“Puccini, Madama Butterfly”, een hoogstaande San Francisco Classical Recording Company Production, met de Belgische! sopraan, Liesbeth Devos, in de rol van Kate, o.l.v. Lawrence Foster, op het label Pentatone.

Na zijn opname van Puccini’s “La Fanciulla del West”, breidt de dirigent, Lawrence Foster, nu zijn Puccini-discografie op PENTATONE uit met “Madama Butterfly”. En dit samen met het Coro & Orquestra Gulbenkian, Elisabeth Kulman (Suzuki), Stefano Secco (Pinkerton), Lester Lynch (Sharpless) en Melody Moore (Cio-Cio-San) in de hoofdrol. Continue reading

“Purcell, Fantazias” door Chelys Consort of Viols, op het label BIS. Subliem!

De Canzone per sonare, samen met de ontwikkeling van nieuwe harmonische en ritmische parameters in de dansmuziek, en de contrapuntische complexiteit van polyfone werken (Fantasies, In nomines, Tientos, Canzoni, etc.), vonden in het homogeen ensemble van het gamba consort, hét ideaal middel om de beste kamermuziek te produceren, waardoor alle stemmen een harmonieus evenwicht bereikten zonder dat één van hen de andere domineerde. Deze cd verschijnt op 7 januari. Continue reading

“César Franck, De l’autel au salon. Oeuvres chorales” door het Choeur de Chambre de Namur o.l.v. Thibault Lenaerts, op het label Musique en Wallonie. Een cd met verrukkelijke ontdekkingen. Subliem!

Het Chœur de Chambre de Namur, onder leiding van Thibaut Lenaerts, laat ons hier kennis maken met een weinig bekend deel van het œuvre van César Franck (1822-1890). Slechts enkele van zijn Franse en Latijnse, religieuze en nog minder van de wereldlijke koorwerken, werden nl. tijdens zijn leven gepubliceerd. Aan hun kwaliteit heeft het zeker niet gelegen. De zalige, engelachtige muziek ademt de ingetogen, bewierookte sfeer van het teerhartig, neogotisch, Rooms-katholiek historicisme van de 19de  eeuw. Continue reading

“Primavera Amorosa – Monteverdi/Ortiz”, door het ensemble La Primavera, op het label Et’cetera.

In 2020 werd het in Nederland gevestigd ensemble La Primavera 25 jaar maar kon dat niet vieren. In plaats van talrijke jubileumconcerten besloten Anabela Marcos (sopraan), Regina Albanez (luit, theorbe, barokgitaar) en Maaike Boekholt (viola da gamba) om een nieuwe studio-opname te maken. “Primavera Amorosa” geeft met Spaanse en Italiaanse muziek van de late Renaissance en de 17de eeuw, een overzicht van de geschiedenis van het trio ensemble. Continue reading

“Béla Bartók, Piano Music Vol. 8 – Rhapsody, Variations, For Children, Études”, door Fülöp Ránki, op het label Naxos.

Béla Bartóks vormingsjaren als componist in Boedapest werden gestimuleerd door modieuze muzieksalons die werden georganiseerd door de rijke bankiersvrouw, Emma Gruber, die later de vrouw werd van Zoltán Kodály. Zijn Rapsodie, op. 1 werd trouwens opgedragen aan Gruber, terwijl zijn Variaties, een romantisch eerbetoon waren aan zijn getalenteerde collega, Felicie Fábián, de componiste van het thema. De virtuoze Études richtten zich op handflexibiliteit voor pianisten terwijl de stukken “For Children”, gebaseerd waren op Hongaarse en Slowaakse boerenliederen, deels verzameld door Bartók zelf. Deze onthullende liederen zorgden ervoor dat Bartóks manier van componeren veranderde. Continue reading

“Schubert, The Symphonies”, Live door het Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Nikolaus Harnoncourt, op het label ica classics. Fenomenaal! Een revelatie!

Deze release viert het partnerschap van de vooraanstaande dirigent Nikolaus Harnoncourt (1929-2016), die het Chamber Orchestra of Europe (COE) dirigeerde in een gedenkwaardige cyclus van de volledige 9 Schubert-symfonieën op het Styriarte-festival in Graz, in juli 1988. Bekend om zijn diepe scepsis en het opzettelijk vermijden van uitvoeringstradities, blies Harnoncourt de muziek nieuw leven in. Continue reading

“Leoš Janáček, On an overgrown path” door Camerata Zürich, op het label ECM New Series.

“On An Overgrown Path” (“Po zarostlém chodníčku”), Janáčeks 15 stukken omvattende pianocyclus, wordt op deze cd gepresenteerd in een hervormde gedaante, nl. gearrangeerd voor strijkorkest en geïnterpreteerd door de Camerata Zürich onder leiding van de violist Igor Karsko. De Frans-Joodse Maïa Brami schreef gedichten bij dit nieuw arrangement. Op deze opname, ingesproken door de schrijfster zelf, wordt de cyclus gepresenteerd in de context van inventieve analogieën met het leven van Janáček. Continue reading

César Francks opera, “Hulda”, vanuit Freiburg o.l.v. Fabrice Bollon, op het label Naxos. Een ontdekking!

“Halte Hulda” is een toneelstuk uit 1858, van de Noorse schrijver Bjørnstjerne Bjørnson. Hoofdpersoon is de kreupele Hulda, die wraak neemt op de familie van Aslak, die haar familie vermoordde. César Franck (1822-1890) baseerde zijn (derde) opera, op een libretto van Charles Jean Grandmougin, (1850-1930) op “Halte Hulda”. Continue reading

Leonard Bernstein, “Candide”, door Leonardo Capalbo, Jane Archibald, Anne Sofie von Otter en Thomas Allen, en het London Symphony Orchestra & Chorus o.l.v. Marin Alsop, op het label LSO Live. Beter kan niet!

Marin Alsop dirigeert het London Symphony Orchestra in een nieuwe opname van Leonard Bernsteins komische, losbandige en satirische operette, gebaseerd op Voltaire’s satirische novelle, in een uitvoering vol droge en absurde humor, vol opzwepend optimisme. Gemaakt bijna drie decennia na de eigen iconische opname van de componist zelf, werd de nieuwe versie van Alsop vastgelegd tijdens feestelijke concerten ter gelegenheid van het eeuwfeest van Bernstein.

Continue reading