Ontdek op deze heel bijzondere cd, samen met de sopraan, Maud Bessard-Morandas, “Extraits du Recueil de tous les airs consacrés pour le temps de Noël”, in 1823, gearrangeerd voor orgel, door Lefèbure-Wély (1817-1869), de organist van de Église Saint-Roch aan de rue Saint-Honoré, in Parijs.
Categorie archieven: Aanbevolen CD’s
Handel Messiah, door Cor de Cambra Del Palau de La Musica Catalana en het Orchestre de l’Opéra Royal, o.l.v. Franco Fagioli, op het label Château de Versailles Spectacles. Magnifiek!
Wanneer een van de meest illustere contratenoren van onze tijd dirigent wordt, kiest hij voor niets minder dan voor Messiah! Franco Fagioli schildert een uitermate verfijnd fresco van Händels meesterwerk met een Latijnse verheerlijking en tekent dit groots, Engels barokoratorium in de kleuren van de Middellandse Zee. En dit samen met het beroemd Cor de Cambra Del Palau de La Musica Catalana en hun Caravaggeske clair-obscur, wat het werk een opvallende glans geeft. Het Orchestre de l’Opera Royal vormt het instrumentaal decor voor de pracht onthuld door de solisten, die u meenemen op een reis van vreugde en verdriet door het leven en lijden van Christus.
“Ymaginacions – Nicholas Ludford Mass upon John Dunstable’s Square”, door La Quintina o.l.v. Jérémie Couleau, op het label Paraty. Top!
Het Frans ensemble La Quintina, opgericht in 2019, geleid door de tenor, Jérémie Couleau, wijdt zich opnieuw aan de Engelse renaissancemeester, Nicholas Ludford. Zijn “Mass upon John Dunstable’s Square” was gebaseerd op thema’s, genoteerd met Square notes, door John Dunstable, een Engelse componist uit de vroeg Renaissance. Het bijzonder ensemble, een vocaal trio met een organist, probeert met dit programma geen kerkdienst te imiteren, maar gaan een levendige dialoog aan met “Ymaginacions”, de muzikale vindingen van Dunstable en Ludford.
“Brahms, Piano Concertos” door Simon Trpčeski (piano) en het WDR Sinfonieorchester o.l.v. Cristian Măcelaru, op het label Linn. Een revelatie!
Met deze langverwachte nieuwe release herenigde Simon Trpčeski zich met dirigent Cristian Macelaru om Brahms beide pianoconcerti op te nemen. Deze twee contrasterende concerti, de ene beginnend in het donker, de ander in het licht, markeerden Brahms’ belangrijkste bijdrage aan het genre.
“Richard Strauss, Oboe Concerto, Horn Concerto No. 1, Der Bürger als Edelmann Suite”, door het Copenhagen Philharmonic Orchestra o.l.v. Toshiyuki Kamioka, op het label Orchid Classics. Heerlijk!
Toshiyuki Kamioka en de Copenhagen Philharmonic namen drie van de meest sprankelende partituren van Richard Strauss op, het hoboconcert, met solist Andreas Fosdal, het eerste hoornconcert, gespeeld door Jakob Keiding, en de suite uit Der Bürger als Edelmann, gebaseerd op de 17e-eeuwse Molière-Lully-samenwerking “Le bourgeois gentilhomme”. Een programma vol stralende lyriek en goed humeur.
“František Tůma, Motets, Dixit Dominus & Sinfonia a quattro”, door Andreas Scholl en Czech Ensemble Baroque o.l.v. Roman Válek, op het label Aparte. Een heerlijke ontdekking!
Andreas Scholl keert terug naar zijn favoriet repertoire en laat u kennismaken met de prachtige werken van Frantisek Tůma, een weinig bekende, Boheemse componist die in de 18e eeuw een prominent muzikaal figuur was. Samen met het Tsjechisch Barokensemble en hun dirigent Roman Válek, specialisten in dit repertoire, voert de contratenor hier verschillende van zijn emblematische motetten en cantates uit.
“Schumann – Piano Quartet & Quintet”, door Isabelle Faust, Anne-Katharina Schreiber, Antoine Tamestit, Jean-Guihen Queyras en Alexander Melnikov, op het label harmonia mundi. Top!
In zijn Pianokwartet op. 47 en zijn Pianokwintet op. 44 herzag Schumann de raamwerken die hij had geërfd van Schubert en Beethoven om verbazingwekkend innovatieve structuren te creëren. Vijf prestigieuze musici doen met hun ruime ervaring in het uitvoeren van Schumanns kamermuziek, volledig recht aan deze fantasierijke wereld. Niet te missen!
Beethoven Révolution Missa Solemnis o.l.v. Jordi Savall, op het label Alia Vox. Magistraal!
Met de Missa solemnis creëerde Beethoven een van de meest beklijvende toonzettingen van de liturgie van de mis, hoewel de première plaatsvond in de concertzaal en niet in een kerkelijke omgeving. Met zijn twee ensembles Le Concert des Nations en La Capella Nacional de Catalunya en eersteklas solisten nodigt Jordi Savall het publiek uit voor een frisse en authentieke kijk op deze beroemde compositie van de Weense classicus. De musici spelen op historische instrumenten en laten Beethovens ontroerende klankwereld in al zijn nuances schitteren.
“A German Passion – 17th Century Music For the Time of Lent and Easter”, door Margaretha Consort o.l.v. Marit Broekroelofs, op het label Naxos. Een meerwaarde!
De Hanze-rijkdom van Noord-Duitsland in de 17de eeuw wordt weerspiegeld in de prachtige kathedralen, en de enorme grandeur van de kerkmuziek werd gecomponeerd om de rijke akoestiek van deze ruimtes te vullen. Dit programma presenteert rond diverse versies van de melodieën, “Jesu, meine Freude” van Johann Crüger en “Christ lag in Todesbanden” van Martin Luther, een breed scala aan paasmuziek, die de rijkdom aan inventiviteit van deze periode laat horen, waarbij de teksten werden versterkt en verschillende kleuren en verrassende effecten werden gevonden door improvisatie en bewerking van de manuscripten. Deze oude muziek wordt op deze cd opnieuw tot leven gebracht door het veelgeprezen Margaretha Consort.
“Antonio Rodriguez de Hita, Obra vocal en latin”, door La Grande Chapelle o.l.v. Albert Recasens, op het label Lauda. Magnifiek!
Antonio Rodriguez de Hita (1722-1787) staat bekend als de componist van komische zarzuela’s in de jaren 1760. Zijn schaarse theatrale werken hebben echter het overgrote deel van zijn muzikale nalatenschap overschaduwd, voornamelijk religieus van aard en gecomponeerd voor het prestigieuze klooster van de Incarnatie in Madrid. Zijn religieuze werken omvatten een hybride stijl, die elementen uit de late barok en de klassieke periode, stile antico en theatrale taal omvatten. In zijn Latijns repertoire vertoonde Rodriguez de Hita een bijzondere affiniteit voor contrapunt en formeel experimenteren. De hier gepresenteerde selectie, samengesteld uit zijn reeks psalmen, hymnen, motetten, klaagliederen en vooral Driekoningen-responsories, stelt ons in staat deze fascinerende componist en de rijkdom van de religieuze muziek tijdens de Verlichting te waarderen.