Ontdek “Heitor Villa-Lobos, Complete Violin Sonatas”, door Emmanuel Baldini, viool en Pablo Rossi, piano, op het label Naxos.

De 3 vioolsonaten, Sonata fantasia nr. 1, op. 35, W51 “Desesperança” (1912), Sonata fantasia nr. 2, op. 29, W83 (1914) en de Vioolsonate nr. 3, W171 (1930)) van Heitor villa-Lobos (1887-1959), dateren uit een sleutelperiode in zijn carrière, een periode waarin hij zijn persoonlijk idioom vestigde en zijn eerste professionele triomfen behaalde. Continue reading

“Bach, Goldberg Variations” door Michel Kiener, klavecimbel, op het label Passacaille. Top!

De “Goldbergvariaties” (1741) van Sebastian Bach zijn werken waarmee Bach tijdens het laatste decennium van zijn leven, hulde bracht aan de traditie van het contrapunt. In dit monumentaal werk, een “Aria mit verschiedenen Veränderungen”, realiseerde Bach, en met hem, Michel Kiener, een briljante synthese tussen het constructieve en het emotionele. Continue reading

“Antonio Vivaldi – Giovanni Guido, Le quattro stagioni”, door het Orchestre de l’Opéra Royal o.l.v. Andrés Gabetta, 2 cd’s + dvd video, een magistrale uitgave op het label, Château de Versailles Spectacles.

Ontdek in deze schitterende uitgave, de kleurrijke “Scherzi armonici sopra le quattro staggioni dell’anno” met boerendansen, een herdersfluit en jachthoorns, van Giovanni Antonio Guido (ca.1675-1729). Niet uitstellen! Continue reading

Vanuit Styriarte, “Johann Joseph Fux, Dafne in Lauro”, door Zefiro o.l.v. Alfredo Bernardini, op het label Arcana. Magnifiek!

In 2018 lanceerde het Styriarte Festival in Graz, in samenwerking met Zefiro, een project om de operaproductie te herontdekken van de Stiermarkse componist, Johann Joseph Fux (1660-1741), veertig jaar kapelmeester aan het keizerlijk hof in Wenen, met als doel 6 van zijn 19 opera’s opnieuw uit te voeren, één per jaar. Met een cast van barokzangspecialisten, onder leiding van Monica Piccinini en Arianna Venditelli, markeert deze “Dafne in lauro” het begin van een nieuwe reeks, waarin Arcana de opnames uitbrengt die in de loop van de zesjarige cyclus zijn gemaakt. Continue reading

“Ketelbey, A Dream Picture”, door de pianiste, Rosemary Tuck, op het label Naxos. Heerlijk nostalgisch.

Albert Ketèlbey (1875-1959) bereikte zo’n populariteit, dat hij in 1929, op basis van het aantal uitvoeringen en verkoop van zijn werken, de grootste, levende, Engelse componist werd genoemd. Zijn originele stukken voor pianosolo varieerden van concertwerken tot charmante salonstukken, maar waren altijd gekenmerkt door bijzonder mooie melodieën, kenmerkende ritmes en onverwachte frasen. Eén van zijn bekendste composities, “In a Monastery Garden”, is hier te horen in de originele versie voor piano solo. Continue reading

“Sémiramis, Destouches”, door Les Ombres o.l.v. Margaux Blanchard en Sylvain Sartre, op het label Château de Versailles Spectacles. Magistraal!

“Sémiramis”, een ‘tragédie en musique’ in een proloog en vijf bedrijven, van de Franse componist, André Cardinal Destouches, op een libretto van Pierre-Charles Roy, werd voor het eerst uitgevoerd in de Académie Royale de Musique (de Opera van Parijs ) op 4 december 1718. Continue reading

“Sainte-Colombe – Marin Marais, Suites a deux Violes esgales”, door Myriam Rignol en Mathilde Vialle, op het label Château de versailles Spectacles. Subliem!

Er is weinig bekend over het leven van Monsieur de Sainte-Colombe (ca. 1640-ca. 1686-1700). De naam van zijn ouders, noch zijn exacte geboorte- en overlijdensdatum zijn zelfs niet bekend, er bestaat geen portret van hem, maar recent onderzoek heeft uitgewezen dat zijn naam Jean was. Andere bronnen vermelden weliswaar de naam van Augustin d’Autrecourt, Sieur de Sainte-Colombe, maar die zou dan weer verwijzen naar Monsieur Dandricourt, die het pseudoniem, “de Sainte Colombe” gebruikte. Zijn leraar zou de theorbe speler en violist, Nicolas Hotman (foto) geweest zijn. Continue reading