Marjan Sterckx, “Yvonne Serruys, Beeldhouwer van de nieuwe vrouw”, een tentoonstelling in Menen en alweer een prachtuitgave van Snoeck Publishers.

In 2023 is het 150 jaar geleden dat Yvonne Serruys (1873-1953) geboren werd in het West-Vlaamse Menen, en 70 jaar nadat zij overleed in Parijs. Daar trok ze nl. omstreeks 1900, na haar opleiding bij Emile Claus en Georges Lemmen, naartoe. Ze maakte al snel de overstap naar de beeldhouwkunst en maakte carrière, beginnend met statuettes en sierobjecten in glaspasta. Het leven en werk van Yvonne Serruys resulteert nu na nieuw onderzoek, in een magnifiek boek, een al even magnifieke tentoonstelling en een stadswandeling in Menen.

Lees verder

“Léon Spilliaert en de Noordzee…”, een prachtuitgave van Snoeck Publishers.

Lausanne, Fondation de l'Hermitage : « Léon Spilliaert. Avec la mer du  Nord… » - 27.01 – 29.05.

Lausanne, Fondation de l'Hermitage : « Léon Spilliaert. Avec la mer du  Nord… » - 27.01 – 29.05.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling, “Léon Spilliaert. Avec La Mer Du Nord”, georganiseerd door de Fondation de l’Hermitage, in Lausanne, verscheen onder leiding van Sylvie Wuhtmann, Aurélie Couvreur en Anne Adriaens-Pannier, “Léon Spilliaert en de Noordzee…”. In 2020, was  Anne Adriaens-Pannier, de curator van de retrospectieve tentoonstelling over Spilliaert in de Londense Royal Academy en het Parijse Musée d’Orsay, maar ook in 2023, plaatst ze Spilliaert in de kijker. Lees verder

Virginie Devillez (red.), “Anna Boch – Een impressionistische reis”, een tentoonstelling in Mu.Zee in Oostende en een prachtig overzichtswerk, uitgegeven door Hannibal Books. Uniek!

De veelzijdige Anna Boch (1848–1936) was niet alleen een getalenteerd kunstenaar maar ook een goed geïnformeerde verzamelaar, een groot mecenas en een enthousiaste reiziger die van muziek en architectuur hield. Als enige vrouw was ze lid van de prominente kunstenaarsverenigingen Les XX en La Libre Esthétique en werd ze door haar collega’s op gelijke voet behandeld. Geïnspireerd door geestesgenoten als Théo van Rysselberghe, Paul Signac en Georges Seurat, legde Anna Boch zich toe op een persoonlijke variant van het neo-impressionisme. En hoe! Lees verder

“Paul McCartney, 1964: Eyes of the Storm”, de Amerikaanse doorbraak van The Beatles in de VS door de lens van Paul McCartney, een prachtuitgave van Spectrum.

1964: Eyes of the Storm - Photographs and Reflections by Paul McCartney |  Coming 13 June - YouTube

1964: Eyes of the Storm - Photographs and Reflections by Paul McCartney |  Coming 13 June - YouTube

In 2020 werd een uitzonderlijke schat van bijna duizend foto’s van de hand van Paul McCartney – gemaakt met zijn 35mm-camera – herontdekt in zijn archief. De foto’s geven een intieme kijk in de laatste maanden van 1963 en het begin van 1964, waarin Beatlemania losbarstte in het VK en de bandleden, na hun eerste bezoek aan de VS, uitgroeiden tot de beroemdste personen op deze aardbol. De beelden vormen McCartneys persoonlijke verslag van deze explosieve periode die zij, The Beatles, van binnen uit het oog van de storm beleefden.

Lees verder

“Naar zee! – Belgische kustaffiches, À La Plage! – Affiches de la Côte belge, To the Beach! – Belgian Seaside Posters”, een tentoonstelling van 200! affiches in De Panne en een prachtuitgave van Hannibal over de gouden eeuw van het Belgisch kusttoerisme.

 

Tweehonderd originele affiches met een hoge artistieke waarde uit de uitzonderijke collectie van Roland Florizoone, tonen van 1886 tot 1965, van De Panne tot Knokke, de gouden eeuw van het Belgisch kusttoerisme. In het boek geeft kunsthistoricus Karl Scheerlinck op een heldere maar uitermate deskundige wijze, duiding bij deze magnifieke, grafische ontwerpen. Niet te missen!

Lees verder

“Grenzeloos en vrij / Freedom without borders”, een tentoonstelling in het Cobra Museum in Amstelveen en een uitgave van Waanders.

Naar aanleiding van de 75ste verjaardag van de Cobra-beweging (1948 – 1951), tonen de tentoonstelling en het boek de nauwe verwantschap van Cobra met de vrije expressieve werkwijze van diverse kunstenaars door de jaren heen. Wel 150 schilderijen, sculpturen, werken op papier, foto’s, en keramiek benadrukken het blijvend universeel karakter van Cobra. Lees verder

Françoise Aubry, “Het Brussel van Horta”, een bijzonder mooi geïllustreerde uitgave van de prestigieuze uitgeverij, Ludion.

The Life and Major Works of Victor Horta

The Life and Major Works of Victor Horta

In 2023 viert Brussel, en bij uitbreiding heel België, het jaar van de art nouveau. Wie vertegenwoordigt deze revolutionaire stijl in België beter dan de beroemde architect Victor Horta? Deze handige gids van Françoise Aubry, art nouveau specialiste en ere-conservator van het Horta museum, loodst u in chronologische volgorde, langs zijn creaties in Brussel, van openbare gebouwen tot privéwoningen en monumenten, alle in magistrale art nouveau-stijl. Weet dat 4 gebouwen van Horta in 2000 ingeschreven werden als werelderfgoed, nl. de hotels Tassel, Solvay, van Eetvelde en het Hortahuis, nu het Hortamuseum. Lees verder

“De Pelgrim  Kunst en zingeving in een onttoverde wereld (1924-1931)”, alweer een heel bijzondere uitgave van Hannibal Books.

Hannibal Books | De Pelgrim – Kunst en zingeving in een onttoverde…

Om de pracht van kerkelijke kunst te moderniseren, stichtten Felix Timmermans, Ernest Van der Hallen, de bezieler van het Algemeen Katholiek Vlaams Studentenverbond, en de architect en kunstschilder, Flor Van Reeth, in 1924, in het begijnhof in Lier, “De Pelgrim”. Deze beweging, die ijverde voor een wederopleving van de Vlaamse cultuur op basis van christelijke en humanitaire waarden, organiseerde in 1927, een eerste grote tentoonstelling in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Inspirator was de Vlaamse schrijver en Jezuïet,  Léonce Reypens (1884-1972), de medestichter van het Antwerps Ruusbroec genootschap. Lees verder

“Cobra • Een picturale en poëtische revolutie”, een magistrale uitgave van Hannibal Books!

Fernand en Karine Huts geven startschot opening Cobra-depot – Flows

Fernand en Karine Huts geven startschot opening Cobra-depot – Flows

In de jaren 1934-1948 ontwikkelde zich een spontane, abstracte kunstvorm die uniek was voor Denemarken en later een belangrijke wegbereider zou zijn voor de Cobra-beweging (1948-1951). De kunstenaars die Cobra begonnen kwamen uit Nederland, België en Denemarken. De Nederlandse en Belgische kunstenaars waren relatief jong, in tegenstelling tot de Deense kunstenaars die gemiddeld tien à vijftien jaar ouder waren. Zij hadden voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog al een artistieke ontwikkeling doorgemaakt en veel kunst tentoongesteld. Daarmee hadden ze een grote invloed op de jongere generatie Cobra-kunstenaars. Het magistraal boek, “Cobra – Een picturale en poëtische revolutie”, verschijnt naar aanleiding van de officiële opening van het Cobra-depot in Antwerpen.

Lees verder

“Van Gogh, Cézanne, Le Fauconnier & De Bergense School”, een tentoonstelling in Alkmaar en een uitgave van Waanders.

In het voorjaar van 2023 krijgen de beroemdste kunstenaars van de late negentiende eeuw een hoofdrol in Stedelijk Museum Alkmaar, Vincent van Gogh (1853-1890), Paul Cézanne (1839-1906) en Henri Le Fauconnier (1881-1945). Welke invloed hebben zij gehad op de ontstaansgeschiedenis van de Bergense School? U ziet het op de tentoonstelling en u leest er over in het bijbehorend boek.

Lees verder