“L’Opéra de Napoléon, Giulietta e Romeo” van Niccolò Antonio Zingarelli, door Franco Fagioli en Adèle Charvet, en het Orchestre de l’Opéra Royal, een cd + dvd, op het label Château de Versailles.

Napoleon was goed in rekenen en kaartlezen, er werd zelfs een meetkundige stelling, de Stelling van Napoleon, naar hem genoemd, kon goed schaken, en hield veel van…opera! Ontdek hier de ouverture tot en 15 hoogtepunten uit, de tragedia per musica, “Giulietta e Romeo”, van Niccolo Antonio Zingarelli, Napoleons lievelingsopera. Continue reading

“Korngold, Die tote Stadt”, met Jonas Kaufmann en Marlis Petersen, en het koor en orkest van de Bayerische Staatsoper o.l.v. Kirill Petrenko, 2 dvd’s, uitgegeven door Bayerische Staatsoper Recordings. Een meesterlijke muzikale uitvoering!

De première van Erich Wolfgang Korngolds “Die tote Stadt” in de Beierse Staatsopera, in de herfst van 2019, werd door pers en publiek met groot enthousiasme ontvangen. In de suspensevolle productie van Simon Stone, zongen Marlis Petersen (Marie/Marietta) en Jonas Kaufmann (Paul) de hoofdrollen, en het Beierse Staatsorkest speelde onder Kirill Petrenko. Joshua Barone schreef na de première in de New York Times: “Een betere prestatie voor “Die tote Stadt” dan die in München is moeilijk denkbaar”. Continue reading

Philip Glass, “Satyagraha”, met Richard Croft, Rachelle Durkin, Kim Josephson en Alfred Walker, en het Metropolitan Opera Orchestra & Chorus o.l.v. Dante Anzolini, op dvd, uitgegeven door Orange Mountain. Magnifiek!

Philip Glass’ opera Satyagraha, met Richard Croft als Gandhi die een geweldige cast leidt, is een weergave van Gandhi’s jaren in Zuid-Afrika, waarin hij sociale hervormingen door middel van geweldloosheid predikte. Continue reading

“Wagner, Die Walküre”, 2 dvd’s op het label Dynamic.

De Nationale Opera van Sofia, opgericht in 1890, is het oudste en meest prestigieuze, Bulgaarse operahuis. Op basis van de traditie van het West-Europees en Russisch ballettheater hebben de oprichters, zangers en producers de ensemblemethode van een permanent gezelschap van solisten, orkestmusici, balletdansers, decorontwerpers en -producenten. Ze produceren tot 10 premières van klassieke en moderne opera en ballet gedurende een seizoen van 10 maanden. Ontdek op deze dvd uitgave, de gereduceerde versie van “Die Walküre” uit 1942-1943, van Gotthold Ephraim Lessing. Continue reading

“Palais Garnier, Building the Paris Opera House – Un Opéra pour un empire”, een dvd uitgegeven door BelAir classiques.

Ervaar met deze dvd het spannend verhaal van de bouw van het Palais Garnier in Parijs, een totaalkunstwerk gebouwd door de briljante architect Charles Garnier die het zijn naam gaf, tijdens een tumultueus project van vijftien jaar. Door middel van ongepubliceerde archiefbeelden, adembenemende uitzichten, reconstructies en getuigenissen van historici, herbeleeft u het ontstaan en de bouw van dit buitengewoon theater, waar de grootste artiesten, van Maria Callas tot Rudolf Nureyev, te gast waren. Continue reading

“The six Brandenburg Concertos”, door Anne Teresa De Keersmaeker/Rosas & B’Rock Orchestra, een DVD, uitgegeven door BelAir. “Een ode aan het leven en aan de dans” (Anne Teresa De Keersmaeker). Subliem!

Toen Anne Teresa De Keersmaeker (°1960) in 1980 in New York aan “Violin Phase” (Steve Reich) werkte, speelde er naast de muziek van Reich, slechts één andere opname in de studio, Bachs Brandenburgse Concerten. Na meer dan 35 jaar zet ze het werk met deze muziek voort. “Bachs muziek draagt voor mij als geen ander de beweging, de dans in zich, en weet de grootste abstractie te combineren met een concrete, lichamelijke en misschien juist daardoor ook transcendente dimensie.” Continue reading

Wagner, “Das Rheingold”, door Sofia Opera en Ballet, o.l.v. Pavel Baleff, een dvd uitgave van Dynamic.

Wagner vond het gegeven voor zijn “Der Ring des Nibelungen” in middeleeuwse Duitse en Scandinavische sagen, hoewel veel zijn eigen vinding was. Das Rheingold is de proloog tot deze tetralogie van muziekdrama’s. Het introduceert de belangrijkste gebeurtenissen in dit visionair werk, de diefstal door de Nibelung/dwerg Alberich van de ring gemaakt van Rijngoud en de inbeslagname door Wotan, de heerser van de goden. In Das Rheingold maakt Wotan schandelijke deals met onderwereldreuzen om Walhalla, de nieuwe burcht, te bouwen voor de goden. Ontdek op deze dvd uitgave, de gereduceerde versie van “Das Rheingold” uit 1943, van Gotthold Ephraim Lessing. Continue reading

Siegfried Wagner, “Sonnenflammen” door het PPP Music Theatre Ensemble München, een dvd uitgegeven door Marco Polo.

Siegfried Wagners opera gaat over het afbrokkelend Byzantijns Rijk ten tijde van de Vierde Kruistocht (1202-1204), een Kruistocht, die richting Constantinopel trok, en in 1204 uitmondde in het Beleg en de val van de stad. De tragedie weerspiegelde de stemming in Duitsland op het moment dat de opera in 1912 werd gecomponeerd, kort voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. En zoals Constantinopel in 1204 in vlammen opging, zo componeerde Siegfried Wagner een werk met verblindende instrumentale muziek, aangrijpende, vocale ensembles en hartstochtelijke lyriek. Continue reading