In de reeks “New Talents Edition” verschenen op het label Berlin Classics, 2 afzonderlijke cd’s “Complete Concertos” van Camille Saint-Saëns. De jonge talenten worden begeleid door het ORF Vienna Radio Symphony Orchestra o.l.v. Howard Griffiths. Bravo!

Saint-Saëns stond tijdens zijn leven bekend om zijn veelzijdigheid en zijn vermogen om uit te blinken in verschillende muziekgenres. De meeste van zijn concertante werken, naast zijn concerti in totaal wel zestien, worden echter zelden uitgevoerd. De Orpheum Stichting ter Bevordering van Jonge Solisten is een in 1990 opgerichte, Zwitserse stichting met een internationale focus, gevestigd in Zürich. Haar doel is het promoten van aspirant-solisten in de klassieke muziek. De gesponsorde solisten krijgen de kans om het hoogste artistieke niveau te ervaren, waardevolle relaties op te bouwen en de opnames van hun optredens te gebruiken voor verdere carrièreontwikkeling. De stichting organiseert dan ook regelmatig concerten en festivals met orkesten en dirigenten, waardoor jonge musici de kans krijgen om als solist op te treden. De stichting onderhoudt regelmatig samenwerkingen met het Tonhalle Orkest Zürich en het Tsjaikovski Symfonieorkest van de Moskouse Radio. De artistiek leider is Howard Griffiths (foto).Op vol. 1 staan Saint-Saëns’ beide Vioolconcerti, het betoverend “Introduction et Rondo Capriccioso” en de levendige Havanaise. Deze werken zijn uitstekende voorbeelden van Saint-Saëns’ vermogen om emotionele diepgang te combineren met technische briljantie. Leia Zhu brengt een frisse blik op deze meesterwerken door technische virtuositeit te combineren met diepgaande emotionele expressie. De vioolconcerti zijn nl. niet alleen technisch veeleisend, maar zijn ook rijk aan melodieuze schoonheid en emotionele diepgang. Deze werken geven uitvoerders de kans om hun technische briljantie en interpretatieve gevoeligheid te tonen en Leia Zhu beheerst deze uitdaging met opmerkelijke elegantie en intensiteit.

Voor zijn Havanaise, op. 83 (1887), liet Saint-Saêns zich inspireren door de habanera, een volksdans met wortels in Havana. Het werk is opgedragen aan de Cubaanse violist Rafael Díaz Albertini (1857-1917) (foto) als erkenning voor een concerttournee die hij en Saint-Saëns in de herfst van 1885 samen door Frankrijk hadden ondernomen. Volgens de eigen getuigenis van de componist zijn de virtuoze passages van Díaz Albertini zelf. Het werk werd in februari 1888 georkestreerd. Het habanera-ritme is ook te horen in het eerste deel van de “Introduction et rondo capriccioso”, op. 28 uit 1863, waarvan het tweede deel oorspronkelijk bedoeld was als de derde beweging van het Eerste Vioolconcerto, op. 20 (1859). Dit is waarschijnlijk een van de populairste en meest virtuoze concertante werken voor viool van Saint-Saëns en zijn toegewijde Pablo de Sarasate (1844-1908) (foto) speelde het op de meeste van zijn recitals.

Op vol. 2 staan het Pianoconcerto nr. 2, een Morceau de Concert en 2 Romances voor hoorn en een Suite voor cello en orkest. Het Pianoconcerto nr. 1, uit 1858, wordt beschouwd als het eerste belangrijk Frans Pianoconcerto, gecomponeerd door een 23-jarige componist. Tien jaar later, in 1868, componeerde Saint-Saëns een tweede Pianoconcerto, dat aanvankelijk op consternatie stuitte, hoewel Liszt, die bij de eerste uitvoering aanwezig was, het werk ten zeerste apprecieerde. Het Pianoconcert nr. 2 werd gecomponeerd in 1868 en werd opgedragen aan Madame A. de Villers (geb. de Haber). Bij de première was Saint-Saëns de solist en dirigeerde Anton Rubinstein het orkest. Het Concerto, dat begint met de solist die iets speelt dat lijkt op de improvisatie van een organist, werd weliswaar al snel populair en bleef één van Saint-Saëns’ bekendste werken.

Leia Zhu (2006) heeft zich al op jonge leeftijd bewezen als violiste. Haar muzikale reis begon al vroeg, want op 14-jarige leeftijd werd ze benoemd tot Artist-in-Residence bij de London Mozart Players. Haar indrukwekkende carrière omvat optredens met toonaangevende orkesten wereldwijd, zoals het London Symphony Orchestra en het Tonhalle Orchester Zürich. Ze heeft ook furore gemaakt op grote internationale festivals, waaronder het Lucerne Festival en de gerenommeerde Salzburger Festspiele.

De pianist Jae Hong (1999), geboren in Suwon in Zuid-Korea, begon op 7-jarige leeftijd met pianospelen, studeert bij Prof. Daejin Kim aan de Korea National University of the Arts en gaf zijn eerste optreden op 9-jarige leeftijd. Pianist Jae Hong Park wordt geprezen om zijn betoverende virtuositeit en verbluffende podiumuitstraling. Hij wordt omschreven als een “onverschrokken” en “nauwkeurige” artiest en is uitgegroeid tot een van de meest gewilde pianisten van zijn generatie met zijn triomf op de Ferruccio Busoni International Piano Competition in 2021, waar hij niet alleen de eerste prijs maar ook vier speciale prijzen won. Hij won de afgelopen jaren ook verschillende pianowedstrijden; hij is winnaar van de Gina Bachauer International Piano Competition for Young Artists en de Cleveland International Piano Competition for Young Artists. Hij is tevens finalist van de Arthur Rubinstein International Piano Masters Competition en laureaat van de Ettlingen International Competition, de Hilton Head International Piano Competition

Lionel Martin (2003) begon op vijfjarige leeftijd cello te spelen aan de Muziekschool van Tübingen bij Joseph Hasten, die hem twaalf jaar les gaf. Sinds 2020 studeert hij bij professor Thomas Grossenbacher aan de Hogeschool voor de Kunsten in Zürich. Ook lessen van Lynn Harrell, Martti Rousi, Jens Peter Maintz, Jan Vogler en Yo-Yo Ma hebben hem gevormde muzikale inspiratie gegeven. Martins meest recente succes was het winnen van het Ton & Erklärung celloconcours in Hannover in 2022. In datzelfde jaar ontving hij de Bruno Frey Muziekprijs van de Landesakademie Ochsenhausen. Eerder, na de Prix de la Jeune Artiste de l’Année op het Bad Wörishofen Festival  in 2019, speelde hij Tsjaikovski’s Variaties op een Rococothema samen met het Festivalorkest. Andere onderscheidingen zijn onder meer de eerste prijs op het Perusia Harmonica International Competition en het zesmaal behalen van de hoogste score op het Duitse nationale Jugend Musiziert-concours. Sinds oktober 2024 studeert Lionel Martin aan de Kronberg Academie bij Frans Helmerson.

Ben Goldscheider (1997), geboren in Londen, studeerde aan de Royal College of Music Junior Department bij Susan Dent en rondde in 2020 zijn studie cum laude af aan de Barenboim-Said Academie in Berlijn bij Radek Baborák. Hij won prijzen bij de YCAT International Auditions in 2019, was finalist voor zijn concert in de BBC Young Musician Competition in 2016 en werd door het Barbican genomineerd als ECHO Rising Star voor het seizoen 2021/22. Ben is solohoornist van het West-Eastern Divan Orchestra en solospeler van Camerata Pacifica. Hij is tevens lid van het Boulez Ensemble. Hij is hoogleraar aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en is Artist in Association aan het Royal Welsh College of Music & Drama.

De Britse dirigent Howard Griffiths (1950) werd geboren in Hastings en studeerde muziek aan het Royal College of Music in Londen. Hij woont sinds 1981 in Zwitserland. Sinds het seizoen 2007/08 is hij General Music Director van het Brandenburgisches Staatsorchester, Frankfurt. In 2013 verlengde hij zijn contract voor de derde keer tot 2018. Uit de samenwerking met het Brandenburg Staatsorchester zijn meerdere educatieve projecten voortgekomen. In 2012 publiceerde Howard Griffiths het muzikaal kinderboek “Die Hexe und der Maestro”. In 2013 werd het boek gepubliceerd als “The Witch and the Maestro” in het Engels. Howard Griffiths was artistiek leider en chef-dirigent van het Zürich Chamber Orchestra van 1996 tot 2006. Zijn werk met het orkest omvatte ook uitgebreide tournees door Europa, de Verenigde Staten en China.

Tracklist vol. 1:

Introductie & Rondo Capriccioso, Op. 28

Vioolconcert nr. 1 in A Major Op. 20

Vioolconcert nr. 2 in C Major Op. 58

Havanaise, Op. 83

 

Tracklist vol. 2:

Piano Concerto nr. 2 in G mineur, op. 22

Works for Horn and Orchestra:

Morceau de concert in F mineur, op. 94

Romance op. 36

Romance op. 67

Suite for cello and orchestra op. 16b:

Prélude

Sérénade

Gavotte

Romance

Tarantelle

Camille Saint-Saëns Complete Concertos vol. 1 Leia Zhu ORF Vienna Radio Symphony Orchestra Howard Griffiths cd Berlin Classics 0303539BC

Camille Saint-Saëns Complete Concertos vol. 2 Lionel Martin Jae Hong Park Ben Goldscheider ORF Vienna Radio Symphony Orchestra Howard Griffiths cd Berlin Classics 0304153BC