Jeannick Vangansbeke over “Lorenzo Da Ponte”, een aanstekelijke uitgave van Aspekt.

Bij uitgeverij Aspekt kan u terecht voor een boeiend, onderhoudend boek over Mozarts librettist, Lorenzo Da Ponte. Hoewel zijn naam begrijpelijk voor eeuwig verbonden zal blijven aan drie meesterwerken van Mozart, verdient de naam da Ponte meer aandacht. Uit het boek blijkt o.a. hoe belangrijk da Ponte is geweest voor de ontwikkeling van het Italiaans als taal. Niet te missen. Continue reading

“Ein Leben ohne Beethoven kann ich mir beim besten Willen nicht vorstellen”. Christian Thielemann, “Meine Reise zu Beethoven”, een uitgave van C.H. Beck. Een must!

Ludwig van Beethoven heeft als bijna geen andere componist, het muzikaal leven van Christian Thielemann vorm gegeven. In zijn uiterst interessant boek, leidt de beroemde dirigent u door het universum van Beethovens muziek en legt hij uit waarom het een leven lang duurt om het recht aan te doen. Continue reading

“Koninklijk blauw, Het mooiste Delfts aardewerk van Willem en Mary”, alweer een prachtuitgave Waanders en de kunst.

Delfts blauw, de hele wereld kent het iconisch aardewerk. Dit boek brengt het verhaal van bijzondere topstukken die voor de eerste keer zijn samengebracht. Zo kunt u kennismaken met de tijd waarin het beroemd koningspaar Willem en Mary, het mooiste Delfts blauw ooit lieten maken. Op de tentoonstelling en in het boek, werd het allermooiste Delfts aardewerk bijeengebracht. Continue reading

Dr. Pieter Biesboer, “Delfts zilver, Delftse goud- en zilversmeden en hun merken, 1536-1807”, een magistrale uitgave van Waanders en de kunst.

Delfts zilver uit de 16de – en 17de  eeuw behoort tot de top van de edelsmeedkunst uit de Lage Landen. Deze prachtige publicatie biedt een mooi overzicht van hetgeen er door Delftse zilversmeden vervaardigd is in de periode vanaf 1536 tot 1807, de periode van het Delfts goud- en zilversmedengilde. Continue reading

Ian Buruma, “Het Churchillcomplex, opkomst en ondergang van de Anglo-Amerikaanse orde”, een interessante, verrijkende uitgave van Atlas Contact.

Brexit heeft eens te meer duidelijk gemaakt dat de verhouding van Amerika en Engeland behalve hartelijk ook gecompliceerd is. Terwijl Boris Johnson ervan uitgaat dat hij snel een handelsakkoord met Amerika kan sluiten, is Donald Trump (die Brexit overigens toejuicht) dat niet zomaar van plan. Beide landen bevinden zich sinds enige tijd op het populistische pad, en dat baart Ian Buruma grote zorgen. Continue reading

Uitgeverij Davidsfonds publiceerde “Meerstemmigheid in beeld”, een prachtboek over de rijkdom aan polyfonie in manuscripten in Brussel en Mechelen.

De koor- en liedboeken, prachtig verluchte muziekhandschriften uit het atelier van Petrus Alamire, die worden bewaard in de Koninklijke Bibliotheek van Brussel en het Stadsarchief in Mechelen, waren bestemd om meerstemmig uit te zingen in het koor van een kerk en werden rijkelijk versierd met afbeeldingen van bloemen, dieren en sierlijke kalligrafische initialen. Continue reading

“The Mechelen Choirbook | Het Mechels Koorboek”, een magistrale uitgave van Alamire en Davidsfonds.

Het Mechels Koorboek, nu facsimile uitgegeven, bevat zeven Latijnse missen, de eerste van Matthaeus Pipelare (ca. 1450-ca. 1515), de overige zes van de hand van Pierre de la Rue (ca. 1452-1518), de favoriete componist van Margareta van Oostenrijk. Bij deze uitgave verscheen een boek waarin de zeven missen in het koorboek, uitvoerig beschreven worden. Continue reading