“Charles Hubert Gervais, Grands Motets pour Louis XV”, door Les Ombres, het Choeur du Concert Spirituel, Margaux Blanchard & Sylvain Sartre, op het label Château de Versailles Spectacles. Een ontdekking!

Les Ombres en het Choeur du Concert Spirituel vieren “Louis XV 300 ans (1722-2022)” met de opname van “Super flumina Babilonis”, “Jubilate Deo” en “Miserere”, 3 grandioze motetten van Charles Hubert Gervais (1671-1744), kapelmeester in Versailles. Continue reading

“Du Bellay, Heureux qui, comme Ulysse”, door Doulce Mémoire o.l.v. Denis Raisin Dadre, “avec la participation de Kwal”, Slam, op het label Alpha. Magnifiek!

Joachim du Bellay (1522-1560), “De Verlaine van de Renaissance” en een lid van de dichtersgroep de Pléiade, bestormde in 1549 de Parijse literaire scene met zijn klinkend avantgarde manifest “Défense et illustration de la langue française”, een manifest ter verdediging maar ook ter verrijking van de Franse taal. Ronsard en du Bellay waren de grote Franse dichters van de 16de eeuw, die poëzie wilden verenigen met muziek en die de poëzie uit de klassieke oudheid nieuw leven wilden inblazen. Continue reading

Anna Fedorova speelt magnifiek Rachmaninovs Pianoconcerti nrs. 2 & 4 op het label Channel Classics. Een fenomenale, Oekraïense pianiste op de bres voor solidariteit en vrede.

Het pianoconcerto nr. 2 van Rachmaninov markeerde, na de rampzalige première van zijn Eerste symfonie, een heropleving van zijn creatieve krachten. Op die première in 1897, werd zijn eerste symfonie nl. slecht uitgevoerd en bespot door critici. In combinatie met problemen in zijn privéleven, raakte Rachmaninov in een diepe depressie en kon niet meer componeren… Met meer dan 35 miljoen! Views, is Anna Fedorova’s live uitvoering van Rachmaninovs 2e pianoconcerto, het meest bekeken klassiek concerto op YouTube. Continue reading

“Stravinsky, Le Sacre du Printemps, Capriccio, Octuor”, door Nathalia Milstein, piano, en het Orchestre Philharmonique de Radio France o.l.v. Mikko Franck, op het label Alpha. Overweldigend!

Na Franck, Debussy en Strauss, zetten Mikko Franck en het Filharmonisch Orkest van Radio France hun samenwerking met Alpha Classics voort, dit keer met 3 sublieme composities van Igor Stravinsky. Het programma begint met twee composities uit zijn zogenaamde ‘neo-klassieke’ periode, zijn Capriccio en Octet. In de eerste, waarin Stravinsky een fenomenale dialoog opzette tussen piano en orkest, is de soliste een van de grote sterren van de nieuwe generatie, de Franse pianiste, Nathalia Milstein. Continue reading

“Rossini, Messa di Gloria” door de Accademia Nazionale di Santa Cecilia o.l.v. Antonio Pappano, op het label Warner Classics. Ontdek het indrukwekkend “Cum sancto spiritu”!

De naam Rossini werd terecht wereldberoemd door zijn vele geniale opera’s. Maar, Rossini was ook de componist van enkele schitterende religieuze werken voor solisten, koor en orkest. Ontdek hier zijn Messa di gloria voor 5 vocale solisten, koor en orkest. Continue reading

“Elgar, Complete Organ Works”, door Tom Winpenny, op het label Naxos.

Het orgel was een vormend onderdeel van de muzikale opvoeding van Edward Elgar. Een tijdlang was hij trouwens organist van de St. George’s Catholic Church in Worcester. Deze cd bevat zowel Elgars originele orgelwerken als de arrangementen van de componist zelf en deze van vier vooraanstaande hedendaagse organisten, Atkins, Martin, Harris en Sinclair, alles gespeeld op het “Father” Willis orgel van de kathedraal van Hereford. Continue reading

“Scriabin, The Poem of Extasy, Prometheus”, door Yevgeny Sudbin, piano, en het Singapore Symphony Orchestra o.l.v. Lan Shui, op het label BIS. Indrukwekkend!

Alexander Skrjabin was een excentriekeling met visionaire gedachten die muziek wilde combineren met licht, kleuren en geuren tot een magische kleurenpracht. Hij wilde met zijn muziek de mensheid bevrijden en verlossen. In zijn extatisch klankgedicht, “Le poème de l’extase”, dreef hij de mogelijkheden van het romantisch symfonieorkest tot het uiterste, alsof het de oneindigheid in ging. Niet te missen! Continue reading