“Claude Balbastre, Quatre Suites de Noëls”, door Olivier Baumont, op het label Tempéraments.

De gratie en openhartigheid van oude populaire Franse kerstliederen wordt op deze cd afgewisseld met werk van Balbastre, een van de favoriete componisten van het Ancien Régime. Volgens een originele interpretatie, afwisselend gespeeld op orgel, klavecimbel en pianoforte, overigens volgens het gangbaar gebruik, waarmee Balbastre zelf vertrouwd was, worden de werken op deze cd uitgevoerd op een Clavecin Benoist Stehlin (Paris, 1750), een pianoforte van Heinrich Brod (Parijs, 1798) en op het Orgue Moucherel et Montbrun van de kerk de Cintegabelle (Haute-Garonne) (1741). Buitengewoon stemmig! Continue reading

“The First Nowell – Christmas Carols Through the Ages”, door The Edison SIngers, op het label Naxos. Stemmige kerstmuziek voor koor en orgel.

Het kerstlied vindt zijn oorsprong in de middeleeuwen, maar heeft sindsdien een grote verscheidenheid aan muzikale achtergronden omarmd. Op deze cd speelt religieus sentiment zich af in veel verschillende contexten, van de mysteriespelen tot een Afro-Amerikaanse spiritual, van de oorsprong ervan in het gregoriaans en 16e-eeuwse seculiere dans, tot traditionele voorbeelden die geworteld zijn in poëzie. Enkele van de beroemdste en mooiste voorbeelden, in totaal 18 Carols, staan hier opgenomen naast opzwepende hedendaagse kerstliederen om het specifiek genre door de eeuwen heen te presenteren. Continue reading

“O Jesulein… A German Baroque Christmas Oratorio”, door Clematis, op het label Ricercar. Zalig mooi!

Het innovatief programma op deze cd presenteert een denkbeeldig kerstoratorium met werken van Duitse componisten uit de 17de eeuw. Veel van deze werken zijn ongepubliceerd en komen uit de prachtige Düben-collectie in de bibliotheek van de Universiteit van Uppsala. Ze werden hier gerangschikt in een volgorde die de scènes en de hoofdpersonen van de geboorte van Christus introduceert, Maria, Jozef, de aartsengel Gabriël, de engelen, de herders, en de magiërs en Simeon. Buitengewoon! Continue reading

“Pastorale Weihnachtliche Instrumentalmusik des Barock, Baroque Instrumental Music For Christmas”, op het label Christophorus. Magnifiek!

Op het programma van deze uitzonderlijke kerst cd staat werk van Johann Sebastian Bach (1685-1750), Corelli (1653-1713), Händel (1685-1759), Manfredini, (1684-1762), Johann Melchior Molter (1696-1765), Johann Pfeiffer (1697-1761), Johann Heinrich Schmelzer (1620/23-80) Telemann (1681-1767), Pavel Josef Vejvanovsky (1640-93), Antonio Vivaldi, (1678-1741) en Giovanni Zamboni, (vroege 18de eeuw). Continue reading

Ontdek, “German Baroque Trumpet Concertos”, door Thomas Reiner en Interpreti Veneziani, op het label Naxos. Heerlijk!

Barokke werken voor hobo waren lange tijd een vruchtbare inspiratie voor transcripties op trompet. Deze opeenvolging van concerti en sonates bevat o.a. voorbeelden uit de Italiaanse (begin)jaren van Händel en van Johann Gottfried Stölzel, die beiden sterk beïnvloed werden door Vivaldi. Telemanns wonderbaarlijk inventief Concerto in D wordt uitgevoerd op een moderne bugel en daarnaast is er ook nog het enige bekend overgebleven werk van Johann Michael Fasch, de jongere broer van de bekendere Johann Friedrich. Op het programma staat ook nog werk van Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644–1704), Franz Reinhart, (1682-1727) en Johann Christian Schickhardt, (ca.1682–1762). Continue reading

“Hans Sommer, Orchestral Songs”, o.l.v. Guillermo García Calvo, op het label Pentatone.

Ontdek op deze cd 22 orkestliederen voor solo stemmen en voor een vocaal ensemble, o.a. 5 Lorens Lieder (Gustav Gurski – bearb. Hans-Christoph Mauruschat en Dr. Martin Albrecht-Hohmaier), uit Sommers opera/Bühnenspiel, “Lorelei” op. 13, uit 1891, en 4 liederen uit zijn Liedcyclus, “Hunold Singuf” (“33 Rattenfängerlieder”, Julius Wolff), op. 4, uit 1882. Continue reading

“Codex Las Huelgas Bestiaire et Symboles du Divin 1300-1340”, Live door La capella Reial de Catalunya Hesperion XXI o.l.v. Jordi Savall cd AliaVox. Alweer magistraal!

In het vrouwenklooster Santa María la Real de Las Huelgas (Burgos), gesticht door koning Alfons VIII van Castilië en zijn vrouw Eleonora van Engeland, was een intens muzikaal leven van groot belang. Daarnaast leefden de nonnen van de cisterciënzerorde er in eenvoud, stilte, gebed en contemplatie. Continue reading

“Engelbert Humperdinck, Der Blaue Vogel The Blue Bird, Incidental music after a Christmas Fairy tale by Maurice Maeterlinck”, op het label Capriccio. Geniaal!

Nadat Maeterlincks “Pelléas et Mélisande” en “Ariane et Barbe-Bleue” al een rijke bron van operamateriaal was gebleken, werd ook zijn toneelstuk “L’Oiseau bleu”, 1908) al snel op muziek gezet. Albert Wolff componeerde er een opera naar, die een prijs won bij de MET, maar deze is sindsdien volledig in de vergetelheid is geraakt. Max Reinhardt bewerkte het werk als kerstspel voor zijn Berlijns gezelschap, met toneelmuziek van Engelbert Humperdinck. Deze muziek werd weliswaar niet gepubliceerd, tot de dirigent, Steffen Tast, ze opnieuw bekend maakte. Een lief (kerst)verhaal met van de mooiste Humperdinck muziek. Op cd 2 ontdekt u daarenboven als Bonus, “7 Symphonische Bilder aus der Schauspielmusik, “Der blaue Vogel”. Continue reading

Ontdek “Gregor Joseph Werner, Vol. 2 Requiem”, door Voktett Hannover en La Festa Musicale o.l.v. Lajos Rovaktay, op het label Audite.

Gregor Joseph Werner: Vol. II: Requiem

Gregor Joseph Werner (1693-1766) uit Ybbs an der Donau, was eerst organist in de benedictijnenabdij (Stift) van Melk, voor hij kapelmeester werd aan het hof van de Eszterhazys in Eisenstadt. Hij werd in 1766 in Eisenstadt opgevolgd door Joseph Haydn. Met dit tweede album zet Lajos Rovatkay de veelgeprezen reeks voort met muziek van Gregor Joseph Werner. Continue reading