Drie grote koor- en orkestwerken uit de 20ste eeuw in uitmuntende interpretaties zijn samengebracht op deze nieuwe CD van BR-KLASSIK, de “Berlijns Mis” van Arvo Pärt in de versie voor koor en strijkorkest uit 1990, “Stabat mater” van Francis Poulenc voor sopraan, gemengd koor en orkest uit 1950, en de “Symfonie der Psalmen” van Igor Stravinsky, voor koor en orkest uit 1930. Continue reading
Category Archives: Aanbevolen CD’s
“Iberia, Albéniz” door Nelson Goerner, op het label Alpha. Subliem!
Isaac Albéniz (1860-1909) ontwikkelde zich van wonderkind tot virtuoos. Op het hoogtepunt van zijn carrière als pianist maakte hij de gestage transformatie door van een briljant vertolker naar een componist met charme en diepgang. Continue reading
“Taneyev, Orchestral Works”, door het Novosibirsk Academic Symphony Orchestra en het Russian Philharmonic Orchestra o.l.v. Thomas Sanderling, op het label Naxos. Een ontdekking!
Thomas Sanderlings veelgeprezen opnames van Taneyevs symfonieën volgen een ontwikkeling van de vroege invloed van Brahms tot een grootschalig meesterwerk in de laatste Vierde symfonie. Deze collectie omvat de gigantische ouverture Oresteia, die alle kracht heeft van een romantisch symfonisch gedicht, en de sublieme cantate “Johannes van Damascus”, waarin oude, religieuze gezangen zijn verweven met expressief contrapunt. Continue reading
Ontdek Vítězslava Kaprálová en András Mihály, op de cd, “Pohádka – Tales from Prague to Budapest”, door Laura van der Heijden, cello en Jâms Coleman, piano, op het label Chandos. Heel bijzonder!
Het labeldebuut van de Exclusive Chandos Artist Laura van der Heijden verkent het rijk muzikaal erfgoed van Bohemen. Op de cd staat werk van 5 componisten, 2 Tsjechen, een Tsjechische en 2 Hongaren. Op de cd staat werk van Antonin Dvořák (1841-1904), Leoš Janáček (1854-1928), Vitezslava Kapralova (1915-1940), Zoltan Kodály (1882-1967) en András Mihály (1917-1993). Continue reading
Heerlijk frisse “Lumière”, door de hoboïste, Céline Moinet, op het label Berlin Classics.
Aan Céline Moinet wordt vaak gevraagd waarom ze hoboïste werd. Geen koper, snaarinstrument of piano, het moest een houtblazersinstrument zijn. Nadat ze met blokfluit begon, schakelde ze op zevenjarige leeftijd over op de hobo, die haar vanaf het eerste moment, in de ban hield. Continue reading
“Jean Fournier plays”, een 10 cd box op het label Profil Hänssler. Niet te missen!
De Franse violist, Jean Fournier (1911-2003), de broer van de cellist Pierre Fournier, had een indrukwekkende carrière. Hij was solist bij enkele van de grote Franse orkesten en bij beroemde internationale orkesten, en concertreizen brachten hem naar Europa’s belangrijke, culturele centra, Noord- en Zuid-Afrika, India en het Verre Oosten. Naast zijn solowerk was hij ook een uitstekend kamermusicus. Continue reading
Ontdek “Josef Matthias Hauer, Early Piano Music”, door Steffen Schleiermacher, op het label MDG.
Tegelijkertijd met Arnold Schönberg (1874-1951), ontwikkelde de andere Weense maar jongere componist, Josef Matthias Hauer (1883-1959), een nieuwe methode om te componeren met de 12 noten van de chromatische toonladder. Nu heeft de veelzijdige pianist Steffen Schleiermacher, op zijn 5de cd, gewijd aan Hauer, zijn vroegste pianowerken opgenomen. Alweer een opwindend hoofdstuk van de 20ste -eeuwse muziekgeschiedenis. Continue reading
“Authentieke en originele Preludes, Interludes, Postludes – Chopin, Ligeti, Debussy, Kurtág”, door Jan Michiels, op een Erard-piano uit 1894, op het label passacaille.
Met deze opname neemt Jan Michiels u deels mee terug naar de Parijse salons van de 19de eeuw. Die waren niet alleen een ideale omgeving voor Chopin, maar ook voor Debussy, wiens preludes nauw verbonden waren met die van Chopin. Continue reading
Ontdek “Three Generations, Chamber Music by Ivan, Alexander and Nikolai Tcherepnin”, op het label Toccata Next.
Het programma van deze heel bijzondere cd verkent de interessante en sfeervolle muziek van drie vader-en-zoongeneraties van de Tcherepnin-familie, Nikolai, Alexander en Ivan. Verschillende van de hier opgenomen werken zijn World première Recordings en daarenboven worden “Pensamiento” voor fluit en piano (1996) en “Cadenzas in Transition” voor fluit, klarinet en piano (1963), van Ivan Tcherepnin, uitgevoerd door de fluitiste, Sue-Ellen Hershman-Tcherepnin, de weduwe van de jong overleden Ivan. Continue reading
Johann Sebastian Bach, Little Preludes, Notebook for Anna Magdalena Bach, Inventions” door Jan Vermeulen, piano, op het label Et’cetera. Heerlijk!
In de barokmuziek ontwikkelde de prelude zich van een (instrumentaal) voorspel ter inleiding van een hoofdvorm, tot een boeiende, zelfstandige compositie. De prelude had een vrij karakter en was niet of nauwelijks gebonden aan bepaalde compositorische voorschriften, zoals bij de fuga en andere contrapuntische vormen. Continue reading