“Wu Wei, Martin Stegner, Janne Saksala, Pur ti miro“ op het label ECM New Series.

De uitvoerders zijn Wu Wei, sheng, Martin Stegner, altviool en Janne Saksala, contrabas. Wu Wei is een meester op het traditioneel, Chinees mondorgel en de bassiste, Janne Saksala, net als Stegner, een lid van de Berliner Philharmoniker, deelt de improvisatiekunst van de altviolist. Op deze cd speelt het trio Monteverdi’s “Si dolce è’l tormento” en “Pur ti miro” uit zijn “L’incoronazione di Poppea”, Bachs orgeltriosonates nrs. 1 en 4 en Vivaldi’s triosonate in re klein, afgerond met “Buremarsj frå Beiarn”, een bruidsmars uit de Noorse folktraditie. Lees verder

“Meredith Monk – Cellular Songs”, door Meredith Monk & Vocaal Ensemble, op het label ECM New Series.

“Cellular Songs” is de eerste release van Meredith Monk bij ECM sinds de uitgebreide box “Meredith Monk: The Recordings” in 2022 en de eerste opname van nieuwe muziek sinds “On Behalf of Nature” uit 2016. Het is tevens het tweede deel van een interdisciplinaire trilogie van performancewerken van Meredith Monk die begon met “On Behalf of Nature”, een meditatie over de precaire staat van onze wereldwijde ecologie, een aangrijpende meditatie over de aard van de biologische cel als metafoor voor de menselijke samenleving.  Lees verder

Piet de Moor, “Berlijn, Leven in een gespleten stad”, een monumentale uitgave van Pelckmans.

Aan de hand van dagboeken, ooggetuigenverslagen en gesprekken met historici, politici, schrijvers en journalisten beschrijft Piet de Moor in “Berlijn” de grote breuken in de geschiedenis van de stad en vraagt hij zich vanuit zijn ervaring als bewoner van Berlijn af of de Duitse eenwording wel echt voltooid is of dat Oost en West opnieuw van elkaar vervreemden?

Lees verder

“Béla Bartók, Piano Concertos” door Tomáš Vrána, piano, en het Janáček Philharmonic Ostrava o.l.v. Gábor Káli, op het label Supraphon. Fenomenaal!

Béla Bartóks 3 geniale pianoconcerti waren centraal in zijn biografie en zijn muzikaal oeuvre. Maar, hoewel eertijds goed vertegenwoordigd op de fonoplaat, worden deze concerti vandaag nog zelden of nooit uitgevoerd. Ontdek op deze cd het opwindend debuut van muzikale intelligentie, kennis en inzicht, een aangeboren ritmegevoel en vooral een meesterlijke techniek, in geniale, grensverleggende dialogen tussen een piano en een orkest. Grandioos!

Lees verder

“Franz Schubert, Complete String Quartets, Trout Quintet & String Trios“, door het Leipziger Streichquartett op het label MDG. Eén van de allerbeste uitvoeringen ooit. Niet te missen!

Franz Schubert componeerde zijn eerste strijkkwartetten als veertienjarige en het was een genre dat hij tot in de laatste jaren van zijn leven zou blijven verkennen. Vijftien kwartetten van opmerkelijke originaliteit en betoverende lyriek, gingen de geschiedenis in en droegen tegelijk de erfenis van het klassiek tijdperk en een visie op de toekomst, gekenmerkt door de getijden van het leven, desillusie, ziekte, maar ook de bloei van een magistrale, muzikale geest. Naast de complete strijkkwartetten, het “Forellenkwintet” en de strijktrio’s, bevat de box ook Schuberts menuetten, Deutsche Tänze en “gemütliche” Ländler voor 2 violen.

Lees verder

“Bohuslav Martinů, The Complete Works for Cello and Piano”, door Vilém Vlček (cello) en Denis Linnik (piano) op het label Supraphon. Gramofoon opname van de maand (2025). Een ontdekking!

De Tsjechische componist Bohuslav Martinů (1890-1959) heeft bijlange niet de populariteit van Smetana, Dvorák of Leoš Janácek. Dit gaat zo ver dat er in de wereld van de musicologie wel naar zijn bijzonder belang en naar zijn grote kwaliteiten wordt verwezen, maar dat de rijkdom van zijn oeuvre nauwelijks bekend is bij het publiek. Bohuslav Martinů wijdde zich meer aan de cello dan welke andere componist van zijn generatie dan ook en componeerde voor het instrument zowel kamermuziek als concerti. Ontdek op deze cd zijn composities voor cello en piano. Lees verder

“Martinu Violin Concertos 1 & 2, Stravinsky, Divertimento”, door Josef Spacek, viool, Miroslav Sekera, piano en het Prague Radio Symphony Orchestra o.l.v. Petr Popelka op het label Supraphon.

Stravinsky en Martinů waren gevestigde, internationale componisten toen ze deze werken voor viool componeerden. Ze reisden zowel door Europa als de Verenigde Staten, maar met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zouden ze vanwege hun afwijzing van het fascisme, uiteindelijk emigreren naar de V.S. In een tijdperk van hevige politieke onrust en culturele ontheemding vond elk van hen weliswaar een individuele benadering om de taal van de tonale muziek opnieuw uit te vinden zonder hun Midden-en Oost-Europese identiteit op te geven. Lees verder

“Shostakovich, Preludes & Fugues Op. 87”, door Yulianna Avdeeva, op het label Pentatone. Fenomenaal!

De internationaal bekende pianiste Yulianna Avdeeva presenteert Sjostakovitsj’ “24 Preludes en Fuga’s” op. 87, een van de belangrijkste werken in het pianorepertoire. Deze monumentale cyclus, volgend op Bachs “Wohltemperierte Klavier”, is één van de meest veeleisende werken voor piano, ooit gecomponeerd. Yulianna Avdeeva voegt zich met haar fenomenale uitvoering bij die enkele pianisten, die ooit de uitdaging zijn aangegaan om het hele werk, dat zelden in zijn geheel te horen is, uit te voeren. Niet te missen!

Lees verder

Ortwin Huysmans, “Nieuw licht op duistere eeuwen, West-Europa in de vroege middeleeuwen”, een verrijkende uitgave van Owl Press.

De vroege middeleeuwen (300-1000) worden vaak beschouwd als louter een tussenperiode tussen het glorieus Romeinse rijk en de bloei van de late middeleeuwen. Maar dat beeld doet deze complexe tijd zwaar tekort. Dit uitzonderlijk boek bestudeert uitvoerig en in detail de politieke, socio-economische, religieuze en culturele ontwikkeling van vroegmiddeleeuws West-Europa. Grandioos. Lees verder