Hans Werner Henze, “Das Floß der Medusa” o.l.v. Cornelius Meister op het label Capriccio. Een ontdekking. Niet te missen!

Hans Werner Henze über den Stoff "Das Floß der Medusa" | NDR.de - Kultur -  Radio

Hans Werner Henze über den Stoff "Das Floß der Medusa" | NDR.de - Kultur -  Radio

“Le Radeau de la Méduse”, het imposant schilderij van de jonge Théodore Géricault (1791-1824), heeft sinds de creatie ervan in 1818, talloze kunstenaars geïnspireerd, onder wie de Duitse componist Hans Werner Henze (1926-2012) en zijn librettist Ernst Schnabel. Beiden werden door het schilderij geïnspireerd om een politiek oratorium te schrijven over de tragische, historische gebeurtenis.

Lees verder

“Éventail”, door Heinz Holliger, hobo en Anton Kernjak, piano, op het label ECM New Series. Subliem!

Pagodes et chinois, vers 1760 Éventail plié, la feuille … | Drouot.com

Pagodes et chinois, vers 1760 Éventail plié, la feuille … | Drouot.com

Op zijn cd “Éventail”, doorkruist de Zwitserse hoboïst en componist, Heinz Holliger, een brede selectie Franse werken voor hobo en piano in een kleurrijk en gevarieerd programma met muziek uit het begin van de 20ste eeuw. Naast Heinz Holliger (hobo & Oboe d’Amore), zijn de uitvoerders, Anton Kernjak, piano en Alice Belugou, harp.

Lees verder

“British Piano Concertos, Addison, Jacob, Rubbra”, door Simon Callaghan, piano en het NOW (BBC National Orchestra of Wales), o.l.v. Stephen Bell & George Vass, op het label Lyrita. 3 heuse ontdekkingen!

 

Als we het hebben over 20ste-eeuwse, Engelse componisten, denken we in de eerste plaats aan Vaughan Williams, Walton, Bridge, Bax en Bliss, Holst en Britten. Heel begrijpelijk. Maar, naast deze beroemdheden, waren er in het tweede “Georgian” tijdperk, ten tijde van de koningen George V en George VI, en ten tijde van de jonge Queen Elizabeth II, tal van talentvolle, Engelse componisten, die binnen de “Splendid isolation” van Albion bleven. Alhoewel… Op het programma van deze cd staan het Piano Concerto No. 2 in E flat major (1957) van Gordon Jacob, Variations for Piano and Orchestra (1948) van John Addison en het Piano Concerto, Op. 30 (1932) van Edmund Rubbra. Deze opname door het BBC National Orchestra of Wales o.l.v. Stephen Bell (Jacob en Addison) en George Vass (Rubbra), zijn verrassend genoeg, de eerste opnames van deze drie werken. Niet te missen!

Lees verder

“Schumann, Missa Sacra”, door het Swedish Radio Choir o.l.v. Kaspars Putniņš en Johan Hammarström (orgel), op het label BIS. Een ontdekking!

De weinig bekende “Missa sacra” van Robert Schumann, getuigde van zijn late interesse in religieuze muziek, vooral in katholieke kerkmuziek. Tijdens zijn leven werd zijn Mis echter niet in zijn geheel gepubliceerd of uitgevoerd, en bij de postume première waren de reacties eerder lauw. Toch was deze mis een fascinerende poging om sacrale muziek te actualiseren door het gebruik van een verfijnde, postklassieke taal. Naast de Missa werden ook Schumanns “4 doppelchörige Gesänge op. 141 für gemischten Chor a cappella”, uit 1849, opgenomen.

Lees verder

“Lusitano Impero, Hidden Gems of the Portuguese Baroque”, door Ana Quintans, sopraan en Hugo Oliveira, bariton, en Real Câmara o.l.v. Enrico Onofri, op het label Passacaille.

Op deze opname herschept Real Câmara de geest van het oorspronkelijk Portugees hoforkest en laat het een vergeten repertoire herleven dat voor uitvoeringen in Lissabon werd gecomponeerd, van instrumentale divertimenti van Pietro Giorgio Avondano, de Genuese concertmeester van het orkest, tot opera-aria’s van de Portugese componist, Francisco António de Almeida en de Italiaanse componisten, Rinaldo di Capua en Giovanni Bononcini.

Lees verder

“Alessandro Striggio – Mass in 40 Parts, Missa Ecco si beato giorno”, door I Fagiolini o.l.v. Robert Hollingworth, op het label Coro. Magnifiek!

Thomas Tallis - Spem in Alium. The 40-part Motet and other music (David  Hill) - makdelart - classique

Thomas Tallis - Spem in Alium. The 40-part Motet and other music (David  Hill) - makdelart - classique

Hoe onbekend de Missa van Striggio vandaag ook is, ze had oorspronkelijk een grote invloed op de verdere evolutie van de polyfonie. Naast werk van Alessandro Striggio (ca.1537-1592), ontdekt u op deze cd, werk van de Italiaanse luitist, componist en muziektheoreticus, Vincenzo Galilei (ca.1520-91) en Thomas Tallis (1505-1585), die actief was tijdens de regeerperiodes van Henry VIII, Edward VI, Mary I en Elizabeth I. Hij beheerste alle vormen, zowel de oude als de nieuwe en overleed oud en gevierd.

Lees verder

“Luzzaschi, Il Concerto Segreto”, door La Néréide, op het label Ricercar. Subliem!

undefined

undefined

De drie sublieme zangeressen van “La Néréide” wijden hier hun eerste opname aan een collectie uit Ferrara, waarbij ze de omstandigheden reconstrueerden waarin deze werken met klavecimbel, gamba- en luitbegeleiding tot stand kwamen. Het klavecimbel zou daarenboven door Luzzaschi zelf zijn bespeeld, terwijl de drie zangeressen de andere instrumenten met evenveel vaardigheid beheersten als hun stem. Op het programma staat werk van Francesca Caccini, (1587-ca.1640), Luzzasco Luzzaschi (1545-1607), Luca Marenzio (1553-1599) en Claudio Monteverdi (1567-1643). Lees verder

Jules Massenet, “Ariane” o.l.v. Laurent Campellone, op het label Bru Zane. Een ontdekking!

Cycle Massenet, a must! - Palazzetto Bru Zane

Cycle Massenet, a must! - Palazzetto Bru Zane

“Ariane”, een opera in vijf bedrijven naar het verhaal van Ariadne uit de Griekse mythologie, op een Frans libretto van Catulle Mendès (1841-1909), werd voor het eerst opgevoerd in het Palais Garnier in Parijs in oktober 1906. “Ariane”, gevraagd door de directeur van de Opéra, Pedro (Pierre) Gailhard, die trouwens zelf een zanger was (een basse chantante), was het vijfde werk van Massenet, dat in première ging in de prestigieuze Parijse Opéra.

Lees verder

“Charpentier, Te Deum”, door La Chapelle Harmonique o.l.v. Valentin Tournet, op het label Château de Versailles Spectacles. Magistraal!

Charpentier componeerde in 1692, het Te Deum, dat hem beroemd zou maken tot in de 20ste eeuw. Dit meesterwerk, gespeeld voor de militaire overwinning van Steinkerque, dat de legers van Louis XIV verheerlijkte, was een krachtig fresco hoogstwaarschijnlijk uitgevoerd in de kerk van Saint-Louis-des-Jesuites. De wereldberoemd geworden prélude opende met de krijgsritmes van de pauken en trompetten, als verklanking van de Grand Siècle en de veroveringen van Louis XIV.

Lees verder

“Antonio Sacchini, L’Abbandono delle ricchezze di S. Filippo Neri”, door Concerto de Bassus o.l.v. Franz Hauk op het label Naxos. Een ontdekking!

San Filippo Neri il santo del sorriso - Vaticano.com

San Filippo Neri il santo del sorriso - Vaticano.com

De gerenommeerde compositorische gaven van Antonio Sacchini werden ontwikkeld te midden van de bloeitijd van de Napolitaanse Operaschool. Hij vond later weliswaar pas echt inspiratie in Londen en Parijs. Het oratorium (Azione sacra) “L’Abbandono delle ricchezze di S. Filippo Neri” vertelt over de spirituele beproevingen van San Filippo (1515-1595), terwijl hij wordt opgejaagd door de personificaties van pracht en misleiding tijdens zijn reis, geholpen en verdedigd door armoede, tegenover God en deugd. “L’Abbandono”, voor het eerst uitgevoerd in 1765, is hier te horen in zijn wereldpremière-opname.

Lees verder