“Trouw aan Twente, Stichting Edwina van Heek”, alweer een prachtuitgave van Waanders, Zwolle.

Twente  is naast Land van Vollenhove en Salland, een sprookjesachtig mooie landstreek in het oostelijk deel van de provincie Overijssel in Nederland. In dit magnifiek boek met oude en nieuwe foto’s van Landgoed Singraven en Huis Zonnebeek en hun bewoners, geeft Eugenie Mogendorff-ter Kuile, een mooi en ontroerend beeld van het mooie Twente van de afgelopen 75 jaar. Continue reading

Valerie Hansen, “De zijderoute, De oude handelswegen tussen Oost en West”, een erudiete maar ook onderhoudende uitgave van Omniboek.

Aan de hand van unieke vondsten en antieke bronnen beschrijft de veelgeprezen Yale professor Valerie Hansen, dat de zijderoute een aaneenschakeling was van markten, waar meer in papier dan in zijde werd gehandeld, en dat het vooral een culturele overdracht was van ideeën, technologieën en artistieke motieven tussen het Romeinse en Chinese rijk. Continue reading

Mar van der Veer, “Felix Mendelssohn Bartholdy, 1809-1847, Zijn geloof belicht vanuit zijn brieven”, een prachtuitgave van Skandalon.

Wat weten we van het geloof van Mendelssohn Bartholdy? In de bijna 6000 brieven die hij aan vrienden en familie schreef, kwamen zijn geloofsopvattingen regelmatig aan bod. De theoloog en kerkmusicus, Mar van der Veer, las ze, plaatste ze tegen de achtergrond van de kerkelijke en maatschappelijke ontwikkelingen aan het begin van de 19de eeuw, en maakte zo doende, een verruimend, diepgaand en verrijkend portret van een geniaal componist, die in de preek bij zijn rouwdienst, als ‘ein edler, kindlich frommer Mensch’, werd omschreven. Een meesterwerk! Continue reading

Pieter Bergé, “De leugens en de schaterlach – Sjostakovitsj’ geheime Stalin-satire”, met een vertaling van Sjostakovitsj’ “Antiformalistische Rajok”, door Xavier Verbeke, een uitgave van Sterck & De Vreese.

Toen Dmitri Sjostakovitsj in 1975 overleed, werd hij wereldwijd gezien als een trouwe, zij het wat weerbarstige vazal van het Sovjetregime. Maar klopte dat wel? Was hij niet eerder een geheime dissident? Een enorme controverse kwam op gang. Dit essay reconstrueert de pittigste debatten uit die Sjostakovitsj-strijd, een spetterend gevecht van leugens en (halve) waarheden, dat de muziekwetenschap meer kwaad dan goed heeft gedaan. Continue reading

Edward Wilson-Lee, “De gezonken verzameling van Ferdinand Columbus. De wonderbaarlijke reizen van vader en zoon Columbus en hun avontuurlijke zoektocht naar kennis”, een uitzonderlijke uitgave van Meulenhoff.

Uitgeroepen tot beste non-fictieboek van het jaar door The Spectator, New Statesman, History Today en The Financial Times, vertelt “De gezonken verzameling van Ferdinand Columbus”, het ongelofelijk verhaal van de buitenechtelijke zoon van Christoffel Columbus, Hernando (Ferdinand) (1488-1539), die de prestaties en bekendheid van zijn vader wilde evenaren door alle kennis ter wereld te verzamelen… Continue reading

Jonathan Holslag, “Van muur tot muur, De wereldpolitiek sinds 1989”, een uitgave van De Bezige.

1989 luidde een nieuw tijdperk van vrijheid en welvaart in. Dertig jaar later is het gouden tijdperk voorbij. Wat ging er mis met het tijdperk van globalisering, van groeiende connectiviteit, welvaart en groei ? Jonathan Holslag vertelt een verhaal van verspilde kansen, en verklaart hoe de krachtbronnen van het Westen verloren gingen door toenemend consumentisme, onevenwichtige handel en halfslachtig diplomatiek engagement. Een ontdekkingsreis door de grote veranderingen in de wereldpolitiek van de afgelopen drie decennia. Continue reading

Lidewijde Paris, “Een gedicht is ook maar een ding, Een eigenzinnige speurtocht door de Nederlandstalige poëzie”, een uitgave van Meulenhoff.

Lidewijde Paris gaat op onderzoek uit, duikt in archieven en manuscripten, legt dwarsverbanden en volgt haar nieuwsgierigheid. Op haar enthousiaste manier neemt ze u in “Een gedicht is ook maar een ding”, mee op een, ook voor haar, verrassende verkenning van de Nederlandstalige poëzie. Continue reading

Lies Van de Vijver, Guy Dupont en Roel Vande Winkel, “Gent Filmstad, Cinema’s en filmaffiches, 1938-1961”, een bijzondere tentoonstelling en een prachtboek, uitgegeven door Houtekiet.

.Archief Gent organiseert in samenwerking met Lies Van de Vijver (Universiteit Gent en Oxford Brookes University) en Roel Vande Winkel (KU Leuven en LUCA School of Arts), nog tot 29 oktober 2021, de tentoonstelling, “Filmaffiches voor Gentse cinema’s, 1938-1961” in Bibliotheek De Krook. Voor deze tentoonstelling werden meer dan 150 iconische filmaffiches geselecteerd en op ware grootte gereproduceerd. Lies Van de Vijver, Guy Dupont en Roel Vande Winkel schreven daarbij samen een prachtig naslagwerk over de filmcultuur, filmzalen en filmaffiches in Gent tijdens de ‘gouden jaren’ van de cinema. Continue reading

Paul Schnabel, “Anders gekeken, Het beste en het boeiendste uit de Hollandse schilderkunst van de Gouden Eeuw”, een prachtuitgave van Waanders Uitgevers, Zwolle.

De canon van de schilderkunst van de 17de eeuw is al meer dan een eeuw oud en sluit nog maar beperkt aan bij de smaak van de 21ste eeuw. Dit boek laat aan de hand van wel 200 illustraties, zien hoe de smaak zich gedurende vier eeuwen heeft ontwikkeld, welke veranderingen daarin zijn opgetreden, en welke opvattingen en omstandigheden daaraan ten grondslag lagen. Continue reading