“Mozart & Poulenc Double & Triple Piano Concertos” door Mari Kodama, Momo Kodama, Karin Kei Nagano en het Orchestre de La Suisse Romande o.l.v. Kent Nagano, op het label Pentatone. Meesterlijk!

Mari Kodama, Momo Kodama, Karin Kei Nagano en Kent Nagano presenteren op deze unieke cd, samen met het Orchestre de la Suisse Romande, dubbel- en drievoudige pianoconcerti van Mozart en Poulenc. Dit uniek project benadrukt in de hoogste mate de hoogstaande muzikaliteit van deze bijzondere muzikale familie. Het delen van het podium op deze opname is een droom die uitkomt voor de familie. Karin Kei Nagano, de dochter van Kent Nagano, maakt hier daarenboven haar schitterend Pentatone-debuut.

Lees verder

“Arnold Schoenberg Expressionist Music”, door Claire Booth (sopraan) en Christopher Glynn (piano) op het label Orchid Classics.

Het bijzonder suggestief programma van de cd “Expressionist Music”, verkent de uitgestrektheid van de menselijke emotie door middel van de liederen van Arnold Schönberg, die elk overeenkomen met zijn schilderijen. Het is een confrontatie met iriserende kleuren, rauwe emoties en diepe sensualiteit.

Lees verder

“Bartόk”, door Yuri Zhislin, viool en altviool en de State Symphony Capella of Russia o.l.v. Valery Poliansky, op het label Orchid Classics. Meesterlijk!

Deze cd van Yuri Zhislin met muziek van Béla Bartόk is een viering van muzikale universaliteit. Dit programma, waarin Zhislin op zowel viool als altviool speelt, overstijgt nl. grenzen en weerspiegelt een niet aflatende toewijding aan het delen van muziek tussen culturen. Deze cd werd in juni 2021 opgenomen in de Mosfilm Studios in Moskou en legde een moment van artistieke eenheid vast.

Lees verder

“Colin de Blamont, Les Fêtes grecques et romaines” door La Chapelle Harmonique o.l.v. Valentin Tournet, op het label Château de Versailles Spectacles. Alweer meesterlijk!

“Les Fêtes grecques et romaines”, de eerste opera van Colin de Blamont, was vanaf de première in 1723, een blijvend succes. En dit o.a. omdat de vorm van het ‘ballet’, waarin in elke ‘entrée’ (vergelijkbaar met een akte) een ander plot werd verteld, almaar populairder werd. In een synthese tussen de ‘noblesse’ van de tragédie-lyrique, gecreëerd door Lully en de meer speelse toon, met zijn gechoreografeerd amusement, van het opera-ballet, gecreëerd door Campra, bracht het libretto de bekendste feesten uit de antieke oudheid opnieuw tot leven. Niet te missen!

Lees verder

“Johannes Brahms, Clarinet Sonatas, Horn Trio”, door Nicolas Baldeyrou, Geoffroy Couteau, Amaury Coeytaux en Antoine Dreyfuss, op het label La Dolce Volta. Hemels!

De klarinetsonates markeerden het einde en misschien wel het hoogtepunt van Brahms’ kamermuziekproductie; hun zachtheid en tederheid gingen sierlijk samen met de schemering die deze stukken uitstraalden en onthulden een ontwapenende eenvoud die dicht in de buurt kwam van Mozart. Het hoorntrio daarentegen drukte nog de kracht en energie uit van een componist die begin dertig en op het hoogtepunt was van zijn artistieke krachten.

Lees verder

“Lully, Armide”, door Le Poème Harmonique en het Chœur de l’Opéra o.l.v. Vincent Dumestre op het label Château de Versailles Spectacles. Magistraal !

De Florentijn, Jean-Baptiste Lully, eigenl. Giovanni Battista Lulli (1632-1687), die reeds vanaf zijn 13de, in dienst was van Mademoiselle de Montpensier (la Grande Mademoiselle), componeerde tussen 1672 en 1687, 15 Tragédies-lyriques, de meeste op een libretto van Philippe Quinault. De eerste, “Les Folies d’Espagne” of “Air pour les hautbois”, componeerde hij nog samen met Marain Marais. Het onderwerp van de hier opgenomen tragedie, “Armide” uit 1686, werd ontleend aan Tasso’s “Gerusalemme liberata” uit 1581, en verklankte op meesterlijke wijze, de dramatische liefde van de tovenares Armide voor de ridder Renaud/Rinaldo. Lees verder

“The Muses Restor’d” door Rachel Podger en Brecon Baroque, op het label Channel Classics.

Vergeleken met het repertoire van Italië en Duitsland is de Engelse instrumentale muziek uit de 17de -en vroege 18de eeuw grotendeels onbekend. Rachel Podger en Brecon Barok werpen licht op dit ondergewaardeerd tijdperk met “The Muses Restor’d”, een reis van boeiende, door viool geleide kamermuziek van het Jacobijnse tot het vroeg Georgische Engeland, variërend van de zachte intimiteit van de consort music tot de instrumentale virtuositeit van de evoluerende barokperiode.

Lees verder

“John Williams, Violin Concerto No. 1 Bernstein Serenade”, door James Ehnes en het St. Louis Symphony Orchestra o.l.v. Stéphane Denève, op het label Pentatone. Uniek!

De St. Louis Symphony en hun muziekdirecteur Stéphane Denève presenteren een prachtig programma met twee van de meest talentvolle Amerikaanse componisten uit de geschiedenis: Leonard Bernstein met zijn Serenade en John Williams met zijn Concerto voor viool en orkest, beide uitgevoerd door James Ehnes, een van de meest uitzonderlijke, Noord-Amerikaanse violisten.

Lees verder

“Jules Massenet Werther”, door Tassis Christoyannis (Werther) en Véronique Gens (Charlotte), het Hungarian National Philharmonic Orchestra en het Children’s Choir of the Zoltán Kodály Hungarian Choir School o.l.v. György Vashegyi, op het label Bru Zane.

“Werther” vertelt het verhaal van de onmogelijke verbintenis van de dichter Werther met Charlotte, een plichtsgetrouwe vrouw die al aan een rijke zakenman was beloofd. Goethe’s drama wordt op grote schaal weerspiegeld in de muziek van Massenet door emotioneel brede vocale partijen.

Lees verder

“Mozart Symphonies 34-36”, door het Philharmonia Orchestra o.l.v. Michael Collins, op het label Bis. 

Hoewel Mozart ze in zijn vroege twintiger jaren componeerde, kunnen de drie symfonieën die hier worden gepresenteerd, stilistisch geenszins als vroege werken worden beschouwd. Deze symfonieën, gecomponeerd rond de tijd van zijn vertrek uit Salzburg naar Wenen, laten zien dat Mozart in staat was om aantrekkelijke, gevarieerde, orkestraal kleurrijke en karaktervolle muziek af te leveren die tegemoet kwam aan de meest uiteenlopende smaken van het publiek.

Lees verder