Ontdek, “German Baroque Trumpet Concertos”, door Thomas Reiner en Interpreti Veneziani, op het label Naxos. Heerlijk!

Barokke werken voor hobo waren lange tijd een vruchtbare inspiratie voor transcripties op trompet. Deze opeenvolging van concerti en sonates bevat o.a. voorbeelden uit de Italiaanse (begin)jaren van Händel en van Johann Gottfried Stölzel, die beiden sterk beïnvloed werden door Vivaldi. Telemanns wonderbaarlijk inventief Concerto in D wordt uitgevoerd op een moderne bugel en daarnaast is er ook nog het enige bekend overgebleven werk van Johann Michael Fasch, de jongere broer van de bekendere Johann Friedrich. Op het programma staat ook nog werk van Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644–1704), Franz Reinhart, (1682-1727) en Johann Christian Schickhardt, (ca.1682–1762). Continue reading

Orlando Figes, “Europeanen Het ontstaan van een gemeenschappelijke cultuur”, uitgegeven door Rainbouw. Zeker lezen!

Rond 1900 werden in heel Europa dezelfde boeken gelezen, dezelfde opera’s opgevoerd en dezelfde muziekstukken gespeeld. Hoe heeft die culturele canon zich kunnen vormen? Historicus Orlando Figes laat zien dat belangrijke technologische en economische ontwikkelingen (trein, telegraaf, fotografie, vrije markt) de verborgen krachten achter de vorming van een gedeelde Europese cultuur zijn geweest. Continue reading

Ignace Bossuyt, “George Friedrich Haendel, de jonge jaren (1685-1713)”, een uitgave van Davidsfonds. Niet te missen!

In 1713 vestigde de 28-jarige Georg Friedrich Haendel (1685-1759) zich blijvend in Londen. Vier decennia lang zou hij er het muziekleven domineren met Italiaanse opera’s en magistrale, Engelse oratoria. In die periode componeerde hij zijn populairste werken, “Messiah”, “Water Musick” en “Musick for the Royal Fireworks”. Maar, wat deed hij en wat componeerde hij daarvoor? U leest er alles over in het nieuw boek van Ignace Bossuyt. Continue reading

“Hans Sommer, Orchestral Songs”, o.l.v. Guillermo García Calvo, op het label Pentatone.

Ontdek op deze cd 22 orkestliederen voor solo stemmen en voor een vocaal ensemble, o.a. 5 Lorens Lieder (Gustav Gurski – bearb. Hans-Christoph Mauruschat en Dr. Martin Albrecht-Hohmaier), uit Sommers opera/Bühnenspiel, “Lorelei” op. 13, uit 1891, en 4 liederen uit zijn Liedcyclus, “Hunold Singuf” (“33 Rattenfängerlieder”, Julius Wolff), op. 4, uit 1882. Continue reading

“Codex Las Huelgas Bestiaire et Symboles du Divin 1300-1340”, Live door La capella Reial de Catalunya Hesperion XXI o.l.v. Jordi Savall cd AliaVox. Alweer magistraal!

In het vrouwenklooster Santa María la Real de Las Huelgas (Burgos), gesticht door koning Alfons VIII van Castilië en zijn vrouw Eleonora van Engeland, was een intens muzikaal leven van groot belang. Daarnaast leefden de nonnen van de cisterciënzerorde er in eenvoud, stilte, gebed en contemplatie. Continue reading

“Engelbert Humperdinck, Der Blaue Vogel The Blue Bird, Incidental music after a Christmas Fairy tale by Maurice Maeterlinck”, op het label Capriccio. Geniaal!

Nadat Maeterlincks “Pelléas et Mélisande” en “Ariane et Barbe-Bleue” al een rijke bron van operamateriaal was gebleken, werd ook zijn toneelstuk “L’Oiseau bleu”, 1908) al snel op muziek gezet. Albert Wolff componeerde er een opera naar, die een prijs won bij de MET, maar deze is sindsdien volledig in de vergetelheid is geraakt. Max Reinhardt bewerkte het werk als kerstspel voor zijn Berlijns gezelschap, met toneelmuziek van Engelbert Humperdinck. Deze muziek werd weliswaar niet gepubliceerd, tot de dirigent, Steffen Tast, ze opnieuw bekend maakte. Een lief (kerst)verhaal met van de mooiste Humperdinck muziek. Op cd 2 ontdekt u daarenboven als Bonus, “7 Symphonische Bilder aus der Schauspielmusik, “Der blaue Vogel”. Continue reading

Ontdek “Gregor Joseph Werner, Vol. 2 Requiem”, door Voktett Hannover en La Festa Musicale o.l.v. Lajos Rovaktay, op het label Audite.

Gregor Joseph Werner: Vol. II: Requiem

Gregor Joseph Werner (1693-1766) uit Ybbs an der Donau, was eerst organist in de benedictijnenabdij (Stift) van Melk, voor hij kapelmeester werd aan het hof van de Eszterhazys in Eisenstadt. Hij werd in 1766 in Eisenstadt opgevolgd door Joseph Haydn. Met dit tweede album zet Lajos Rovatkay de veelgeprezen reeks voort met muziek van Gregor Joseph Werner. Continue reading

“Parsifal Suite”, door het London Philharmonic Orchestra o.l.v. Andrew Gourlay, op het label Orchid Classics. Een ontdekking!

“Weten door mededogen”, “Erkenntnis, Mitleid und Erlösung”. In deze woorden vindt de intellectuele en filosofische inhoud van Wagners “Parsifal” zijn kortste en meest beknopte samenvatting. In deze wereldpremière dirigeert Andrew Gourlay het London Philharmonic Orchestra in een gearrangeerde “Parsifal Suite”, een door hem geconstrueerd concertstuk met orkestrale hoogtepunten uit Richard Wagners Bühnenweihfestspiel, “Parsifal”. Gourlay heeft de belangrijkste orkestrale momenten uit Parsifal, Karfreitagszauber, 2 Verwandlungsmusiken en de 3 preludes tot de drie akten, samengevat in een suite, een weelderig werk van wel 47 minuten. Continue reading

Vadim S. Jigoulov, “De Feniciërs, De grootste zeemogendheid uit de oudheid”, een fascinerende uitgave van Omniboek.

Tussen 1500 en 400 v.Chr. waren de Feniciërs (Fenicië stemt ongeveer overeen met het huidige Libanon), de belangrijkste en succesvolste zeevaarders en handelaars rond de Middellandse Zee. Zij stichtten overal koloniën, waarmee ze, na het verval van het Minoïsche Kreta, handel dreven. Ze konden stand houden tot de Romeinen hun suprematie in het Middellands Zeegebied overnamen. Jigoulov vertelt hun fascinerende geschiedenis. Niet te missen! Continue reading