“La Nascita del Violoncello Napoli – Bologna – Modena” door Les Basses Réunies o.l.v. Bruno Cocset op het label Alpha. Een prachtuitgave!

Met dit rijk geïllustreerd cd-boek voltooit Bruno Cocset zijn Nascita del Violoncello. Na een eerste deel gepubliceerd in 2011, gewijd aan Bologna en zijn eerste repertoire voor cello (Vitali, Gabrielli, Jacchini), heruitgegeven in deze box, presenteert hij met Les Basses Réunies, een nieuwe opname gewijd aan Napels, van de renaissancecomponist Diego Ortiz tot de dappere en virtuoze cello van Lanzetti en biedt twee gekruiste visies, twee benaderingen die een beter begrip geven van de identiteit van dit instrument. De hier gebruikte instrumenten, Cocset bespeelt er in totaal tien, getuigen zowel van deze reis als van de band die hem jarenlang heeft verbonden met zijn instrumentenbouwer, Charles Riché.

Lees verder

Ray Monk, “Ludwig Wittgenstein Een biografie”, in vertaling heruitgegeven door Ten Have. Een meesterwerk!

De joods-Oostenrijks-Britse filosoof, Ludwig Wittgenstein (1889-1951) leverde veel bijgedragen aan de taalfilosofie en aan de grondvesten van de logica, de filosofie van de wiskunde en de filosofie van de geest. Hij wordt gezien als een pionier in de analytische filosofie en als een van de grootste filosofen van de 20ste eeuw. Hij wordt daarnaast geplaatst in de school van de Ordinary language philosophy. Wittgenstein studeerde bij Bertrand Russell in Cambridge, waar hij dan van 1939 tot 1947, zelf de leerstoel voor wijsbegeerte bekleedde. Hij heeft twee boeken op zijn naam staan die een omwenteling in het filosofisch denken teweegbrachten, de “Tractatus” en de “Filosofische onderzoekingen”. Deze monumentale biografie is een heruitgave van het in 2012 verschenen boek, ‘Ludwig Wittgenstein: Portret van een gekwelde ziel’.

Lees verder

Joseph Roth, “Tussen de legers, Grensreportages”, uitgegeven door Van Oorschot.

De Joods-Oostenrijks-Hongaars schrijver, Joseph Roth (1894-1939) was nog student filosofie en Duitse literatuur in Wenen, toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak en hij zijn thuisland uit elkaar zag vallen. Als schrijver in het Oostenrijks-Hongaarse leger versloeg hij de krijgsverrichtingen in zijn geboortestreek Galicië, het huidige Oekraïne. Na de oorlog begon zijn journalistieke loopbaan in Wenen, maar al snel verhuisde hij naar Berlijn. Met reportages voor Vorwärts, de Neue Berliner Zeitung, Der Neue Tag en de Frankfurter Zeitung, waarin ook zijn eerste romans verschenen, werd hij beroemd.

Lees verder

Wouter van Oorschot, “Dylan en wij zonder Amerika”, uitgegeven door Prometheus.

“Dylan en wij zonder Amerika” is een eigenzinnig boek, geschreven voor mensen die onvermijdelijk wel eens van de Amerikaanse dichter-popster gehoord hebben, maar zich eigenlijk nooit in zijn werk hebben verdiept en nu toch wel eens willen weten, ‘wat is dat toch met die Dylan’… Wel, in dit boek gaat het over protestsongs van een protestzanger, die eigenlijk alleen maar liefdesliedjes zond…Een aanrader.

Lees verder

“Bal (Dé)Masqué, James Ensor en het masker in de kunst, James Ensor et le Masque dans l‘Art”, een tentoonstelling in het Emile Verhaeren museum en een door het museum uitgegeven boek.

In het kader van het Ensorjaar 2024 presenteert het Emile Verhaeren museum een reeks etsen en enkele tekeningen van Ensor waarbij de maskers een belangrijke rol spelen. Dat deze tentoonstelling in het Verhaeren museum plaatsgrijpt is geen toeval. Emile Verhaeren was immers een vriend en een bewonderaar van Ensor. In 1908, publiceerde hij trouwens de eerste grote monografie over het werk van deze Oostendse kunstschilder.

Lees verder

Kai Bird & Martin J. Sherwin “Oppenheimer, De triomf en tragedie van de vader van de atoombom”, uitgegeven door Meulenhoff. Een monument!

Deze uitgave is de vertaalde biografie uit 2005, van een van de invloedrijkste personen uit de geschiedenis, J. Robert Oppenheimer, wetenschappelijk directeur van het Manhattan Project en ‘vader van de atoombom’. Kai Bird en Martin J. Sherwin werkten 25 jaar aan hun biografie van J. Robert Oppenheimer. Het boek won de Pulitzer Prize en was de basis voor de gelauwerde Christopher Nolan-film. Een indrukwekkende combinatie van wetenschap, wereldgeschiedenis en politiek. Lees verder

Joren Vermeersch, “Vlaanderens waanzinnigste eeuw 1297-1384”, een monumentale uitgave van Borgerhoff & Lamberigts.

In zijn historische roman of toch in zijn boek, geschreven in romanstijl, vertelt Joren Vermeersch het verhaal van Vlaanderen in de 14de eeuw, van de uitbraak van de oorlog met Frankrijk in 1297, tot de Bourgondische machtsovername in 1384. Maar, dat doet hij niet vanuit het perspectief van de hoge heren, dat al te vaak is verteld, maar door de ogen van de gewone man. De 14de eeuw werd immers gekenmerkt werd door ramp en tegenspoed, revoluties, stijgende spanningen tussen Vlamingen en de Franse overheerser in Nieuwpoort, Kortrijk en… Londen, hongersnood, regen en kou, en was een tijd van een immense tegenstelling tussen het gewone volk en de adel.

Lees verder

Anthony Bale, “Op reis in de Middeleeuwen De wereld door de ogen van pelgrims, handelaren en spionnen”, een schitterende uitgave van Balans.

Van de bruisende bazaars van Tabriz (Tauris in Iran) tot het mysterieus, fictief eiland Caldihe, waarover men vertelde dat er schapen aan de bomen groeiden, brengt Anthony Bale in zijn nieuw boek het verleden op een even onweerstaanbare als verrassende manier weer tot leven. Hij nodigt u nl. uit mee te reizen door een wereld, doorspekt van buitengewone wonderen en lang vergeten oriëntatiepunten…Een levende atlas tussen waarheid en fictie in de Middeleeuwen. Grandioos!

Lees verder

Xavier Tricot, “James Ensor, Maestro Enscenering en spektakel in Ensors oeuvre”, uitgegeven door Lannoo. Magnifiek!

In 2024 wordt de 75ste verjaardag van het overlijden van de beroemde Belgische kunstenaar James Ensor herdacht. Maar, Ensor was veel meer dan de schilder van maskers en geraamten. Hij was niet alleen een begaafde schrijver, maar ook een groot muziekliefhebber en componist. Daarom brengen Bozar en Lannoo hulde aan de maestro met een tentoonstelling en een bijzonder mooi en verrijkend boek, die met een bloemlezing van een 100-tal werken, al die facetten in de kijker plaatsen.

Lees verder