Jitske Jasperse, “Het vrouwelijk oog wil ook wat, Vrouwen als opdrachtgevers, verzamelaars en kunstenaars”, een magnifieke uitgave van Sterk & De Vreese.

Vrouwen worden in de kunstgeschiedenis veelal neergezet als geportretteerde figuren en naakten. Dit boek toont dat zij veel meer waren dan blikvangers. Vrouwen als Eleanora van Aquitanië, Clara Peeters en Peggy Guggenheim waren opdrachtgever, kunstenaar en verzamelaar en droegen in belangrijke mate bij aan de creatie van kunst en de vormgeving van de maatschappij. Continue reading

Joris Verbeurgt, “Wachtend op het vuurpeloton, Theodor Fontane: ooggetuige van de Frans-Duitse oorlog (1870)”, een bijzondere uitgave van Vrijdag.

“Wachtend op het vuurpeloton” is de eerste, Nederlandse vertaling van een uniek ooggetuigenverslag van de Frans-Duitse oorlog van 19 juli 1870 tot 10 mei 1871, geschreven door één van de belangrijkste auteurs van de “Gründerzeit”, de periode van de overgang van het literair realisme naar het naturalisme. Continue reading

Rüdiger Safranski, “Goethe en Schiller, het verhaal van een vriendschap”, een uitgave van Atlas.

De vriendschap tussen Goethe (1749-1832) en Friedrich Schiller (1759-1805) wordt in de Duitse, klassieke cultuurgeschiedenis beschouwd als een droompaar, “eine Sternstunde des deutschen Geistes”. Maar, hun relatie was niet geheel vrij van conflicten. Hoewel ze elkaar hielpen en inspireerden, benijdde Schiller de grote Goethe en vreesde hij op zijn beurt de opkomst van Schiller. In zijn alweer schitterend boek, vertelt Rüdiger Safranski het gemeenschappelijk verhaal van de twee spirituele helden, vanaf hun eerste ontmoeting in Stuttgart in 1779 tot de begrafenis van Schiller in Weimar, waar Goethe wegbleef… Continue reading

Simon Sebag Montefiore, “Stalin, het hof van de rode tsaar” en “Stalin, De jeugdjaren”, 2 monumentale uitgaven van Spectrum.

Met “Stalin, het hof van de rode tsaar”, schreef historicus Montefiore een huiveringwekkend beeld van de dictator en massamoordenaar, Stalin, en het dagelijks leven in en rond het Kremlin, gebaseerd op nieuw, onthullend bronnenmateriaal. In zijn veelgeprezen “Stalin: De jeugdjaren”, ging Simon Sebag Montefiore, op zoek naar de oorsprong van de Sovjet-Russische dictator en diens schrikbewind in de eerste helft van de 20ste eeuw. Continue reading

Lalina Goddard, “Wolfgang Amadeus Mozart – Così fan tutte”, een uitgave van Leuven University Press. Niet te missen!

De reeks Operatheek, brengt compacte boekjes uit over opera’s en muziektheaterwerken naar aanleiding van nieuwe producties door Opera Ballet Vlaanderen. In die reeks verscheen nu een heel aantrekkelijke Luistergids bij de beroemde, komische opera, Così fan tutte”, uit 1790, van Mozart en Lorenzo Da Ponte. Schitterend! Continue reading