“20th Century Foxtrots Vol 1 – Austria and Czechia”, “Vol. 2 – Germany”, en Vol. 3 – Central and Eastern Europe”, door pianist Gottlieb Wallisch, op het label Grand Piano. Drie niet te missen cd’s. Heerlijk!

Tijdens het interbellum vond in veel steden in het Westen, een jonge generatie manieren om van het leven te genieten in de vorm van dansen zoals shimmy’s, foxtrots, tango’s en Charlestons, sterke ritmes die een symbool werden van een zorgeloos en decadent tijdperk Continue reading

“Liadov-Pomazansky, Piano Music from a Russian Dynasty 1830-1940s”, door Dmitry Korostelyov en Olga Solovieva, op het label Grand Piano. Een verrijkende ontdekking!

Met tal van wereldpremière-opnames, zijn deze charmante salonstukjes vol melodische delicatesse, van Konstantin Nikolayevich Liadov, (1820-1871), Eugeny Ivanovich Pomazansky (1883-1948), Konstantin Afanasievich Antipov (1858-1936), Alexander Nikolayevich Liadov (1808-1871), Ivan Aleksandrovich Pomazansky (1848-1918) en Anatoly Konstantinovick Liadov, (1855-1914), juweeltjes van Russische pianomuziek. Continue reading

“Modest Petrovich Mussorgsky, Complete Operas and Fragments” door Soloists of Bolshoi Theatre. Bonus: Historical recordings 1911-1940, een box met 17! cd’s op het label Profil Medien. Een unieke uitgave.

Deze indrukwekkende box bevat Moessorgski’s “Boris Godunov”, “Khovanshchina”, “Zhenitba” (“Marriage”), “Sorochinskaya yarmarka” (“The Fair of Sorochintsy”), “Salammbô”, “Mlada”, en historische extra’s, gezongen door adembenemende legendarische Russische stemmen, o.a. Feodor Chaliapin, o.l.v. legendarische Russische dirigenten, verbonden aan het al even legendarisch Bolsjojtheater in Moskou, en… André Cluytens!. Zowel de orkestraties van Nikolaj Rimski-Korsakov als van Dmitri Sjostakovitsj van “Boris Godoenov” zijn opgenomen. Niet te missen! Continue reading

“Formidable! Thomas Oliemans French chansons”, op het label Channel classics. Een lyrische meerwaarde met opvallend mooie arrangementen.

Thomas Oliemans en Amsterdam Sinfonietta brengen een nieuwe cd uit en gaan vervolgens samen op tournee door Nederland. Met bekende en onbekende chansons van Jacques Brel tot Charles Aznavour en van Charles Trenet tot Barbara, en klassieke werken voor strijkers van Franck, Debussy en Fauré, laten Thomas Oliemans, Amsterdam Sinfonietta en Candida Thompson, de onmiskenbaar Franse klank door de eeuwen heen horen. De cd Formidable! French Chansons verschijnt op 29 oktober. Continue reading

“Paul Wranitzky, Orchestral Works”, door het Czech Chamber Philharmonic Orchestra Pardubice o.l.v. Marek Štilec, op het label Naxos. Heerlijk mooie muziek.

Paul, eigenl. Pavel, Wranitzky, een tijdgenoot van Mozart, was aan het begin van de 18deeeuw de belangrijkste symfonicus in Wenen. Ter gelegenheid van de Troonsbestijging van Franz II in 1792, componeerde Wranitzky de grote symfonie, een werk van vorstelijke kwaliteit en feestelijke uitbundigheid. Wranitzky’s volwassen symfonische stijl is te horen in de uitgebreide orkestrale krachten, contrasterende texturen en brede muzikale vindingrijkheid van zijn Symfonie in Bes, en daarnaast bieden de ouvertures, een staalkaart van Wranitzky’s aantrekkelijke, opgewekte schriftuur voor het theater. Continue reading

“422PLAY in Brussels Cathedral, Organ duo Bart Jacobs and Reitze Smits”, op het label Diamond Line. Een sonore, sacraal-magische sprookjeswereld.

De beide organisten, Bart Jacobs en Reitze Smits, kozen bekende meesterwerken van Debussy, Ravel, Mendelssohn en Bruckner, die zich perfect lenen voor orgelbewerkingen. Deze uitzonderlijk knappe arrangementen voor vier handen en vier voeten, (“For two to play”, twee spelers aan één klavier), alle van de hand van Reitze Smits, zijn de ideale manier om de orkestrale kleuren van het indrukwekkend, Brussels kathedraalorgel tot klinken te brengen. Continue reading

“Anatoly Lyadov, Choral Music” door de Academy of Russian Music Chamber Chor, o.l.v. Ivan Nikiforchin, op het label Toccata Classics. Een ontdekking.

Anatoly Lyadov (1855-1914) is bekend van “Een muzikale snuifdoos” (“Moezikalnaja tabakerka”) op. 32 voor piano (1893) en bepaalde van zijn orkestwerken, zoals “Kikimora” en “Baba Yaga”. Zijn indrukwekkende koormuziek is echter nog zo goed als onbekend. Het valt onder te verdelen in orthodoxe, religieuze gezangen, volksliedarrangementen en originele composities, alle gekenmerkt door vakmanschap en delicate schoonheid. Continue reading

Debussy, “Pelléas et Mélisande”, met in de hoofdrollen, Stanislas de Barbeyrac en Chiara Skerath, en het Orchestre National Bordeaux Aquitaine o.l.v. Pierre Dumoussaud, op het label Alpha. Een revelatie. Top!

De Covid-pandemie veroorzaakte helaas de annulering van de opvoeringen van Pelléas et Mélisande in de Opéra National de Bordeaux, waarvan Alpha een audio-opname wilde uitbrengen. Hier is nu die langverwachte versie, met een uitzonderlijke cast o.l.v. de jonge dirigent, Pierre Dumoussaud. Continue reading

“Kitajenko Conducts Tchaikovsky Orchestral Works”, door Gürzenich-Orchester Köln o.l.v. Dmitri Kitayenko, op het label Oehms. Meesterlijk!

De naam van het Gürzenich-Orchester Köln komt van de vroegere concertzaal, de Gürzenich-Festhalle, in Keulen waar o.a. Mahlers 3de- en 5de symfonie in première werden gespeeld. Momenteel is de belangrijkste concertlocatie de Kölner Philharmonie. Het Gürzenich Orkest vindt zijn oorsprong in 1827, toen een groep Keulse burgers, de oprichting van de “Cölner Concert-Gesellschaft” sponsorde om “Gesellschaftskonzerte” en “Abonnementskonzerte” te organiseren. Het orkest begon in 1857 concerten te geven in de concertzaal van Gürzenich, waaraan het zijn huidige naam ontleende. In 1986 nam het orkest zijn intrek in de Kölner Philharmonie maar het orkest speelt ook in operaproducties in de Keulse Opera. Continue reading

World Premiere Recording van “Johann Strauss II, Waldmeister”, door het Sofia Philharmonic Orchestra o.l.v. Dario Salvi, op het label Naxos. Een heerlijke ontdekking. Niet te missen!

Johann Strauss’ “Waldmeister”, een operette in drie akten, op een libretto van Gustav Davis (1856-1951) en Max Kalbeck (1850-1921), werd voor het eerst opgevoerd op 4 december 1895 in het Theater an der Wien. Hoewel ze niet zo populair was als bv. de geniale “Die Fledermaus” (1874) en de al even geniale, “Der Zigeunerbaron” (1885), werden er toch maar 88! opvoeringen gegeven en werd het zeer bewonderd door… Johannes Brahms, een vriend van Strauss. Op de openingsavond was ook de vooraanstaande criticus, Eduard Hanslick, aanwezig, die het nieuw werk prees door te stellen, “Mozarts gouden klank, regeert in het orkest van Strauss”! Continue reading