Missa in tempore belli, Hob. XXII:9 “Paukenmesse” door Chor & Orchester der J.S. Bach-Stiftung olv. Rudolf Lutz, een Live Recording op historische instrumenten op het label J.S. Bach-Stiftung. Meesterlijk!

Joseph Haydn speelde een grote rol in de ontwikkeling van de symfonie en het Strijkkwartet, maar droeg ook veel bij aan het genre van de mis. Hij componeerde nl. 15 missen, waarvan er zes, de missen nrs. 9 t.e.m. 14, gecomponeerd werden voor de familie Esterházy, in het bijzonder voor de viering van de naamdag van Prinses Maria Hermengilde, de echtgenote van Prins Nikolaus II. Continue reading

“Rachmaninoff, Symphony No. 2 in E minor Op. 27. A new arrangement for two pianos”, door Simon Callaghan & Hiroaki Takenuchi, First Recording op het label Nimbus Records. Uniek!

Sergei Rachmaninov was een van de meest vooraanstaande pianisten van de 20ste eeuw, maar de grote hoeveelheid orkestmuziek die hij componeerde was niet minder de uitdrukking van zijn uniek, muzikaal karakter. Zijn grote kracht was dat hij erin slaagde een visioen dat hij al heel vroeg in zijn leven had ontdekt, intact te houden. Deze geniale tijdgenoot van Schönberg, Scriabin, Ravel en Ives, bekommerde zich niet om muzikale mode en wilde geen pionier zijn, van het Scherzo in re klein, zijn eerste overgebleven orkestwerk, voltooid net voor zijn vijftiende! verjaardag, tot zijn symfonieën en de symfonische dansen. In plaats daarvan, en gedurende een periode van een halve eeuw, verfijnde en verdiepte hij een taal die hij op de meest natuurlijke wijze ontleende aan zijn laat-19de-eeuwse, Slavisch-Russisch-orthodoxe achtergrond. Continue reading

“Johann Wilhelm Wilms – The Piano Concertos, Vol. 1 & Vol. 2”, door Ronald Brautigam, pianoforte en Kölner Akademie o.l.v. Michael Alexander Willens, 2 super audio cd’s op het label BIS. Een ontdekking!

Johann Wilhelm Wilms (1772-1847) was een componist van Duitse origine, die in Amsterdam ging wonen. Tegen de tijd van zijn overlijden, werd hij echter bijna nog uitsluitend herinnerd als de componist van het toenmalig Nederlands volkslied. N. a. v. de 250ste verjaardag van Wilms’ geboorte, heeft Ronald Brautigam de 5 nog bestaande pianoconcerti van ‘de Nederlandse Beethoven’ bewerkt. Op vol. 1 presenteert hij de eerste drie (opp. 3, 12 & 26), op vol. 2 staan de nrs. 4 op. 32 en 5, op. 55. Continue reading

“Rameau, Zoroastre 1749”, met o.a. Jodie Devos, Véronique Gens en Reinoud Van Mechelen, het Chœur de Chambre de Namur, Les Ambassadeurs & La Grande Écurie o.l.v. Alexis Kossenko, op het label Alpha. Een “première Version, Inédite”. Magnifiek. Bravo !

 

“Zoroastre”, Rameau’s vierde, meesterlijke Tragédie lyrique op een libretto van Louis de Cahusac, ging in 1749 in première. Hij liet weliswaar twee zeer verschillende versies na. De eerste, uit 1749, werd uit het repertoire gehaald en in 1756 volgde een grondige herziening. De hier opgenomen, oorspronkelijke versie uit 1749, is in de moderne tijd nooit nieuw leven ingeblazen. Alexis Kossenko ging nu, samen met een uitmuntende cast met onder meer Véronique Gens, Jodie Devos, Reinoud Van Mechelen, Mathias Vidal en Tassis Christoyannis, de uitdaging aan. En hoe! Continue reading

“La tarantella e un po’di follie”, door L’Arpeggiata o.l.v. Christina Pluhar, een 6 cd box op het label Alpha. Warm aanbevolen!

“L’Arpeggiata” is een Europees ensemble voor oude muziek onder leiding van Christina Pluhar, door haar opgericht in 2000. De groep heeft zowel traditionele oude muziek als verschillende collages en thema-uitvoeringen en opnames gepresenteerd en richt zich op Italiaanse, Franse en Engelse muziek uit de 17de eeuw. In hun muziek maken ze vaak gebruik van instrumentale improvisaties, waarbij ze niet alleen samenwerken met barokmusici, maar ook met jazzmusici. L’Arpeggiata en Christina Pluhar hebben nu nieuwe wegen ingeslagen in de herontdekking en interpretatie van barokmuziek, met name Italiaanse. De opnamen die ze voor Alpha maakten behoren tot de grootste successen ooit in dit repertoire. Continue reading

Geniet van het magnifiek Markgräfliches Opernhaus in Bayreuth en ontdek schitterende muziek van Durant en Kress op de cd “Travel Concertos”, door het ensemble Diderot o.l.v. Johannes Pramsohler, op het label Audax. Klasse, stijl en aristocratische verfijning!

De violist Johannes Pramsohler en zijn musici hebben concerti gevonden die waarschijnlijk speciaal bedoeld waren voor onderweg. Dit programma van ongewone en briljante stukken voor maximaal vijf solisten, gegroepeerd rond de eerste versie van Bachs vijfde Brandenburgs Concerto, wordt door het Ensemble Diderot gebracht met zijn typische combinatie van warmte en verfijnde vitaliteit. Continue reading

“Trumpet Concertos” door Lucienne Renaudin Vary en het Luzerner Sinfonieorchester o.l.v. Michael Sanderling, op het label Warner Classics. Alweer schitterend! De cd verschijnt op 18 nov 2022.

Als winnares in de categorie ‘Révélation’ van de Victoires de la Musique Classique in 2016, werd de Franse trompettiste, Lucienne Renaudin Vary, door de klassieke KDFC-radio in Californië, terecht omschreven als een “trompetsensatie”. Voor haar vierde Warner Classics-cd heeft de trompettiste nu 4 van haar favoriete concerti gekozen. Gecomponeerd door Haydn, Hummel, Neruda, en Alexander Arutunian, beslaan ze drie eeuwen. Continue reading

Het “Ensemble Sésame” speelt de complete kamermuziek van Maurice Ravel, op het label NoMadMusic. Meesterlijke, magische muziek, magnifiek gespeeld!

Aangaande kamermuziek componeerde Maurice Ravel, 2 Sonaten voor piano en viool (respect. in 1897 en 1923-1927), een enkel Strijkkwartet (1902-1903), Introductie en Allegro (1905), een enkel Pianotrio (1914), een Sonate pour violon et violoncelle (1920-1922), “Berceuse sur le nom de Gabriel Fauré” (1922), en “Tzigane” (1924). Ontdek in deze schitterende release weliswaar o.a. ook zijn onbekend maar heel bijzonder “Entre cloches” (“à l’instar des résonances de l’airain”), uit zijn “Sites auricualires” voor piano naar Edgar Allan Poe, uit 1897, en “Frontispice” (pour deux pianos à cinq mains), naar een gedicht van Ricciotto Canudo, een opvallend enigmatische compositie uit 1918. Continue reading

Ontdek “Élisabeth Jacquet de La Guerre, Judith & Sémélé”, door Ensemble Amarillis, Héloïse Gaillard & Maïlys de Villoutreys, op het label Evidence Classics. Verschijnt op 11 nov 2022.

Élizabeth Jacquet de La Guerre (ca. 1665-1729) was een virtuoze klaveciniste en componiste, die o.a. een uitgebreid œuvre aan wereldlijke en geestelijke cantates na liet. De sopraan Maïlys de Villoutreys en Héloise Gaillard met haar Ensemble Amarillis brengen hulde aan deze uitzonderlijke kunstenares van de Franse barok met de cantates “Judith” en “Sémélé”, geïnspireerd door vrouwen die enerzijds deugd en moed en anderzijds vrijmoedigheid en trots belichaamden. Continue reading

Handel, “Theodora”, met o.a. Lisette Oropesa in de titelrol, Joyce DiDonato als Irene en Il Pomo d’Oro o.l.v. Maxim Emelyanychev, op het label Erato. Schitterend!

Deze schitterende opname met een echte sterrencast van Händels meesterwerk “Theodora”, een dramatisch oratorium in drie bedrijven op een Engels libretto van Thomas Morell, volgt op de veelgeprezen opname van “Agrippina”, eveneens met Il Pomo d’Oro. Continue reading