De naam “Pantoum”, een 16de eeuwse dichtvorm met herhalingen, te vergelijken met een villanelle, verwijst naar het opschrift van de 2de beweging van Ravels Pianotrio. De 3 musici wilden zich weliswaar niet enkel richten op één esthetiek, maar lieten zich leiden door hun nieuwsgierigheid en het verkennen van een even divers als contrastrijk repertoire.
Op hun debuutalbum combineren ze hun favoriete partituur met de wat vergeten Russisch-romantische componist, Anton Arensky (1861-1906) (Pianotrio nr. 1 uit 1894, gecomponeerd ter nagedachtenis van de beroemde Joods-Russische cellist Karl Davydov (1838-1889)) (foto), en met één van de nieuwe figuren in de Tsjechische muziek, Miroslav Srnka (1975) (diens “Emojis, Likes and Ringtones”).
In de ban van nooit eerder gehoorde klanken uit het Oosten, nieuwsgierig naar Oost-Europese folklore, de Spaanse cultuur koesterend, gedeeltelijk gekoppeld aan zijn persoonlijke, Baskische afkomst, liet Ravel zich voortdurend inspireren door de meest diverse, muzikale bronnen. En hoe! Aangaande kamermuziek componeerde Maurice Ravel, 2 Sonaten voor piano en viool (respect. in 1897 en 1923-1927), een enkel Strijkkwartet (1902-1903), Introductie en Allegro (1905), een enkel Pianotrio (1914), een Sonate pour violon et violoncelle (1920-1922), “Berceuse sur le nom de Gabriel Fauré” (1922), en “Tzigane” (1924).
Ravel droeg zijn enig Pianotrio, gecomponeerd in 1914, op aan zijn leraar contrapunt, André Gedalge. Het werk werd voor het eerst uitgevoerd in de Salle Gaveau (foto) in Parijs in januari 1915, door Alfredo Casella (piano), Gabriel Willaume (viool), en Louis Feuillard (cello). Ravel was al minstens zes jaar van plan een trio te componeren voor hij in maart 1914, serieus aan het werk ging. In het begin zei hij tegen zijn leerling Maurice Delage: “Ik heb mijn trio geschreven. Nu heb ik alleen nog de thema’s nodig”.
In de zomer van 1914 deed Ravel zijn compositorisch werk in de Frans-Baskische gemeente Saint-Jean-de-Luz (foto). Ravel werd nl. geboren aan de overkant van de baai in de Baskische stad Ciboure. Zijn moeder was Baskisch, en hij voelde een diepe identificatie met zijn Baskische afkomst. Tijdens de compositie van het trio werkte Ravel ook aan een pianoconcerto, gebaseerd op Baskische thema’s, getiteld “Zazpiak Bat”. Hoewel dit project uiteindelijk niet doorging, drukte het zijn stempel op het trio, met name in de openingsbeweging, waarvan Ravel later opmerkte dat het Baskisch van kleur was.
Emoji’s zijn de ideogrammen of emoticons die gebruikt worden in Japanse elektronische berichten en webpagina’s. Het woord emoji betekent letterlijk “afbeelding” (e) en “karakter, schriftteken” (moji). “Emoji’s, likes and ringtones” voor pianotrio werd gecomponeerd in opdracht voor de halve finale van de ARD Muziekwedstrijd in 2018, gefinancierd door de Ernst von Siemens Muziekstichting. De eerste uitvoering was in september van dat jaar in het Prinzregententheater in München.
De Tsjechische componist Miroslav Srnka (foto) studeerde van 1993 tot 1999 musicologie aan de Karelsuniversiteit van Praag en van 1998 tot 2003 compositie bij Milan Slavický aan de Academie voor Podiumkunsten in Praag. Miroslav Srnka vervolgde zijn studie aan de Humboldtuniversiteit van Berlijn en in 2001 aan het Conservatorium van Parijs en volgde masterclasses compositie bij Ivan Fedele in 2002 en Philippe Manoury in 2004, evenals een cursus aan het IRCAM in 2001. Hij was componist in residentie van het Theater & Orchester Heidelberg.
De Tsjechische componist, musicoloog en pedagoog, Milan Slavický (1947-2009) (foto) kwam uit een muzikale familie. Zijn vader Klement Slavický en zijn beide grootvaders Kamil Voborský en Klement Slavický waren eveneens componisten. Milan Slavický studeerde compositie aan de JAMU in Brno, bij Jan Kapr. Vervolgens studeerde hij musicologie aan de Faculteit der Letteren van de Karelsuniversiteit en de HAMU in Praag, waar zijn docenten Karel Janeček en Karel Risinger waren. Vervolgens werd hij muziekdirecteur en radiotoneelschrijver, en was hij verantwoordelijk voor meer dan 500 klassieke muziekopnamen, met een grote nadruk op elektroakoestische muziek. Hij hield zich ook bezig met journalistiek, musicologie en compositie.
Trio Pantoum Modern Times Ravel Arensky Srnka cd La dolce Volta LDV145