Sofie Van de Velde, “Expeditie kunst, start je eigen kunstcollectie met Sofie Van de Velde”, een schitterende uitgave van Houtekiet.

We bezoeken weleens musea en lezen boeken over kunst, maar de drempel naar kunst kopen blijft hoog. We denken dat kunst onbetaalbaar is, dat we eerst jaren kunstgeschiedenis moeten studeren, of dat kunst bij de sofa moet passen. De vooroordelen en misvattingen zijn legio. Het mag dan complex lijken, maar iedereen kan volgens Sofie Van de velde, kunst leren waarderen. Continue reading

“100 meesterwerken, Nederlandse en Vlaamse kunst, Codart Canon 1350-1750”, alweer een magnifieke uitgave van Lannoo.

Ontdek in dit boek de 100 belangrijkste kunstwerken uit Nederland en Vlaanderen van voor 1750. Codart stelde nl. een canon samen van ons gemeenschappelijk erfgoed, waar ook het groot publiek voor kon stemmen. Die lijst is nu in een magifiek, toegankelijk kunstboek verschenen, waarbij elk schilderij, elke tekening, sculptuur of prent, met een maximum van twee per kunstenaar, toegelicht werd door een bepaalde conservator. Uniek! Continue reading

Valerie Granberg, “Diner pensant”, een uitgave van ISVW. Een lekkere aanrader.

Eten is niet alleen lekker. Het draait ook om tafelmanieren, emoties, om levenskeuzen en om ethiek. Want waar heb je het over aan tafel en wat eet je wel, en wat niet? We nemen de beslissingen hierover vaak vanuit onze (onder)buik. Is dat misschien iets waar de filosoof ons bij zou kunnen helpen?’ In korte essays leggen ze uit waarom ze eten wat ze eten. Continue reading

Ad Verbrugge, Govert Buijs, Jelle van Baardewijk, “Het goede leven & de vrije markt, Een cultuurfilosofische analyse”, een hoogst originele inleiding in de filosofie, uitgegeven door Lemniscaat.

De vrije markt is overal: ze verspreidt zich over de hele wereld en haar rol in ons persoonlijke leven is groter dan ooit. Allerlei goederen en diensten zijn toegankelijk geworden voor steeds meer mensen en het mondiale welvaartsniveau was nooit eerder zo hoog. Toch dringt zich de laatste jaren ook de vraag op naar de schaduwkanten van de globaliserende markt. Continue reading

Hannah Arendt, “Het leven van de geest”, een monumentale uitgave van Ten Have.

“Het leven van de geest” (“The Life of the Mind”) was het laatste hoofdwerk van Hannah Arendt. In dit monumentaal boek ontvouwde ze haar ideeën over de mogelijkheden van de menselijke geest. Ze onderscheidde drie capaciteiten die iedereen bezit, denken, willen en oordelen. Tot haar overlijden, bleef ze aan dit machtig opus werken. Van het laatste deel, dat onvoltooid is gebleven, is hier het concept opgenomen. Dit is internationaal gezien de eerste editie die al het materiaal in één band samenbrengt, een filosofische sensatie van de eerste orde. Continue reading

Victoria Mas, “Het bal der gekken”, winnaar van de Prix Renaudot 2019, een meesterwerk, uitgegeven door Spectrum.

Aan de hand van vier vrouwenlevens, wordt u meegezogen in de beklemmende realiteit waar de bewoners van ziekenhuis, La Salpétrière, dagelijks mee worstelen. Maar zijn ze wel gek, of heeft de maatschappij hen als gek bestempeld om van hen af te zijn? En, komen ze er ooit nog uit? Deze roman, “Le Bal des folles”, uit het Frans vertaald door Andreas Dijkzeul, is een meesterwerk. Continue reading

Michael Spitzer, “De muzikale mens, Een wereldgeschiedenis”, uitgegeven door Spectrum. Geniaal!

165 miljoen jaar geleden werd het ritme geboren, 66 miljoen jaar geleden klonk de eerst melodie, 40.000 jaar geleden creëerde de Homo sapiens het eerste muziekinstrument. Muziek belichaamt, net als het menselijk brein, de eigen evolutie. De muzikale erfzonde is volgens Spitzer, dat de mens zich heeft afgewend van dierenmuziek. Lees het buitengewoon verhaal van de relatie tussen mens en muziek door de eeuwen heen, want het is een boek dat je op een andere manier zal doen denken over muziek, haar plaats in je leven en het belang ervan voor het menselijk leven in het algemeen. Continue reading