“Palais Garnier, Building the Paris Opera House – Un Opéra pour un empire”, een dvd uitgegeven door BelAir classiques.

Ervaar met deze dvd het spannend verhaal van de bouw van het Palais Garnier in Parijs, een totaalkunstwerk gebouwd door de briljante architect Charles Garnier die het zijn naam gaf, tijdens een tumultueus project van vijftien jaar. Door middel van ongepubliceerde archiefbeelden, adembenemende uitzichten, reconstructies en getuigenissen van historici, herbeleeft u het ontstaan en de bouw van dit buitengewoon theater, waar de grootste artiesten, van Maria Callas tot Rudolf Nureyev, te gast waren. Continue reading

Markus Kiesel, Joachim Mildner (Hrsg.), “Wahnfried, Das Haus von Richard Wagner/The Home of Richard Wagner”, een magnifieke, Duits/Engelse uitgave van ConBrio.

De prestigieuze, Duitse uitgeverij ConBrio publiceerde een prachtboek met wel 200 kleurenfoto’s, over het Wahnfried-huis van Richard Wagner in Bayreuth, een centrale plaats in de muziekhistorische topografie van Duitsland en Europa, model voor het architectuurhistorisch genre “kunstenaarsvilla”. Continue reading

Markus Kiesel, Joachim Mildner, Dietmar Schuth, “Wandrer heißt mich die Welt, Auf Richard Wagners Spuren durch Europa”, een prachtiguitgave van Con Brio. Niet te missen!

Na “Richard Wagner. Ein Reiseführer” (1991) en “Richard Wagner im Rhein-Main-Gebiet” (2009) van Michael von Soden (°1946), en “Auf Richard Wagners Spuren (Eine Bildreise)” (1995) en “Richard Wagner, Stationen eines unruhiges leben” (2006) van Udo Bermbach (°1938), is er nu de indrukwekkende, luxueus uitgegeven reisgids met in detail, alle, maar dan ook alle plaatsen in Europa, waar Richard Wagner gewoond en gewerkt heeft. Fenomenaal! Continue reading

Markus Kiesel, Joachim Mildner, Dietmar Schuth, “Prachtgemäuer, Wagner-Orte in Zürich, Luzern, Tribschen und Venedig”, een tentoonstelling in Tribschen en een prachtuitgave van ConBrio Verlag, Regensburg.

In “Prachtgemäuer – Wagner Orte in Zürich, Luzern, Tribschen und Venedig”, worden voor het eerst alle huizen van Richard Wagner gedetailleerd beschreven in woord en beeld. Wagner voltooide bv. Tristan und Isolde in het Hotel Schweizerhof in 1859 in Luzern en volgens zijn eigen bekentenis bracht hij de gelukkigste jaren door in het nabijgelegen Landhaus, Tribschen, nu het Richard Wagner Museum. Ook zijn woonplaatsen Zürich en Venetië worden uitvoerig besproken. Niet te missen. Continue reading

Heerlijk aantrekkelijke Roots wandelgids, “De mooiste landgoedwandelingen van Nederland”, een uitgave van Fontaine Uitgevers.

Nederland is rijk aan landgoederen en veel landgoederen zijn opengesteld voor wandelaars. In “De mooiste landgoedwandelingen van Nederland” vind je 16 wandelroutes en 4 landgoedommetjes over en langs de fraaiste landgoederen van Nederland. Ontdek bv. in het voorjaar hoe de stinsenplanten bloeien op het Gronings Landgoed Fraeylemaborg of geniet in de winter van de sfeervolle rust op het Veluwse landgoed, Oud-Groevenbeek. Continue reading

Renée Smithuis, “Bergense School, 1914-1925, De eerste Hollandse expressionisten”, een uitgave van Waanders & de kunst. Niet te missen!

In Bergen in de Nederlandse provincie Noord-Holland, de woonplaats van Adriaan Roland Holst (1888-1976), de “Prins der Dichters”, bestond  ruim tien jaar een schilderschool. In de periode 1880-1940, de ’tweede Gouden Eeuw’, behoorde die School tot de Europese avant-garde. Directe aanleiding voor deze publicatie was de schenking door Renée Smithuis van een aanzienlijk deel van haar verzameling Bergense School en verwante Nederlandse expressionisten, aan Singer Laren. Over de Bergense School liep in 2015 overigens een tentoonstelling in Singer Laren, het museum en concertzaal in de Nederlandse plaats Laren in Noord-Holland. Continue reading

Kristof Reulens, “Station d’artistes Genk, Verhalen uit een vergeten kunstenaarskolonie”, een prachtuitgave van MER/ Borgerhoff & Lamberigts. Een heuse (her)ontdekking!

Honderd dagen lang schreef conservator Kristof Reulens, de conservator van het Emile Van Dorenmuseum in Genk, op facebook, een ander verhaal over de geschiedenis van de kunstenaarskolonie die Genk tussen 1840 en 1940 was. De reeks werd een groot succes en de verhalen uit de vergeten kunstenaarskolonie werden samengebundeld in het magnifiek boek, “Station d’artistes Genk”. Continue reading

Hoogtepunt van muzikaal modernisme. De geschiedenis van…”Le sacre du printemps”!, deel 1, de adellijke voorgeschiedenis, en “Stravinsky, Le Sacre Du Printemps (10 Reference Recordings)” op het label Sony.

Grootvorst Vladimir Aleksandrovitsj Romanov van Rusland (1847-1909) was de derde zoon van Tsaar Alexander II (1818-1882). Vladimir was voorzitter van de Academie van de Schone Kunsten en een liefhebber van kunst en literatuur die zich omringde met acteurs, zangers en schilders. Continue reading