Ontdek “Nijenrode. Inspiratiebron voor kunst. Geschiedenis van ruim zeven eeuwen”, een mooi geïllustreerde uitgave van Waanders.

In Breukelen, een dorp in de gemeente Stichtse Vecht in de Nederlandse provincie Utrecht, geboorteplaats van Ruther Hauer, staat kasteel Nijenrode, waar de Nyenrode Business Universiteit is gevestigd. Dit boek beschrijft de geschiedenis van het kasteel en zijn kasteelheren, die bijzondere kunstcollecties bezaten. Ook de via hen gerealiseerde ambachtelijke erfgoedkunst alsmede de donaties van Founding Fathers, graduates, alumni en talrijke organisaties en personen, zijn opgenomen in het boek. Continue reading

Caroline Roodenburg-Schadd, “Leo Gestel op Mallorca”, een tentoonstelling in Museum Kranenburgh en een kleurrijke uitgave van Waanders.

“Leo Gestel op Mallorca” biedt een uniek overzicht van het spectaculair en kleurrijk werk dat de kunstschilder in 1914, maakte tijdens zijn verblijf op Mallorca. Gestel verbleef vier maanden op het Spaans eiland en maakte er, gebiologeerd door het landschap en sterk beïnvloed door het kubisme, in hoog tempo, een groot aantal schetsen en schilderijen. Continue reading

“De jonge/The young André Volten”, een tentoonstelling in Amsterdam en een uitgave van Waanders.

De turbulente ontwikkeling van lyrisch-abstract schilder naar constructivistisch beeldhouwer, die André Volten (1925-2002) in de jaren 1950-1965, op zijn zoektocht naar het absolute beeld, doormaakte, wordt op de tentoonstelling en in dit boek, met 60 Illustraties, voor het eerst gedetailleerd in kaart gebracht. Continue reading

Ineke Huysman en Ad Leerintveld, “Constantijn Huygens, Een leven in brieven”, een prachtuitgave van Catullus.

Iedereen die er ook maar een beetje toe deed, heeft met Constantijn Huygens in zijn rol als diplomaat, intellectueel of familieman, gecorrespondeerd. Dit boek bevat achtendertig brieven over uiteenlopende onderwerpen, van poëzie, muziek, schilderkunst, architectuur tot exacte wetenschap, naast brieven over Huygens’ privéleven, als student, leerling-diplomaat, echtgenoot en vader. Deze uitgave begeleidt de gelijknamige tentoonstelling in Huygens’ Hofwijck en Swaensteyn in Voorburg. Continue reading

“Pennen over penselen, 200 jaar Mauritshuis – 200 schrijvers – 200 schilderijen”, een prachtuitgave van Waanders.

In 2022 bestaat museum het Mauritshuis in Den Haag 200 jaar. Dit jaar is het nl. 200 jaar geleden dat het Mauritshuis, oorspronkelijk gebouwd door Jacob van Campen als stadspaleis aan de Hofvijver voor graaf Johan Maurits van Nassau-Siegen, een museum werd. Op 31 maart presenteerde het Mauritshuis, vanwege zijn 200-jarig bestaan, zijn bijzonder jubileumboek, ‘Pennen over penselen’. In dit lijvig boek met 200 illustraties in kleur, schreven 200 gerenommeerde auteurs uit binnen- en buitenland, elk over een schilderij uit de collectie van het museum. Ze schreven proza, poëzie en zelfs een recept over hun favoriet schilderij. Continue reading

“Klavier, Virginalen, Klavecimbels en orgels verbeeld in de 16de en de 17de eeuw”, een prachttentoonstelling in het Snijders&Rockoxhuis – Museum Vleeshuis, Antwerpen, en een prachtboek, uitgegeven door Bai in Kontich.

Antwerpen was tussen 1560 en 1660 de onbetwiste wereldhoofdstad van de klavecimbelbouw. Museum Vleeshuis en het Snijders&Rockoxhuis sloegen daarom de handen in elkaar. Met een tentoonstelling van schilderijen uit de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden, nemen ze u in het voorjaar van 2022, mee naar het gouden tijdperk van de Antwerpse klavecimbels. Continue reading

“À la campagne, Het Franse licht, van Maris tot Monet”, een tentoonstelling in het Fries Museum, Leeuwarden, en een uitgave van Waanders. Niet te missen!

Het Fries Museum maakte samen met Boijmans, met landschappen van o.a. Monet en Cézanne, maar ook met werk van Nederlandse kunstenaars als Maris en Hendrik Johannes Weissenbruch, een grote tentoonstelling over de invloed van het Frans licht op de 19de-eeuwse schilderkunst, meer bepaald over de invloed van Franse landschapsschilders op Nederlandse kunstenaars. Continue reading

“In volle bloei”, Bloemstillevens in het Mauritshuis en een uitgave van Waanders. Niet te missen, Zeg het met bloemen!

In het jubileumjaar presenteert het Mauritshuis de beste bloemstillevens uit de 17de eeuw. Het museum bezit zelf een zeer rijke verzameling bloem-schilderijen, meesterwerken van Ambrosius Bosschaert, Roelant Savery, Jan Davidsz de Heem en Rachel Ruysch. Deze geschilderde boeketten behoren tot de populairste werken uit de collectie. Continue reading