“Robert Münster, Johannes Brahms, Beiträge zu seiner Biographie, Herausgegeben von Thomas Hauschka”, een uitgave van Hollitzer Verlag.

Robert Münster (1928-2021) was meer dan twee decennia, hoofd van de muziekafdeling van de Beierse Staatsbibliotheek in München en was een expert op het gebied van Brahms-onderzoek met talrijke publicaties over Johannes Brahms en zijn werk in de Duitstalige landen, in het bijzonder in de context van de muziekgeschiedenis van München. De essays die hij over Johannes Brahms heeft verzameld dateren van meer dan drie decennia en zijn in deze bundel nu opnieuw toegankelijk voor het publiek.Robert Münster was een Duitse musicoloog wiens voornaamste onderzoekinteresses Mozart, Brahms, Beierse muziekgeschiedenis en muziek in Beierse kloosters waren. Na de vroege dood van zijn vader, een huisarts, verhuisde de moeder in 1932 van Düren naar München. Na het afronden van zijn school studeerde Münster van 1949 tot 1956, musicologie aan de universiteit van München. Tot zijn professoren behoorden Rudolf von Ficker en Georg Reichert. In 1956 promoveerde Münster op een proefschrift over de symfonieën van de Italiaanse violist, Karl Joseph Toeschi (1731-1788), lid van het Orkest van Mannheim.  Van 1957 tot 1959 was Münster de wetenschappelijk assistent van de redacteur van de “Neuen Mozart-Ausgabe”, Ernst Fritz Schmid (1904-1960), de instigator van de Ottobeurer Konzerte. In 1961 slaagde hij voor het staatsexamen voor de hogere bibliotheekdienst, in 1969 werd hij directeur van de muziekcollectie van de Beierse Staatsbibliotheek in München, een functie die hij bekleedde tot 1991. Bij de Staatsbibliotheek ontwierp hij talloze tentoonstellingen, elk met catalogi, waaronder Carl Orff in 1970. Das Bühnenwerk, 1979 Das Orff-Schulwerk (beide in nauwe samenwerking met Carl Orff), 1981 Wolfgang Amadeus Mozart; Idomeneo 1781–1981, 1985 Volksmuziek in Beieren, 1987 Jugendstilmusik? en Muzikaal leven in München 1890-1914.Münster schreef onder meer talrijke geschriften over de muziekgeschiedenis van Beieren. Verder deed hij sinds 1959 samen met Alois Kirchberger, onderzoek in Beierse kloosters en kerken van oude muziek. De vaak verbazingwekkende vondsten zijn sinds 1964 gecatalogiseerd in de Bayerische Staatsbibliothek met financiering van de Deutsche Forschungsgemeinschaft en, samen met bezit uit adellijke muziekcollecties, gepubliceerd in de catalogi van Bayerischer Musiksammlungen (München: Henle). Een selectie verscheen sinds 1967 op plaat, latere cd-reeks – Musica Bavarica, uitgegeven door Kirchberger en Münster. In eerste instantie was het vooral monastieke vocale en instrumentale muziek. Wereldlijke muziek van hofcomponisten van de keurvorsten Max Emanuel en Max III. Jozef en de Beierse koningen Max I, Ludwig I en Ludwig II, volgde later. Sensationele vondsten waren de voorheen onbekende symfonie KV 19a en de tweede versie van het Latijns motet Exsultate, jubilate KV 165/158a, van Mozart. In 1987 ontving Musica Bavarica de prijs van de Beierse Staatsstichting en in 2017 vierde het zijn 50-jarig jubileum. Münster was o.a. lid van de Beierse Benedictijnse Academie en de Academie van de Augustijner Kanunniken van Windesheim.Na het Voorwoord door Werner Schiedermair en dat van Thomas Hauschka, leest u eerst over Brahms en de schrijver, Paul Heyse, Heinrich von Sahr, de concerten van Brahms met Bülow en Rubinstein, voor de opening in 1892 van de Bechsteinsaal in Berlijn, een brief van de schilder Karl Stieler, aan Johannes Brahms, de herinneringen van de componist, Heinrich Zöllner (1854-1941) (foto), aan Brahms, Brahms’ concerten in Düsseldorf in 1884, herinnering aan Adolf Thürlings uit 1886 en een herinnering van Brahms door Adolf Sandberger, en de componist, Wilhelm Maria Puchtler (1848-1881).

Daarna gaat het over de correspondentie van de criticus, Max Kalbeck (1850-1921) (foto) en Brahms, met de componist en dirigent, Bernhard Scholz (1835-1916) (foto) en zijn echtgenote, Luise, Johannes Brahms, Max Reger,de hertogelijke villa Felicitas in Bischofswiesen-Stanggaß en de alpenhut Salet Alpe (Herzoghaus) op de landengte tussen de Königs- en de Obersee, Brahms en het muzikaal en cultureel München en Brahms in de spiegel van zijn tijdgenoten, en Robert Munsters publicaties, “Brahmsiana”.Het boek laat u kennis maken met heel wat figuren van de anti-Nieuwe-Weimar-School van Liszt (versus de nieuwe muziek van de Neu Deutsche Schule, Wagner, Bruckner en later, Hugo Wolf), het entourage van Brahms. Heinrich von Sahr (1829-1898) bv. studeerde hij aan het conservatorium van Leipzig, waar hij in 1853, kennis maakte met de jonge Johannes Brahms. Robert Schumann had die jongeman onlangs in zijn essay “Neue Bahnen”, verwelkomd als de komende grootmeester. Kort na deze ontmoeting schreef Sahr in een brief aan Albert Dietrich over Brahms, “Het is een hemels persoon! Wat is Schumann dankbaar dat hij deze kerel aan het licht heeft gebracht! De dagen sinds hij hier is, zijn enkele van de mooiste die ik ooit heb meegemaakt. Hij komt precies overeen met het ideaal, zoals ik het voor mezelf heb gemaakt van een kunstenaar.” Sahr introduceerde Brahms bij belangrijke persoonlijkheden in Leipzig, onder wie Ignaz Moscheles, Ferdinand David en Julius Rietz en bleef zijn hele leven zijn goede vriend. Warm aanbevolen.Robert Münster Johannes Brahms Beiträge zu seiner Biographie. Hrsg. von Thomas Hauschka. Hollitzer Wissenschaftsverlag, Wien 2020, ISBN 978-3990128794