Ik spreek je aan”, nooit eerder gepubliceerde, autobiografische getuigenissen en “Is dit een mens” van Primo Levi, een bezielde en een beklemmende uitgave van Meulenhoff.

De Italiaanse criticus Giovanni Tesio zou aan de hand van gesprekken, de geautoriseerde biografie van de Joods-Italiaanse auteur Primo Levi schrijven. Tesio had drie gesprekken met Levi. Een vierde gesprek is er nooit geweest omdat Levi een val van de trap in zijn huis in Turijn niet overleefde. Continue reading

Thomas Harding, “Het huis aan het meer, Eén huis. Vijf families. Honderd jaar Duitse geschiedenis”, een schitterende uitgave van De Arbeiderspers.

In 2013 bezoekt Thomas Harding het huis van zijn Duitse grootmoeder, gelegen aan de rand van Berlijn, bij de Groβ Glienicker See, die grenst aan de Wannsee. Deze plek, haar ‘zielenplek’, die zij heeft moeten verlaten toen de nazi’s aan de macht kwamen, ligt er vervallen en verlaten bij. In een poging het huis van de sloophamer te redden, onderzoekt Harding de geschiedenis van de vijf families die hier hebben geleefd en schrijft er een boek over… Continue reading

Rolf Bos, “Een Duitse zomer De Olympische Spelen van 1972”, een beklemmende en intrigerende uitgave van Alfabet.

München, de Zomerspelen van 1972. Het zouden de vrolijke Spelen worden, zonder militairen, zonder politie, zonder uniformen. Maar op een inktzwarte dag veranderde alles… Elf leden van de delegatie uit Israël werden in de nacht van 4 op 5 september door leden van de Palestijnse terreurbeweging Zwarte September, gegijzeld. Onder deze elf waren er geen overlevenden. Vijf atleten, twee officials en vier trainers werden vermoord. Continue reading

René van Stipriaan “De hartenjager, leven, werk en roem van Gerbrandt Adriaensz. Bredero”, een magnifieke uitgave van Querido, goed voor hart en bloedvaten!

Het leven van Gerbrandt Adriaensz. Bredero (1585-1618), een onbekende schilder en beroemde schrijver van toneel en lyriek, was kort maar ongekend vruchtbaar. In nauwelijks acht jaar schreef hij honderden gedichten en liederen die tot de mooiste uit de Nederlandse literatuur behoren, en meer dan tien toneelstukken die nog altijd sprankelen van leven. Zijn kluchten, het blijspel “Moortje” en vooral de onweerstaanbare “Spaanschen Brabander”, hebben door de eeuwen heen vele duizenden mensen onvergetelijke uren bezorgd. Continue reading

“Franz Kafka, De tekeningen”, een magistrale uitgave van Athenaeum-Polak & Van Gennep.

In “Franz Kafka, De tekeningen” worden voor het eerst meer dan 200 tekeningen, waarvan 140 nooit eerder gepubliceerde, in een luxe kunstuitgave samengebracht, samengesteld en van essays voorzien door Andreas Kilcher, Pavel Schmidt en Judith Butler. De uitgave bevat eersteklas reproducties en bijna alle tekeningen zijn te zien in hun origineel formaat! Continue reading

Ad Van Liempt, “De Roaring Fifties, De vernieuwers van de jaren vijftig”, een uitgave van Balans.

In zijn meeslepend boek rekent Ad van Liempt, aan de hand van 11 boeiende portretten, allen pioniers van de jaren ’50 in Nederland, af met het beeld van een benauwd decennium waarin zogenaamd niets gebeurde. Want, almaar wordt duidelijker, dat juist de jaren van wederopbouw, in Nederland, allerlei belangrijke vernieuwingen met zich meebrachten, aangevoerd door visionaire, volhardende mensen met een vastomlijnd plan voor een betere toekomst. Continue reading

Alexander Reeuwijk, Steven Van Impe, “Paradijsvogels in cultuur en natuur, de mooiste afbeeldingen uit Birds of Paradise (1891-1898) van Richard Bowdler Sharpe”, een prachtuitgave van Sterck & De Vreese.

“Paradijsvogels zweven zonder vleugels in de lucht dichtbij God. Ze hebben geen poten, omdat zij pas na hun dood op aarde neervallen. De vogel laaft zich aan de dauw of drinkt rechtstreeks uit een wolk en voedt zich met manna”. De zeelui van Ferdinand Magellaan (1480-1521), die als eerste de wereld rond zeilden, vertelden dit verhaal rond. Zo kwamen deze wonderbaarlijke vogels aan hun naam. Continue reading