Van Guillaume Dufay tot Zaho de Sagazan, van Filips de Goede tot Emmanuel Macron, is “Chanson – Een gezongen geschiedenis van Frankrijk”, een herziene en uitgebreide pocketeditie van Bart Van Loo’s “Hoe chansons het verhaal van ‘la douce France’ vertellen”.
Categorie archieven: Boeken
Maarten Verkerk, Gerrit Glas en Suzan Sierksma-Agteres, “De filosofie van Herman Dooyeweerd, 1894-1977, Hoopvol, actueel en praktisch”, een erudiete uitgave van Amsterdam University Press.
De filosoof en jurist, Herman Dooyeweerd (1894-1977), hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam, publiceerde in 1936, zijn magnum opus, het driedelige “De wijsbegeerte der wetsidee” (in 1958, in het Engels uitgegeven als “A New Critique of Theoretical Thought”), een boek over de religieuze oorsprong van wijsgerig denken.
“Academische vrijheid, Een Leuvense geschiedenis, 1834-2024”, een bijzondere uitgave van Universitaire Pers Leuven.
De prestigieuze KU Leuven viert haar 600-jari bestaan met een belangrijke ode aan academische vrijheid, want zonder academische vrijheid is er aan een universiteit geen openheid, vrij onderzoek of debat, en is er geen kritisch denken of ontwikkeling van nieuwe, wetenschappelijke kennis. Lees verder
Jane Draycott, “Fulvia, De vrouw die alle regels van het oude Rome schond”, uitgegeven door Omniboek. Niet te missen!
In ‘Fulvia’ reconstrueert de gerenommeerde historica Jane Draycott, het leven van een van de beruchtste vrouwen uit het oude Rome. Ze was geen keizerin, geen koningin, geen heilige, maar ze was wél moeder van 4 zonen en een dochter en ze was een van de invloedrijkste vrouwen van haar tijd. Ze begon bv. een oorlog en spuwde op het afgehakte hoofd van Cicero…
Klaas A.D. Smelik, “De gereedschapskist van de Bijbelschrijvers, hoe verhalen in de Bijbel worden verteld”, een uitgave van Walburgpers.
In de Bijbel staan tal van fascinerende verhalen. Maar, wat was eigenlijk het geheim van de schrijvers van die verhalen en wat zat er bij wijze van spreken in hun gereedschapskist, toen zij hun verhalen opschreven? In dit boek van de hand van een Bijbelkenner bij uitstek, staan twee vragen centraal. Waarom hadden de Bijbelschrijvers een voorkeur voor de verhaalvorm om hun lezers van hun ideeën te overtuigen en welke stijlmiddelen gebruikten ze daartoe?
Roald Dijkstra, “De dichtende paus, Damasus over Rome en haar heiligen”, een uitgave van Amsterdam University Press.
Het boek, “De dichtende paus Damasus”, brengt de overgeleverde epigrafische poëzie van Damasus voor het eerst in het Latijn en Nederlands samen en biedt inzicht in de historische, archeologische en culturele context waarin deze tot stand kwamen. Aan de hand van Damasus’ poëzie is het boek een uitzonderlijke, geïllustreerde, literaire gids naar het vroegchristelijke Rome van de 4de eeuw.
Rainer Maria Rilke, “De sonnetten aan Orpheus”, uitgegeven door Ijzer.
In de laatste jaren van zijn leven woonde Rainer Maria Rilke (1875-1926) in het kasteel van de Zwitserse industrieel Werner Reinhart in Muzot in Zwitserland. Na de Eerste Wereldoorlog en een lange periode van omzwervingen hervond hij daar de inspiratie om de “Duineser Elegien” af te maken, waaraan hij in 1912 begonnen was. In februari 1922, schreef hij in dezelfde golf van bezieling in vier dagen tijd, de eerste cyclus van 26 sonnetten aan Orpheus, gevolgd door een tweede cyclus van 29 sonnetten, geschreven in acht dagen.
Eugenio Montale, “Zeekatskeletten”, in Nederlandse vertaling, uitgegeven door Ijzer.
“Ossi di seppia” (1925), de debuutbundel van de Italiaanse dichter en Nobelprijswinnaar Eugenio Montale (1896-1981), werd bij publicatie terecht meteen herkend als een meesterwerk en is nog steeds een begrip in de Italiaanse literatuurgeschiedenis. Precies honderd jaar later verschijnt nu de eerste integrale, Nederlandse vertaling. Niet te missen!
Camiel Boomsma, “Brieven aan de meesters I & II”, eerder een podcastserie van NPO Radio 4, nu 2 boekjes over de schoonheid en ontroering van muziek, uitgegeven door Ijzer.
De Nederlandse pianist, Camiel Boomsma schreef, verdeeld over 2 boekjes, 31 brieven aan de meesters der Toonkunst. Door hen brieven te schrijven, probeerde hij de kwetsbaarheid van hun mens-zijn te verbinden met hun geniale muziek.
Janna Coomans, “Dievenland. Overleven in de Middeleeuwen”, een uitgave van De Bezige Bij.
Op basis van tot nu toe onontdekte dievenbekentenissen, verkende Janna Coomans de dagelijkse handel en wandel van gewone mensen in de laatmiddeleeuwse Lage Landen. “Dievenland” is een uitzonderlijk boek over mensen, die vaak aan de onderkant van de samenleving, geconfronteerd werden met instabiliteit en onzekerheid. Het boek biedt een heel andere kijk op de geschiedenis van de 15de en 16de eeuw en is een bron van inspiratie voor armoede, vreemdelingenhaat en klassenjustitie in de wegwerpmaatschappij van nu.