Paul Hulsenboom, “Krijgstoneel van Europa -Tijdgenoten over het Beleg van Breda 1624-1625”, een tentoonstelling in Breda en een uitgave van WBooks.

Ter gelegenheid van de 400-jarige herdenking van het Beleg van Breda schreef cultuurhistoricus en letterkundige Paul Hulsenboom een schitterend, rijk geïllustreerd boek, dat een nieuw licht werpt op één van de grootste, belangrijkste en langste belegeringen uit de geschiedenis van de Tachtigjarige Oorlog (1566-1648), de opstand van de Zeventien Provinciën tegen het Spaans/Habsburgse Rijk. Niet te missen!

Lees verder

“The Très Riches Heures of Jean, Duke of Berry”, een unieke tentoonstelling in het Musée Condé in Chantilly en een prachtuitgave van Hannibal. Niet te missen!

“Les Très Riches Heures du Duc de Berry” is een van de best bewaarde en meest verfijnde, geïllustreerde manuscripten uit de 15de eeuw. Rond 1410 met de hand vervaardigd voor de hertog van Berry, een gepassioneerd mecenas, is dit uitzonderlijk getijdenboek algemeen erkend als een meesterwerk van de internationale gotiek. Na jaren van restauratie wordt dit uitzonderlijk meesterwerk nu getoond in het Musée Condé in Chantilly. Voor het eerst en wellicht voor het laatst, zijn de iconische kalenderbladen er losgebonden en volledig gerestaureerd te zien.

Lees verder

“Foorwonder – Betovering, wetenschap en spektakel op de kermis”, een unieke tentoonstelling in het Huis van Alijn in Gent en een magnifieke uitgave van Lannoo. Niet te missen!

Nu UNESCO de kermiscultuur officieel heeft erkend als immaterieel erfgoed, neemt “Foorwonder” u mee naar de wervelende wereld van de kermis in het fin de siècle, een tijd waarin wetenschap, technologie en sensatie de bezoeker in vervoering brachten. Benieuwd naar de ‘truken van de foor’? Ontdek zeldzame wonderen en herbeleef de kermis van het eind van de 19de eeuw.

Lees verder

“Van glas gemaakt in de Oudheid”, een bijzondere tentoonstelling in het Allard Pierson Museum en alweer een prachtboek, uitgegeven door WBooks. Niet te missen!

Het Amsterdams Allard Pierson heeft een rijke collectie archeologisch glas. De afgelopen jaren is daar onderzoek gedaan naar de technische aspecten van glas en de geraffineerde productiemethoden. Het rijk geïllustreerd boek bevat dan ook naast de catalogus, diverse, heel interessante artikelen over nieuw onderzoek naar glas uit de oudheid.

Lees verder

“Abcoude en het Gein” & “Nunspeet Schildersdorp”, 2 magnifieke uitgaven van WBooks.

Schilders ontdekten de schoonheid van het Gein, dat kronkelend, door groen omgeven riviertje, dat begint in Abcoude en eindigt bij Driemond. Nunspeet heeft een rijk verleden als kunstenaarskolonie doordat hier vanaf 1880, veel kunstschilders neerstreken. Ze schilderden er in de openlucht waar ze met losse verftoetsen en veel aandacht voor kleur en licht, het landschap neerzetten zoals ze het op dat moment zagen.
Lees verder

“Boek van troost, Boek van hoop, Middeleeuwse getijdenboeken en hun lezers”, een magnifieke tentoonstelling in Brugge en een magnifiek boek, uitgegeven door Hannibal.

Deze rijk geïllustreerde publicatie over getijdenboeken in de laatmiddeleeuwse samenleving en hun frequente weergave in Vlaamse portretten hoort bij de tentoonstelling “Trots & Troost, Middeleeuwse getijdenboeken en hun lezers” in het Groeningemuseum in Brugge.

Lees verder

“Painting after Painting”, een tentoonstelling in S.M.A.K. en een rijkelijk geïllustreerd boek, uitgegeven door MER.Books/Borgerhoff & Lamberigts.

“Painting after Painting” brengt werk samen van meer dan 70 hedendaagse schilders die in België wonen en werken. Zonder te willen streven naar volledigheid, tracht S.M.A.K. in deze tentoonstelling een beeld te schetsen van de rijkdom en complexiteit, recente evoluties en tendensen binnen de hedendaagse, Belgische schilderkunst.

Lees verder

“150 jaar Impressionisme – Het licht breekt door in Nederland”, een prachttentoonstelling en een prachtige uitgave van Thoth.

De kunstenaars die we nu kennen als de impressionisten exposeerden in 1874 voor het eerst hun destijds geruchtmakende kunst op een groepstentoonstelling in Parijs. Zij wilden in hun werk persoonlijke impressies en de continu veranderende lichtval weergeven. Met hun losse, kleurrijke manier van werken brachten zij 150 jaar geleden een grote artistieke omwenteling teweeg. Ter ere van dit jubileum zijn in de tentoonstelling Vive l’impressionnisme! topstukken uit Nederlandse collecties te zien.

Lees verder

“Dirk Braeckman, Léon Spilliaert”, alweer een prachtuitgave van Hannibal Books

 

Hoewel het werk van de twee kunstenaars meer dan een halve eeuw uit elkaar liggen, zijn er talloze visuele en thematische gelijkenissen. Spilliaert creëerde melancholische composities van architecturale elementen, verstilde interieurs en benevelde zeezichten. Hier gaan Dirk Braeckman (1958) en Léon Spilliaert (1881-1946) de confrontatie en dialoog met elkaar aan. Een publicatie bij de tentoonstelling Dirk Braeckman – Léon Spilliaert: Nachtdieren in Kunstmuseum Den Haag.

Lees verder