


De zwarte, Amerikaanse contratenor, Reginald Mobley (1977), vooral bekend door het zingen van werken van Henry Purcell en Johann Sebastian Bach, toont zich met zijn cd’s “Because” & “Solitude”, als een bezielde zanger van Afro-Amerikaanse spirituals en gospelmuziek en als een specialist van vocale barokmuziek. Niet te missen!


Liederen van Afrikaanse slaven gaven uiting aan pijn en verlangen, maar ook aan vreugde en het verlangen naar vrijheid. Als oorsprong van vele muziekstijlen die met de Verenigde Staten van Amerika worden geassocieerd, waaronder jazz, gospel, blues, soul, funk, kortom alle Afro-Amerikaanse muziek, is het repertoire van ‘Spirituals’ een ware ode aan veerkracht. De schoonheid en kracht van zowel de teksten als de muziek symboliseren hoop en vertrouwen in de mensheid. Het doel van dit project is om recht te doen aan dit muzikale erfgoed en de uitvoerders uit het verleden te eren. “Because” bevat muziek van zwarte componisten en dichters op een programma met een verzameling liederen, gearrangeerd of gecomponeerd door componisten zoals H.T. Burleigh en Florence Price. Suggestieve Traditionals zoals “Sometimes I feel like a motherless child”, “Deep river” en andere anonieme “gospelsongs” worden daarbij op een interactieve en organische manier geïmproviseerd aan de piano.
De Amerikaanse contratenor Reginald Mobley en de Franse jazzpianist Baptiste Trotignon (samen op de foto), winnaar van talloze prijzen (Victoires du Jazz, Django d’Or), hebben hun talenten en gevoeligheden gebundeld om deze spirituals en de muziek van zwarte componisten zoals Harry T. Burleigh (1866-1949) en Florence Price (1887-1953) te vieren, wier prachtige transcripties en melodieën samensmelten met Baptiste Trotignons subtiele arrangementen van het beroemde “Sometimes I feel like a motherless child”. De melodie “Because”, gecomponeerd door Florence Price op een gedicht van Paul Laurence Dunbar “Because I had loved so hard (…) Because I had loved so vainly…”, inspireerde de titel van de cd.

Na “Because”, dat diverse prijzen won (Opus Klassik, Edison Klassiek, GRAMMY® Award-nominatie), wijdde de Amerikaanse contratenor een nieuwe opname aan Engels repertoire met een eenvoudige combinatie van voornamelijk luit en viola da gamba. De cd “Solitude” opent met Henry Purcells ontroerend “Tis Nature’s Voice” en andere beroemde Purcell-melodieën, gevolgd door de melancholie van John Dowland en onthult de declamatorische charme van de 17de-eeuwse Engelse componisten John Blow en John Eccles, die behoorden tot de kring van Samuel Pepys. 


Vervolgens reist hij naar Amerika, waar hedendaagse componisten Jonathan Woody en Douglas Balliett “de ontembare veerkracht in het verhaal van een weggelopen slaaf” verkennen, zoals verteld door de briljante, Afro-Amerikaanse haiku-dichteres, Crystal Simone Smith (1973) (foto), de auteur van “Down to Earth”, “Running Music” en “Routes Home”. Met Brandon Acker op luit, theorbe en barokgitaar en Douglas Balliett op viola da gamba en contrabas, voltooit Reginald Mobley zijn intieme reis met liederen, die in de 19de eeuw werden gearrangeerd door de zwarte, Amerikaanse gitarist, componist en abolitionist, Justin Holland (1819-1887). Subliem!


Because Reginald Mobley with Baptiste Trotignon cd Alpha 936
Solitude Reginald Mobley Brandon Acker Douglas Balliett cd Alpha 1161