“The six Brandenburg Concertos”, door Anne Teresa De Keersmaeker/Rosas & B’Rock Orchestra, een DVD, uitgegeven door BelAir. “Een ode aan het leven en aan de dans” (Anne Teresa De Keersmaeker). Subliem!

Toen Anne Teresa De Keersmaeker (°1960) in 1980 in New York aan “Violin Phase” (Steve Reich) werkte, speelde er naast de muziek van Reich, slechts één andere opname in de studio, Bachs Brandenburgse Concerten. Na meer dan 35 jaar zet ze het werk met deze muziek voort. “Bachs muziek draagt voor mij als geen ander de beweging, de dans in zich, en weet de grootste abstractie te combineren met een concrete, lichamelijke en misschien juist daardoor ook transcendente dimensie.” Continue reading

Wagner, “Das Rheingold”, door Sofia Opera en Ballet, o.l.v. Pavel Baleff, een dvd uitgave van Dynamic.

Wagner vond het gegeven voor zijn “Der Ring des Nibelungen” in middeleeuwse Duitse en Scandinavische sagen, hoewel veel zijn eigen vinding was. Das Rheingold is de proloog tot deze tetralogie van muziekdrama’s. Het introduceert de belangrijkste gebeurtenissen in dit visionair werk, de diefstal door de Nibelung/dwerg Alberich van de ring gemaakt van Rijngoud en de inbeslagname door Wotan, de heerser van de goden. In Das Rheingold maakt Wotan schandelijke deals met onderwereldreuzen om Walhalla, de nieuwe burcht, te bouwen voor de goden. Ontdek op deze dvd uitgave, de gereduceerde versie van “Das Rheingold” uit 1943, van Gotthold Ephraim Lessing. Continue reading

Siegfried Wagner, “Sonnenflammen” door het PPP Music Theatre Ensemble München, een dvd uitgegeven door Marco Polo.

Siegfried Wagners opera gaat over het afbrokkelend Byzantijns Rijk ten tijde van de Vierde Kruistocht (1202-1204), een Kruistocht, die richting Constantinopel trok, en in 1204 uitmondde in het Beleg en de val van de stad. De tragedie weerspiegelde de stemming in Duitsland op het moment dat de opera in 1912 werd gecomponeerd, kort voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. En zoals Constantinopel in 1204 in vlammen opging, zo componeerde Siegfried Wagner een werk met verblindende instrumentale muziek, aangrijpende, vocale ensembles en hartstochtelijke lyriek. Continue reading

“I Capuleti e i Montecchi, Wozzeck, Werther, Das Land des Lächelns  – Opernhaus Zürich”, 4 dvd’s uitgegeven door accentus music. Sensationeel!

Ontdek 4 live opnames uit 2017 van 4 grandioze theaterproducties, vanuit het Opernhaus Zürich, het voormalig Aktientheater, dat vanaf 1834, bekend werd dankzij de jonge Richard Wagner. U hoort topstemmen, het geheel o.l.v. Fabio Luisi en Cornelius Meister, in een regie van Christof Loy, Andreas Homoki en Tatjana Gurbaca. De topstemmen zijn deze van Olga Kulchynska, Joyce DiDonato, Benjamin Bernheim, Christian Gerhaher, Gun-Brit Barkmin, Brandon Jovanovich, Mauro Peter, Juan Diego Flórez, Anna Stéphany, Piotr Beczala en Julia Kleiter. Continue reading

“Messa da Requiem, Nutcracker and Mouse King, Romeo and Juliet”, Ballets by Christian Spuck”, 3 dvd’s, uitgegeven door Opernhaus Zürich/accentus music. Prachtig!

Deze magnifieke box bevat drie buitengewone balletchoreografieën van de succesvolle, Duitse choreograaf Christian Spuck, voor het Ballett Zürich. De Philharmonia Zürich en het Chor der Oper Zürich worden gedirigeerd door Fabio Luisi, Paul Connelly en Michail Jurowski.Niet te missen! Continue reading

Ontdek Grétry’s “Richard Coeur de lion”, door Hervé Niquet en Le Concert Spirituel, een magnifieke cd + dvd uitgave van Château de versailles Spectacles.

Om de 250ste verjaardag van het theater van de Koninklijke Opera van Versailles te vieren, presenteert het ensemble de terugkeer van Gretry’s meest gevierde opera, “Richard Coeur de Lion”, die in Europa, bijna honderd jaar lang, de beroemdste, Franse opera-comique was uit de 18de eeuw. Continue reading

Prokofievs compleet ballet “Romeo en Julia” door het Baltimore Symphony Orchestra, o.l.v. Marin Alsop, op het label Naxos, en op dvd door het Ural Opera Ballet, uitgegeven door BelAir.

Marin Alsop vervolgt dit keer haar veelgeprezen opnamen van de symfonieën van Prokofjev met een uitvoering vol drama, guitige, jeugdige humor en emotie, van het meesterlijk ballet, “Romeo en Julia”. Choreograaf, Vyacheslav Samodurov, gaf het meesterwerk een eigentijdse look vanuit een wijk in Jekaterinenburg. Meteen twee aanraders. Continue reading