Bijzonder originele, “Impressions for pan flute, harp and piano, Debussy, Fauré Ravel”, door het Beau Soir Trio, op het label MDG.

Panfluitspeler Sebastian Pachel is een pionier op zijn instrument. Dat de panfluit überhaupt in de klassieke muziek voorkomt, is trouwens grotendeels te danken aan deze musicus uit Bielefeld, die samen met Nora Koch en Johann Blanchard, het Beau Soir Trio oprichtte. En dit voor de opname van “Impressions,” met zijn arrangementen voor panfluit, harp en piano, van heerlijke werken van Fauré, Debussy en Ravel. Lees verder

Annabelle Hirsch, “De geschiedenis van de vrouw in 100 voorwerpen”, een opvallende uitgave van Podium.

Wat zijn de objecten die het zijn van een vrouw definiëren? Welke voorwerpen beschrijven het leven als vrouw door de eeuwen heen? En wat zeggen ze over haar? Er zijn talloze manieren om een verhaal over vrouwen te vertellen, Annabelle Hirsch doet dat aan de hand van objecten. De intieme observaties van Hirsch over het leven van vrouwen aan de hand van 100 sprekende objecten, zorgen voor een leerzaam, maar ook grappig boek, dat een verrassend, nieuw licht werpt op de rol van vrouwen in de geschiedenis. Zeker lezen!

Lees verder

Wendy Holden, “De prinses”, uitgegeven door Ambo|Anthos.

Prinses Diana, eigenl. Diana Frances Spencer (1961-1997), was de beroemdste vrouw ter wereld en werd over de hele wereld gevierd vanwege haar presence en glamour. Maar voor ze uit de koninklijke koets bij St. Paul’s stapte, bracht ze negentien jaar door als de verlegen, onhandige Lady Diana Spencer. Bestsellerauteur Wendy Holden onderzocht het verbazingwekkend achtergrondverhaal en de jonge volwassenheid van deze ultieme koninklijke beroemdheid. “De prinses” is de laatste van haar drie romans over het Brits koningshuis. Eerder verschenen “De gouvernante” en “De hertogin”.

Lees verder

Gluck, “Orfeo & Euridice”, door Jakub Józef Orliński, Fatma Said, Elsa Dreisig en Il Giardino d’Amore o.l.v. Stefan Plewniak, op het label Erato. Subliem!

Voor deze buitengewone opname van Glucks Orfeo & Euridice vond een supersterbezetting een briljant orkest en een briljante dirigent. Na zijn optredens in San Francisco en Parijs wou de contratenor, Jakub Józef Orliński zijn vertolking van Orfeo aboluut opnemen, samen met de sopranen Fatma Said als Amore en Elsa Dreisig als Euridice. De opname werd gemaakt in zijn geboortestad, Warschau onder leiding van de dynamische Stefan Plewniak, met de instrumentalisten en het koor van zijn schitterend ensemble, “Il Giardino d’Amore”. Niet te missen!

Lees verder

Jacob van Maerlant “Der Naturen Bloeme”, uit het Middelnederlands vertaald door Ingrid Biesheuvel, een prachtuitgave van Walburg.

Rond 1270, schreef de beroemde, Vlaamse dichter Jacob van Maerlant (ca. 1230/1235 – ca. 1288-1300), “Der Naturen Bloeme”, een vertaling-op-rijm van het “Liber de natura rerum” van de geleerde Thomas van Cantimpré. Maar, dankzij Maerlant kon iedereen, die geen Latijn kende, nu voortaan lezen over de mens, zoogdieren, vogels, vissen, insecten, bomen, planten, wondervolkeren, monsters, metalen en edelstenen. Maerlant voegde daarenboven details toe over de natuur in zijn omgeving en gaf wijze lessen, die de mens van de natuur kan leren. Ingrid Biesheuvel vertaalde de tekst in modern Nederlands, en schreef voor deze uitgave met veel miniaturen, een hoogst interessante inleiding over de literairhistorische achtergrond. Magistraal!

Lees verder

Ontdek Richard Leveridge en John Frederick Lampe op de cd, “Weeping Philosophers”, door Lawrence Zazzo, Soraya Mafi en Tercia Realidad o.l.v. Jorge Jiménez, op het label Pan Classics.

De portrettering van filosofen en filosofie in vroege barokmuziek was divers en kleurrijk, soms zelfs (tragi)komisch. Ze verkondigden niet altijd filosofische wijsheid, maar waren zowel denkende als voelende individuen, die in gelijke mate blootstonden aan de passies en spot van hun omgeving. Samen met de sopraan Soraya Mafi en het Spaans ensemble Tercia Realidad, traceerde de contratenor, Lawrence Zazzo, de portrettering van filosofen in Italiaanse, Duitse, Franse en Engelse vocale werken uit de vroeg barok. Warm aanbevolen.

Lees verder

“Heretical Angels. Rituals of Medieval Bosnia and Herzegovina”, door Dialogos, Katarina Livljanić, Kantaduri & Joško Ćaleta, op het label Arcana. Heel bijzonder!

“Toen ik wilde bestaan, kon ik het niet”. Mystieke inscripties op oude Bosnische grafstenen inspireerden dit programma. Het middeleeuwse Bosnië fascineert door het naast elkaar bestaan van diverse religies, katholieken, orthodoxen, ketterse Bosnische christenen, joden en moslims… Hun teksten en tradities overleven in de mondelinge traditie, in mysterieuze manuscripten in het Latijn, Cyrillisch en Glagolitisch, en op inscripties van grafstenen, monumenten waarmee de doden tot de levenden spreken. Niet te missen!

Lees verder

Marc’Antonio Ziani, “La morte vinta sul Calvario (Sepolcro, Vienna, 1706)”, door Les Traversées Baroques o.l.v. Judith Pacquier en Étienne Meyer, op het label Accent. Wat een ontdekking!

Marc’Antonio Ziani (ca. 1653-1715) werd geboren in Venetië. Waarschijnlijk studeerde hij bij zijn oom, de organist Pietro Andrea Ziani (1616-1684). Deze was vanaf 1669, organist van de Basiliek van San Marco en ging later in dienst van Eleonor Magdalena van Neuburg in Wenen.

Lees verder

Atze van Wieren, “Waar bleef God bij Rilke?”, een heel bijzondere uitgave van Ijzer.

“Ze reiken eindeloos ver boven mij uit”, schreef Rilke over zijn Duineser Elegien, “het was een orkaan in de geest”. Atze Van Wieren vertaalde dit werk reeds in 2005. De pracht van de taal en de kracht van de metaforen grepen hem. Hier zong een dichter over een leven vol moeilijkheden tot aan de bevrijdende jubel, “Hiersein ist herrlich”. Lees nu zijn nieuw boekje over de elegieën, gerelateerd aan Spinoza en de…kwantummechanica! Is de materie goddelijk bezield?

Lees verder

“Mit Myrten und Rosen – Songs To Poems By Heinrich Heine”, door Werner van Mechelen en Sylvie Decramer, op het label Et’cetera. Warm aanbevolen.

Op deze cd met als titel, “Mit Myrten und Rosen” naar de titel van een lied uit de cyclus, “Liederkereis” van Schumann, staan 30 van de bekendste Heine-liederen van Clara en Robert Schumann (o.a. “Dichterliebe”), Schubert (de 6 liederen op teksten van Heine uit “Schwanengesang”), en Mendelssohn Bartholdy (“Auf Flügeln des Gesanges”). Intieme romantiek, warm en expressief vertolkt door de Belgische bas-bariton, Werner Van Mechelen en de Belgische pianiste, Sylvie Decramer

Lees verder