Ad Van Liempt, “De Roaring Fifties, De vernieuwers van de jaren vijftig”, een uitgave van Balans.

In zijn meeslepend boek rekent Ad van Liempt, aan de hand van 11 boeiende portretten, allen pioniers van de jaren ’50 in Nederland, af met het beeld van een benauwd decennium waarin zogenaamd niets gebeurde. Want, almaar wordt duidelijker, dat juist de jaren van wederopbouw, in Nederland, allerlei belangrijke vernieuwingen met zich meebrachten, aangevoerd door visionaire, volhardende mensen met een vastomlijnd plan voor een betere toekomst. Continue reading

“Ennio Morricone, Cinema Suites for Violin and Orchestra”, door Marco Serino, viool, en het Orchestra Haydn di Bolzano e Trento o.l.v. Andrea Morricone, op het label Arcana.

In januari 2020, na wat zijn laatste openbare concert bleek te zijn, in de Italiaanse Senaat in Rome, voltooide Ennio Morricone (1928-2020), de transcriptie van deze ongepubliceerde collectie van thema’s uit zijn beroemdste partituren voor films van Sergio Leone, Giuseppe Tornatore, Brian de Palma en Mauro Bolognini, herschikt als suites voor viool en orkest. Continue reading

Leuven Chansonnier vol. 2 door Sollazzo Ensemble, op het label Passacaille/Ambronay. Subliem!

Het Leuven Chansonnier (1470-1475) bevat o.a. 50 composities van vooraanstaande 15de -eeuwse Franco-Vlaamse componisten als Johannes Ockeghem, Antoine Busnoys en Firminus Caron. Het Ensemble Sollazzo, opgericht in 2014 in Basel en geleid door violiste Anna Danilevskaia, breng op deze opname een selectie van 12 chansons tot leven in de meest verfrissende en briljante interpretatie. Continue reading

Alexander Reeuwijk, Steven Van Impe, “Paradijsvogels in cultuur en natuur, de mooiste afbeeldingen uit Birds of Paradise (1891-1898) van Richard Bowdler Sharpe”, een prachtuitgave van Sterck & De Vreese.

“Paradijsvogels zweven zonder vleugels in de lucht dichtbij God. Ze hebben geen poten, omdat zij pas na hun dood op aarde neervallen. De vogel laaft zich aan de dauw of drinkt rechtstreeks uit een wolk en voedt zich met manna”. De zeelui van Ferdinand Magellaan (1480-1521), die als eerste de wereld rond zeilden, vertelden dit verhaal rond. Zo kwamen deze wonderbaarlijke vogels aan hun naam. Continue reading

Ontdek “Chamber Music in the Abbey of St. Florian”, door Ars Antiqua Austria o.l.v. Gunar Letzbor, viool, op het label Challenge Classics.

Op deze bijzondere cd staan nieuwe ontdekkingen van Gunar Lezbor uit het archief van de St. Florian-abdij. Franz Josef Aumann (1728-1797) was een vrij vernieuwende componist. Zijn kamermuziek, gecomponeerd voor gediversifieerde instrumenten, was kleurrijk, levendig en interessant onderhoudend. Continue reading

“The Flat Consort” door Fretwork op het label Signum Classics. Subliem!

Hoewel Matthew Locke (1621/1622-1677) vaak wordt gerangschikt als een van de beste componisten van Engeland, wordt hij nog steeds te weinig uitgevoerd. Zijn muziek is misschien niet zo direct aantrekkelijk als zijn directe opvolger, Henry Purcell, en ook niet zo breed als William Byrd, maar zijn krachtige muzikale persoonlijkheid en weelderige techniek plaatsen hem bovenaan de lijst van de grote, Engelse componisten uit de 2de helft van de 17de eeuw. Op de cd staan 5 suites voor gamba consort en 2 duo’s voor basgamba. Continue reading

“Die schöne Müllerin” door contratenor Iestyn Davies en Joseph Middleton, piano, op het label Signum Classics.

“Die schöne Müllerin” op. 25, D 795, (1823) bestaat uit 20 getoonzette gedichten uit 1821, van Wilhelm Müller (1794-1827), die in 1824, ook “Die Winterreise” schreef. Met elkaar vormen de oorspronkelijk 52 gedichten, ontstaan vanuit de onbeantwoorde liefde van Müller voor de dichteres, Louise Hensel, de schoonzuster van Mendelssohn, het verhaal van een rondtrekkende gezel, die op een molen komt te werken en daar verliefd wordt op de dochter van de molenaar. Deze valt echter voor de charmes van een jager, waarna de gezel zich verdrinkt in de molenbeek. Continue reading