Opgenomen in het onlangs gerestaureerd, Victoriaans theater uit 1875 in Alexandra Palace, presenteren het Crouch End Festival Chorus en David Temple, Elgars The Kingdom, een mix van rustige, conversatierijke passages en verbluffende dramatische passages. David Temple is van mening dat het de kwaliteit van de orkestrale compositie is die het werk terecht naast Elgars andere opmerkelijke werken plaatst.
Vóór het succes in 1899, van de geniale “Enigma Variations”, was de jonge Elgar vooral bekend om zijn koorwerken, waarvan hij de meeste componeerde voor de koorfestivals van Hereford en het Festival van Birmingham. Hoewel “The Black Knight”, “The Light of Life” (kennen we ook als “Lux Christi”), “King Olaf” en “Caratacus” later overschaduwd werden door zijn drie grote oratoria, “The Dream of Gerontius”, “The Apostles” en “The Kingdom”, en ze in Victoriaanse vergetelheid verdwenen, toonden die werken reeds de kenmerken en de bijzondere kwaliteiten van zijn latere magnifieke koor- en orkestwerken.
Na “The Dream of Gerontius” en “The Apostles” gaf het Birmingham Triennial Music Festival, Elgar de opdracht om nog een groot oratorium te componeren voor het festival van 1906. Dit was “The Kingdom”, dat het verhaal van de levens van Jezus’ discipelen voortzette. Het verklankte de gemeenschap van de vroege kerk, Pinksteren, en de gebeurtenissen van de komende dagen. Elgar was al jaren bezig met het plannen van een werk waarin de apostelen zouden worden afgebeeld als gewone mannen die reageren op buitengewone gebeurtenissen. Zijn ideeën ontgroeiden weliswaar de grenzen van een enkel werk. Bepaalde delen van “The Kingdom” werden gecomponeerd vóór “The Apostles”, en later beschouwde Elgar ze als de eerste twee delen van een trilogie. “The Kingdom” was in feite gepland als de langzame beweging van de trilogie. Het geplande derde deel, “The Last Judgment”, werd echter nooit gecomponeerd.
“The Kingdom”, op. 51, werd voor het eerst uitgevoerd op het Birmingham Music Festival in oktober 1906, onder leiding van de componist. De opdracht was “AMDG”, Ad maiorem Dei gloriam of Ad majórem Dei glóriam. De delen zijn “In the Upper Room”, waarin de discipelen elkaar ontmoeten en de nieuwe apostel, Matthias, wordt gekozen, “At the Beautiful Gate”, met de twee Maria’s, die zich de handelingen van Jezus in de tempel herinneren, “Pentecost”, waarin de discipelen worden bezocht door de Heilige Geest en tot de menigte prediken, “The Sign of Healing”, wanneer Petrus en Johannes de lamme man genezen maar worden opgesloten, en “The Upper Room”, waarin Petrus en Johannes zijn vrijgelaten, de discipelen het brood breken en het Onze Vader bidden.
Rolverdeling:
Francesca Chiejina (sopraan): The Blessed Virgin
Dame Sarah Connolly (alt): Mary Magdalene
Benjamin Hulett (tenor): St. John
Ashley Riches (bas): St. Peter
David Temple ontving in 2018 een MBE (Master of British Music) tijdens de New Year’s Honours voor zijn verdiensten voor de muziek. Hij begon zijn carrière als muzikant toen hij op achttienjarige leeftijd lid werd van het London Philharmonic Choir. Hij leerde zichzelf noten lezen en zong binnen enkele weken onder dirigenten als Sir Georg Solti, Sir Adrian Boult, Bernard Haitink en Leopold Stokowski. Zijn passie voor klassieke muziek dreef hem naar het dirigeren. Nadat hij een aantal commerciële opnames had gemaakt, werd hij in 1984 de oprichter van het Crouch End Festival Chorus.
Zijn omvangrijk repertoire omvat een indrukwekkende verzameling opdrachten, van 1985 tot en met 2018. Met het Chorus dirigeerde hij Mahlers Achtste symfonie in een uitverkochte Royal Festival Hall en Harmonium van John Adams in aanwezigheid van de componist in het Barbican. Sinds 2000 is David muzikaal leider van het Hertfordshire Chorus. In juni 2016 nam hij Will Todds Ode to a Nightingale en James McCarthy’s Codebreaker op met het koor en het BBC Concert Orchestra voor Signum Records. Will Todds enorm populaire Mass in Blue was eveneens een opdracht van het Hertfordshire Chorus.
Elgar The Kingdom Francesca Chiejina Dame Sarah Connolly Benjamin Hulett Ashley Riches Crouch End Festival Chorus London Mozart Players David Temple 2 cd Signum Classics SIGCD 896