Intieme, tedere “Méditations pour le Carême”, door Ensemble Les Surprises, op het label Ambronay.

Als gepassioneerde uitvoerders van Franse muziek, kozen Louis-Noël Bestion de Camboulas en Les Surprises voor intiem en spiritueel werk van Sebastien de Brossard (1655-1730), Marc-Antoine Charpentier (1643-1704), Marin Marais (1656-1728) en Robert de Visée (ca.1655-c.1732). Ze delen hun visie op de “Méditations pour le Carême”, een meesterwerk voor drie mannenstemmen en basso continuo.Met deze nieuwe cd belicht het ensemble Les Surprises een repertoire voor mannenstemmen en continuo, gecomponeerd aan het eind van de 17de – en het begin van de 18de eeuw. De uitvoerders zijn Etienne Bazola, Martin Candela en Paco Garcia, Louis-Noël Bestion de Camboulas, Etienne Galletier en Juliette Guignard.In de Barok zeer gewaardeerd om hun intieme kleur, van donkere tinten naar eerder krachtige en stralende tinten à la Georges de la Tour, biedt het ensemble, Marc-Antoine Charpentiers Meditaties voor de vastentijd. Deze kleine, muzikale meesterwerkjes voeren ons naar een tijd waarin theatraliteit, gevoeligheid en religiositeit, zich vermengden en samenvloeiden. “Hoewel de opname de titel “Meditaties voor de vastentijd” van Marc-Antoine Charpentier (foto) heeft, is het rond de figuur van Sébastien de Brossard dat het programma is opgebouwd”, legt Louis-Noël Bestion de Camboulas uit. De faam van Sébastien de Brossard (1655-1730) als de auteur van het eerste muziekwoordenboek in het Frans (1701), heeft hem als componist enigszins overschaduwd. We negeren dan ook nog te vaak de schatten die hij aan heeft nagelaten. Daarom werden deze meditaties deskundig geassocieerd met twee motetten van de Brossard, de vriend van Bossuet (1627-1704) (foto), bekend van zijn “sermons” en “oraisons funèbres”.

We danken het voortbestaan van de Meditaties voor de vastentijd van Charpentier aan Sébastien de Brossard (foto), die terwijl hij koorleider was aan de kathedraal van Straatsburg, een waardevolle verzameling partituren verzamelde, aangevuld met deze van Étienne Loulié (1654-1702), die in de kapel van Marie de Lorraine, duchesse de Guise (foto), verschillende instrumenten speelde. Marc-Antoine Charpentier was haar huiscomponist. Als componist, priester en muziektheoreticus, werd hij na Straatsburg kapelmeester van de kathedraal in Meaux, waar Bossuet bisschop was (“l’aigle de Meaux”). Brossard bezat een ware schat aan repertoire van Europese muziek van de 16de – tot de 18de eeuw, die nu bewaard wordt in de Nationale Bibliotheek van Frankrijk.

De scènes van de Passie van Christus (behalve “Tentavit Deus Abraham”) worden in deze Meditaties gezongen door drie zangers (Paco Garcia, haute-contre, Martin Candela, taille, en Etienne Bazola, basse-taille), begeleid door een uitgeschreven continuo van viola da gamba, theorbe en orgel. Dit meesterwerk van oneindige muzikale kleuren, dat soms het dramatisch karakter van bijbelse scènes omarmt en soms de vluchtigheid van een meditatie, sluit af met het emotioneel motet “Tentavit Deus Abraham”, dat vertelt over het offer van Abraham.
In het motet “Salve Rex Christe” van Sébastien de Brossard, hoort u subtiele effecten wanneer de twee tenorpartijen elkaar afwisselen of in vreugdevolle verheffing, samen zingen. In het tweede motet “O plenus irarum dies”, wordt goddelijke woede en de ineenstorting van de wereld, met de boeiende welsprekendheid van Etienne Bazola (basse-taille), in een donker sonoor decor geplaatst. Twee instrumentale werken zorgen voor afwisseling in het programma. “Le Tombeau de Mesdemoiselles de Visée”, door Robert de Visée (foto), “Maître de Guitare du Roi” (Louis XV), uitgevoerd door de theorbist, Etienne Galletier, weerspiegelt de intieme emoties van het eerbetoon aan de overleden dochters van de componist. In de Prélude uit het eerste boek met pièces de viole van Marin Marais, wordt Juliette Guignards viola da gamba, begeleid door de theorbe, en vervolgens door het klavecimbel van Louis-Noël Bestion de Camboulas. Het is aan de buitengewone collectie van Sébastien de Brossard, dat we deze meditaties in de vorm van “Motets pour le Carême et sur la Passion”, te danken hebben. Waarschijnlijk bedoeld voor jezuïetencolleges, integreerden ze momenten van boete voor elk van de staties van de kruisiging. De Meditaties voor de vastentijd verdienen om naast de Leçons des ténèbres, erkend te worden als een authentiek meesterwerk. Zes van de tien secties, volgens de Bijbelse geschiedenis, mediteren over het offer van Christus, met uitzondering van het motet Tristis est anima mea en het laatste motet over Abraham en Isaac. Bovendien kreeg elk motet een dramatische dimensie, waarbij de hoofdrolspelers van de Passie betrokken werden. Het trio van zangers vormde een soort koor, verteller of evangelist.Elk zong dan een of meer rollen zingen. De haute-contre zong Ostaria en Isaac, de tenor, Jezus, Servus, en dan Abraham, en de bas Petrus, Pilatus en de stem van God. Door spaarzaam gebruik van de middelen en het ontbreken van praal, ging de aandacht ten volle naar de syllabisch getoonzette tekst, die de verstaanbaarheid bevorderde. De sobere productie wordt toevertrouwd aan de drie zangers en aan de basso continuo, hier uitgevoerd op viola da gamba, de luit en het orgel of het klavecimbel. Charpentiers buitengewone rijkdom aan vindingrijkheid ontvouwt zich meesterlijk, of het nu gaat om het contrapuntisch verweven van de partijen, of om verkondiging met de kracht van homofonie. De flexibiliteit van de metriek draagt bij aan de uitdrukking en de rijke harmonie illustreert de spanningen en het dramatisch of lyrisch karakter van het werk.Louis-Noël Bestion de Camboulas (foto) brengt zijn geanimeerde interpretatie met voorbeeldige expressiviteit. Lijden vermengt zich met ijver en meditatie. Een fijn doordacht en magnifiek uitgevoerd programma dat van begin tot het einde boeit. Met deze nieuwe cd, uitgegeven door Ambronay éditions, toont de organist en klavecinist, Louis-Noël Bestion de Camboulas, aan het hoofd van het barokensemble, Les Surprises, eens te meer, zijn professionalisme en zijn opvallende, muzikale gevoeligheid. De cd werd opgenomen in de Église luthérienne de Saint-Pierre in Parijs.In 2010 opgericht door Juliette Guignard, viola da gamba, en Louis-Noël Bestion de Camboulas, orgel, klavecimbel en directie, brengt het ensemble “Les Surprises” via gevarieerde en originele programma’s, zijn passie voor muziek uit de 17de – en 18de  eeuw over. In 2014 ontving het ensemble de prijs “Musical Revelation”, uitgereikt door de Beroepsvereniging van Muziek- en Danstheatercritici, een prijs die voor het eerst in vijftig jaar werd uitgereikt aan een barokmuziekensemble. Hun vijf cd’s, opgenomen voor het label Ambronay Éditions, hebben alle veel lof ontvangen van de nationale en internationale pers. De laatste release was de pastorale héroïque, “Issé”, een ongepubliceerde opera van Destouches, opgenomen in de Opéra Royal de Versailles. Daarnaast werkt het ensemble samen met het Alpha-label, “Bach Inspiration” met de fluitiste Juliette Hurel, en een cd rond Lully en zijn leerlingen, met de sopraan, Véronique Gens. Sinds zijn oprichting heeft het ensemble opgetreden op vele locaties en festivals, in Koninklijke Opera van Versailles, Opera van Massy, Auditorium van Radio France, Opera van Montpellier, Ambronay-festival, Sinfonia-festival in Périgord, festival van Saintes, Rencontres Musicales de Vézelay, Sanssouci festival (Potsdam – Duitsland), Bozar-seizoen (Brussel – België), Saint John’s Smith Square (Londen – VK), Salle Bourgie (Montreal), Beirut Chants Festival (Beiroet – Libanon), Singapore … Vanaf 2020 begint het ensemble Les Surprises een tripartiete residentie met het Sinfonia en Périgord-festival en het Baroque Music Centre van Versailles, als onderdeel van het cross-residency-systeem dat over het hele Frans grondgebied is opgezet door het Centre de musique baroque de Versailles.Tracklist:

-Marc-Antoine Charpentier:

Méditations pour le carême, H 380 à 389

-Robert de Visée:

Tombeau de Mesdemoiselles de Visée

-Sébastien de Brossard:

Salve Rex Christe, Motet pour trois voix d’hommes et basse continue SdB 243

-Marin Marais:

Prélude en ré, du 1er Livre des pièces de viole

-Sébastien de Brossard:

O plenum iradium dies, Motet pour basse solo et basse continueMéditations pour le Carême M.A.Charpentier (1643-1704) Ensemble les Surprises Louis-Noël Bestion de Camboulas cd Ambronay AMY056

http://www.stretto.be/2018/08/25/lecons-de-tenebres-prachtige-charpentier-cd-door-het-ensemble-arcangelo-o-l-v-jonathan-cohen-op-het-label-hyperion/