“Schöne, strahlende Welt”, Peter Schreier en het Großes Rundfunkorchester Berlin o.l.v. Robert Hanell, op het label Berlin Classics. Uniek!

Met zijn stem en zijn charisma wist Peter Schreier zelfs mensen te betoveren die anders nooit naar de opera gingen. In 1977 bracht hij op het DDR-label, ETERNA, de plaat, “Schöne, strahlende Welt” uit. Het label Berlin Classics beheert grote delen van de oude ETERNA-catalogus en bracht deze bijzondere opname nu voor het eerst uit op cd. Als bonus , 5 tracks van zijn album, “O Sole Mio”. Continue reading

Pancho Vladigerov, String Concertos, een sublieme dubbel cd op het label Capriccio.

Na de 5 Pianoconcerti en een eerste deel met symfonische werken vervolgt het label Capriccio nu met de uitgave van een dubbel cd, gewijd aan zijn werken voor strijkers en orkest van Pancho Vladigerov (1899-1978). Op één uitzondering na, werd het hele programma uitgevoerd door de zoon van de componist, Alexander Vladigerov, die op briljante wijze de werken van zijn vader verdedigde aan het hoofd van het uitstekend Bulgaars Nationaal Radio orkest. Continue reading

“Haydn 2032, No. 9 – L’Addio”, door Il Giardino Armonico o.l.v. Giovanni Antonini, met de sopraan,  Sandrine Piau, op het label Alpha. Teder en sprankelend fris!

Dit negende volume van de schitterende “Haydn2032-reeks”, concentreert zich op de psychologische subtiliteit van de componist met de nadruk op afscheid. Naast de Symfonie nr. 45, bekend als de ‘Abschieds-Symphonie’, staan op de cd verder Haydns aria, “Berenice, che fai? (“Scena di Berenice”), Hob XXIVa:10, en zijn symfonieën nrs, 15 en 35. Continue reading

“Alexander Skrjabin, Symphony No. 2/Le Poème de l’extase”, door het Gürzenich Orchester Köln o.l.v. Dmitrij Kitajenko, op het label Oehms Classics. Fenomenaal!

Alexander Skrjabin was een excentriekeling met visionaire gedachten die muziek wilde combineren met licht, kleuren en geuren tot een magische kleurenpracht. Ontdek op deze cd het WDR Rundfunkchor, dat voorbereid door Robert Blank, het fenomenaal arrangement voor koor en orkest van Skrjabins “Poème de l’extase” van Yuri Ahronovitch, opnam. Continue reading

“Schubert, Ländler Minuets Écossaises” door Daniel Lebhardt, op het label Naxos. Heerlijk.

Het sociaal en muzikaal leven in het Biedermeier Wenen tijdens het eerste decennium van de 19de eeuw, zorgde voor een grote vraag naar dansen die plaatsvonden in de woningen van rijke burgers. Met hun echo’s van het Oostenrijks platteland, waren Schuberts volksmuziekachtige Ländler, dansen in 3/4 maat, voorlopers van de wals. Continue reading

“Romberg, Violin Concertos”, door Chouchane Siranossian en het Capriccio Barockorchester, op het label Alpha. Een fijne herontdekking.

De Duitse violist, Andreas Romberg (1767-1821), geboren in Nedersaksen, slechts drie jaar voor Beethoven, was een virtuoos. Hij componeerde wel 16 vioolconcerti, althans, er zijn nog maar zestien handgeschreven partituren over, die bewaard worden in Hamburg. Chouchane Siranossian heeft besloten om er drie van op te nemen, drie wereldpremières, die ons in staat stellen om een interessante componist en virtuoze werken te ontdekken. Continue reading

Franz Liszt, The Complete Symphonic Poems, transcribed for Solo Piano by August Stradal, Volume Four”, door Risto-Matti Marin, op het label Toccata Classics. Fascinerend!

Hoewel Liszt zijn symfonische gedichten zelf transcribeerde voor twee piano’s, was het zijn Tsjechische leerling, August Stradal (18601930), die er twaalf transcribeerde voor piano solo, Het waren arrangementen die een bijna bovenmenselijke virtuositeit vereisen. Stradal overleed echter voor hij het laatste symfonische gedicht, “Von der Wiege bis zum Grabe”, kon bewerken. Risto-Matti Marin heeft die lacune goedgemaakt met zijn eigen virtuoze transcriptie en voegde zes Stradal-transcripties van liederen van Liszt toe. Continue reading

“Sullivan – Ballet Music, L’Île Enchantée, Thespis”, door het RTÉ Concert Orchestra o.l.v. Andrew Penny, op het label Naxos.

Kort na zijn terugkeer van studies in Leipzig, componeerde Arthur Sullivan zijn tweede werk, “LÎle Enchantée”, een ballet over een schipbreukeling dat in Covent Garden werd gebracht in de vorm van een divertissement aan het einde van Bellini’s “La sonnambula”, waar het met lof werd ontvangen. Continue reading

“優 Yuu, Gentleness and melancholy”, door Kaori Uemura, viola da gamba, op het label Ramée. Sublieme sereniteit.

“Music for a while/Shall all your cares beguile.” In deze da capo aria uit zijn toneelmuziek bij “Oedipus” van John Dryden en Nathaniel Lee, riep Purcell de kracht van muziek op om, althans tijdelijk, onze pijn en ons lijden te verzachten. Maar, cultiveren we soms niet liever onze melancholie, in de zin van de maître de chant, Michel Lambert, “Et je ne chante pas pour charmer ma tristesse, mais plustost pour l’entretenir”? Op deze sublieme cd staat het antwoord. Continue reading