“Les Frères Morozov”, een film van Elisabeth Kapnist & Christian Dumais Lvowski. Een schitterende dvd uitgave van BelAir classiques.

Deze dvd biedt een spannende inkijk in de Russische Belle Époque en de fantastische collectie van Mikhail en Ivan Morozov vol impressionistische meesterwerken, het onderwerp van een magistrale, monumentale tentoonstelling in de Fondation Louis Vuitton. Curator is Anne Baldassari, algemeen conservator erfgoed. Continue reading

Lies Van de Vijver, Guy Dupont en Roel Vande Winkel, “Gent Filmstad, Cinema’s en filmaffiches, 1938-1961”, een bijzondere tentoonstelling en een prachtboek, uitgegeven door Houtekiet.

.Archief Gent organiseert in samenwerking met Lies Van de Vijver (Universiteit Gent en Oxford Brookes University) en Roel Vande Winkel (KU Leuven en LUCA School of Arts), nog tot 29 oktober 2021, de tentoonstelling, “Filmaffiches voor Gentse cinema’s, 1938-1961” in Bibliotheek De Krook. Voor deze tentoonstelling werden meer dan 150 iconische filmaffiches geselecteerd en op ware grootte gereproduceerd. Lies Van de Vijver, Guy Dupont en Roel Vande Winkel schreven daarbij samen een prachtig naslagwerk over de filmcultuur, filmzalen en filmaffiches in Gent tijdens de ‘gouden jaren’ van de cinema. Continue reading

“Icons – Identiteit in portretten”, een tentoonstelling in het Fries Museum, Leeuwarden, en een bijzonder mooie uitgave van Waanders.

In de tentoonstelling zijn de belangrijkste meesterwerken uit de collectie van de gerenommeerde National Portrait Gallery uit Londen te zien. Bij de tentoonstelling verschijnen een Nederlandstalig en een Engelstalig boek. De Nederlandse editie bevat vier extra werken uit de National Portrait Gallery en meer dan tien portretten uit de collectie van het Fries Museum. Dit boek met teksten van Rab Mcgibbon, Tanya Bentley en Marlies Stoter, en wel 150 illustraties, toont ruim honderd kunstwerken en bevat achtergrondverhalen over de vele historische en eigentijdse beroemdheden uit Icons. Continue reading

“Artemisia, Vrouw & macht”, een spectaculaire tentoonstelling en alweer een prachtuitgave van Waanders. Niet te missen!

Artemisia Gentileschi (1593-ca.1656) was één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Italiaanse barok. Een tentoonstelling in Rijksmuseum Twenthe en een schitterend boek, tonen u Artemisia’s prachtige portretten, afgewisseld met dramatische, theatrale composities. Voorstellingen die op en top barok zijn, sensueel, soms grenzend aan schandaal, een mengeling van geweld en verleiding. Continue reading

“De ontdekking van het heden”, een tentoonstelling in Singer Laren en een uitgave van Waanders & de kunst.

Aan de hand van verrassende hoogtepunten uit de kunstverzameling van de stichting JK Art Foundation, gevestigd in ’s-Hertogenbosch, wordt in beeld gebracht dat de ontwikkelingen van rond 1900 nog steeds onze wereld kleuren. Het werk van o.a. Picasso, Dalí, Brancusi, Van Dongen, Piet Mondriaan, Modigliani, Miró, Klee, Fernand Léger, Delaunay, Fontana, René Daniëls en Anish Kapoor is nl. hoogst actueel. Continue reading

“Pietro Cascella en Cordelia von den Steinen, gedreven door de beeldhouwkunst”, een tentoonstelling en een uitgave van Waanders & de kunst.

Pietro Cascella was getrouwd met de Zwitserse keramiste, Cordelia von den Steinen. Samen woonden en werkten ze in een middeleeuws kasteel ten noorden van Pietrasanta. Dit boek en de tentoonstelling in Museum Beelden aan Zee in Den Haag, zijn een uitvoerige verkenning van hun leven samen, te midden van de beeldhouwkunst. Continue reading

Lieke Wijnia, “Maria Magdalena, kroongetuige, zondaar, feminist”, een tentoonstelling en een uitgave van Waanders & de kunst.

Op 25 juni opent in Museum Catharijneconvent de langverwachte tentoonstelling ‘Maria Magdalena’, gewijd aan deze fascinerende vrouw die al 2000 jaar blijft inspireren, een intrigerende vrouw met vele gezichten. Dat blijkt nl. uit de enorme diversiteit aan kunstwerken die naar Utrecht komen. Continue reading

“Paradox van de Deense Gouden Eeuw”, een magnifieke tentoonstelling in Twenthe en een prachtuitgave van Waanders & de Kunst.

Rijksmuseum Twenthe toont schilderkunst uit de Deense Gouden Eeuw. U kan er ruim 50 hoogtepunten uit de Nivaagaard Collectie van de Deense industrieel en politicus, Johannes Hage , met werken van Deense schilders uit de eerste helft van de 19de eeuw, gaan bekijken. Bij de tentoonstelling verscheen een rijk geïllustreerd boek met bijdragen van Andrea Rygg Karberg, Birgitte von Folsach, Henk van der Liet en Tim van Gerven. De publicatie werd in samenwerking met Rijksmuseum Twenthe, uitgegeven door Uitgeverij Waanders & de Kunst. Continue reading