César Francks opera, “Hulda”, vanuit Freiburg o.l.v. Fabrice Bollon, op het label Naxos. Een ontdekking!

“Halte Hulda” is een toneelstuk uit 1858, van de Noorse schrijver Bjørnstjerne Bjørnson. Hoofdpersoon is de kreupele Hulda, die wraak neemt op de familie van Aslak, die haar familie vermoordde. César Franck (1822-1890) baseerde zijn (derde) opera, op een libretto van Charles Jean Grandmougin, (1850-1930) op “Halte Hulda”. Continue reading

Leonard Bernstein, “Candide”, door Leonardo Capalbo, Jane Archibald, Anne Sofie von Otter en Thomas Allen, en het London Symphony Orchestra & Chorus o.l.v. Marin Alsop, op het label LSO Live. Beter kan niet!

Marin Alsop dirigeert het London Symphony Orchestra in een nieuwe opname van Leonard Bernsteins komische, losbandige en satirische operette, gebaseerd op Voltaire’s satirische novelle, in een uitvoering vol droge en absurde humor, vol opzwepend optimisme. Gemaakt bijna drie decennia na de eigen iconische opname van de componist zelf, werd de nieuwe versie van Alsop vastgelegd tijdens feestelijke concerten ter gelegenheid van het eeuwfeest van Bernstein.

Continue reading

“Camille Saint-Saëns, Symphony No. 3 Avec Orgue & Concerto pour piano nr. 4”, door Les Siècles o.l.v. François-Xavier Roth, met Daniel Roth (orgel) en Jean-François Heisser (piano), op het label harmonia mundi. Magistraal!

Volgens de pianist Jean-François Heisser, moet het vierde pianoconcert van Camille Saint-Saëns herontdekt worden! Dit pianoconcert met zijn ‘Liszt-uitstraling’ is onbekend bij het grote publiek. Heisser voert het vierde pianoconcerto uit met de musici van Les Siècles onder leiding van François-Xavier Roth. Het vierde pianoconcert wordt voorafgegaan door de derde symfonie, de beroemde ‘Orgelsymfonie’, met medewerking van de organist Daniel Roth (Grand orgue Cavaillé-Coll 1862). Continue reading

“Josquin the Undead, Laments, deplorations and dances of death”, door Graindelavoix o.l.v. Björn Schmelzer, op het label Glossa. Magistraal!

In 1521, 500 jaar geleden, overleed Josquin des Prez. Al tijdens zijn leven was hij een ster en zijn imago werd na zijn overlijden alleen maar groter. Op hun nieuwe cd staan intense, melancholische vijf- en zesstemmige chansons uit de late periode van Josquin met elk een eigen en aparte klankwereld aan intensiteit en emoties. De zeven fantastische, gedreven, haast militante zangers, onder leiding van Björn Schmelzer, worden geruggesteund door de aanstekelijk, getokkelde snaren van Philippe Malfeyt, cister en Lukas Henning, luit. Continue reading

“Johann Sebastian Bach, Complete works for keyboard – Weimar 1708-1717, vol. 5, Toccata’s & Fugues”, door Benjamin Alard op orgel, pedaalklavecimbel & clavichord, op het label harmonia mundi. Buitengewoon!

De klavecinist en organist, Benjamin Alard, bracht in maart 2018, het eerste deel uit van zijn indrukwekkende reeks “integrale klavierwerken van Johann Sebastian Bach”. Nu is er het vijfde deel, dit keer met toccata’s, preludes, fantasieën en fuga’s, die Bach tijdens zijn verblijf in Weimar componeerde. Tegelijkertijd sluit hij met dit deel, de trilogie van Bachs Weimar-periode af. Continue reading

“Dry Those Eyes, An Ode on the Death of Mr. Henry Purcell, Songs, Suites & Grounds by John Blow & Co”, door Les Gouts-Authentiques o.l.v. Jan Devlieger, op het label Et’cetera. Alweer, heerlijk mooi!

Les Gouts-Authentiques is een ensemble voor oude muziek. Hun naam refereert aan ‘Les Gouts-Reunis’, waarin Francois Couperin het streven naar een versmelting van de Franse en Italiaanse barokstijlen in de eerste helft van de 18e eeuw beschreef. Continue reading

“Hélène de Montgeroult, Complete Piano Sonatas”, door Nicolas Horvath, op het label Grand Piano. Alweer een ontdekking!

Na de pianosonates van Anne-Louise Brillon de Jouy, stelt de pianist Nicolas Horvath, u nu de sonates voor van Hélène de Montgeroult. De 9 sonates van de vooraanstaande pianiste, componiste en docent Hélène de Montgeroult (1764-1836) vormden een belangrijke bijdrage aan het Frans pianorepertoire van de laat-klassieke en vroeg-romantische periode. Ze was invloedrijk in de ontwikkeling van de expressieve cantabile stijl van de 19de eeuw, niet alleen als uitvoerder en componiste, maar ook als auteur van een gevierde pianomethode, “Cours complet pour l’enseignement du forte-piano” met o.a. 114 études. De cd verschijnt op 3 december. Continue reading

“London Nights, Tippett, Britten, Bridge, Ireland & Arnold Bax”, door pianiste Franziska Lee, op het label Capriccio. Heel bijzonder!

Franziska Lee heeft naam gemaakt als een uitzonderlijke pianiste met een orkestraal kleurenpalet. Na haar debuutalbum met een exclusief 20ste-eeuws Frans programma (Capriccio C3006), heeft ze nu haar tweede cd gewijd aan Engelse componisten uit dezelfde periode. Samen vertellen ze het verhaal van hun tijd, van Brittens uitbundige “Holiday Diary”, een vrolijk intermezzo van tussen de twee wereldoorlogen, tot Tippetts Pianosonate nr. 1, gecomponeerd aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Met moeiteloze virtuositeit en muzikaal inzicht werpt Lee een helder, sonoor licht op een minder bekend maar magnifiek pianorepertoire. Een hele verdienste! Continue reading