Blake Bailey, “Philip Roth, De biografie”, nu in het Nederlands uitgegeven door De Bezige Bij. Een monument!

Philip Roth (1933-2018), een van de bekendste, Amerikaanse schrijvers, overleed in 2018 op 85-jarige leeftijd. Zelden werd zo naar een schrijversbiografie uitgekeken. Dit langverwacht boek is nu verschenen. Want, naast een geprezen schrijver, was Philip Roth ook een spraakmakend persoon. Hij stond met name bekend als vrouwenverslinder en narcist. Continue reading

Ross King, “De boekhandelaar van Florence, over de renaissance, de boekdrukkunst en de veranderende kracht van ideeën”, een bijzondere uitgave van De Bezige Bij.

Halverwege de 15de eeuw werd gezegd dat alle wijsheid van de wereld in de boekwinkel van Vespasiano da Bisticci (1421-1498) in Florence te vinden was. Daar werden nl. prachtige manuscripten voor de Europese elite geproduceerd en belangrijke werken uit de klassieke oudheid herontdekt en verspreid. De winkel trok de grootste denkers van de stad aan. Maar dan arriveerde er in 1476 een nieuwe techniek in Florence… Continue reading

Johan De Cock, “Margareta van Oostenrijk, parel van Bourgondië”, uitgegeven door uitgeverij Elena. Een aanrader.

In de geschiedschrijving over de Bourgondiërs in de Lage Landen is het verhaal van Margareta van Oostenrijk (1480-1530) meestal in de schaduw gebleven. Nochtans was zij voor de Nederlanden van grote betekenis. Dit is het verhaal van een uitzonderlijke vrouw die erin slaagde haar eigen accent te leggen in een Europa dat door mannen werd gedomineerd. Continue reading

“Paradox van de Deense Gouden Eeuw”, een magnifieke tentoonstelling in Twenthe en een prachtuitgave van Waanders & de Kunst.

Rijksmuseum Twenthe toont schilderkunst uit de Deense Gouden Eeuw. U kan er ruim 50 hoogtepunten uit de Nivaagaard Collectie van de Deense industrieel en politicus, Johannes Hage , met werken van Deense schilders uit de eerste helft van de 19de eeuw, gaan bekijken. Bij de tentoonstelling verscheen een rijk geïllustreerd boek met bijdragen van Andrea Rygg Karberg, Birgitte von Folsach, Henk van der Liet en Tim van Gerven. De publicatie werd in samenwerking met Rijksmuseum Twenthe, uitgegeven door Uitgeverij Waanders & de Kunst. Continue reading