“Ludwig van Beethoven, Sonatas & Variations For Cello & Piano” door Michel Strauss, cello, en Jean Claude Vanden Eynden, piano, op het label Et’Cetera. Top!

Beethovens composities voor piano(forte) en cello zijn fascinerend omdat ze in een bijzonder innovatieve en verbazingwekkend moderne muzikale taal, elke periode van zijn carrière omvatten. Naast de 5 Cellosonaten op. 5 nrs. 1 & 2, op. 69 uit 1796 en op. 102 nrs. 1 & 2 uit 1815, staan ook de 12 Variaties op “Ein Mädchen oder Weibchen”, op. 66 uit 1814, de 12 Variaties op “See the conquering hero comes”, WoO 45 uit 1796, en de 7 Variaties op “Bei Männern, welche Liebe fühlen”, WoO 46 uit 1801, op de cd’s.

Lees verder

Elisabeth Jacquet de La Guerre “Céphale et Procris”, door Reinoud Van Mechelen Ema Nikolovska, Deborah Cachet & Marc Mauillon, a nocte temporis en het Chœur de Chambre de Namur, op het label Château de Versailles Spectacles. Magistraal!

In 1694, ging “Céphale et Procris”, de eerste Franse opera gecomponeerd door een vrouw in première in de Académie royale de musique. Met zes opvoeringen in haar tijd en de bewondering van het nageslacht, is dit flamboyant werk nu eindelijk terug voor het publiek door Reinoud van Mechelen. Dank en Bravo!

Lees verder

“Handel, Theodora, Hwv 60”, door Arcangelo o.l.v.  Jonathan Cohen, op het label Alpha. Magnifiek!

Van Händels zeventien Engelse oratoria is Theodora uit 1750, uniek. Het verhaal is niet uit de Bijbel gehaald, speelt zich af in het christelijke tijdperk. Er is geen nationale triomf en het eindigt niet in vreugde. Aan het einde zijn de held en de heldin dood, verkeert de gemeenschap waarmee het publiek zich identificeert in levensgevaar, en is het slotrefrein in mineur. Op 65-jarige leeftijd produceerde Händel een werk dat voor het grootste deel van zijn publiek te radicaal en te complex was. Tegenwoordig wordt Theodora beschouwd als een referentie, zowel diep stimulerend als krachtig ontroerend. Lees verder

“The Cello According to Dall’Abaco” & “Dall’abaco and the Art of Variation“ door Elinor Frey op het label Passacaille.

Joseph-Marie, alias Giuseppe Clemente Dall’Abaco (1710-1805), de zoon van de violist en componist Evaristo Felice Dall’Abaco, was een virtuoos op de cello die in heel Europa werd gewaardeerd. De celliste Elinor Frey is al lange tijd betrokken bij het onderzoeken, opnemen en bewerken van de opmerkelijke cellomuziek van Giuseppe Clemente Dall’Abaco.

 

“Franz Schmidt, The Piano Album” door Karl-Andreas Kolly, op het label Capriccio.

Franz Schmidt was niet alleen een briljante cellist, maar ook een begenadigd pianist die vrijwel het gehele pianorepertoire beheerste. Toch had hij een soort haat-liefdeverhouding met de piano, aangezien zijn grote passie het orgel was. Dit weerhield hem er echter niet van om talloze werken alleen voor de linkerhand te schrijven, allemaal in opdracht van de eenarmige pianist Paul Wittgenstein, waaronder de Beethovenvariaties, het pianoconcert in Es groot en kwintetten.

Lees verder

Josef Labor “Piano Concertos for the left Hand ‘Wittgenstein Concertos'” door Oliver Triendl en de Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz o.l.v. Eugene Tzigane, op het label Capriccio. Grandioos!

Hoewel bv. de Concerti voor piano (linkerhand) van Korngold, Prokofjev en Ravel veel bekender zijn, was het Josef Labor die in 1915, als eerste het begin van het genre markeerde met zijn eerste Konzertstück. Het werd gecomponeerd in opdracht van Paul Wittgenstein, die tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn rechterarm had verloren, maar desondanks vastbesloten was zijn carrière als pianist verder te zetten.

Lees verder

Ontdek “Czerny, Nocturnes” door Roberte Mamou (piano), op het label Naxos. Dichterlijk intiem en intens emotioneel. Bravo!

De Nocturnes bieden een minder bekend beeld van Czerny. Deze gevoelig gevormde, kleinschalige Biedermeier-composities boden de huishoudelijke mogelijkheid om thuis aan de piano te genieten van hun gevoel voor delicatesse en raadselachtige stemmingswisselingen. Op het programma worden Czerny’s acht gevoelige Nocturnes op. 368 uit 1830-1835 en zijn wat meer robuuster acht Nocturnes op. 604 uit 1843, afgewisseld met zijn nooit eerder opgenomen “Nocturne Sentimental et Brillant sur la Valse Alexandra, un motif favori de Strauss”, op. 537. Niet te missen!

Lees verder

“Georg Friedrich Händel, Neun Deutsche Arien”, door Daniel Sæther (contratenor) en Ensemble C4, op het label LAWO Classics. Een vocaal hoogtepunt!

De contratenor Daniel Sæther, genomineerd voor mannelijke zanger van het jaar door Opus Klassik 2023, en Ensemble C4 verkennen op deze cd de persoonlijke, intieme kant van Händel. De Neun Deutsche Arien waren eerder ongebruikelijk in Händels oeuvre omdat de tekst op poëzie getoonzet werd in zijn moedertaal Duits. De gedichten verbeelden de ‘goddelijke natuur’ en het plezier dat de mens daaraan ontleent. Ontdek op deze cd de schepper van prachtige opera’s en oratoria, in de intieme wereld van het piëtisme of “Gottesfurcht“, prachtig gezongen door Daniel Sæther. Deze debuutopname wordt afgerond met Vivaldi’s Triosonate, ‘La Follia’, hier uitgevoerd in een versie voor blokfluit en viool.

Lees verder

Ontdek de wondermooie stem van Andrea Motis met Camerata Papageno op de cd, “Febrero”, op het label Jazz to Jazz. Niet te missen!

De magnifieke cd, “Febrero”, gaat over geluk en liefde, de essentie van kunst. Het album werd opgenomen in de hete Chileense zomermaand februari 2023 en wordt nu uitgebracht in februari 2024, om toch nog een zomers gevoel te creëren in de Europese wintermaand. Het repertoire werd geselecteerd door de stralende, Spaanse zangeres en trompettiste, Andrea Motis, samen met de schitterende gitarist en arrangeur, Federico Dannemann. Andrea wordt vergezeld door de jonge en toegewijde Chileense klassieke musici van Camerata Papageno, samen met Christoph Mallinger op viool en mandoline en Federico Dannemann op gitaar.

Lees verder

Authentieke “Mozart, Overtures”, door Kölner Akademie o.l.v. Michael Alexander Willens op het label BIS. Heerlijk!

Vanaf het midden van de 17de eeuw werd de Sinfonia, later de ouverture, een orkeststuk dat vooraf ging aan een grootschalig dramatisch werk. Deze opname brengt twaalf ouvertures uit Mozarts opera’s samen. Ze introduceerden de actie, soms stilistisch, soms door thema’s te citeren die later gezongen zouden verschijnen, om een dramatische indruk te creëren, nog voor men iets op het podium zag.

Lees verder