Ontdek het wondermooi “Andante con sentimento” uit het Pianoconcerto van Vitězslav Novák, door Jan Bartoš en het Prague Radio Symphony Orchestra o.l.v. Jakub Hrůša, op het label Supraphon. Een lyrisch hoogtepunt!

Na de opname door de Tsjechische pianist, František Rauch (1910-1996), een leerling van Novák, met Josef Hrnčíř (1921-2014) als dirigent van het Praags Radio Symfonie Orkest, gaf het Tsjechisch label Supraphon, nu een nieuwe opname uit. Dit keer tekende Jan Bartoš, de laatste leerling van de legendarische pianist, Ivan Moravec, voor de gedrevenheid en de fijne, romantische intimiteit. Continue reading

Reynaldo Hahn, “L’île du rêve”, door het  Münchner Rundfunk Orchester o.l.v. Hervé Niquet, de nieuwe cd + boek uitgave van Palazzetto Bru zane.

Gecomponeerd toen Reynaldo Hahn nog geen achttien jaar oud was, bezat “L’Île du rêve” reeds de kwaliteiten van de grote werken uit die periode. Het onthulde de coloristische talenten van Bizet, de gepassioneerde uitbarstingen van Massenet en Gounod, en zelfs reeds de prosodische originaliteit van de jonge Debussy. Continue reading

“Das Grosse Adventskonzert, Das Studioalbum zum Konzert im Stadion”, door het Dresdner Kreuzchor, op het label Berlin Classics. “Wie Weihnachten klingt…”Indrukwekkend!

Als normaal, net voor Kerstmis, meer dan 25.000 mensen naar het Rudolf-Harbig-Stadion komen voor het grote adventsconcert en honderdduizenden tv-kijkers plaatsnemen in de woonkamer, begint Kerstmis voor veel Dresdeners pas echt. Wat in 2015 begon als onderdeel van de viering van het jubileum van het wereldberoemd Dresden Kreuzchor, is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste en mooiste kerstevenementen in Duitsland. Continue reading

J.S. Bach, “Weihnachts-Oratorium”, door Le Concert des Nations en La Capella Reial de Catalunya, o.l.v. Jordi Savall, op het label Alia Vox. Meesterlijk!

Het Weihnachts-oratorium was het subliem resultaat van een uitgebreid project dat Bach voltooide tussen december 1734 en januari 1735. Dit monumentaal fresco over de geschiedenis van de geboorte van Christus, voor vertellers, solisten, koren en orkest, bestond uit niet minder dan zes uitgebreide cantaten. Continue reading

“Le chant du violoncelle, Chopin & Franchomme”, door Edoardo Torbianelli en Fernando Caida Greco, op het label Paraty. Authentieke, Franse elegantie.

De samenwerking en vriendschap die Chopin en Franchomme verenigde, was gebaseerd op hun gemeenschappelijke gevoelens, zo kostbaar voor de Poolse balling in het mondain Parijs van die tijd, op de kunst, die gevoed werd door hun instrumentaal meesterschap, en op het delen van muzikale waarden als authenticiteit, eenvoud, nobele expressie en elegantie. Continue reading

“La Francesina, Handel’s Nightingale”, door Sophie Junker en Le Concert de l’Hostel Dieu o.l.v. Franck-Emmanuel Comte, op het label Aparté. Schitterend!

Tegen het einde van zijn leven componeerde Händel speciaal voor de Franse sopraan, Élisabeth Duparc, bekend als “La Francesina”, maar liefst twaalf hoofdrollen in zijn grote opera’s en oratoria. Ze zong o.a. de titelrol in “Semele” en de rollen van Michal in zijn “Saul” en Nitocris in “Belshazzar”. Sophie Junker en het Concert de l’Hostel Dieu brengen op deze cd door middel van enkele van haar meest succesvolle rollen, een schitterende ode aan de laatste muze van de componist Continue reading

“Beethov3n, Piano Trios” door Trio Sōra, op het label naïve.

Met deze allereerste opname, gewijd aan de zes pianotrio’s met opusnummers van Ludwig van Beethoven, vestigt het Trio Sōra een sterke identiteit met authenticiteit en durf. Clémence de Forceville (viool), Angèle Legasa (cello) en Pauline Chenais (piano) tonen de buitengewone moderniteit van een visionair kunstenaar, volgens een nauwgezette verkenning van de handschriften en correspondentie van de componist, en een grondige analyse van de muziek. Continue reading

“Erkki-Sven Tüür, Lost Prayers” op het label ECM New Series.

De Estse componist, Erkki-Sven Tüür (°1959), uit Kärdla, de hoofdstad van de Estische provincie Hiiumaa, studeerde tussen 1976 en1980, dwarsfluit en slagwerk aan de muziekschool van Tallinn. Daarna studeerde hij van 1980 tot 1984, compositie bij Jaan Rääts (°1932) aan het Staatsconservatorium van Tallinn en kreeg privéles van Lepo Sumera (1950-2000), die van 1988 tot 1992, minister van Cultuur van Estland was. Continue reading

“Tigran Mansurian, Con anima” op het label ECM New Series. Een ontdekking en een aanrader.

Tigran Mansurian (°1939) is een vooraanstaande Armeense componist van klassieke muziek en filmmuziek. Hij is als componist van orkestwerken, kamermuziekwerken, koorwerken en vocale werken, die over de hele wereld worden gespeeld, een nationale kunstenaar van de Armeense SSR. Ontdek op deze cd zijn verfijnde kamermuziek. Continue reading