“Mit Christian Fürchtegott Gellert aus Leipzig zu Ludwig van Beethoven nach Wien. Eine Liederreise”, door Gotthold Schwarz en Michael Schönheit, op het label Carus.

Het belang van de bundel “Geistliche Lieder und Oden”, gepubliceerd in 1757, in Leipzig, van de dichter, Christian Fürchtegott Gellert (1715-1769), blijkt duidelijk uit de talloze toonzettingen van zijn teksten. Ontdek op deze cd, 27 liederen van Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788), Knut Lambo (1714-1783), Johann Friedrich Doles (1715-1797), Johann Adam Hiller (1728-1804), Johannes Schmidlin (1722-1772), Justin Heinrich Knecht (1752-1817) en Ludwig van Beethoven (1770-1827). De schitterende bas, Gotthold Schwarz, wordt begeleid door Michael Schönheit op een Broadwood vleugel uit 1805. Continue reading

“Melodies de Verlaine Debussy, Faure, Hahn”, door Werner van Mechelen (bas-bariton), Florestan Bataillie (piano) en het Desguin String Quartet, op het label Et’cetera.

Het opmerkelijk leven van Paul Verlaine, één van de meest gelezen Franse dichters, was voor de uitvoerders de aanleiding om in 2020, een intense concertreis door Vlaanderen te maken. Zijn onsterfelijke poëzie was nl. een rijke inspiratiebron voor componisten als Claude Debussy, Gabriel Fauré en Reynaldo Hahn. Continue reading

“Haydn, Deutsche Lieder” door de sopraan Alice Foccroulle en Pierre Gallon, op het label Passacaille. Fijn, charmant, fris en bevallig.

Ontdek op deze cd liederen van Joseph Haydn. Met haar lichte sopraanstem en met de steun van Pierre Gallon, die afwisselend een klavecimbel en een pianoforte bespeelt, charmeert Alice Foccroule nl. met de frisheid en bevallige lichtheid waar Haydns liederen om vragen. De teksten/gedichten kan u volgen in het bijbehorend boekje. Continue reading

“Franz Schubert, Schwanengesang, Weber, Frühe Lieder”, door Hanno Muller-Brachmann en Jan Schultsz, op het label Pan Classics. Een revelatie!

Een jaar na Schuberts overlijden publiceerde zijn uitgever Tobias Haslinger een verzameling van 14 liederen die Schubert kort voor zijn dood nog snel had opgeschreven en waarschijnlijk deels als een liedcyclus had opgevat. Als laatste grote werk van de componist werd deze cyclus al snel “Schwanengesang” genoemd. De Duitse bas-bariton Hanno Muller-Brachmann en de pianist, Jan Schultsz, die hier een Grand Piano van Carl Strobel, Wenen, 1824/1825, bespeelt, voegen Schuberts lied “Herbst” toe, dat nauw verwant is aan de cyclus. Het programma wordt aangevuld met 6 onbekende liederen van Schuberts grote tijdgenoot, Carl Maria von Weber (1786-1826), een componist die in totaal toch ook wel 90 liederen heeft gecomponeerd. Een ontdekking! Continue reading

Mozart Violin Concertos Nos. 1 & 2 door Arabella Steinbacher en de Festival Strings Lucerne o.l.v. de violist, Daniel Dodds, op het label Pentatone. Subliem!

Na in 2014 de laatste 3 Vioolconcerti van Mozart te hebben opgenomen, maken Arabella Steinbacher, de Festival Strings Lucerne en zijn leider Daniel Dodds de cyclus nu compleet met Mozarts minder bekende, maar even betoverende Vioolconcerti 1 & 2, samen met zijn Adagio in E en 2 Rondos. Steinbacher speelt de cadensen van Wolfgang Schneiderhan, die in 1856, medeoprichter was van de Festival Strings Lucerne. Een andere meerwaarde is dat ze voor het eerst speelt op de “Ex Benno Walter” Strad uit 1718. Continue reading

“Ravel que J’Aime”, door Brenda Lucas Ogdon, piano, op het label Sterling. Onbetaalbaar!

De nu 86! jarige, Brenda Lucas Ogdon, koos o.a. Ravels “Miroirs”, 4 walsen uit zijn “Valses nobles et sentimentales” en 3 stukken uit “Le tombeau de Couperin”. De opbrengsten van deze release, gespeeld op een magnifieke Fazioli F-278, en opgenomen in november 2020, gaan integraal naar “Shelter”, een in Engeland gevestigde liefdadigheidsinstelling voor daklozen. Continue reading

“Ermanno Wolf-Ferrari, Complete Overtures & Intermezzi”, door Oviedo Filarmonía o.l.v. Friedrich Haider, op het label Naxos. Magnifiek!

Ermanno Wolf-Ferrari (1876-1948), was een Duits-Italiaans operacomponist. Ontdek op deze magnifieke cd de komische energie en levendigheid van zijn “Il segreto di Susanna”, de melodische schoonheid van zijn “Il campiello” en de overweldigende glans van zijn “I gioielli della Madonna”. Muziek met onvergelijkbare passie en lyrische expressie. Continue reading

“Louis Vierne, Complete Piano Works 1”, door Sergio Monteiro op het label Naxos. Een immense ontdekking!

Louis Vierne (1870-1937) staat o.a. door zijn “Carillon de Westminster” en “Les Cloches de Hinckley”, bekend als een van de briljantste onder alle Franse orgelcomponisten. Zijn kamermuziek en pianowerken zijn daarentegen, ondanks hun inventiviteit en zijn kleurrijke, fantasierijke en inspirerende behandeling van de instrumenten, helaas nog weinig bekend. Continue reading

“Venezia 1631, La Festa della Salute, zur Befreiung von der Pest, for the Delivrance from the Plague”, door ecco la musica, op het label Christophorus.

In de zomer van 1630 werd Venetië in navolging van Milaan, getroffen door de pest. De regering stelde quarantaine in voor slachtoffers en verbrandde de lijken, maar was helaas niet in staat de dood van duizenden te voorkomen. De pest woedde 18 maanden en doodde bijna 50.000 mensen, meer dan een derde! van de bevolking. Doge Nicolò Cantarini zwoer een grote kerk te bouwen voor de verlossing van de pest, en hoewel hij het zelf niet kon meemaken, werd deze gelofte ingevuld. Met de Santa Maria della Salute werd een van de mooiste kerken van de stad gebouwd. Sinds het jaar 1631, wordt er elk jaar in november, het feest ter ere van ‘Santa Maria della Salute’ gevierd. Continue reading

Ontdek Nicolas Lendormy, Jacques Naudé, René Drouard du Bousset of Julie Pinel op “Vous avez dit Brunettes?”, de nieuwe cd van Les Kapsber’girls, op het label Alpha. Grandioos!

Les Kapsber’girls, een schitterend ensemble van vier zangeressen/instrumentalisten onder leiding van de luitiste, Albane Imbs, heeft al zijn debuutalbum (Che fai tù?, op het label Muso) uitgebracht. Deze heeft meerdere prijzen gewonnen. De groep voegt zich nu bij het label Alpha met de cd, “Vous avez dit Brunettes?”, de naam van chansons die geliefden in elkaars oren zongen, bij het Bassin d’Apollon of tussen de bosjes van het Petit Trianon in het paleis van Versailles. Continue reading