Oosterbeek, bekend van de Slag om Arnhem (Operation Market Garden) en van het Hotel De Bilderberg, waar in 1954, de eerste Bilderberg-conferentie werd gehouden, behoort tot één van de bekendste kunstenaarsdorpen in Nederland, meer bepaald op de Veluwe. Vanaf 1840, werd Oosterbeek in de gemeente Renkum nabij Arnhem (provincie Gelderland), omwille van de natuurlijke schoonheid van de Veluwe, hét dorp waar kunstenaars zich kwamen vestigen om er buiten in de ongerepte natuur te schilderen. Ontdek die vele schilders in dit bijzonder mooi boek.
Categorie archieven: Historische plaatsen
Karin Borghouts, Liesbet Nys “Ku Leuven – Een universiteit in beeld-Images of a University”, een uitgave van Hannibal Books.
Ter gelegenheid van het zeshonderd jarig jubileum van KU Leuven bracht de gerenommeerde kunstfotografe Karin Borghouts de universiteit op indrukwekkende wijze in beeld.
Andreas J. Hirsch, “Das Theater an der Wien, Verwandlungen eines Musiktheaters”, een prachtuitgave van Residenz Verlag.
“Wien” is de naam van de stad Wenen in het Duits, maar de naam “Wien” in de naam van het theater, is afgeleid van de rivier de Wien (Wienfluss), die ooit langs het theater stroomde. Het “an der Wien” betekent bijgevolg ‘aan de Wien’ (aan de oever van de Wien). De naam is tegenwoordig niet meer evident, omdat de rivier op deze plek nu ondergronds ligt en overkoepeld is. Op de voormalige bedding huist trouwens nu de Naschmarkt, een gezellige openluchtmarkt.
Loes Scholten, “Jheronimus Bosch en de Lieve-Vrouwe-broederschapskapel, De schildersfamilie Van Aken in ’s-Hertogenbosch”, uitgegeven door Walburg Pers.
Ontwerpen voor gebrandschilderde glasramen, een lichtkroon, borduurwerk en ander toegepast werk: laatmiddeleeuwse archiefdocumenten laten zien dat er in de werkplaats van Jheronimus Bosch (ca. 1450-1516) veel meer is vervaardigd dan alleen het befaamde oeuvre van tekeningen en schilderijen dat bewaard bleef. En dat is niet het enige dat we te weten komen over de Bossche kunstenaar-ambachtsman wanneer we de geschreven bronnen uit zijn eigen tijd analyseren.
Joris Sleebus, “Kastelen in Laken, van ’t Groothof tot Belvédère, over 20 kastelen uit het ancien régime”, een verrijkende uitgave van Laca/Fluxenberg en de Geschied- en Heemkundige kring Laken.
Dit uitzonderlijk boek brengt voor het eerst grondig onderzoek en beeldmateriaal samen over niet minder dan twintig kastelen, buitenverblijven, kasteelhoeven en lusthoven, van de middeleeuwen tot 1789 in Laken, een plaats in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de hoofdresidentie van het Belgisch vorstenpaar.
Klara Alen, Rubens’ tuin Een meesterwerk in bloei, uitgegeven door Hannibal.
De tuin van het prachtig Rubenshuis in Antwerpen is een verborgen parel in het hart van de stad. Het is nl. de plek waar de wereldberoemde schilder met zijn gezin en entourage woonde en op adem kwam. Hier keuvelde hij met Isabella en later met Helena, verwelkomde hij zijn gasten, en speelden zijn kinderen, omringd door de geur van luxueuze sinaasappel- en limoenbomen. De prestigieuze uitgeverij Hannibal publiceerde daarover een heel bijzonder mooi boek. Subliem!
Stéphane Marie, “Tuinen in Parijs”, een prachtuitgave van anwb.
Ontdek Bourdelle, Delacroix en André-Citroën, in “Tuinen in Parijs”, de vertaling van “Mon Paris de plus beaux jardins”, het magnifiek boek, dat 25 bijzondere tuinen in Parijs en rondom Parijs voorstelt, inclusief tips voor musea en bezienswaardigheden met handige overzichtskaarten. Niet te missen.
Margriet van Eikema Hommes, “De hemel van Gerard de Lairesse. Een plafondschildering uit het Rampjaar 1672”, een prachtuitgave van Amsterdam University Press.
In 1672, toen de Republiek door vier buitenlandse legers tegelijk werd aangevallen, maakte Gerard de Lairesse (1640-1711) een monumentale driedelige plafondschildering voor een van de hoofdrolspelers in dit Rampjaar: de machtige Amsterdamse oud-burgemeester Andries de Graeff. In vier opeenvolgende fasen heeft De Lairesse betekenisvolle figuren en voorwerpen gewijzigd, verwijderd of toegevoegd. Uit materiaal technische analyse en historisch onderzoek blijkt dat schilder en opdrachtgever de iconografie samen aanpasten aan de actuele militaire en politieke ontwikkelingen. Niet alleen de cultuurhistorische achtergronden worden in dit prachtig geïllustreerde boek beschreven, maar ook Gerard de Lairesse’s schildertechniek en de nauwe relatie tussen ontwerp en architectuur van het vertrek.
“Constant Permeke”, alweer een heel bijzondere uitgave van Hannibal. Niet te missen!
Het boek, “Constant Permeke”, verschijnt naar aanleiding van de heropening van het Permekemuseum in Jabbeke. Want, na drie jaar renovatiewerken is het zover. Het Permekemuseum opent vanaf 29 maart, opnieuw haar deuren voor het publiek. Het boek is prachtig geïllustreerd met tientallen schilderijen, beelden en tekeningen en veel archieffoto’s, die samen met verhelderende essays van Permeke-experts als o.a. Inne Gheeraert en literaire bijdragen van David Van Reybrouck en Daniël Rovers, een uitvoerige, deskundige kijk geven op zijn leven en zijn werk.
Elmer Kolfin, “De kunst van de macht, Jordaens, Lievens en Rembrandt in het Paleis op de Dam”, alweer een prachtuitgave van Waanders.
Elmer Kolfin onderzoekt in dit magnifiek boek de invloed van 17de eeuwse opdrachtgevers op de kunstproductie. Hij focust daarbij op de artistieke verwachtingen van de burgermeesters De Graeff in de werken van Rembrandt, Jan Lievens en Jacob Jordaens voor de decoratie van het Paleis op de Dam. Het lijkt er nl. op dat de politieke en artistieke ideeën van deze Amsterdamse burgemeesters, de broers Cornelis en Andries de Graeff, bepalend waren voor de iconografie, stijl en keuze van de schilders…