“John Cage, Choral Works”, door het Latvian Radio Choir o.l.v. Sigvards Kļava, op het label Ondine.

Deze nieuwe cd, uitgebracht door het Lets Radio Koor en dirigent Sigvards Klava op Ondine, is gewijd aan koorwerken van de Amerikaanse componist en muziekpionier John Cage (1912-1992), een van de meest iconische figuren in de 20e-eeuwse Avantgarde-muziek. Op de cd staan Five, Four2, Four6, 2 Hymns en 10 Variations for 12 amplified voices. Continue reading

“Sacrati, La Finta Pazza”, door Leonardo García Alarcón en Cappella Mediterranea, op het label Château de Versailles Spectacles. Een heuse ontdekking!

Op 14 december 1645, zette kardinaal Mazarin voor het plezier van de koningin-moeder, Anne van Oostenrijk, en de jonge koning, Louis, de eerste Italiaanse opera op in Parijs. Het Italiaans gezelschap voerde Sacrati’s “La Finta Pazza” op. Om de interesse van de jonge 7-jarige, aankomende monarch te wekken, werden apen, beren en struisvogels toegevoegd! Leonardo Garcia Alarcon leidt hier een prachtige en kleurrijke revival van dit onbekend meesterwerk. Continue reading

“Brahms, complete Works for Piano Four Hands and Two Pianos”, door Silke Thora-Matthies en Christian Köhn, op het label Naxos.

Naast originele stukken zoals de Hongaarse dansen en de Sonate voor twee piano’s, maakte Brahms arrangementen voor vierhandig piano en voor twee piano’s, van zijn symfonieën en andere orkestwerken, pianoconcerti en kamermuziekwerken, en zelfs  van zijn Ein deutsches Requiem. Deze indrukwekkende collectie brengt voor het eerst de opnames samen van Silke-Thora Matthies en Christian Köhn, geprezen om hun adembenemend verfijnd samenspel. Naast alle bewerkingen van zijn eigen werken, zijn ook Brahms’ versies van enkele composities van Schubert, Schumann en Joseph Joachim opgenomen. Continue reading

“Gesualdo Il Liuto del Principe”, door Bor Zuljan, luit, op het label Ricercar.

De uitmuntende madrigaalcomponist, Carlo Gesualdo da Venosa, was ook een voortreffelijk luitspeler, die door zijn tijdgenoten geprezen werd om zijn spel. Bij gebrek aan overgebleven luitmuziek van deze briljante componist, heeft Bor Zuljan de klankwereld van de aartsluit van de prins bedacht met een caleidoscoop van fabelachtige en extreme klanken op dit extravagant instrument, van transcripties van zijn werken tot de verbazingwekkende chromatische composities van componisten, o.a. Melli en Piccinini, die hij in de loop van zijn bewogen leven zou hebben ontmoet. Continue reading

“Oh, ma belle brunette”, door Reinoud Van Mechelen en A Nocte Temporis, op het label Alpha. Uniek!

De term ‘brunette’ verwees naar een muzikale vorm die van het einde van de 17de eeuw tot het begin van de 18de eeuw zeer in de mode was. Het genre, een teder liedje over liefdes- of natuurthema’s, dat alleen gezongen kon gezongen worden, of enkel begeleid door een harmonisch instrument, was ontstaan uit het air de cour. Continue reading

Alessandro Grandi, “Celesti Fiori – Motetti” en “Laetatus sum – Vesper Psalms”, door Accademia d’Arcadia en Utfasol Ensemble o.l.v. Alessandra Rossi Lürig, op het label Arcana. Een herontdekking.

De Venetiaan, Alessandro Grandi, (1590-1630), beschouwd als de grootste motetcomponist van zijn tijd, was in de eerste helft van de 17de eeuw, een prominente figuur van de nieuwe Venetiaanse stijl. Als een buitengewoon vroegrijp talent werd hij door zijn tijdgenoten beschouwd als de gelijke van Monteverdi, van wie hij in 1627, plaatsvervanger werd in de Basiliek van San Marco. De kennis van zijn leven en oeuvre is helaas schaars, en daarom is hij nog grotendeels niet herontdekt. Continue reading

“Les Noces Royales de Louis XIV – A Royal Wedding”, door Le Poème Harmonique o.l.v. Vincent Dumestre, op het label Château de Versailles Spectacles.

Het huwelijk van Lodewijk XIV met de Infanta van Spanje, op 9 juni 1660, was een uitzonderlijke gebeurtenis en bezegelde de vrede tussen twee monarchieën. De beste componisten droegen bij aan de vieringen. Met deze cd brengt Vincent Dumestre, de muzikale pracht van dit huwelijk van de eeuw, weer tot leven. Grandioos! Continue reading

“Chopin, Rachmaninoff, Cello Sonatas”, door Jean-Guihen Queyras en Alexander Melnikov, op het label harmonia mundi. Top!

Chopin componeerde zijn Cellosonate in sol klein op. 65 in 1846. Het was één van de slechts negen werken van Chopin, gepubliceerd tijdens zijn leven, die gecomponeerd werd voor een ander instrument dan de piano. Rachmaninovs Sonate in sol klein voor cello en piano, op. 19, werd voltooid in november 1901, en een jaar later gepubliceerd. Rachmaninov droeg het werk op aan Anatoliy Brandukov (foto), die in december 1901, de eerste uitvoering in Moskou speelde met de componist aan de piano. Continue reading

“Choralis Constantinus 1508. Heinrich Isaac in Konstanz”, door het ensemble cantissimo o.l.v. Markus Utz, op het label Carus. Een prachtige herontdekking!

De “Choralis Constantinus” is een van de belangrijkste motetcollecties uit de Renaissance. Heinrich Isaac componeerde het in 1508, in opdracht van het kapittel van de kathedraal van Konstanz. Een groot aantal van de in totaal 375 motetten is nu echter grotendeels onbekend. Het ensemble cantissimo heeft een aantal jaren intensief aan de collectie gewerkt en hebben nu een selectie feestelijke motetten opgenomen als een indrukwekkend getuigenis van de eerste muzikale Gouden eeuw van de Renaissance. Continue reading