Natuurlijk zijn Gunar Letzbor en zijn muzikanten van Ars Antiqua Austria van nature volkomen vredelievend, en zeker de componisten van de hier gepresenteerde muzikale gevechtsschilderijen, of ze nu van algemene aard zijn of daadwerkelijk afbeeldingen van historische gevechten, waren ook geen muzikale oorlogsstokers. We moeten Letzbor en zijn ensemble hier eerder als muzikale oorlogscorrespondenten opvatten, dan biedt het luisteren naar deze even charmante als meesterlijke battaglia onvervalst luisterplezier, waarin er eigenlijk alleen maar winnaars kunnen zijn.
“Apparatus musico-organisticus Georg Muffat” door Bernard Foccroulle en Marie Rouquié op het label Château de Versailles Spectacles.
De verzameling toccata’s Apparatus musico-organisticus, gepubliceerd in 1690, vestigde Georg Muffat onmiddellijk als een van de grootste organisten van zijn eeuw. Een ware referentie in het orgelrepertoire, gewaardeerd om zijn stilistische diversiteit, dit werk getuigt van Muffats ambitie om Europese stijlen te vermengen terwijl hij de expressieve mogelijkheden van het barokorgel verkent. Bernard Foccroulle zet een scala aan emoties in die de breedte en harmonische rijkdom van de toccata’s onderstrepen, uitgevoerd op een orgel dat emblematisch is voor de Franse stijl die hen zo goed past, waaraan de delicate Sonate a violino solo is toegevoegd, uitgevoerd met brio door Marie Rouquie.
“Vieuxtemps-Vierne-Fauré Sonates pour violon et piano” door Tatiana Samouil en Johan Schmidt op het label Cypres.
Het hier gepresenteerd programma is met name interessant vanuit het oogpunt van Henri Vieuxtemps’ Grande sonate concertante op.12, in vier delen, een zeldzaam werk geschreven tijdens de jeugd van de componist uit Verviers. Tatiana Samouil en Johan Schmidt gingen uit van het origineel manuscript om een nieuwe versie van de partituur te creëren die toegankelijker en leesbaarder is in termen van interpretatie en klank. Louis Vierne’s Sonate voor viool en piano in g mineur Op.23, een ander zeldzaam juweeltje opgedragen aan Eugene Ysaye, wordt beschouwd als zijn eerste grote kamermuziekpartituur en zijn eerste unaniem erkende meesterwerk. Het is een meesterlijk werk, vol kracht, passie en tederheid. Eencd tussen romantiek en moderniteit die de stilistische evolutie van de Franse esthetiek illustreert met zijn kenmerken van helderheid, evenwicht en elegantie.
Philip Matyszak, “Vergeten volkeren. Verloren culturen op de kaart gezet”, een uitgave van Omniboek.
De oude wereld van het Middellandse Zeegebied en het Nabije Oosten zag de geboorte en ondergang van grote beschavingen. Hoewel een aantal hiervan bekend zijn, zijn er van alle die zijn vastgelegd, veel ten onrechte vergeten. Onze geschiedenis is overvol met verschillende culturen die zich allemaal in de loop van de tijd hebben ontwikkeld, soms opgelost of hervormd, maar uiteindelijk de manier waarop we blijven leven hebben gevormd. Maar wat zijn we vergeten van elke cultuur die is herinnerd?
Elgar “The Dream of Gerontius” door Finnish Radio Symphony Orchestra o.l.v. Nicholas Collon op het label Ondine.
“This is the best of me” schreef Edward Elgar in 1900 aan het einde van het manuscript van The Dream of Gerontius. Deze indrukwekkende en moderne nieuwe opname van Elgars magnum opus door het Finnish Radio Symphony Orchestra en dirigent Nicholas Collon bevat naast mezzosopraan Christine Rice, tenor John Findon en bariton Roderick Williams, zangers van vijf verschillende koren: Helsinki Music Centre Choir, Cambridge University Symphony Chorus, Dominante, Helsinki Chamber Choir en Alumni van het koor van Clare College Cambridge. The Dream of Gerontius is een bewerking van fragmenten uit het gelijknamige visionaire gedicht van John Henry Newman (1801–90), een vooraanstaand theoloog en academicus aan de Universiteit van Oxford, en ook priester. Newman werd in 1879 door paus Leo XIII tot kardinaal benoemd, in 2010 zalig verklaard door Benedictus XIV en negen jaar later door paus Franciscus heilig verklaard. Hoewel Elgars briljante The Dream of Gerontius geen ongebreideld succes bleek bij de première in oktober 1900, hoorden critici en veel professionele muzikanten genoeg om te beseffen dat het een geniaal werk was. Uiteindelijk steeg The Dream of Gerontius op naar de rechtmatige plaats als een belangrijk werk van Europese kunst en een van de grootste werken die Elgar schreef.
Bartok The Miraculous Mandarin Violin Concert N°2 ORF door Ernst Kovacic en het Vienna Radio Symphony o.l.v. Orchestra Michael Gielen op het label Orfeo.
‘De wonderbaarlijke mandarijn’ (op. 19, Sz 73) was Bartóks laatste werk voor het toneel. De plot draait om prostitutie, brutaliteit, roof, moord, buitenstaander zijn, (onbeantwoorde) liefde en uiteindelijk, als catharsis, een soort liefde-dood. De muziek is lange tijd meedogenloos scherp, schreeuwerig dissonant, radicaal, waarschijnlijk de meest moderne partituur die Bartók creëerde. De première (1926) in Keulen was een schandaal en Konrad Adenauer, toenmalig burgemeester van Keulen, annuleerde de uitvoeringen onmiddellijk.
Jules Massenet Grisélidis door Orchestre et Chœur Opéra national Montpellier Occitanie o.l.v. Jean-Marie Zeitouni op het label Bru Zane
Op 20 november 1901 ontdekte Paris Massenets Grisélidis in de Opéra-Comique. Het werk roept een middeleeuws verhaal op dat met name door Boccaccio en Perrault werd opgepakt en in de barokperiode meerdere malen op muziek werd gezet. Het gaf Massenet de kans om de ‘gotische’ kleur te verkennen waar het begin van de 20ste eeuw nooit genoeg van kreeg. Het inventieve libretto van Armand Silvestre en Eugène Morand ontwikkelt contrasterende registers: het religieuze, het fantastische, het sentimentele en het krijgshaftige. Bovenal zorgt de aanwezigheid van een gespierde duivel, opgescheept met een knorrige vrouw, ervoor dat we het serieuze (sublieme) kunnen contrasteren met het komische (groteske).
“César Franck, Organ Works”, door Ignace Michiels op het label Et’cetera.
César Franck (1822-1890) wordt beschouwd als de vader van de Franse symfonische orgelmuziek. Toen Franck in 1822 in Luik werd geboren, maakte de stad deel uit van het Koninkrijk der Nederlanden. Francks moeder kwam uit Aken, zijn vader uit Gemmenich, dat destijds Nederlands maar Duitstalig was. Het echtpaar verhuisde kort voor de geboorte van César naar de Franstalige maar Nederlandstalige stad Luik. In 1836, toen César 14 was, inmiddels Belg en al 5 jaar student aan het Conservatorium van Luik, verhuisde het gezin naar Parijs.
Josefine Opsahl, Cytropia op het label Neue Meister.
Cytropia ontvouwt een universum waar tijd en plaats, aardse en hemelse, sonische en sensorische sferen interfereren. De werelden omarmen het nieuwe, de synthese tussen natuurlijk en gecultiveerd, kennis en intuïtie, oud en futuristisch. Het album viert muzikale Evolutie en spreekt zowel liefhebbers van klassieke muziek als experimentele luisteraars aan.
“Requiem for an Emperor Missa de Requiem Pierre de Manchicourt” door Jan Van Outryve en het Utopia Ensemble op het label Ramée.
Karel V was zeker de meest charismatische en machtige heerser van de Renaissance. Vermoeid en gedemoraliseerd door de uitdagingen van de keizerlijke heerschappij, deed hij tegen het einde van zijn leven afstand van de troon en leidde hij een teruggetrokken bestaan in het klooster van Cuacos de Yuste in Castilië onder het motto “Ecce elongavi fugiens et mansi in solitudine” (“Ik vluchtte en bleef in eenzaamheid”). Het Utopia Ensemble gaat op zoek naar de man achter de vorst en belicht de dualiteit van macht en grootsheid enerzijds en eenzaamheid anderzijds. Het Requiem van Pierre de Manchicourt – hofcomponist van Karels zoon en directeur van de beroemde Capilla Flamenca – dat geschreven zou kunnen zijn voor een van de talloze herdenkingsdiensten voor Karel V, straalt gelijkmoedigheid en grandeur uit en wordt hier afgewisseld met chansons die het hart onder Karels harnas sneller deden kloppen.