“Tales of song of sorrow” is een dubbel eerbetoon van het Orchestra of the 18th Century en Cappella Amsterdam, ter herdenking van het overlijden van Frans Brüggen en Louis Andriessen, twee grootheden van de Nederlandse muziekcultuur. De cd documenteert ook de unieke verstrengeling van vroege en hedendaagse muziekpioniers in het naoorlogse Nederland, wiens invloed zich ver over de landsgrenzen uitstrekte. Het middelpunt van dit programma is Andriessens May, in opdracht geschreven ter herdenking van de dood van Brüggen, wat uiteindelijk ook de zwanenzang van de componist was.
Categorie archieven: Aanbevolen CD’s
“Ludwig van Beethoven, The Piano Concertos” door Alexander Lonquich en het Münchener Kammerorchester op het label ECM New Series. Subliem!
Na een debuut in de New Series van ECM met première-opnames van de werken van de Israëlische componist Gideon Lewensohn voor Odradek (2002), twee daaropvolgende solorecitals plus een duoprogramma met violiste Caroline Widmann (2012), gaat pianist Alexander Lonquich, nu samen met het Münchener Kammerorchester, een grotere uitdaging aan door alle pianoconcerti van Beethoven uit te voeren, geprogrammeerd in chronologische volgorde. Verfijnd, verfrissend en heerlijk transparant. Bravo!
“Shostakovich & Prokofiev Violin Concertos No. 1” door Ning Feng (viool) en het Bochum Symphony Orchestra o.l.v. Tung-Chieh Chuang, op het label Channel Classics. Meesterlijk!
Op de Stradivarius uit 1710, bekend als de “Vieuxtemps, Hauser”, speelt violist Ning Feng twee monumentale Russische vioolconcerti met het Bochum Symphony Orchestra onder leiding van Tung-Chieh Chuang. In de Eerste Vioolconcerten van Prokofiev en Shostakovich wordt de solist geconfronteerd met technische acrobatiek en veel contrasterende stemmingen, die Ning Feng allemaal vakkundig interpreteert.
“Harriet Krijgh Dvořák/Elgar – Cello Concertos” met het Tonkünstler-Orchester, o.l.v. Martin Sieghart op het label Capriccio. Grandioos!
Harriet Krijgh, winnaar van talloze competities, werd door de European Concert Hall Organisation uitgeroepen tot ‘Rising Star’ en was in 2017 en 2018 artistiek directeur van het Utrecht Chamber Music Festival. Met deze nieuwe cd maakt ze een langgekoesterde wens waar door twee van de mooiste celloconcerti te presenteren.
“The Christmas Album”, door Benjamin Appl (bariton), Regensburger Domspatzen en het Münchner Rundfunkorchester o.l.v. Florian Helgath, op het label Alpha. Heerlijk sfeervol.
De Duitse bariton viert Kerstmis via de blijvende traditie van Bachkoralen en bekende kerstliederen uit Duitsland, Oostenrijk, Amerika, Groot-Brittannië, Zweden en Frankrijk. Voor deze werkelijk universele kerstviering wordt hij begeleid door het beroemdste kinderkoor van Duitsland, waarvan hij in zijn jeugd lid was, en het Munich Radio Orchestra en instrumentalisten (waaronder zijn eigen moeder op gitaar).
“Verdi, Complete Ballet Music” door het Münchener Rundfunkorchester o.l.v. Ivan Repušić op het label BR Klassik.
Naar de conventies van de Parijse Opéra was Giuseppe Verdi ook verplicht balletmuziek te componeren voor de Franse premières of eerste uitvoeringen van zijn opera’s. Tussen 1847 en 1894 schreef hij in totaal zeven zogenaamde divertissements, waarvan sommige uitgebreid, voor Jérusalem, Les Vêpres siciliennes, Le Trouvère, Macbeth, Don Carlos, Aida en Otello.
“Si breve è ‘l tempo. Madrigals in the Low Countries” door La Compagnia del Madrigale op het label Musique en Wallonie. Subliem!
In het laatste kwart van de 16de eeuw verspreidde het madrigaal zich ver buiten Italië. Meer dan 85 boeken met Italiaanse madrigalen werden in Antwerpen gedrukt, voornamelijk door Pierre Phalèse/Phalesius de jongere.
“Fauré Violin Concerto – Penelope – Prelude – Berceuse – Elegie – Romance – Fantaisie – Dolly” door Pierre Fouchenneret (viool), Martin Johnson (cello) en Catriona Ryan (fluit) en het RTÉ National Symphony Orchestra o.l.v. Jean-Luc Tingaud op het label Naxos. Magnifiek!
Gabriel Fauré is het meest bekend om zijn Requiem en Pavane, maar deze zijn niet typerend voor een oeuvre dat zich grotendeels richtte op solopianostukken, liederen en kamermuziek, waarvan er veel door anderen werden georkestreerd. Zijn Vioolconcert werd nooit voltooid, maar het overgebleven eerste deel onthult Fauré’s karakteristieke speelsheid met ritme en harmonie. Het korte preludium tot Pénélope, Fauré’s enige opera, brengt de sombere en gepassioneerde stemmingen van zijn heldin over, hier te horen naast favorieten zoals de aangrijpende Élégie, Dolly en beroemd onder fluitisten, de Fantaisie.
“Mozart, Horn Concertos” door Alec Frank-Gemmill (hoorn) en het Swedish Chamber Orchestra o.l.v. Nicholas McGegan, op het label BIS. Schitterend!
Na Alec Frank-Gemmills geprezen opnames van negentiende-eeuwse werken voor hoorn en piano (BIS-2228), kamermuziek van Brahms (BIS-2478) en pre-Mozart hoornconcerten (BIS-2315), keken we uit naar de opname van Mozarts hoornconcerti. Net als op zijn cd met concertante werken, wordt hij hier begeleid door het Swedish Chamber Orchestra onder leiding van een expert in de 18de -eeuwse stijl, Nicholas McGegan.
“Beethoven, The Complete Violin Sonatas” door Shunske Sato (viool) en Shuann Chai (pianoforte) op het label Cobra. Niet te missen!
Deze nieuwe, grensverleggende opname van Beethovens complete sonates voor viool en piano is het resultaat van een intensieve studie. De werken van Beethoven hebben al lang een speciale plaats in het repertoire van het duo – de Kreutzer Sonate was zelfs het allereerste stuk dat ze samen speelden. Naast het spelen van Beethoven besteedden ze veel tijd aan het onderzoeken van historische bronnen en oude opnames.