“Sigiswald Kuijken Solo – Abel Bach Baltzar Biber Ortiz – viola da gamba violin violoncello da spalla clavichord” en “Wolfgang Amadeus Mozart Chamber Music”, op het label Accent.

Het werk van Sigiswald Kuijken heeft generaties oude muziekmuzikanten beïnvloed. Naast zijn preoccupatie met barokmuziek, waren de werken van Mozart altijd van bijzonder belang voor Kuijken. Ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van de musicus heeft het Accent-label, dat al lang aan hem verbonden is, al zijn kamermuziekopnamen van Mozart samengebracht in een unieke box van 8 cd’s.

Lees verder

Ontdek Rezső Kókai en Jan van der Roost op de cd, “Zayt Gezunterheyt. The folk soul of the Eastern”, door Roeland Hendrikx Ensemble op het label Antartica.

Deze bijzondere cd bevat muziek van Glazunov, Prokofjev, Khachaturian, Rezső Kókai en Jan van der Roost, en toont een samensmelting van oosterse en westerse muzikale elementen. De componisten deelden nl. gemeenschappelijke thema’s en technieken, waarbij ze de nadruk legden op de eenheid in diversiteit tussen verschillende culturele invloeden, Klezmer en Roma, waardoor een boeiende en goed geïntegreerde, muzikale reis ontstond. Lees verder

“Les Hautbois à La Chambre Du Roi” door Syntagma Amici o.l.v. Jérémie Papasergio en Elsa Frank, op het label Ricercar. Alweer magnifiek!

Hoewel blokfluiten, hobo’s en fagotten vaak werden gebruikt bij muziek die in de open lucht werd uitgevoerd, hebben ze ook in grote mate bijgedragen aan de introductie van blaasinstrumenten in andere muziekinstellingen aan het hof van Louis XIV. Dit was weliswaar alleen mogelijk dankzij de vele veranderingen en aanpassingen die aan deze instrumenten werden aangebracht, zodat ze beter zouden passen bij de violen en gamba’s. Hier verschijnen ze tijdens een dagindeling van de koning, van “Le Lever” tot “Le Coucher du Roi”.

Lees verder

“Porter & Gershwin on Harmonica – Antonio Serrano”, op het label MarchVivo. Schitterend!

Deze live-opname brengt een selectie samen van werken uit twee concerten gegeven in de Fundación Juan March in Madrid door Antonio Serrano, begeleid door de pianisten Federico Lechner (22 november 2014) en Ignasi Terraza (27 november 2021). In deze recitals demonstreerde Serrano zijn virtuoze beheersing van de mondharmonica, een instrument dat een enorm invloedrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van de jazz. De memorabele muziek van twee belangrijke componisten als Cole Porter en George Gershwin krijgt in de handen van Antonio Serrano een nieuwe creatieve dimensie.

Lees verder

Ontdek Puccini, “I Canti” door Charles Castronovo en het Münchner Rundfunkorchester o.l.v. Ivan Repušić, op het label BR Klassik. Een revelatie!

Giacomo Puccini componeerde maar een paar werken voor zang met pianobegeleiding. Elf liederen werden gepubliceerd tijdens zijn leven, andere bleven meer dan een eeuw verloren. In 2010, verscheen de eerste kritische editie van in totaal zestien vocale composities, waarvan er verschillende nauw verwant zijn aan Puccini’s opera’s en gecomponeerd werden tijdens zijn studie in Milaan. Deze uitgave inspireerde arrangeur Johannes X. Schachtner om de begeleidende delen, die lijken op pianoversnijdingen, aan te passen voor orkest. Begin februari 2023 zong de Amerikaanse tenor Charles Castronovo deze zestien liederen voor het eerst samen met het Radio Orkest van München onder leiding van Ivan Repušić.

Lees verder

Ontdek “Barbara Strozzi, Arias & Duets” door Il Segreto delle Muse o.l.v. Gabriel Garrido, op het label Pan Classics.

Barbara Strozzi (1619-1677) moet een buitengewone vrouw zijn geweest. In een tijd waarin vrouwen grotendeels werden uitgesloten van de openbare muziekscène, werd haar muzikaal talent bijzonder aangemoedigd. Ze was in staat om zowel haar prachtige stem als haar buitengewoon artistieke composities te presenteren in zogenaamde “academies” van de hoogste Venetiaanse society en ze was zelfs in staat om in totaal acht opera’s te publiceren. Het ensemble Il Segreto delle Muse presenteert hier 7 geselecteerde aria’s en 5 duetten van Strozzi. Vocale solisten zijn Marie-Laure Coenjaerts en Florence Susant.  

Lees verder

“Music in Golden-Age Florence, 1250-1750” door La Morra/Theatro Dei Cervelli o.l.v. Francesco Corti, op het label Ramée. Uniek!

Deze sublieme opname, die een overzicht geeft van de belangrijkste overgebleven muziekgenres in Florence in het halve millennium tussen ca. 1250 en ca. 1750, is bedoeld om een muzikale beschrijving te geven van de buitengewone muziekcultuur, die van ongeëvenaard belang was in de gouden eeuw van Florence. Het programma op deze sublieme dubbel cd werd trouwens geïnspireerd door het schitterend, gelijknamig boek “Music in Golden-Age Florence, 1250-1750” (University of Chicago Press, Chicago & London 2023) van Anthony M. Cummings.

Lees verder

Ontdek, Mademoiselle Duval “Les Génies ou les caractères de l’amour” door Camille Delaforge, Marie Perbost, Florie Valiquette, Anna Reinhold Guilhem Worms, Ensemble Il Caravaggio en Chœur de l’Opéra Royal, op het label Château de Versailles. Heerlijk!

De zangeres en componiste Mademoiselle Duval (1718–na 1775) was na Elisabeth Jacquet de la Guerre, de tweede vrouw die een opera heeft gecomponeerd. Met Les Génies, componeerde ze een eigentijds entertainmentwerk, waarbij ze in elke akte een nieuwe liefdesintrige toepaste waarin de “Génies” centraal stonden, het water (de nimfen), de lucht (de sylfen), de aarde (de kabouters) en het vuur (de salamanders).

Lees verder

“Orlandus Lassus, The Alchemist, Volume 1”, door Magnificat o.l.v. Philip Cave, op het label Linn. Subliem!

Onder leiding van Philip Cave begint het vocaal ensemble Magnificat aan een driedelige reis om de vindingrijkheid van Orlando di Lasso te verkennen. In deze rijke collectie Magnificats gebaseerd op polyfone modellen, toont “Lassus The Alchemist”, een ongeëvenaard vermogen om bestaand materiaal te herinterpreteren in de creatie van zijn eigen werken. Het eerste deel in de serie presenteert Lassus’ 14 Magnificats, gebaseerd op madrigalen, met modellen van onder andere Philippe Verdelot, Cipriano de Rore en Alessandro Striggio.

Lees verder

“Asmik Grigorian, Laws of Solitude”, Richard Strauss Vier letzte Lieder, op het label Alpha. Wondermooi!

De zangeres Asmik Grigorian heeft ervoor gekozen om 2 versies van Richard Strauss’ laatste meesterwerk uit 1948 op te nemen, de bekende versie met orkest en de veel zeldzamere versie met pianobegeleiding. Voor haar is dit werk verbonden met het idee van eenzaamheid, maar geen ongelukkige eenzaamheid, maar een reis in het oneindige. Subliem.

Lees verder