Op deze cd van de Schotse pianist, ontdekt u een programma, dat een brug slaat tussen Debussy’s eerste werk voor piano, “Danse bohémienne”, uit 1880, en zijn laatste pianowerken, Élégie uit 1915, en “Les soirs illuminés par l’ardeur du charbon”, uit 1917.
Category Archives: Aanbevolen CD’s
J.S. Bach Cantatas, Motets & Organ Music”, door Artist Gesualdo Consort Amsterdam & Musica Amphion o.l.v. Pieter-Jan Belder, op het label Brillant Classics.
Deze magnifieke box is een heruitgave van religieuze werken van Bach, uitgevoerd volgens de laatste onderzoeken in de Bach-wetenschap, geplaatst in hun oorspronkelijke, liturgische context. De selectie varieert chronologisch van vroege meesterwerken zoals “Christ lag in Todesbanden” BWV4 en de Passacaglia BWV582, tot de werken in de periode van Bach als Cantor in Leipzig, toen hij voor elke feestdag in de kerkelijke kalender, 5 cycli cantates componeerde. Vijf van de 6 cd’s werden eerder uitgebracht onder de titel “Bach in Context”.
“Amate Stelle, Arias for Anna Maria Strada”,door de sopraan, Marie Lys en Abchordis Ensemble o.l.v. Andrea Buccarella, op het label Glossa.
De jonge Zwitserse sopraan Marie Lys ontdekte dat veel van de rollen die ze de afgelopen jaren in Händels werken had gezongen, speciaal gecomponeerd waren voor de gevierde, virtuoze sopraan, Anna Maria Strada del Pò (ca. 1703-1775), Händels prima donna van 1729 tot 1738. Daarop besloot ze om haar eerste solo-cd voor Glossa te wijden “La Stradina”. Begeleid door het Abchordis Ensemble en Andrea Buccarella, presenteert ze een programma dat de carrière van deze unieke sopraan en haar vocale kwaliteiten doet herleven.
Sfeervolle “Toutes les nuits”, door Dulces Exuviae, Romain Bockler, bariton, Bor Zuljan, luit, op het label Ricercar.
Dulces Exuviae verkent muziek van componisten die zich door de eeuwen heen hebben laten inspireren door de nacht. De 25 composities werden thematisch geordend, deemstering, eenzaamheid, droom, maanlicht en dageraad. Op het programma staat werk van Philippe Verdelot (1470-1552), Bartolomeo Tromboncino (1470-1535), Francisco Guerrero (1528-1599), Diego Pisador (1509-1557), Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594), Orlando di Lasso (Lassus) (1532-1594), Clement Janequin (1472-1559), Thomas Crecquillon (1505-1557), Juan Vasquez (1500-1560), Josquin Desprez (1440-1521), Pierre de Manchicourt (1510-1564), en als verrassing… John Lennon & Paul McCartney: Blackbird.
Ontdek Sébastien Le Camus (1610-1677) op de cd, “La Chambre Bleue, Music of the 17th-Century Parisian Salons”, door de sopraan, Deborah Cachet, en Sofie Vanden Eynde, theorbe, op het label Passacaille.
In “La chambre bleue” van Madame de Rambouillet, brachten zangers hun airs en begeleidden zich daarbij op de luit of theorbe. Op het programma van deze bijzonder stijlvolle cd, staan Airs van Sebastien Le Camus (1610-1677), Michel Lambert (1610-1696) en Marc-Antoine Charpentier (1643-1704), afgewisseld met 9 composities voor luit van Robert de Visée (ca. 1650-na 1732).
Bohuslav Martinu, “Les Larmes du Couteau – ‘Knife Tears” en “Comedy on the Bridge”, o.l.v. Cornelius Meister, op het label Capriccio.
Martinů gebruikte alle denkbare kleuren en stijlen die actueel waren of hem fascineerden. Deze twee korte opera’s, die hier voor het eerst in hun oorspronkelijke vorm zijn opgenomen, waren daar uitstekende voorbeelden van. Enerzijds is er het bijna dadaïstische meesterwerk “Larmes de couteau” in de oorspronkelijke Franse versie, waarbij Martinů muziek componeerde, variërend van jazz tot Stravinsky.
“Things Lived and Dreamt”, door de pianiste, Francine Kay, op het label Analekta.
De Canadese pianiste wijdde op deze cd haar programma aan 5 Tsjechische componisten (Janáček, Josef Suk, Dvořák en Smetana en Vítězslava Kaprálová), omwille van hun suggestieve melodieën, geïnspireerde harmonisatie, dansritmes en een rijke verscheidenheid aan stemmingen. De titel van haar cd haalde ze van de 10-delige pianosuite, “Životem a snem” (“Things Lived and Dreamt”), van Josef Suk.
André Caplet, “Le Miroir de Jésus”, door de Duitse mezzosopraan, Anke Vondung, het Chor des Bayerischen Rundfunks en het Münchner Rundfunkorchester, o.l.v. Howard Arman, op het label BR Klassik.
“Le Miroir de Jésus” is een mystiek werk, waarin de christen mediteert over de ‘mysteries’, die de Maagd Maria als in een ‘spiegel’ van haarzelf, ondervond in het licht van de gebeurtenissen van het leven van haar Zoon.
“1923, Der wilde Sound der 20er Bartók, Krenek, Toch, Weill”, door het Chor & Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, o.l.v. Cristian Mačelaru en Howard Arman, op het label BR Klassik. Top!
Deze cd biedt studio-opnamen van april 2021 (Toch, Weill) en maart 2022 (Krenek) en een live-opname van maart 2017 (Bartók). De cd verschijnt als onderdeel van het programma gericht op het onderwerp “100 jaar omroep”, dat laat zien hoe vormend het geluid van deze eeuw was. In 1923, midden in sociale onrust, begon het tijdperk van de omroep. De voor dit nieuw medium gecomponeerde muziek weerspiegelde de tijd tussen moderniteit en traditie, revolutie en republiek, jazz en dansmuziek.
“Ciaccona! La Centifolia”, door Leila Schayegh, op het label Glossa.
Wie houdt er niet van de ciaccona, ciacona of chaconne, deze onweerstaanbare dans waarin de bovenstemmen improvisaties en imitaties spelen over een basschema? Afkomstig uit Zuid-Amerika, waarschijnlijk via Spanje, begon de Ciaccona al snel aan haar zegetocht door heel Europa. De violiste, Leila Schayegh en haar bevriende musici van La Centifolia, brengen hier een kleurrijke bloemlezing van chaconnes, sommige beroemd, sommige onbekend, van o.a. Bertali, Purcell, Schmelzer, Matteis, Corelli en anonieme componisten uit de beroemde collectie van “Schrank No. 2″ in Dresden.