In het najaar van 2018, maakte David Hockney (1937) een korte trip naar Frankrijk. Hij wilde kunst bekijken, schilderijen uit de blauwe en roze periode van Picasso en de wandtapijten van Parijs, Angers en Bayeux, en genieten van “al die heerlijke boter en room en kaas”. Terwijl Hockney in Normandië de wens uitsprak om de Noord-Franse lente vast te leggen, zoals hij ongeveer tien jaar eerder in Oost-Yorkshire had gedaan, produceerde hij werk dat de focus werd van zijn blockbuster 2012 Royal Academy-show. “Er zijn daar meer bloesems”, schreef hij aan de kunstcriticus, Martin Gayford. “Je krijgt appel-, peer- en kersenbloesem, plus de sleedoorn en de meidoorn, en je kan en mag er roken, dus daar kijk ik erg naar uit.”
“Bach”, door The Netherlands Bach Society o.l.v. Jos Van Veldhoven, op het label Channel Classics. Indrukwekkend!
Met deze box van 10 cd’s wordt een uitstekende verzameling van Bachs grootste grootschalige werken gepresenteerd. Dirigent Jos van Veldhoven en de Nederlandse Bachvereniging voeren de Matthäus- en de Johannes Passion, het Magnificat, het Weihnachtsoratorium en de Hohe Messe uit. Jos van Veldhoven was nl. van 1983 tot 2018, artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging. De opnames werden oorspronkelijk tussen 2007 en 2011, afzonderlijk uitgebracht op Channel Classics Records. Elke release kreeg toen lovende kritieken, zowel voor de uitvoeringen als de opnamekwaliteit. Continue reading
“Ténèbres et Abysses, Leçons pour la Semaine Sainte” door Eugénie Lefebvre, sopraan en het Ensemble Leviathan o.l.v. Lucile Tessier, op het label Château de Versailles Spectacles. Niet te missen!
Frankrijk en Italië waren in de 17de- en 18de eeuw, belangrijk voor de geschiedenis van het toonzetten van klaagliederen. In Frankrijk ontstond een unieke vorm, de “Leçons de ténèbres”, die zich sterk onderscheidde van het vroeger, Frans motet en de Italiaanse lamentaties. De Leçons de ténèbres hadden een liturgische functie, maar werden ook aan het hof van Lodewijk XIV uitgevoerd.
Will Gompertz, “Je weet niet wat je ziet. Hoe kunstenaars ons helpen te zien waar we aan voorbijgaan”, een uitgave van Meulenhoff. Niet te missen!
Will Gompertz leert u via kunst met een nieuwe, frisse blik om u heen te kijken. Hij schreef nl. alweer een schitterend boek, dit keer over kunst en waarneming, over meer van kunst te leren genieten door beter te kijken, en na te gaan hoe kunstenaars kijken en daardoor meer uit het leven halen. Het moedigt daarenboven de ontwikkeling van uw eigen perceptie en perceptuele vaardigheden aan.
“J. S. Bach, Partitas Nos. 1, 5 & 6”, door Nils Anders Mortensen, op het label LAW Classics. Helder, gevoelig en verfijnd!
In de taal van Bach heette een partita een “Tanzfolge” of “Variationsreihe”. Johann Sebastian Bach, die deze suites/partita’s als onderdeel van zijn “Clavier-übung” componeerde met didactisch-pedagogische bedoelingen, zou meer dan tevreden zijn geweest met het inzicht en de tien vingers van Nils Anders Mortensen op een gerestaureerde Steinway model D uit 1892. Niet te missen!
“Berlioz, Roméo et Juliette & Cléopâtre”, door Coro Gulbenkian, Chœur de l’OnR en het Orchestre Philharmonique de Strasbourg, o.l.v. John Nelson, op het label Erato. Top!
Hector Berlioz, de grootste romantische componist van Frankrijk, illustreerde de geest van zijn tijd maar was door zijn genialiteit ook zijn tijd ver vooruit. Als gevolg van zijn kleurrijk leven is zijn muziek verbluffend door zijn originaliteit en ambitie, en door een orkestratie met baanbrekende schittering. “J’ai la passion de la passion” “L’amour et la musique sont les deux ailes de l’âme” (Berlioz). De schitterende vocale solisten zijn Joyce DiDonato (mezzosopraan), Cyrille Dubois (tenor) en Christopher Maltman (bariton).
“Brahms, Violin Sonatas”, door Ning Feng en Zee Zee, op het label Channel Classics. Top!
De violist Ning Feng heeft tot nu toe 10 albums met solowerken en vioolconcerti op Channel Classics uitgebracht, maar nooit eerder nam hij de sonates van Brahms op. Een primeur dus van de “onverschrokken” (Gramophone) artiest! De veelgevraagde pianiste, Zee Zee leent haar fantasierijke expressiviteit aan deze lyrische sonates en vormt samen met Ning Feng een energiek duo. Overigens schitterende opname, gemaakt door Jared Sacks.
“A Watchful Gaze, Byrd – Clemens – de Monte – Tabakova – van Wilder”, door The Sixteen Harry o.l.v. Christophers, op het label CORO. Magistraal!
William Byrd (ca.1540-1623) kon omwille van het belang en de betekenis van de tekst, als niemand anders, imiterende polyfonie omvormen tot imponerende, retorische kracht. Hij componeerde muziek, omlijst door de kracht van levende woorden. Met deze magistrale cd vieren The Sixteen de nalatenschap van een van de meest gewaardeerde componisten van koormuziek. Naast werk van William Byrd, staat op het programma werk van Clemens non papa (1510-1555), Philippus de Monte (1521-1603) en Dobrinka Tabakova (1980) en van de Nederlandse luitspeler en componist, Philip van Wilder (ca.1500-1553), die als “Keeper of the Instruments” (vanaf 1626, Master of the King’s Music), in Engeland carrière maakte.
“Musik ist der beste Trost, Barocke Werke für Trompete und Orgel”, door Joachim K. Schäfer, trompet, en Matthias Eisenberg, orgel, op het label Cristophorus. Schitterend!
Voor de titel van zijn nieuwe cd met de organist Matthias Eisenberg, koos de trompettist, Joachim K. Schäfer, een bekend citaat van Maarten Luther. Voor hun opname kozen ze de Grünlichtenbergkerk, (St.-Nikolai-Kirche), waar zich een romantisch orgel bevindt, en voor hun programma kozen ze Concerti van Tomaso Albinoni (1671-1751), Giuseppe Tartini (1692-1770), Giuseppe Torelli (1658-1709) en Antonio Vivaldi (1678-1741), koraalarrangementen van Johann Sebastian Bach (1685-1750), een Sonate van Georg Philipp Telemann (1681-1767) en een mars van Jean-Baptiste Lully (1632-1687).
Ontdek, “Die Befreiung Israels” van Telemann en Rolle, door Il Gardellino (vocaal en instrumentaal) o.l.v. Peter Van Heygen, op het label Passacaille. Subliem!
Het verhaal van de Bevrijding van Israël uit de Slavernij in Egypte, dat verteld wordt in het Boek van Mozes in het Oude Testament, werd niet alleen door Händel op muziek gezet. Maar, anders bij Händels “Israël in Egypt”, gaat de tekst van Wilhelm Zachariä op het loflied van de Israëlieten na de bevrijding, zonder de voorgeschiedenis in Egypte. Telemann noemde zijn compositie op een tekst (libretto) van Wilhelm Zacharië (1726-1777), “Ein musikalisches Gedicht”, Rolle noemde zijn compositie op tekst van Christoph Christian Sturm (1740-1786), “Ein musikalisches Drama”. Ontdek ze hier in een meesterlijke, authentieke uitvoering o.l.v. Peter Van Heygen, met schitterende solisten en met een koor, bestaande uit “slechts” 4 zangers!