“WEBER SYMPHONIE N°1 & CONCERTOS”, door het Orchestre Victor Hugo Franche-Comté op het label Klarthe. Een heuse ontdekking!

Het Orchestre Victor Hugo Franche-Comté o.l.v. Jean-François Verdier. nam een hoogst ongewone cd op. Op de cd staan nl. de Symfonie nr. 1 in do groot, op.19, het Concertino in mi klein voor hoorn en orkest, op.45, het Adagio en rondo in fa voor glasharmonica! en orkest en het Concerto nr. 2 in Es voor klarinet en orkest, op.74, van Carl Maria von Weber.

Von Weber maakte vanaf 1810 een tocht langs verschillende steden in Duitsland en in 1813 werd hij directeur van het Statentheater (Stavovské divadlo) in Praag. In 1816 en 1817 werkte Von Weber in Berlijn en vanaf 1817 was hij directeur van de prestigieuze opera van Dresden. Toen hij in 1811 München bezocht, was Carl Maria von Weber (1786-1826) onder de indruk van de muzikale kwaliteiten van het theatertheaterorkest onder leiding van de componist Peter von Winter. Onder de uitstekende muzikanten van dit orkest bevond zich de klarinettist Heinrich Baerman (1784-1847), wiens expressieve spel de componist enkele maanden eerder al had bekoord tijdens een concert in Mannheim. De warme klank van Baermann stond in schril contrast met de meer doordringende stijl van de meeste van de klarinettisten van toen. In zijn dagboek noteerde Weber de amplitude van toon en de consistentie van klank die Bearmann in alle registers van het instrument kon bieden.

De meeste klarinetten uit die tijd bevatten slechts vijf of zes kleppen. Bearmann daarentegen speelde sinds 1809 op een instrument met 10 kleppen, gebouwd door Griesling & Schlott uit Berlijn. Dit belangrijk detail met betrekking tot de bouw van het instrument, vergemakkelijkte de overgang van het ene register naar het andere (laag, midden, hoog), terwijl het tegelijkertijd een grotere virtuoze snelheid in chromatische passagenoten mogelijk maakte, evenals een betere verkenning van het bovenste register. Weber componeerde dan ook zes werken, drie concertante werken en drie kamermuziekwerken, voor Bearmann, met wie hij een langdurige vriendschap onderhield.

Het  Klarinetconcerto nr. 2 in Es, op. 74 ging in première in november 1811. Weber hield vast aan het traditioneel patroon van het genre (levendig / langzaam / levendig) en voor de klarinetpartij maakte hij gebruik van alle technische mogelijkheden van het instrument, o.a. virtuoze tempi, een groot toonbereik, extreme posities, en tooncontrasten.

Weber arrangeerde vele combinaties tussen de klarinet en de andere houtblazers van het orkest (met name met de gedempte hoorns en de fagot), waardoor een vrij originele affiniteit van het timbre werd bereikt, vooral in de melancholische kleuren. Hij benutte het dramatische potentieel van de klarinet, vooral in het Adagio con moto, waarin de solist met een vrije en bevestigende interpretatie in een passage met de vermelding ‘recitativo’ moet verdiepen.

Tijdens hetzelfde bezoek aan München ontdekte Weber het harmonichord, gebouwd tussen 1808 en 1810 door de instrumentenmaker Friedrich Kaufmann (1785-1866). Dit ongewoon instrument met een recht opstaande klankkast tegen de wand, probeerde de klank van een piano en een viool te vermengen. De snaren werden niet door hamers in trilling gebracht, maar door indirect overgebrachte wrijving. Een lederen cilinder aangedreven door een pedaal kwam in contact met de snaren als de toetsen werden ingedrukt. De toon en sterkte van de resulterende klank hing af van de vingerdruk op de toetsen. Weber werd aangetrokken door het zeer origineel timbre van dit instrument met een klank die leek op deze van de glasharmonica, en besloot om er een werk voor te componeren, zelfs al had het technisch meesterschap niet onder de knie. Niet te missen!

Het “Orchestre Victor Hugo Franche-Comté, Besançon eerder Orchestre Franche-Comté, is een Frans symfonie orkest, opgericht in 1994 in Besançon (Doubs). Sinds 2010 wordt het gedirigeerd door de Franse klarinettist, Jean-François Verdier. Het Orchestre de Besançon werd tot september 2010, gedirigeerd door Peter Csaba, toen het fuseerde met het Orchestre de Montbéliard. Omgedoopt tot Orkest van Besançon-Montbéliard Franche-Comte, werd Jean-François Verdier de nieuwe artistieke en muzikale leider. In 2011 werd dit regionaal orkest, het Victor Hugo Franche-Comté orkest, een collectief van muzikanten voor openbare dienstverlening en muziek voor alle doelgroepen, met inbegrip van jongeren, met kunstprojecten speciaal voor hen, het deelnemen aan repetities, spelen in bibliotheken , op schoolpleinen, in fabriekhangars en uiteraard in concertzalen. Hun repertoire strekt zich uit van Bach tot Stravinsky, van Romantiek tot jazzrock. De uitvoerders/solisten zijn hier David Guerrier (°1984), hoorn, Nicolas Baldeyrou (°1979), klarinet en Thomas Bloch (°1962), glasharmonica. Buitengewoon. Warm aanbevolen.

WEBER SYMPHONIE NO 1 ET CONCERTOS David Guerrier Nicolas Baldeyrou Thomas Bloch Orchestre Victor Hugo Franche-Comté Jean-François Verdier cd Klarthe