“Constant Permeke”, alweer een heel bijzondere uitgave van Hannibal. Niet te missen!

Het boek, “Constant Permeke”, verschijnt naar aanleiding van de heropening van het Permekemuseum in Jabbeke. Want, na drie jaar renovatiewerken is het zover. Het Permekemuseum opent vanaf 29 maart, opnieuw haar deuren voor het publiek. Het boek is prachtig geïllustreerd met tientallen schilderijen, beelden en tekeningen en veel archieffoto’s, die samen met verhelderende essays van Permeke-experts als o.a. Inne Gheeraert en literaire bijdragen van David Van Reybrouck en Daniël Rovers, een uitvoerige, deskundige kijk geven op zijn leven en zijn werk.

Lees verder

Elmer Kolfin, “De kunst van de macht, Jordaens, Lievens en Rembrandt in het Paleis op de Dam”, alweer een prachtuitgave van Waanders.

Elmer Kolfin onderzoekt in dit magnifiek boek de invloed van 17de eeuwse opdrachtgevers op de kunstproductie. Hij focust daarbij op de artistieke verwachtingen van de burgermeesters De Graeff in de werken van Rembrandt, Jan Lievens en Jacob Jordaens voor de decoratie van het Paleis op de Dam. Het lijkt er nl. op dat de politieke en artistieke ideeën van deze Amsterdamse burgemeesters, de broers Cornelis en Andries de Graeff, bepalend waren voor de iconografie, stijl en keuze van de schilders…

Lees verder

Chaim den Heijer, Gustav Mahler in Luik, Belgie, in 1899.

Gustav Mahler (1860-1911), de beroemde dirigent en componist, dirigeerde 125 jaar geleden, op 22 januari 1899, in Luik zijn Tweede symfonie. Het werd een triomf. Het initiatief om Mahler uit te nodigen ging uit van de Belgische componist en dirigent Sylvain Dupuis, oprichter van de ‘Nouveaux Concerts’ in Luik. Het was de eerste keer dat Mahler buiten het Duitse keizerrijk en het Habsburgse rijk een eigen werk dirigeerde. Deze primeur vond dus plaats in Luik en niet, zoals men eerder zou verwachten, in een van de bekende concertzalen in Frankrijk, Italië, Engeland, Scandinavië, Nederland of in Brussel of Antwerpen.

Lees verder

Rob Kemps, “Hemel op aarde – De mooiste verhalen over Père-Lachaise, de beroemde begraafsplaats in Parijs”, een magnifieke uitgave van Meulenhoff.

In “Hemel op aarde” neemt Rob Kemps je met bijzonder heel mooie foto’s, mee naar Parijs, naar het 20ste  arrondissement. Daar ligt nl. de plek waar hij het allerliefste is, Père-Lachaise, de beroemdste begraafplaats van Frankrijk en misschien wel van de hele wereld. “Hemel op aarde” is een magnifieke ode aan de meest betoverende plek van Parijs. Met zijn kenmerkend enthousiasme deelt Rob alle bijzondere verhalen die hij in de loop der jaren heeft opgediept. Uniek! Lees verder

Françoise Aubry, “Het Brussel van Horta”, een bijzonder mooi geïllustreerde uitgave van de prestigieuze uitgeverij, Ludion.

The Life and Major Works of Victor Horta

In 2023 viert Brussel, en bij uitbreiding heel België, het jaar van de art nouveau. Wie vertegenwoordigt deze revolutionaire stijl in België beter dan de beroemde architect Victor Horta? Deze handige gids van Françoise Aubry, art nouveau specialiste en ere-conservator van het Horta museum, loodst u in chronologische volgorde, langs zijn creaties in Brussel, van openbare gebouwen tot privéwoningen en monumenten, alle in magistrale art nouveau-stijl. Weet dat 4 gebouwen van Horta in 2000 ingeschreven werden als werelderfgoed, nl. de hotels Tassel, Solvay, van Eetvelde en het Hortahuis, nu het Hortamuseum. Lees verder

“Het verhaal van Vlaanderen, De geschiedenis van de prehistorie tot nu”, een mooi geïllustreerde uitgave van Manteau.

Bij uitgeverij Manteau verscheen het boek bij de aankomende VRT tv-serie, “Het verhaal van Vlaanderen”, gepresenteerd door Tom Waes, waarvan het eerste deel op 1 januari 2023, zal worden uitgezonden. In de documentaire reeks, “Het verhaal van Vlaanderen”, zoekt Tom Waes uit wat er zich sinds de komst van de eerste Homo sapiens op de 14.000 vierkante kilometer die we vandaag Vlaanderen noemen, heeft afgespeeld. Want in deze streken, liepen ooit neanderthalers, Romeinen, ridders, Boerenkrijgers en Bourgondiërs rond.

Lees verder

Bas van Oort, “Dit is Vlaanderen, Op reis door het charmantste deel van de Lage Landen”, een prachtuitgave van Lannoo!

Iedereen kent Vlaanderen van “de koers en zijn legendarische coureurs”, zijn onweerstaanbare streekbieren, de beste chocolade ter wereld en de schitterende middeleeuwse en neogotische steden. De Nederlandse reisjournalist Bas van Oort keek weliswaar verder… Ontdek in zijn magistraal boek het meer dan mooie Vlaanderen, het innemend en beminnelijk Vlaanderen, zoals je het nooit eerder hebt gezien! Lees verder

Tineke Hendriks, “De zee, de zee alleen, roman over Betzy Akersloot-Berg”, uitgegeven door Orlando.

“Tromp’s Huys” is sinds 1960, een museum in de plaats Oost-Vlieland op het wadden eiland Vlieland, in de Nederlandse provincie Friesland. Een deel is er gewijd aan de dichter, romanschrijver en scheepsarts, Jan Slauerhoff (1898-1936), geboren in Leeuwarden, maar u ziet er ook naast een zilver-, foto- en klokkencollectie, zeekaarten en scheepsmodellen, meer dan 200 schilderijen en andere bezittingen van de vroegere bewoonster, de Noorse kunstschilderes, Betzy Akersloot-Berg (1850-1922). Tineke Hendriks schreef met “De zee, de zee alleen”, het levendig en enthousiast verhaal van Betzy’s leven. Lees verder

Froukje Wattel, “Huismusea van Amsterdam / Visiting historic houses”, een prachtuitgave van Waanders.

Een tocht langs de kleurrijke Amsterdamse huismusea is een historische ervaring. In deze magnifieke gids met wel 150 illustraties in kleur, volgt u het spoor van o.a. de grachtengordeladel, VOC-bestuurders, arbeiders, weeskinderen, Multatuli, Anne Frank en Willem Witsen, en kan u ervaren hoe ze woonden, werkten, aten en sliepen. Lees verder