Pedro De Bruyckere, Casper Hulshof, Liese Missinne, “Bijna alles wat je moet weten over psychologie van kinderen en jongeren”, een uitgave van Lannoo.

Klopt het cliché van de lastige puber? Op welke manier vergroten we weerbaarheid bij jongeren? Welke invloed heeft de naaste omgeving op een kind? Het bestuderen van de psychologie van kinderen en jongeren kent een relatief korte, maar boeiende geschiedenis. Verschillende denkers en stromingen hebben dit vakgebied in een richting gestuurd die ook opvoeding en onderwijs grondig heeft beïnvloed … alleen zijn veel van die ideeën intussen weerlegd. Hoe weet je dan wat wel effectief bewezen is en werkt? Continue reading

“Honderd wonderen”, de autobiografie van de klaveciniste, Zuzana Růžičková, verscheen nu in het Nederlands bij HarperCollins. Erato gaf de box uit met Bachs complete, door haar gespeelde klaviermuziek. Uniek!

“Die drei Tage, die wir im Viehwagen eingesperrt waren, da hab ich immer die Sarabande angeschaut, dieses Stück Papier, und hab mir alles im Kopf gespielt, was ich von Bach kannte. Der Anfang einer Sarabande von Johann Sebastian Bach, gab mir die Kraft zum Überleben”. (Zuzana Růžičková)

De Tsjechische klaveciniste, Zuzana Růžičková (1927-2017) overleefde als tiener de concentratiekampen. Met gehavende handen keerde ze terug naar Praag, waar ze het schijnbaar onmogelijke bereikte. Ze werd nl. één van de belangrijkste uitvoerders van de klavecimbelmuziek van Johann Sebastian Bach! Ze overleed op 27 september 2017. Nu is haar autobiografie, de erfenis van haar leven, verschenen in Nederlandse vertaling. Continue reading

Henry Gee, “Een (zeer) korte geschiedenis van het leven, 4, 6 miljard jaar in 12 korte hoofdstukken”, een uitgave van Spectrum. Subliem!

Miljarden jaren lang was de aarde een onherbergzame en buitenaardse plek, met kolkende zeeën, vulkaanuitbarstingen en meteorietinslagen. Ondanks dit alles ontstond er leven en dat leven paste zich steeds maar weer aan de wisselende omstandigheden aan. Dit boek bespreekt die bijzondere evolutionaire stappen van het leven in slechts 12 beknopte hoofdstukken. Continue reading

Kristien Hansebout, “Wallonië en de Ardennen, 365 buitengewone plekken”, een magnifieke uitgave van Sterck & Devreese.

Kristien Hansebout is verzot op Wallonië en de Ardennen. Ze ging er op zoek naar authentieke plekken, en dat laat ze zien in een prachtig geïllustreerd boek. Het resultaat is een rijk geïllustreerd belevingsboek over Henegouwen, Luik, Luxemburg, Namen en Waals-Brabant, waarin de lezer kan grasduinen. Niet te missen! Continue reading

Pim van Lommel, “Eindeloos bewustzijn, Een wetenschappelijke visie op de bijna-dood ervaring”, een uitgave van ten have. Pseudowetenschap of niet, dit boek is een must!

Cardioloog, Pim van Lommel, deed onderzoek naar bijna-dood ervaringen (BDE) van en bij mensen die na een ongeval, reanimatie na een hartstilstand of een andere levensbedreigende situatie, klinisch dood waren. Sinds de publicatie van zijn klinische studie in het medisch tijdschrift, “The Lancet”, en het verschijnen van zijn prospectieve, longitudinale studie als boek, kunnen we niet meer om het verschijnsel bijna-dood ervaring heen. Het is een authentieke ervaring, niet te herleiden tot fantasie, psychose of zuurstoftekort. Een BDE verandert mensen blijvend. Continue reading

Thich Nhat Hanh, “De kunst van het leven, De kern van Boeddha’s leer”, is nu vertaald in het Nederlands en uitgegeven door Ten Have. Schitterend!

“De kunst van het leven” introduceert zeven transformerende meditaties of concentraties, die een volkomen nieuw licht werpen op ons leven, onze relaties en onze verbondenheid met de wereld. De meditaties gaan terug op de laatste lezingen van de Vietnamese, boeddhistische monnik, Nhat Hanh (°1926), kort voor zijn plotselinge ziekenhuisopname. Continue reading

Saint-Saëns, “La Princesse jaune”, door Judith van Wanroij en Mathias Vidal, en het Orchestre National du Capitole de Toulouse o.l.v. Leo Hussain. Een nieuwe uitgave, boek + cd, van BruZane.

Tussen 1864 en 1920 componeerde Camille Saint-Saëns (1835-1921), 13 opera’s. Zijn opera, “La Princesse jaune”, op. 30, een opéra comique in één akte, op een Frans libretto van Louis Gallet, ging op 12 juni 1872 in première in de Opéra-Comique in Parijs. Zoals veel Franse kunstenaars in die tijd, werd Saint-Saëns toen beïnvloed door het “Japonisme”. Hij deed beroep op de publieke smaak door een verhaal te kiezen over een Japanse prinses, hoewel het verhaal zich in Nederland afspeelt. Continue reading

Robert Nouwen, “De Romeinse heerbaan, De oudste weg door de Lage Landen”, een mooi geïllustreerde uitgave van Sterck & De Vreese.

Van west naar oost, dwars door Vlaanderen, liep vroeger de Romeinse heerbaan van Franse Kassel via Tienen en Tongeren naar Maastricht. Hij verbond de kuststad Boulogne-sur-Mer met de Rijnstad Keulen en maakte deel uit van een groot en complex netwerk van (water)wegen dat Rome verbond met de verste uithoeken van het Romeinse Rijk. Men spreekt in dat verband trouwens terecht van militaire wegen. De Romeinen slaagden erin om uiteindelijk een voor die tijd schitterend wegennet te realiseren van nagenoeg 120.000 kilometer. Continue reading