“Schoenberg Fauré, Pelléas et Mélisande” door de Frankfurt Radio Symphony o.l.v. Paavo Järvi, op het label Alpha. Meesterlijk!

Vier grote componisten, Fauré, Debussy, Schönberg en Sibelius, lieten zich inspireren door Maurice Maeterlinks toneelstuk “Pelléas et Mélisande” uit 1892. Aangezien we in 2024, de verjaardagen van Fauré en Schönberg vieren, biedt Paavo Jarvi hier zijn lezing aan van hun toonzettingen van Pélleas et Mélisande met de formidabele Frankfurt Radio Symphony, waarvan hij bijna tien jaar muziekdirecteur was. Niet te missen!

Lees verder

Fijne, Hoofse lyriek op de cd “Au douz tens nouvel, Chansons de trouvères” door de sopraan, Clara Coutouly en het Ensemble Céladon o.l.v. Paulin Bündgen op het label Ricercar.

De middeleeuwse trouvères traden in de voetsporen van de troubadours, verspreidden hun liefdesliederen van hof tot hof en leverden zo hun eigen bijdrage aan het idee van de middeleeuwse hoofse liefde. De periode werd gekenmerkt door “grand chant courtois à forme fixe”, zijnde de productie en de receptie van hoofse minneliederen, refrains en de virelai-ballade.

Lees verder

“Schubert, Silver-Garburg Piano Duo” op het label Berlin Classics. Klassieke helderheid met een geweldig gevoel voor innemende romantiek. Magnifiek!

Het schitterend pianoduo, Silver-Garburg brengt op 2 augustus 2024 een dubbelalbum uit met pianomuziek voor vier handen van Franz Schubert. Het duo zet zich in voor hun absolute kernrepertoire, waarvoor het al jaren over de hele wereld wordt gewaardeerd. Of ze nu regelmatig optreden in de Weense Konzertverein, in de VS, Australië of de rest van Europa, Silvan Silver & Gil Garburg zijn opgegroeid met deze muziek en inspireren overal hun publiek. Niet te missen! Lees verder

Onvoorstelbaar mooie “In dolce abbandono – Solo cantatas by Handel & Haydn”, door Megan Kahts, mezzosopraan, en het Carestini Ensemble Wien, op het label Solo Musica.

Uitgangspunt voor het programma van deze cd was de cantate “Arianna a Naxos” van Joseph Haydn, oorspronkelijk voor piano en sopraan, maar hier te horen in een arrangement van een Haydn-tijdgenoot. De beroemde titelheldin wordt door Theseus in de steek gelaten en blijft alleen achter op een eiland, waar ze sterft door verdriet en pijn. Een soortgelijk lot overkomt de titelheldin van de Händelcantate. Hier is het de tovenares Armida, die door haar minnaar Rinaldo in een verwoest land wordt achtergelaten. Wat beide dramatische cantates gemeen hebben is dat het drama zowel op dramaturgisch als op muzikaal vlak tot het essentiëel conflict komt.

Lees verder

“Anton Bruckner, The Symphonies”, orgeltranscripties door Hansjörg Albrecht op het label Oehms. Uniek!

Deze indrukwekkende 13 cd box markeert de 200ste verjaardag van de geboorte van Anton Bruckner in 2024. De box is gewijd aan zijn symfonische werken die worden uitgevoerd in transcripties voor orgel door Hansjörg Albrecht, en opgenomen op belangrijke locaties zoals Zürich, Leipzig, Linz, Wenen en Londen. Elke transcriptie gaat vergezeld van een hedendaagse compositie, die verwijst naar Bruckners werk uit de serie ‘Bruckner Windows’. Hansjörg Albrecht sluit dit uitgebreid project, ter herdenking van Anton Bruckner af, met zijn laatste opname van de Studiesymfonie. Met een geheel nieuwe aanpak wil hij Anton Bruckner in al zijn glorie laten horen als meester van de “Koningin der Instrumenten”.

Lees verder

Sublieme “Johann Sebastian Bach, Keyboard Concertos” door Gile Bae, piano, en Archi di Santa Cecilia o.l.v. Luigi Piovano, cd + dvd op het label Arcana.

Onder de in totaal 13 concerti voor één, twee, drie en vier klavecimbels en orkest, componeerde Bach er zeven voor klavecimbel solo, strijkers en basso continuo (BWV 1052-1058). Met zijn vijfde Brandenburgs concert uit 1719, had Bach bv. het eerste klavecimbelconcerto in de muziekgeschiedenis gecomponeerd. In dit concerto bestaat de concertino nl. uit fluit (traverso), soloviool en obligaat klavecimbel (cembalo concertato), en het ripieno, uit viool, altviool en continuo. In dit bijzonder concerto is bv. een prominente solopartij met een uitgebreide virtuoze klavecimbel cadens voorzien, die gelegenheid gaf aan de solist om zijn technisch kunnen te tonen. Het klavecimbel ging in de eerste beweging van het concerto, voor de eerste keer van zijn traditionele continuo-rol, via een obligato rol naar een dominante en extraverte solo rol. Lees verder

Angela Lampe, “Kandinsky Pionier van de abstracte kunst”, een prachtuitgave van Wbooks.

De ontwikkeling van Wassily Kandinsky (1866-1944) verliep van figuratief, bijna impressionistisch werk, naar een organische, hybride vormentaal. Dit boek laat de artistieke weg van de Russisch-Franse kunstenaar zien. Hij was nl. een van de pioniers van de abstracte kunst, die de kunstwereld op zijn kop zette. Het boek verschijnt bij de tentoonstelling in H’ART Museum in Amsterdam. Het museum laat topstukken zien als Mit dem schwarzen Bogen (1912), Accord réciproque (1942) maar ook het levensgroot Salon (1922), de reconstructie van het Bauhauswerk, dat tijdens het bombardement op Berlijn verloren ging.

Lees verder

In Memoriam Folke, “Left Hand Legacy, Vol.2 Chamber Music Written for Paul Wittgenstein”, door Folke Nauta (piano linkerhand), Lars Wouters van den Oudenweijer (klarinet) en het Prisma String Trio, op het label Cobra. Meer dan ontroerend!

De ontroerende cd, “Left Hand Legacy Vol. 2”, is het nieuwste deel van het Wittgenstein Project, dat tot doel heeft de schatten van Wittgensteins bibliotheek naar het concertpodium te brengen. Veel te lang was de bibliotheek van Paul Wittgenstein nl. ontoegankelijk. Pas in 2001, dook er een stapel kamermuziek op, speciaal gecomponeerd voor de pianist, die aan Maurice Ravel de opdracht voor het geniaal Concerto voor de linkerhand gaf. De hier opgenomen kamermuziekwerken zijn vrijwel nooit meer gespeeld, sinds Wittgenstein ze in de jaren twintig en dertig zelf in première speelde! Lees verder