“El collar de la paloma”, door Capella de Ministrers o.l.v. Carles Magraner, op het label CdM. Historische authenticiteit.

“El collar de la paloma”, “De Ring van de Duif”, is een prozawerk uit 1022, over kuisheid en terughoudendheid binnen de lichamelijke liefde, geschreven in het Arabisch door Ibn Hazm (994-1064). De voor deze uitzonderlijke cd geselecteerde stukken zijn modale improvisaties (mawwal) of arrangementen van instrumentale muziek en door Iman Kandoussi gezongen anonieme Arabisch-Andalusische, klassieke en traditionele liederen op teksten van Ibn Hazm. Niet te missen! Continue reading

“John Wilbye, Draw On Sweet Night”, door I Fagiolini o.l.v. Robert Hollingworth, op het label CORO. Magnifiek!

John Wilbye (1574-1638) was een van de belangrijkste, Engelse componisten van de late Elizabethaanse periode. Het Brits ensemble I Fagiolini, eert hem hier met een representatieve bloemlezing van 25 van zijn madrigalen, 75 minuten prachtige, vocale muziek, nu eens met sonore dissonanten, dan weer met die typische, bitterzoete melancholie uit de Engelse Gouden Eeuw. Continue reading

Originele “Hebenstreit’s Bach”, door Margit Übellacker, dulcimer en Jürgen Banholzer, orgel, op het label Ramée. Magisch.

Bachs tijdgenoot, de musicus en componist, Pantalon Hebenstreit (1668-1750), dankt zijn bekendheid nog voornamelijk aan de “pantalon”, een klavierinstrument dat hij uitvond, dat later werd aanzien als een voorloper van het Tafelklavier en de Pianoforte. Op de cd staan arrangementen van werken van J. S. Bach voor een hammered dulcimer of pantalon, en orgel, van Margit Übellacker en Jürgen Banholzer. Continue reading

“Cancioneros del Siglo de Oro 1451-1595” door Capella Reial Catalunya en Hesperion XX, op het label AliaVox. Een prachtuitgave!

Deze magnifieke uitgave is de Luxe remastering van drie opnamen van de drie beroemdste liedboeken van de Gouden Eeuw (1451-1595), Cancionero de la Colombina, Cancionero Musical de Medinaceli en Cancionero de Palacio. De Sevilliaanse Cancionero de la Colombina en Cancionero Musical de Medinaceli zijn voorbeelden van een muzikaal humanisme met een duidelijke Spaanse stempel, waarin het beschaafde en het populaire samenkwamen. Continue reading

“Friedrich Burgmüller, 25 Etudes faciles et progressive, Opus 100 – 18 Etudes de genre, Opus 109”, door Veerle Peeters, piano, op het label Et’cetera. Innemend mooi.

Friedrich Burgmüller is vooral nog bekend om zijn pianowerken. Zijn “25 leichte Etüden” op. 100, waar onder andere het bekende Arabesque, de Ballade in do klein deel en “L’hirondelle” deel van uitmaken, is erg populair onder pianoleerlingen en -leraren, en is nog steeds in druk. Verder worden zijn “18 Études” op. 109 nog steeds door veel pianisten gespeeld. Continue reading

In de reeks “Collection Grands Motets” van Château de Versailles, verscheen “Mondonville, Grands Motets” door het Choeur & Orchestre Marguerite Louise o.l.v. Gaétan Jarry. Alweer magistraal!

De motetten van Mondonville vormden de apotheose van het Grand Motet à la Française: vrucht van het retorisch erfgoed van Lalande, en van de operastijl van Rameau. Mondonville componeerde religieuze meesterwerken, die symbool stonden voor het tijdperk van de Verlichting. Zijn grote muzikale fresco’s, verlevendigd door een weelderig contrapunt dat de klank van het koor transfigureerde, vereisten een ongelooflijke virtuositeit. Mondonville, in dienst van de Koninklijke Kapel en dé ster van het Concert Spirituel, werd de meest uitgevoerde componist. Continue reading

“Josquin Desprez, Tant vous aime”, door Doulce Mémoire o.l.v. Denis Raisin Dadre, op het label Ricercar. Subliem!

Josquin Desprez (1450/53-1521), een centrale figuur van de Franco-Vlaamse school, is tegenwoordig vooral bekend om zijn religieuze werken. Zijn vele chansons hebben, daarentegen op enkele uitzonderingen na, eigenlijk nog maar weinig aandacht gekregen. Doulce Mémoire heeft zich geconcentreerd op zijn drie- en vierstemmige chansons. Met hun taalkundige en thematische diversiteit vormen zij een afwisselend programma, dat zowel ernstig als vunzig is… Continue reading

Ontdek “Yuri Shaporin, Complete Piano Music”, door Kirill Kozlovski, op het label Toccata classics.

Met zijn wortels in de traditie van Borodin en Moessorgski, bevond de muziek van de in Oekraïne geboren Sovjetcomponist, Yuri Shaporin (1887-1966), zich tussen de laat romantiek van Skrjabin en het constructivisme van Sjostakovitsj en Prokofjev, waarbij een beheersing van contrapunt werd gecombineerd met een scherp gevoel van Russische, pianistische klankkleur. In Shaporins pianomuziek contrasteerde zijn voorliefde voor het epos, uitgedrukt in 2 grootschalige sonates en een machtige passacaglia, met zachte miniaturen. Continue reading

Johann Sebastian Bach, “Mass in B Minor”, door de Akademie für Alte Musik Berlin en het Rias Kammerchor o.l.v. René Jacobs, op het label harmonia mundi. Magistraal! Verschijnt op 13 mei 2022.

Bachs 4 Lutherse Missen (BWV 233-236) waren toonzettingen van het Kyrie en het Gloria van de Latijnse Mis. Naast deze vier missen behoorden tot zijn Lutheraanse Missen ook enkele losse misdelen, nl. vier keer het Sanctus, een Kyrie en een Christe eleison. Tot hetzelfde soort missen behoorde oorspronkelijk ook het Kyrie en Gloria van een mis, gecomponeerd in 1733, die Bach later uitbreidde tot de magistrale Hohe Messe of h-moll Messe. Van deze Mis zijn er 2 versies, de 1733-versie of Missa brevis-versie, met enkel het Kyrie en Gloria, en de hier opgenomen 1749-versie of Missa tota-versie, met toonzettingen van het gehele Rooms-Katholiek Ordinarium. Continue reading

Sigismond Thalberg, “Fantasies on Italian Operas Les Soirées de Pausilippe Piano Concerto, op. 5”, en “Fantasies on Operas by Donizetti”, door Francesco Nicolosi, op het label Naxos. Twee ontdekkingen!

Sigismond Thalberg (1812-1871) was een wonderkind en een van de meest getalenteerde virtuoze pianisten van de 19de eeuw. Hij was ook een componist die zich concentreerde op fantasieën van operathema’s van Bellini, Rossini, Donizetti en Verdi, met als doel het publiek te verrassen met bekende melodieën en de vindingrijkheid en spectaculaire virtuositeit van zijn transcripties. Als voorzitter van het Sigismund Thalberg International Study Centre, heeft Francesco Nicolosi intensief onderzoek gedaan naar de muziek van deze legendarische, Oostenrijkse pianist. Continue reading