Daniela Hooghiemstra, “Om de liefde voor de troon, het dynastieke avontuur van Prinses Irene en Prins Carlos Hugo 1964-1980”, een uitgave van Balans.

Tussen januari en mei 1964 was heel Nederland in de ban van de ‘Irene-affaire’. Als eerste prinses in de geschiedenis van het huis van Oranje, had Irene, de tweede dochter van koningin Juliana en prins Bernhard, zich in het geheim tot het katholicisme bekeerd. Toen op haar geheimzinnig vertrek naar Madrid, de bekendmaking van haar verloving met Carlos Hugo van Bourbon-Parma volgde, bleek dat het paar ook nog koning en koningin van Spanje wilde worden… Continue reading

Moshe Zuckermann, Wagner, ein ewig deutsches Ärgernis”, een uitgave van Westend.

Welke relevantie was en heeft Wagners ideologie en de daarmee verbonden biografische verandering voor de receptie van zijn werken vandaag? In zijn boek traceert Moshe Zuckermann de figuur van Wagner als de “Duitse ergernis”, zijn verandering van een linkse revolutionair naar een conformistische loyaal aan de koning. Hij onderzoekt de intellectuele geschiedenis van zijn denken en gaat na of Wagners vlammend antisemitisme in zijn opera’s terug te vinden is. Continue reading

Markus Kiesel, Joachim Mildner (Hrsg.), “Wahnfried, Das Haus von Richard Wagner/The Home of Richard Wagner”, een magnifieke, Duits/Engelse uitgave van ConBrio.

De prestigieuze, Duitse uitgeverij ConBrio publiceerde een prachtboek met wel 200 kleurenfoto’s, over het Wahnfried-huis van Richard Wagner in Bayreuth, een centrale plaats in de muziekhistorische topografie van Duitsland en Europa, model voor het architectuurhistorisch genre “kunstenaarsvilla”. Continue reading

Markus Kiesel, Joachim Mildner, Dietmar Schuth, “Wandrer heißt mich die Welt, Auf Richard Wagners Spuren durch Europa”, een prachtiguitgave van Con Brio. Niet te missen!

Na “Richard Wagner. Ein Reiseführer” (1991) en “Richard Wagner im Rhein-Main-Gebiet” (2009) van Michael von Soden (°1946), en “Auf Richard Wagners Spuren (Eine Bildreise)” (1995) en “Richard Wagner, Stationen eines unruhiges leben” (2006) van Udo Bermbach (°1938), is er nu de indrukwekkende, luxueus uitgegeven reisgids met in detail, alle, maar dan ook alle plaatsen in Europa, waar Richard Wagner gewoond en gewerkt heeft. Fenomenaal! Continue reading

Sandra Langereis, Erasmus Dwarsdenker, Een biografie”, een monumentale uitgave van De Bezige Bij.

De priester, augustijner kanunnik, theoloog, filosoof, schrijver en humanist, Desiderius Erasmus (1466-1469-1536), één van de grootste auteurs van Nederland en België, en zelfs van heel Europa, verpersoonlijkte de overgang van de middeleeuwen naar de moderne tijd. Zijn betekenis voor de literatuur- én wetenschapsgeschiedenis is immens en zijn duizenden brieven over onderwerpen als gewetensdwang en drukpersvrijheid, hebben nog niets aan zeggingskracht ingeboet.
Continue reading

“Lepanto and Beyond, Images of Religious Alterity from Genoa and the Christian Mediterranean, Laura Stagno and Borja Franco Llopis” (EDS), een meesterlijke uitgave van Leuven University Press. Niet te missen!

Dit boek bevat een Interdisciplinaire benadering van de Iberische en Italiaanse percepties en representaties van de Slag bij Lepanto en de islamitische ‘andere’. Maar, De slag bij Lepanto, gevierd als de grootste overwinning van het christendom op zijn Ottomaanse vijand, werd al snel omgezet in een krachtige mythe door middel van een uitgebreide mediacampagne. Continue reading

Marc Jansen, “Belaagd paradijs Een geschiedenis van Georgië”, een uitgave van Van Oorschot. Niet te missen!

Sinds eeuwen ligt het adembenemend mooi Georgië, op het snijpunt van invloedsferen: de oosterse en de westerse. En ook tegenwoordig is dit land in de Kaukasus enerzijds geneigd tot Europa en anderzijds sterk beïnvloed door en onderhevig aan Rusland. Marc Jansen vertelt over de paradijselijke en minder paradijselijke kanten van Georgië. Continue reading