Onvoorstelbaar mooie “In dolce abbandono – Solo cantatas by Handel & Haydn”, door Megan Kahts, mezzosopraan, en het Carestini Ensemble Wien, op het label Solo Musica.

Uitgangspunt voor het programma van deze cd was de cantate “Arianna a Naxos” van Joseph Haydn, oorspronkelijk voor piano en sopraan, maar hier te horen in een arrangement van een Haydn-tijdgenoot. De beroemde titelheldin wordt door Theseus in de steek gelaten en blijft alleen achter op een eiland, waar ze sterft door verdriet en pijn. Een soortgelijk lot overkomt de titelheldin van de Händelcantate. Hier is het de tovenares Armida, die door haar minnaar Rinaldo in een verwoest land wordt achtergelaten. Wat beide dramatische cantates gemeen hebben is dat het drama zowel op dramaturgisch als op muzikaal vlak tot het essentiëel conflict komt.

Lees verder

“Anton Bruckner, The Symphonies”, orgeltranscripties door Hansjörg Albrecht op het label Oehms. Uniek!

Deze indrukwekkende 13 cd box markeert de 200ste verjaardag van de geboorte van Anton Bruckner in 2024. De box is gewijd aan zijn symfonische werken die worden uitgevoerd in transcripties voor orgel door Hansjörg Albrecht, en opgenomen op belangrijke locaties zoals Zürich, Leipzig, Linz, Wenen en Londen. Elke transcriptie gaat vergezeld van een hedendaagse compositie, die verwijst naar Bruckners werk uit de serie ‘Bruckner Windows’. Hansjörg Albrecht sluit dit uitgebreid project, ter herdenking van Anton Bruckner af, met zijn laatste opname van de Studiesymfonie. Met een geheel nieuwe aanpak wil hij Anton Bruckner in al zijn glorie laten horen als meester van de “Koningin der Instrumenten”.

Lees verder

Sublieme “Johann Sebastian Bach, Keyboard Concertos” door Gile Bae, piano, en Archi di Santa Cecilia o.l.v. Luigi Piovano, cd + dvd op het label Arcana.

Onder de in totaal 13 concerti voor één, twee, drie en vier klavecimbels en orkest, componeerde Bach er zeven voor klavecimbel solo, strijkers en basso continuo (BWV 1052-1058). Met zijn vijfde Brandenburgs concert uit 1719, had Bach bv. het eerste klavecimbelconcerto in de muziekgeschiedenis gecomponeerd. In dit concerto bestaat de concertino nl. uit fluit (traverso), soloviool en obligaat klavecimbel (cembalo concertato), en het ripieno, uit viool, altviool en continuo. In dit bijzonder concerto is bv. een prominente solopartij met een uitgebreide virtuoze klavecimbel cadens voorzien, die gelegenheid gaf aan de solist om zijn technisch kunnen te tonen. Het klavecimbel ging in de eerste beweging van het concerto, voor de eerste keer van zijn traditionele continuo-rol, via een obligato rol naar een dominante en extraverte solo rol. Lees verder

In Memoriam Folke, “Left Hand Legacy, Vol.2 Chamber Music Written for Paul Wittgenstein”, door Folke Nauta (piano linkerhand), Lars Wouters van den Oudenweijer (klarinet) en het Prisma String Trio, op het label Cobra. Meer dan ontroerend!

De ontroerende cd, “Left Hand Legacy Vol. 2”, is het nieuwste deel van het Wittgenstein Project, dat tot doel heeft de schatten van Wittgensteins bibliotheek naar het concertpodium te brengen. Veel te lang was de bibliotheek van Paul Wittgenstein nl. ontoegankelijk. Pas in 2001, dook er een stapel kamermuziek op, speciaal gecomponeerd voor de pianist, die aan Maurice Ravel de opdracht voor het geniaal Concerto voor de linkerhand gaf. De hier opgenomen kamermuziekwerken zijn vrijwel nooit meer gespeeld, sinds Wittgenstein ze in de jaren twintig en dertig zelf in première speelde! Lees verder

“Mozart, Piano Concertos 20 & 23”, door Il Gardellino en Olga Pashchenko op het label Alpha. Subliem!

Twee jaar na haar opname van Mozarts pianoconcerti KV 271 en KV 459, keert Olga Pashchenko terug naar het ensemble Il Gardellino voor de hemelse concerti KV 466 en KV 488. KV 466 is in D mineur, een toonsoort die Mozart vaak gebruikte om de woede van zijn vrouwelijke personages in zijn opera’s uit te beelden. KV 488 werd een jaar later, in 1786, gecomponeerd en staat in de heldere toonsoort A majeur, maar zonder de theatrale dynamiek van KV 466 te verliezen. Ze vertegenwoordigen een bijna dramatische, pre-romantische theatraliteit als voorlopers van twee van Mozarts grootste meesterwerken: zijn Requiem en Le nozze di Figaro. Olga Pashchenko bespeelt hier een replica van een Anton Walter-pianoforte (ca. 1792), gebouwd door Paul Mc Nulty. Lees verder

575! jaar Koninklijk Deens Orkest wordt gevierd met “Carl Nielsen, The Symphonies”, recordings 1965-2022″, door The Royal Danish Orchestra o.l.v. Thomas Søndergård, Alexander Vedernikov, Leonard Bernstein, Simon Rattle, Michael Boder, Paavo Berglund en Michael Schønwandt, een 4 cd box op het label Naxos.

Carl Nielsen (1865-1931), de belangrijkste Deense componist uit de overgang van de 19de– naar de 20ste eeuw, distantieerde zich sterk van de laatromantiek en oriënteerde zich steeds meer op de nieuwe stromingen in de Europese muziek, zonder ooit zijn zeer persoonlijke en eigenzinnige stijl op te geven. Zijn zes Symfonieën, die naarmate de cyclus vorderde, steeds avontuurlijker werden, waren in wezen tonale, emotionele werken, waarin lange melodielijnen werden afgewisseld met passages van een laaiende energie.

Lees verder

“Debussy, Images”, door Saskia Giorgini (piano), op het label Pentatone. Subliem!

Saskia Giorgini presenteert op haar nieuwe cd “Images”, enkele van de meest kleurrijke pianowerken van Claude Debussy. Beginnend met melodieuze vroege werken als Tarantelle styrienne en Deux arabesques, werkt Giorgini geleidelijk toe naar latere, ambitieuzere composities als Estampes en de twee boeken Images, waaraan de cd zijn naam ontleent.

Lees verder

“Haydn, Intégrale des Trios avec flûte” door Les Curiosités Esthétiques o.l.v. Jean Pierre Pinet, op het label En Phases.

Veel van de trio’s in deze box getuigden van de nieuwe interesse van de componist, die bekend stond als de absolute meester van het strijkkwartet, voor dit houten blaasinstrument. De trio’s werden ofwel oorspronkelijk voor traverso gecomponeerd, ofwel door Haydn zelf getranscribeerd.

Lees verder

“Igor Stravinsky, Symphonies” door het Orquesta Sinfónica de Galicia o.l.v. Dima Slobodeniouk, op het label BIS. Overweldigend!

Igor Stravinsky wordt normaal gesproken niet geassocieerd met de symfonie, maar met ballet. Toch dragen vijf van zijn composities deze naam. Ontdek op deze cd alvast zijn meesterlijke Symphony in Three mouvements (1942-1945), zijn Symphonies of Wind Instruments (Original Version/1920) en zijn Symphony in C (1938-1940). Met deze cd presenteren het Orquesta Sinfónica de Galicia en Dima Slobodeniouk een fascinerend aspect van het veelzijdig oeuvre van een geniaal componist, wiens stijl voortdurend in ontwikkeling was. Fantastisch! Lees verder