J. S. Bach The Violin & Harpsichord sonatas”, door Andoni Mercero en Alfonso Sebastián, op het label Eudora. Verschijnt op 7 oktober.

Johann Sebastian Bach lijkt een levenslange interesse in kamermuziek te hebben gehad. Samenspelen behoorde immers voor de familie Bach tot het dagelijks leven. Van Bach is dan ook bekend dat hij veel werken voor dit repertoire heeft gecomponeerd. Ontdek hier zijn 6 Vioolsonates BWV 1014- 1019.  Continue reading

“Bram van Sambeek, Bach on the Bassoon”, op het label  BIS.

Na een aanstekelijk rock/metal-album, opgenomen met zijn band ORBI (BIS-2297), keert Bram van Sambeek hier terug met alweer een origineel “dansalbum”. Daarvoor selecteerde hij vier werken van Johann Sebastian Bach die voornamelijk uit typische barokdansen bestaan, maar die net zoals het metal album van Van Sambeek, niet gemaakt werden om op te dansen, maar om naar te luisteren. Ontdek nu 2 Partita’s en 2 Suites van Bach, gespeeld op… fagot! Continue reading

“Sinfoniettas, Poulenc Prokofiev Britten”, door het Lahti Symphony Orchestra o.l.v. Dima Slobodeniouk, op het label BIS. Heerlijk licht, speels en verfrissend!

In de eerste helft van de 20ste eeuw kwam de term “Sinfonietta” in gebruik voor composities die net als het 18de eeuws Divertimento, lichter, eenvoudiger van vorm en kleiner qua bezetting waren dan de conventionele symfonie. De drie hier gepresenteerde Sinfonietta’s van Francis Poulenc, Serge Prokofiev (Sinfonietta A, op. 5) en Benjamin Britten (Sinfonietta op. 1), werden alle in deze periode gecomponeerd. Continue reading

Dvořák, Legends Op. 59, Czech Suite Op. 39”, door het WDR Sinfonieorchester o.l.v. Cristian Măcelaru, op het label Linn Records. Slavische, epische kracht!

Aanvankelijk gecomponeerd voor vierhandig piano in 1881, werden de nogal contemplatieve “Legendy” kort na hun voltooiing door Dvořák georkestreerd voor een relatief kleine bezetting. Hoewel ze geen specifiek verhaal hebben, hebben de tien legenden met enkel tempo- en karakteraanduidingen, een enigszins episch karakter alsof ze één doorlopend verhaal vormen. Continue reading

“Charles Hubert Gervais, Grands Motets pour Louis XV”, door Les Ombres, het Choeur du Concert Spirituel, Margaux Blanchard & Sylvain Sartre, op het label Château de Versailles Spectacles. Een ontdekking!

Les Ombres en het Choeur du Concert Spirituel vieren “Louis XV 300 ans (1722-2022)” met de opname van “Super flumina Babilonis”, “Jubilate Deo” en “Miserere”, 3 grandioze motetten van Charles Hubert Gervais (1671-1744), kapelmeester in Versailles. Continue reading

“Du Bellay, Heureux qui, comme Ulysse”, door Doulce Mémoire o.l.v. Denis Raisin Dadre, “avec la participation de Kwal”, Slam, op het label Alpha. Magnifiek!

Joachim du Bellay (1522-1560), “De Verlaine van de Renaissance” en een lid van de dichtersgroep de Pléiade, bestormde in 1549 de Parijse literaire scene met zijn klinkend avantgarde manifest “Défense et illustration de la langue française”, een manifest ter verdediging maar ook ter verrijking van de Franse taal. Ronsard en du Bellay waren de grote Franse dichters van de 16de eeuw, die poëzie wilden verenigen met muziek en die de poëzie uit de klassieke oudheid nieuw leven wilden inblazen. Continue reading

Volker Ullrich, “Deutschland 1923, Das Jahr am Abgrund”, een indrukwekkende uitgave van C.H. Beck.

Na de veelgeprezen tweedelige Hitler-biografie en de bestseller “Acht Tage im Mai” presenteert de gerenommeerde journalist en historicus Volker Ullrich, nu op basis van indrukwekkend bronnenmateriaal, het panorama van een verloren tijd, de kroniek van een jaar op de afgrond, een jaar, dat in alle opzichten extreem was. Continue reading

Anna Fedorova speelt magnifiek Rachmaninovs Pianoconcerti nrs. 2 & 4 op het label Channel Classics. Een fenomenale, Oekraïense pianiste op de bres voor solidariteit en vrede.

Het pianoconcerto nr. 2 van Rachmaninov markeerde, na de rampzalige première van zijn Eerste symfonie, een heropleving van zijn creatieve krachten. Op die première in 1897, werd zijn eerste symfonie nl. slecht uitgevoerd en bespot door critici. In combinatie met problemen in zijn privéleven, raakte Rachmaninov in een diepe depressie en kon niet meer componeren… Met meer dan 35 miljoen! Views, is Anna Fedorova’s live uitvoering van Rachmaninovs 2e pianoconcerto, het meest bekeken klassiek concerto op YouTube. Continue reading