Wagner, “Das Rheingold”, door Sofia Opera en Ballet, o.l.v. Pavel Baleff, een dvd uitgave van Dynamic.

Wagner vond het gegeven voor zijn “Der Ring des Nibelungen” in middeleeuwse Duitse en Scandinavische sagen, hoewel veel zijn eigen vinding was. Das Rheingold is de proloog tot deze tetralogie van muziekdrama’s. Het introduceert de belangrijkste gebeurtenissen in dit visionair werk, de diefstal door de Nibelung/dwerg Alberich van de ring gemaakt van Rijngoud en de inbeslagname door Wotan, de heerser van de goden. In Das Rheingold maakt Wotan schandelijke deals met onderwereldreuzen om Walhalla, de nieuwe burcht, te bouwen voor de goden. Ontdek op deze dvd uitgave, de gereduceerde versie van “Das Rheingold” uit 1943, van Gotthold Ephraim Lessing. Continue reading

Siegfried Wagner, “Sonnenflammen” door het PPP Music Theatre Ensemble München, een dvd uitgegeven door Marco Polo.

Siegfried Wagners opera gaat over het afbrokkelend Byzantijns Rijk ten tijde van de Vierde Kruistocht (1202-1204), een Kruistocht, die richting Constantinopel trok, en in 1204 uitmondde in het Beleg en de val van de stad. De tragedie weerspiegelde de stemming in Duitsland op het moment dat de opera in 1912 werd gecomponeerd, kort voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. En zoals Constantinopel in 1204 in vlammen opging, zo componeerde Siegfried Wagner een werk met verblindende instrumentale muziek, aangrijpende, vocale ensembles en hartstochtelijke lyriek. Continue reading

“I Capuleti e i Montecchi, Wozzeck, Werther, Das Land des Lächelns  – Opernhaus Zürich”, 4 dvd’s uitgegeven door accentus music. Sensationeel!

Ontdek 4 live opnames uit 2017 van 4 grandioze theaterproducties, vanuit het Opernhaus Zürich, het voormalig Aktientheater, dat vanaf 1834, bekend werd dankzij de jonge Richard Wagner. U hoort topstemmen, het geheel o.l.v. Fabio Luisi en Cornelius Meister, in een regie van Christof Loy, Andreas Homoki en Tatjana Gurbaca. De topstemmen zijn deze van Olga Kulchynska, Joyce DiDonato, Benjamin Bernheim, Christian Gerhaher, Gun-Brit Barkmin, Brandon Jovanovich, Mauro Peter, Juan Diego Flórez, Anna Stéphany, Piotr Beczala en Julia Kleiter. Continue reading

“Messa da Requiem, Nutcracker and Mouse King, Romeo and Juliet”, Ballets by Christian Spuck”, 3 dvd’s, uitgegeven door Opernhaus Zürich/accentus music. Prachtig!

Deze magnifieke box bevat drie buitengewone balletchoreografieën van de succesvolle, Duitse choreograaf Christian Spuck, voor het Ballett Zürich. De Philharmonia Zürich en het Chor der Oper Zürich worden gedirigeerd door Fabio Luisi, Paul Connelly en Michail Jurowski.Niet te missen! Continue reading

Ontdek Grétry’s “Richard Coeur de lion”, door Hervé Niquet en Le Concert Spirituel, een magnifieke cd + dvd uitgave van Château de versailles Spectacles.

Om de 250ste verjaardag van het theater van de Koninklijke Opera van Versailles te vieren, presenteert het ensemble de terugkeer van Gretry’s meest gevierde opera, “Richard Coeur de Lion”, die in Europa, bijna honderd jaar lang, de beroemdste, Franse opera-comique was uit de 18de eeuw. Continue reading

Prokofievs compleet ballet “Romeo en Julia” door het Baltimore Symphony Orchestra, o.l.v. Marin Alsop, op het label Naxos, en op dvd door het Ural Opera Ballet, uitgegeven door BelAir.

Marin Alsop vervolgt dit keer haar veelgeprezen opnamen van de symfonieën van Prokofjev met een uitvoering vol drama, guitige, jeugdige humor en emotie, van het meesterlijk ballet, “Romeo en Julia”. Choreograaf, Vyacheslav Samodurov, gaf het meesterwerk een eigentijdse look vanuit een wijk in Jekaterinenburg. Meteen twee aanraders. Continue reading

“A la claire fontaine, chante Rossignol, chante…”Hoogst originele ”Les Amours d’un Rossignol, Musique pour le flageolet français”, door La Simphonie du Marais o.l.v. Hugo Reyne, op het label Hugo Vox. Een prachtuitgave!

Al meer dan 30 jaar biedt “La Simphonie du Marais” concerten en spektakels met symfonische muziek, balletten, kamermuziek en opera’s. Als een ensemble met nationale en internationale bekendheid, onderscheidt het zich van het barokke landschap van vandaag door zijn originaliteit, toegankelijkheid en het contact met het publiek. Deze nieuwe uitgave is daarvan een schitterend voorbeeld.

Continue reading

Purcells “King Arthur” door de Staatsoper Unter den Linden in Berlijn, o.l.v. René Jacobs. Een dvd uitgegeven door Naxos. Schitterend!

Aan de Staatsoper Unter den Linden in het Schiller Theater in Berlijn hebben de regisseur Sven-Eric Bechtholf en Julian Crouch zich aan dit werk gewijd. Het resultaat is een verbeeldingsvolle enscenering, passend bij de schoonheid van de muziek, schitterend gedirigeerd door René Jacobs. Continue reading