanvullende financiering van het ministerie van Baden-Württemberg.

Kienle zet zich sterk in voor muziekeducatie en culturele participatie, zet zich in voor een jonger publiek en zet zich actief in voor diversiteit in de kunsten. Haar repertoire omvat werken van vrouwelijke componisten, componisten met diverse culturele achtergronden en historisch ondervertegenwoordigde stemmen in het concertrepertoire. In juni 2025 reisde ze bv. naar Oekraïne voor een samenwerkingsproject met het Rivne Philharmonic Orchestra, waar ze een concert presenteerde in het teken van solidariteit en artistieke samenwerking met lokale muzikanten. Het initiatief trok veel aandacht in zowel de Duitse als de Oekraïense media en onderstreepte de rol van muziek bij het bevorderen van dialoog en verbinding over de grenzen heen.

Kienle is zelf ook celliste en trad wereldwijd op met orkesten in Duitsland en Japan, nam verschillende cd’s op en leidde tien jaar lang de celloklas aan de Hokkaido University of Education in Sapporo, Japan. Sinds 2021, is ze artistiek leider van de Balance-concertserie in de Berger Kirche in Stuttgart en in 2025 werd ze redacteur bij de Zuidwest-Duitse radiozender SWR Kultur.

Tracklist:

Cello Concerto

Three Songs Without Words (Arr. for Cello & Orchestra by Anonymous)

Music for Violoncello

Two Landscapes, Op. 27

Sonata for 2 Mandolins, Guitar, Harpsichord, Harp & String Orchestra

Paul Ben-Haim Music for violoncello Cello Concerto Three Songs Without Words Two Landscapes Ofer Canetti Andrei Gologan Württembergische Philharmonie Reutlingen Friederike Kienle cd Capriccio C5556