“Maria Herz, Piano Concerto, Cello Concerto, Orchestral Works” door Oliver Triendl (piano) en Konstanze von Gutzeit (cello) en het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin o.l.v. Christiane Silber, op het label Capriccio. Een ontdekking!

Maria Herz (1878-1950), geboren in Keulen als Maria Bing, werd in de jaren ’20, erkend als een dynamisch element van de toenmalige muziekscene. Theodor W. Adorno, raakte geïnteresseerd in haar werk en haar stijl, geworteld in de laatromantiek maar toch gericht op het modernisme via het expressionisme, de nieuwe zakelijkheid en de neobarok, maar tegelijkertijd, toch met een speels karakter.

Lees verder

“Cimarosa, l’Olimpiade”, door Les Talens Lyriques o.l.v. Christophe Rousset, op het label Château de Versailles Spectacles. Spectaculair!

Cimarosa was aan het einde van de 18e eeuw een van de belangrijkste componisten van Europa. De opera’s van Domenico Cimarosa waren opmerkelijk succesvol en werden herhaaldelijk opgevoerd in operahuizen in heel Europa. Succes in zijn geboortestad Napels leidde tot benoemingen aan het Hof en koninklijke opdrachten, Het was tijdens zijn meest productieve periode dat hij zijn Olimpiade produceerde, een grote opera seria omgevormd tot een weelderig belcantodrama.

Lees verder

“Gdańsk Organ Landscape Vol.2 – Thomas Augustine Arne – Organ Concertos (1751)” door Andrzej Szadejko en het Goldberg Baroque Ensemble, op het label MDG. Meesterlijk!

“Rule, Britannia” heeft Thomas Arne onsterfelijk gemaakt, maar zijn oeuvre is vandaag  nauwelijks bekend buiten zijn geboorteland Engeland. Dat verandert met de opname van 5 concerti uit 1751, die Andrzej Szadejko voor het eerst met het uitmuntend Goldberg Baroque Ensemble heeft opgenomen op het uitstekend Johann Friedrich Rohde-orgel in de Johanneskerk in Gdańsk. Het ensemble vult het imposant gotisch kerkinterieur met een overweldigende klank.

Lees verder

“Smetana – Dvořák-  Suk – Ostrčil – Music For Prague”, door het Prague Symphony Orchestra o.l.v. Tomas Brauner op het label Supraphon. Magnifiek!

Het verhaal van het Praags Symfonie Orkest is nauw verbonden met de geschiedenis van de Tsjechische hoofdstad, wat een indruk achterlaat op hun repertoire. Na hun succesvolle opname van Karel Husa’s Music for Prague 1968 (Supraphon, 2021) komen het orkest en de chef-dirigent met een nieuw album gewijd aan Praag. Dit keer concentreert het programma zich op het einde van de 19e eeuw, de periode waarin de Tsjechische natie ijverde voor haar taal, cultuur en identiteit binnen het Oostenrijks-Hongaars rijk.

Lees verder

“Bach, Six Partitas”, gespeeld op een Tangentenflügel uit 1790, door Martin Helmchen op het label Alpha. Historisch en authentiek.

Wat moet we u zich bij een partita voorstellen? “Partita” is de afkorting van “Forma Bipartita”, een eendelige maar tweeledige vorm (A-A’ of A-B). Tegen het einde van de eerste episode wordt van tonica naar dominant gemoduleerd, in de tweede episode wordt terug gemoduleerd naar de tonica. De tweede episode (B) is vaak een variatie van de eerste episode.

Lees verder

“Dutilleux, Tout Un Monde Lointain – Symphony No. 1 – Métaboles”, door Jean-Guihen Queyras (cello) en het Orchestre Philharmonique du Luxembourg o.l.v. Gustavo Gimeno, op het label Harmonia Mundi. Grandioos. Bravo!

Het symfonisch universum van Henri Dutilleux (1916-2013) is fascinerend. Mysterieus en poëtisch en altijd opmerkelijk expressief, verkende hij in zijn muziek de duizend en één kleuren van het orkest met een uniek meesterschap. Gustavo Gimeno en het Orkest van Luxemburg geven hier met het voortreffelijk cellospel van Jean-Guihen Queyras in “Tout un monde lointain”, een flamboyante lezing van drie meesterwerken uit de eerste creatieve periode van de componist.

Lees verder

“Timor Mortis – d’Argentil, Sermisy, Barra” door het Ensemble Gilles Binchois o.l.v. Dominique Vellard, op het label Evidence Classics. Subliem!

Op deze heel bijzondere cd met als titel de beginwoorden van “Timor mortis conturbat me” uit het Dodenofficie, staat naast werk van Claude de Sermisy (1490-1562) en Jehan Barra (periode 1510-1523), de “Missa pro defunctis” van Charles d’Argentil (1500-1556) centraal. Dit Requiem werd hier voor het eerst opgenomen en is een van de slechts twaalf toonzettingen van de liturgie van de doden, gecomponeerd vóór 1550, die tot op vandaag bewaard zijn gebleven.

Lees verder

“Una Notte Onirica – Musica notturna nel Seicento”, door het Ensemble Agamemnon o.l.v. François Cardey, op het label Musica Ficta. Magisch!

“Una notte onirica” (“Een dromerige nacht”) is een betoverende muzikale reis, gewijd aan religieuze en profane passies van het 17de -eeuws Italië. Een sopraan en zes instrumentalisten zorgen voor een nachtelijke, intieme en soms verontrustende sfeer in motetten en sonates van o.a. Cazzati, Turini, Marini, Rossi en Cesti. De kwellingen van een jaloerse minnaar volgen op lichtgevende antifonen voor de maagd en symfonieën en klaagzangen concurreren in virtuositeit. “Una notte onirica” is de illustratie van een overvloedige en kleurrijke, Italiaanse nacht…

Lees verder

“É Il Violoncello Suonò”, door Hanna Salzenstein, op het label Mirare.

Op haar eerste solo cd volgt Hanna Salzenstein via het repertoire van Italiaanse musici, die door Europa reisden, de cello als solo-instrument in de 18de eeuw. Op het programma staat werk van Giulio Taglietti (1660-1702), Giulio Ruvo (1650-1716), Antonio Vivaldi (1678-1741), Giuseppe Maria Dall’Abaco (1710-1805), Giovanni Benedetto Platti (1697-1763), Giorgio Antoniotto (1681-1766) en Benedetto Marcello (1686-1739).

Lees verder