“A Playlist for Rembrandt, Music from the Netherlands from Rembrandt’s time” door Bob van Asperen, op het label Aeolus.

De muzikale zijde van de grote Nederlandse barokschilder Rembrandt van Rijn was dé inspiratie voor de cd. Op de cd staat nl. muziek die Rembrandt met grote zekerheid, in zijn omgeving had kunnen horen. 

De opname vond plaats in het Rijksmuseum Amsterdam, waar veel van Rembrandts belangrijkste meesterwerken te bewonderen zijn. Daar werden op het uniek Petrus Joanne Couchet-klavecimbel, dat ook tot de collectie van het Rijksmuseum behoort, de werken uitgevoerd. 

Het Rijksmuseum beschikt nl. ook over een heel bijzondere collectie van om en bij de 500 historische muziekinstrumenten. Deze collectie wordt momenteel in het Rijksmuseum getoond. De instrumenten vertellen niet alleen een historisch verhaal over muziek door de eeuwen heen, maar zijn ook veelal prachtig gedecoreerd met o.a. ivoor, glas of beschilderingen. Petrus Couchet behoorde tot de beroemde Antwerpse klavecimbelbouwersfamilie Ruckers. Joannes Ruckers (1578-1642), zoon van Hans Ruckers, werkte onder meer voor de aartshertogen Albrecht en Isabella. In 1627 kwam zijn neef Joannes Couchet bij hem werken.

Welke muziek kende Rembrandt ? Het carillon van de Zuiderkerk hoorde hij in zijn atelier en de Oude Kerk, het domein van Dirk Janz Sweelinck (zoon van), lag op loopafstand van de Jodenbreestraat. Deze opname benadert Rembrandts muzikaal-sonore omgeving. De in 1947 in Amsterdam geboren Bob van Asperen was dé ideale uitvoerder om dit buitengewoon project te realiseren. In het bijbehorend boekje, ook met Nederlandse tekst, verklaart de wereldberoemde klavecinist trouwens vele tot nog toe weinig bekende verbanden tussen Rembrandt en de muziek van zijn tijd. Bob van Asperen studeerde bij Gustav Leonhardt en Albert de Klerken en was van 1973 tot 1988 hoofdvakleraar klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Later leidde hij een internationale klavecimbelklas aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij ontving voor verschillende opnames o.a. een Edison, de Ondas de Musica en de Preis der Deutschen Schallplattenkritik en de Caeciliaprijs.

Bob Van Asperen laat u op deze cd o.a. het belangrijk Susanne van Soldt-manuscript ontdekken,  een handschrift met een verzameling muziek voor klavecimbel of andere toetsinstrumenten uit de tweede helft van de 16de eeuw, dat zich in de British Library in Londen bevindt. De bundel werd rond 1599 samengesteld door de Antwerpse koopmansdochter Susanne van Soldt (1586-1615) en geldt als één van de belangrijkste bronnen voor Nederlandse muziek uit die tijd. Het Susanne van Soldt-Manuscript bevat 33 bewerkingen van wereldlijke liederen, dansen en psalmen.

Op de cd staat naast anonieme stukken uit de “Susanne van Soldt”- en “St. Petersburg Klavierboeken”, schitterend gespeelde klavecimbelmuziek (dansen, liederen en programmatische stukken) van o.a. Sweelinck, Heinrich Scheidemann, Joachim van den Hove, Cornelis Thymanszoon Padbrué, Anthoni van Noordt, Johann Jacob Froberger, Gisbert Steenwick, Johann Caspar Kerll, Joseph de La Barre, Constantijn Huygens, Pierre de la Barre III, Christiaan Huygens (zoon van), Henderick Speuy en Jan Adamsz. Reincken. Allen tijdgenoten van Rembrandt.  Bepaalde stukken zijn transcripties van de hand van Bob Van Asperen. Luister op deze cd meteen naar het Wilhelmus en naar “O Kersnacht! schoonder dan de daghen” uit Vondels treurspel “Ghysbreght van Aemstel”. Een hele ontdekking!

A Playlist for Rembrandt Music from the Netherlands from Rembrandt’s time Bob van Asperen Original Couchet-harpsichord, Rijksmuseum Amsterdam cd Aeolus AE10164

http://www.stretto.be/2019/02/22/sfeervolle-music-from-the-golden-age-of-rembrandt-2-cds-op-het-label-brilliant-classics-niet-te-missen/