Caprices van Paganini door violiste Lisa Jacobs op het label Cobra. Fenomenaal!

Geen enkele violist of violiste ontkomt aan Paganini’s 24 Caprices, een prachtige, maar beruchte cyclus van 24 miniaturen voor viool solo, vol uitdagende, technische hoogstandjes, hier vlot en subliem gespeeld door Lisa Jacobs.

Samen vormen de Caprices, in navolging van “LˋArte del violini” uit 1733 van Locatelli, een soort staalkaart van wat er technisch en expressief mogelijk is op de viool. In zijn “24 Caprices” ging Paganini (1782-1840) aangaande techniek en vingervlugheid, nog verder dan zijn 18de eeuwse voorgangers, de violisten Giuseppe Tartini, Niccolò Mestrino, Antonio Lolli. Giuseppe Maria Puppo (componeerde in 1814, 18 Capriccii voor viool solo), Filippo Manfredi, Domenico Ferrari of Alessandro Rolla (leraar van Paganini in Parma). Daarbij zette Paganini alles in het werk om een groot publiek te boeien.

Als jong talent, hij speelde aanvankelijk gitaar en mandoline, had Paganini zijn publiek o.a. in Lucca en Livorno, al begeesterd door op zijn viool dierengeluiden te imiteren. In de 24 Caprices of Capriccio’s, uitgegeven in 1820, komen zo ongeveer alle aspecten van de viooltechniek aan bod, legato, staccato, spiccato, tremoli, flageoletten (enkel en dubbel), arpeggio’s, dubbelsnaren, toonladders en pizzicato. De Caprices zitten bovendien vol drama. Roerende, landelijke passages wisselen zonder aankondiging af met vurige, bijna gewelddadige passages. Maar, het zijn niet de technische aspecten van deze muziek, maar juist de enorme variëteit aan muzikale karakters, buitengewone klankwerelden, fantasie en mooie lyriek, die Lisa Jacobs blijven verwonderen en die de belangrijkste inspiratie was voor deze schitterende opname.

De Nederlandse violiste Lisa Jacobs (°1985) wordt terecht geroemd om haar gepassioneerd, meeslepend en virtuoos spel, verrassende programma’s en podium presentatie in combinatie met haar verfrissende muzikale visie. Lisa Jacobs studeerde bij Joyce Tan aan het Utrechts Conservatorium en vervolgde haar opleiding bij Ilya Grubert in Amsterdam, waar zij zowel voor haar bachelor- als masterstudie met een tien met onderscheiding afstudeerde. Zij was tevens leerling van Christoph Poppen in München waar zij het prestigieuze “Konzertexam” behaalde. Dit werd ondersteund door het Prins Bernhard Cultuurfonds. Verdere muzikale invloeden vormden Nelli Shkollnikova, Thomas Brandis en Ana Chumachenco.

Op nauwelijks 17-jarige leeftijd maakte Lisa haar succesvol debuut met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly en speelde sindsdien meerdere malen in alle grote concertzalen van Nederland en verder over de hele wereld, zowel in kamermuziekverband, op festivals, en als soliste met vele orkesten en gerenommeerde dirigenten. Lisa Jacobs soleerde onder meer bij het Koninklijk Concertgebouworkest, Brussels Philharmonic, Amsterdam Sinfonietta en de Bremer Philharmoniker, en werkte samen met gerespecteerde dirigenten als Riccardo Chailly, Neeme Järvi, Otto Tausk, Jan Willem de Vriend en Carlos Miguel Prieto. Tevens was zij jarenlang vaste gast in de openbare masterclasses van Herman Krebbers op diens persoonlijke verzoek. Lisa won verscheidene eerste prijzen op (inter)nationale wedstrijden waaronder de Internationale Jascha Heifetz Wedstrijd in Litouwen, waar zij tevens de publieksprijs in de wacht sleepte. Daarnaast ontving zij meerdere beurzen in Nederland, Italië en Frankrijk en was zij winnares van de prestigieuze Grachtenfestivalprijs. Sinds 2017 is Lisa Jacobs een “Pirastro Artist”. Ze bespeelt momenteel een fenomenale Francesco Ruggieri uit 1683 met “Evah Pirazzi Gold” snaren. Buitengewoon!

Paganini 24 Caprices Opus 1 for Violin Solo LISA JACOBS violin 2 cd COBRA0064

 

http://www.stretto.be/2018/07/09/larte-del-violino/