

Samen met het BBC Symphony Orchestra onder leiding van George Vass presenteert Clare Hammond een origineel programma met 3 belangrijke werken voor piano en orkest van Engelse componisten, een programma dat een uniek perspectief biedt op hoe het pianoconcerto, de muzikale stromingen in het midden van de 20ste eeuw in Groot-Brittannië weerspiegelde.
Het Engels Pianoconcerto werd geboren rond 1770. De eerste, Engelse pianoconcerti waren van de hand van Carl Friedrich Abel (1723-1787), James Hook (1746-1827) en Philip Hayes (1738-1797). En, eigenlijk moet Johann Christian Bach (1735-1782), (“de Milanese of Londense Bach”) daar nog bij, die zich in 1762, in Londen vestigde. Johann Christian Bach componeerde immers 17 klavierconcerti (o.a. 6 op.1 en 6 op.7). De eerste, Engelse pianoconcerti werden gecomponeerd voor de “square piano” (“Tafelklavier”) (foto) van de Duitse instrumentenbouwer, Johannes Zumpe (1726-1790), één van de “Zwölf Apostel“ onder de Duitse pianobouwers, die ten tijde van de Zevenjarige Oorlog, in 1761, naar Londen verhuisde, en die daar aan Princes Street, Hanover Square, zijn zaak opende.
Michael Tippett (1905-1998) (foto) verwierf bekendheid tijdens en direct na de Tweede Wereldoorlog. Samen met zijn tijdgenoot Benjamin Britten, behoorde hij tot de belangrijkste Britse componisten van de 20ste eeuw. Tot zijn bekendste werken behoren het oratorium “A Child of Our Time”, de orkestrale “Fantasia Concertante on a Theme of Corelli” en de opera “The Midsummer Marriage”. In 1953, kreeg Tippett van de John Feeney Charitable Trust de opdracht een werk te componeren voor het City of Birmingham Symphony Orchestra. Dit was het tweede werk dat de Feeney Trust vroeg voor het orkest (het eerste waren de “Meditations on a Theme by John Blow” van Sir Arthur Bliss (1891-1975)). 
John Feeney (1839-1905) (foto), was een kranteneigenaar en filantroop, en de eigenaar van de Birmingham Post. Een aanzienlijk deel van zijn vermogen doneerde hij om de “John Feeney Charitable Trust” op te richten, ten behoeve van de openbare liefdadigheidsinstellingen in de stad Birmingham, de promotie en cultivering van kunst in de stad en de verwerving en het onderhoud van openbare parken, recreatiegebieden en open ruimtes in of nabij de stad. Tientallen muziekwerken die in opdracht van de John Feeney Charitable Trust zijn gecomponeerd, worden bewaard in de “Cadbury Research Library” van de Universiteit van Birmingham.
Tippett had al met het idee gespeeld om een pianoconcerto te componeren. In 1950, had hij nl. de Duitse pianist Walter Gieseking (1895-1956) (foto) de eerste beweging van Beethovens vierde pianoconcert horen repeteren voor een concert in Engeland. Gieseking stond bekend om zijn interpretatie van dit concerto. Een Britse criticus schreef over een uitvoering in februari 1936 met het BBC Symphony Orchestra onder leiding van Adrian Boult dat Gieseking “de juiste pianist was voor Beethovens vierde pianoconcert”, die speelde met “precisie en delicatesse” en luisteraars “alle muziek bood, duidelijk begrepen, diepgaand gevoeld en in zijn geheel gezien”. Tippett schreef later: “Onder invloed van een uitzonderlijk poëtische maar klassieke uitvoering van de Beethoven-beweging raakte ik ervan overtuigd dat er een hedendaags concert geschreven zou kunnen worden, waarin de piano opnieuw wordt gebruikt om zijn poëtische mogelijkheden”.


In 1925-1926 componeerde William Walton (1902-1983) een balletpartituur waarvan hij hoopte dat deze door Sergei Diaghilev zou worden geaccepteerd voor zijn gezelschap, de “Ballets Russes”. Diaghilev verwierp echter de partituur, Walton herwerkte ze tot een concertstuk en droeg elke beweging op aan één van zijn vrienden en beschermheren, de Sitwells, de eerste aan Osbert, de tweede aan Edith en de derde aan “Sachie” (Sacheverell).
Het werk werd voor het eerst uitgevoerd in januari 1928 tijdens een concert van de Royal Philharmonic Society in de Queen’s Hall in Londen. De solist was York Bowen (1884-1961) (foto) en de dirigent was Ernest Ansermet. Het concert werd nationaal uitgezonden door de BBC. In 1943, herzag Walton het werk aanzienlijk, waarbij hij het orkest verkleinde en de pianopartij vereenvoudigde. De première van de herziene versie was in februari 1944, in de Philharmonic Hall in Liverpool met Cyril Smith (1909-1974) (foto) als solist en het Liverpool Philharmonic Orchestra o.l.v. Malcolm Sargent (1895-1967) (foto).
In 1956, tijdens zijn verblijf in de Oekraïense stad Charkov aan het begin van een concerttournee door de Sovjet-Unie, kreeg de pianist met Cyril Smith trombose en een beroerte, waardoor zijn linkerarm verlamd raakte. Met muziek die ze zelf hadden gearrangeerd, die ze zelf hadden gecomponeerd of gearrangeerd werden door bevriende componisten, konden Smith en zijn tweede vrouw (foto), de pianiste Phyllis Sellick (1911-2007), weliswaar doorgaan met het geven van concerten met driehandige muziek als pianoduo. Opvallend onder de werken die voor hen werden gecomponeerd waren “Introduction and Fugue” ‘For Phyllis and Cyril’ van Ralph Vaughan Williams, een Concerto voor 2 piano’s van Lennox Berkeley en een Concerto voor twee piano’s (driehandig) van Malcolm Arnold.

Benjamin Britten (1913-1976) (foto) componeerde “Diversions” in 1940 voor de pianist Paul Wittgenstein (foto). Enthousiast over de uitdaging om enkel voor de linkerhand te componeren, bedacht Britten een werk in variatievorm (thema met 11 variaties). Wittgenstein speelde de première van Diversions met het Philadelphia Orchestra onder leiding van Eugene Ormandy op 16 januari 1942 en speelde de Britse première van het herziene werk in oktober 1950 met het (toenmalig) Bournemouth Municipal Orchestra o.l.v. Trevor Harvey (1911-1989) (foto), bekend als criticus van Gramophone Magazine.
De Engelse pianiste Clare Hammond (1985) groeide op in Nottingham. Ze volgde haar opleiding aan de Nottingham Girls High School en studeerde aan het Emmanuel College, Cambridge. Daarna volgde ze een postdoctorale studie bij Ronan O’Hora aan de Guildhall School of Music and Drama. Ze heeft ook een DMA afgerond aan de City University in Londen en schreef haar scriptie over 20ste-eeuwse Pianoconcerti voor de linkerhand, gecomponeerd in opdracht van de pianist, Paul Wittgenstein. Ze speelde in concertzalen en op festivals in heel Europa en wordt regelmatig uitgezonden op BBC Radio 3 en andere Europese radionetwerken. Ze heeft samengewerkt met de Brodsky-, Endellion- en Badke-kwartetten, Henning Kraggerud, Andrew Kennedy, Jennifer Pike en Lawrence Power. In 2016 ontving ze de Young Artist Award van de Royal Philharmonic Society.
Als pleitbezorger van hedendaagse muziek heeft ze wereldpremières gegeven van werken van Robert Saxton, Kenneth Hesketh, Edwin Roxburgh, John McCabe en Arlene Sierra. Hammond heeft een sterke interesse in Poolse muziek en cultuur en was co-curator van het honderdjarig festival voor Andrzej Panufnik in King’s Place in Londen. Ze toerde meerdere keren door Polen en speelde op het “Chopin and his Europe” Festival in Warschau in 2014. Ze was als pianolerares betrokken bij de film “Hysteria” uit 2011, en in 2015 verscheen ze als de jonge Miss Shepherd in de film “The Lady in the Van” van Alan Bennett. Ze nam ze de soundtrack van de film op met George Fenton, de Philharmonia en het BBC Concert Orchestra.
De Engelse dirigent George Vass (1957), geboren in Staffordshire, studeerde aan het Birmingham Conservatoire en de Royal Academy of Music, en maakte zijn professioneel debuut op St John’s Smith Square in Londen op de leeftijd van tweeëntwintig. Vass is sinds 1992, artistiek directeur van het Presteigne Festival en was van 2004 tot 2009, artistiek directeur van het Londens Hampstead and Highgate Festival. Hij is oprichter en artistiek directeur van Orchestra Nova en is momenteel verbonden aan het Bushey Symphony Orchestra en de St Albans Choral Society.


Tippett Piano Concerto Britten Diversions Walton Sinfonia Concertante Clare Hammond piano BBC Symphony Orchestra George Vass SACD BIS 2604![]()