In 2009 bedacht en organiseerde Eugene Asti een recital-serie ter gelegenheid van de verjaardag van Felix Mendelssohn in King’s Place in Londen. Hij voltooide ook een editie van zeldzame Mendelssohn-liederen voor Bärenreiter, die in 2008 werd gepubliceerd. Nu boog de begenadigde pianist zich over de meest verfijnde, poëtische pianomuziek, ooit gecomponeerd. Op de cd staan nl. de magistrale 7 Fantasieën, op. 116, de drie Intermezzi, op. 117 en de zes stukken op. 118 van Johannes Brahms.
Brahms overleed in 1897. In 1892 begon hij in Bad Ischl aan zijn laatste pianocyclus, in totaal 20 composities. Het waren de intiemste en meest melancholische uit zijn hele piano oeuvre, ze waren zijn muzikaal testament. Vier Intermezzo’s en drie Capriccio’s vormden in 1892 samen de ‘sieben Fantasien’ op. 116. Aan de basis van de drie Intermezzo’s op. 117 lag een introverte en doordachte stemming. Het eerste intermezzo kreeg als motto de openingsregels van een door Johann Gottfried Herder in zijn “Stimmen der Völker” gepubliceerd, Schots wiegenliedje. Brahms noemde zijn Intermezzo’s dan ook zijn “Wiegenlieder meiner Schmerzen“.
De zes stukken op. 118 (vier Intermezzo’s, een Romance en een Ballade), werden voltooid in 1893, en opgedragen aan Clara Schumann. Het waren de voorlaatste composities die tijdens zijn leven werden gepubliceerd en het was tevens zijn voorlaatste pianocompositie. In vergelijking met zijn andere late klavierwerken, die eerder virtuoos waren, was op. 118 intiemer, melancholischer en meer introspectief. “Eine wahre Quelle von Genuss; Poesie, Leidenschaft, Innigkeit, voll der wunderbarsten Klangeffekte. Die Stücke sind, was Fingerfertigkeit betrifft, bis auf wenige Stellen nicht schwer. Aber die geistige Technik darin verlangt ein feines Verständnis” (Clara Schumann).
Eugene Asti (foto) studeerde aan het Mannes College of Music in New York bij Jeannette Hain, ook de lerares van Murray Perahia, en studeerde vervolgens pianobegeleiding bij Graham Johnson aan de “Guildhall School of Music and Drama” in Londen. Eugene Asti geeft nu les aan de Guildhall School of Music and Drama, is Vocal Accompaniment Coordinator aan het “Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance” in Londen, en geeft regelmatig masterclasses in binnen- en buitenland. Hij is één van de meest vooraanstaande begeleiders van zijn generatie en trad op met grootheden als Dame Felicity Lott, Dame Sarah Connolly, Sir Willard White, Sir Thomas Allen, Sir Bryn Terfel, Angelika Kirchschlager en Dame Margaret Price. En dit op locaties als de Wigmore. Hall en het Barbican in Londen, de Musikverein in Wenen, het Mariinsky-theater in Sint-Petersburg, het Concertgebouw in Amsterdam, de Kölner Philharmonie, de Megaron (Mégaron Mousikis Athinon) concertzaal in Athene, Bozar in Brussel, de Pierre Boulez Saal in Berlijn, de Symphony Hall in Birmingham en de Alice Tully Hall en Carnegie Hall in New York. Hij begeleidt ook regelmatig Sophie Karthäuser, Sophie Daneman, Katherine Broderick, Mhairi Lawson, Helene Wold, Roderick Williams, Stephan Loges, Mark Padmore en James Rutherford.
Recente engagementen waren onder meer recitals met de Belgische sopraan Sophie Karthaüser in het Landeskonservatorium in Innsbruck en de Munt in Brussel, een recital met Sir Bryn Terfel op het Dresdense Muziekfestival, recitals op de Lieder- en Lente-festivals in Oxford met Dame Felicity Lott, Dame Sarah Connolly, Sophie Karthäuser, Roderick Williams, Stephan Loges en Mhairi Lawson, en hij deelde het podium met de pianist Graham Johnson en zeventien van de beste jonge zangers van vandaag voor het laatste liedrecital van het seizoen in de Wigmore Hall. Asti is een begenadigd pianist die Brahms’ intimiteit perfect weet te peilen en die de diepgang ervan met wondermooie fraseringen en een beheerste doch overgevoelige aanslag, omtovert in een prachtige pianoklank. Wondermooi. Warm aanbevolen.
Late Piano Works of Johannes Brahms Eugene Asti cd Lawo Classics LWC 1148