Annabelle Hirsch, “De geschiedenis van de vrouw in 100 voorwerpen”, een opvallende uitgave van Podium.

Wat zijn de objecten die het zijn van een vrouw definiëren? Welke voorwerpen beschrijven het leven als vrouw door de eeuwen heen? En wat zeggen ze over haar? Er zijn talloze manieren om een verhaal over vrouwen te vertellen, Annabelle Hirsch doet dat aan de hand van objecten. De intieme observaties van Hirsch over het leven van vrouwen aan de hand van 100 sprekende objecten, zorgen voor een leerzaam, maar ook grappig boek, dat een verrassend, nieuw licht werpt op de rol van vrouwen in de geschiedenis. Zeker lezen!

Lees verder

Wendy Holden, “De prinses”, uitgegeven door Ambo|Anthos.

Prinses Diana, eigenl. Diana Frances Spencer (1961-1997), was de beroemdste vrouw ter wereld en werd over de hele wereld gevierd vanwege haar presence en glamour. Maar voor ze uit de koninklijke koets bij St. Paul’s stapte, bracht ze negentien jaar door als de verlegen, onhandige Lady Diana Spencer. Bestsellerauteur Wendy Holden onderzocht het verbazingwekkend achtergrondverhaal en de jonge volwassenheid van deze ultieme koninklijke beroemdheid. “De prinses” is de laatste van haar drie romans over het Brits koningshuis. Eerder verschenen “De gouvernante” en “De hertogin”.

Lees verder

Jacob van Maerlant “Der Naturen Bloeme”, uit het Middelnederlands vertaald door Ingrid Biesheuvel, een prachtuitgave van Walburg.

Rond 1270, schreef de beroemde, Vlaamse dichter Jacob van Maerlant (ca. 1230/1235 – ca. 1288-1300), “Der Naturen Bloeme”, een vertaling-op-rijm van het “Liber de natura rerum” van de geleerde Thomas van Cantimpré. Maar, dankzij Maerlant kon iedereen, die geen Latijn kende, nu voortaan lezen over de mens, zoogdieren, vogels, vissen, insecten, bomen, planten, wondervolkeren, monsters, metalen en edelstenen. Maerlant voegde daarenboven details toe over de natuur in zijn omgeving en gaf wijze lessen, die de mens van de natuur kan leren. Ingrid Biesheuvel vertaalde de tekst in modern Nederlands, en schreef voor deze uitgave met veel miniaturen, een hoogst interessante inleiding over de literairhistorische achtergrond. Magistraal!

Lees verder

Atze van Wieren, “Waar bleef God bij Rilke?”, een heel bijzondere uitgave van Ijzer.

“Ze reiken eindeloos ver boven mij uit”, schreef Rilke over zijn Duineser Elegien, “het was een orkaan in de geest”. Atze Van Wieren vertaalde dit werk reeds in 2005. De pracht van de taal en de kracht van de metaforen grepen hem. Hier zong een dichter over een leven vol moeilijkheden tot aan de bevrijdende jubel, “Hiersein ist herrlich”. Lees nu zijn nieuw boekje over de elegieën, gerelateerd aan Spinoza en de…kwantummechanica! Is de materie goddelijk bezield?

Lees verder

Frank Tallis “Freud, Wenen en de ontdekking van de moderne geest”, een hoogst uitzonderlijke uitgave van Atlas contact.

Freud heeft een blijvende invloed op ons zelfbeeld. Maar, hoe werden hij en de psychoanalyse gevormd door het Wenen van rond 1900? Het nieuw boek van Frank Tallis draait om het leven van Freud en situeert het ontstaan van zijn revolutionaire ideeën tegen de achtergrond van Wenen aan het begin van de 20ste eeuw. Een kroniek van de Gouden Eeuw van Wenen en de invloed van Freud op de moderne wereld door een klinisch psycholoog, wiens mysterieromans de basis vormen van PBS’ Vienna Blood-serie.

Lees verder

Saint-Saëns, “Déjanire”, door het Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo en het Chœur de l’Opéra de Monte-Carlo, o.l.v. Kazuki Yamada, een nieuwe uitgave (boek + 2 cd) van Bru Zane. Alweer een grandioze (her) ontdekking!

“Déjanire”, een opera in vier bedrijven op een libretto van Louis Gallet, naar “Vrouwen van Trachis” (Trachiniai), een Attische tragedie van Sophocles en “Hercules op Oeta”, toegeschreven aan Seneca, werd in 1911, gecreëerd in het theater van Monte Carlo en werd opgedragen aan Ferdinand Castelbon de Beauxhostes, organisator van het Théâtre des Arènes de Béziers.

Lees verder

Jeroen Jansen, “Literair vermaak in de zeventiende eeuw”, alweer een magnifieke uitgave van Amsterdam University Press. Een monument!

Waarom beleven we plezier aan het lezen van een goed boek, het luisteren naar een mooi liedje of het bespreken van droevige of amusante literatuur? In zijn erudiet, breed opgezet onderzoek, ontrafelde Jeroen Jansen hoe scherpzinnigheid, ontraadseling, zintuiglijkheid, verwondering, emotionaliteit en ontspanning, het literair genoegen van zeventiende-eeuwse literatuur waarborgden. Niet te missen!

Lees verder

Dirk Noordman, “Spinoza in het Torentje, Wat de politiek kan leren van Spinoza’s Politiek Traktaat, met een voorwoord van Alexander Rinnooy Kan”, uitgegeven door Wereldbibliotheek. Zeker lezen!

In zijn “Politiek traktaat” pleitte Spinoza voor een staatsvorm, berustend op een mengvorm van monarchie, aristocratie en democratie. In het boek van Dirk Noordman, nodigt premier Mark Rutte, Spinoza uit voor een bezoek in het Torentje en praat met hem over het functioneren van de politiek en de verslechterende verhouding tussen de bevolking en de overheid. Spinoza’s gedachten daarover zijn immers nog altijd hoogst actueel!

Lees verder

Andrea Harrandt (Hg.) Thomas Leibnitz (Hg.), “Anton Bruckner, Der fromme Revolutionär” en Norbert Trawöger, “Bruckner! Journal einer Leidenschaft”, 2 uitgaven van Residenz Verlag.

De muziekwereld viert 200 jaar Anton Bruckner (1824-1896) en de Oostenrijkse Nationale Bibliotheek presenteert hoogtepunten uit haar unieke collectie. De magnifieke catalogus voor de speciale tentoonstelling in de Oostenrijkse Nationale Bibliotheek toont de grote componist als een veelzijdige persoonlijkheid, gevangen tussen tegengestelde sociale sferen en gedurfde, muzikale vernieuwing. Bruckners belangrijkste werken worden gepresenteerd in tekstbijdragen van gerenommeerde experts, evenals zijn biografie, die de diversiteit van het Oostenrijks cultureel leven in de 19e eeuw aanschouwelijk maken. De tekstbijdragen worden aangevuld met een uitgebreid beeldkatern met talrijke originele documenten, van Bruckners doopakte tot contracten, foto’s en werkschetsen. Lees verder

“Meister Eckhart, In den beginne was het woord, Commentaar bij het Johannesevangelie”, uitgegeven bij Halewijn. Indrukwekkend!

Van de grote middeleeuwse ‘meesters’, briljante theologen en filosofen met een toen internationale uitstraling, zijn er maar weinigen die nog gelezen, vertaald of uitgegeven worden. Slechts specialisten van de middeleeuwse cultuur kennen nog de namen van Petrus Lombardus of Johannes Duns Scotus. De dominicaan Meister Eckhart (1260-1328), eigenlijk Eckhart van Hochheim, is daarbij een grote uitzondering. Satoshi Kikuchi bespreekt in deze uitgave in een grondige inleiding, zowel het leven van Eckhart als zijn geschriften.

Lees verder