Magistrale Thomas Tallis door “The Gentlemen of HM Chapel Royal Hampton Court Palace”, op het label Resonus.

Thomas Tallis was actief tijdens de regeerperiodes van Henry VIII, Edward VI, Mary I en Elizabeth I. Hij beheerste alle vormen, zowel de oude als de nieuwe. Hij overleed in 1585, oud en gevierd. Nu wordt hij dank zij “The Gentlemen of HM Chapel Royal Hampton Court Palace”, algemeen erkend als de vader van de Anglicaanse kerkmuziek.

Tallis’ Lamentaties van Jeremias werden in de jaren’ 60 door Alfred Deller bekend. Ralph Vaughan Williams verkreeg in 1910 voor het eerst bekendheid met zijn “Fantasia on a Theme by Thomas Tallis” voor strijkkwartet en strijkorkest.

Thomas Tallis (ca.1505-1585) wordt beschouwd als de grondlegger van de Engelse, anglicaanse kathedraalmuziek. Hoewel hij katholiek bleef, genoot hij een grote waardering aan het hof. Aanvankelijk was hij organist aan Waltham Abbey in Essex en aan de kathedraal van Canterbury. Vanaf 1543 was hij in dienst als Gentleman of the Chapel bij Queen Mary. De koningin schonk hem in 1557 het huis ‘Minster’ in Thanet in Kent. Daarna trad hij in dienst van Koningin Elizabeth die hem in 1575 samen met William Byrd, het alleenrecht gaf voor het drukken van muziek en handel in muziekpapier. Als eerste brachten Byrd en Tallis een verzameling Latijnse motetten uit, met o.a. 16 werken van Tallis. De twee Masters waren toen gezamenlijk organist van de Chapel Royal.

De overgrote meerderheid van Tallis’ werken waren in het Latijn maar zijn Engelse anthems dateren uit de tijd waarin het Anglicaans beleid koos voor het Engels als taal voor de kerkmuziek. Tallis was één van de eersten die Engelse teksten op muziek zette voor kerkelijk gebruik. “Spem in alium”, een veertig! stemmig motet, werd vermoedelijk gecomponeerd ter gelegenheid van de veertigste verjaardag in 1573 van koningin Elizabeth.

Terwijl in 1544 koning Henry VIII nieuwe, peperdure veldslagen in Boulogne en Montreuil tegen de Franse koning beraamde, schreef zijn (zesde) vrouw Catherine Parr, “Se Lord and Behold”, woorden als steun. Catherine had overigens literaire ambitie. Ze schreef ook “Prayers or Meditations” en “The Lamentations of a Sinner”. De tekst van Parr, die bliksemschichten en wervelwinden op de vijand los laat (“the firy thunderboltes and the spirite of the wherle wynde be porcion of their parte”), en op muziek gezet werd door Thomas Tallis, als aanpassing (Contrafact) van zijn vroege hymne Gaude Gloriosa, was bloeddorstig genoeg om de koning te plezieren. “Se Lord and Behold”, een voorbeeld van vroeg liturgische muziek op een aangepaste, Engelse tekst als anti-Franse propaganda, werd pas twee jaar geleden ontdekt door David Skinner.

The Gentlemen of HM Chapel Royal, Hampton Court Palace en hun dirigent Carl Jackson maken hun Resonus Classics-debuut met dit album met werk van Thomas Tallis, zelf ooit lid van de Tudor Chapel Royal die ten dienste stond van de Britse monarchen. Opgenomen in de indrukwekkende Chapel Royal waar het koor gevestigd is, presenteert deze eerste cd met het ensemble, werken voor vier en zeven stemmen, waaronder een reconstructie van Tallis “Missa Puer natus est nobis”, gebaseerd op het gezang voor eerste kerstdag, en het weelderig “Suscipe quaeso domine”.

De Heren/Gentleman van HM Chapel Royal, Hampton Court Palace, zingen het hele jaar door diensten in de prachtige kapel van het paleis, waarvan het plafond dateert uit de jaren 1530, gebouwd onder de regering van Henry VIII. Daar zingen ze met maximaal achttien koorleden, die afkomstig zijn uit scholen in de buurt en die deskundig geleid worden door Carl Jackson, hun muziekdirecteur. En, net als in de zestiende eeuw, wordt de bezetting van het koor nog steeds dynamisch aangepast aan de gelegenheid en de eisen van het repertoire. In gewone bezetting zijn er zes heren en voor speciale gelegenheden kan het ensemble worden uitgebreid tot veertien zangers. Dit is top, dit is onvoorstelbaar mooi, dir is een cd die u voor geen geld ter wereld mag missen!

Carl Jackson werd geboren in Londen en studeerde aan de Royal Academy of Music bij Malcolm Hill en Alan Harverson. Hij studeerde ook orgel aan de Chapel Royal, Hampton Court Palace, en in Downing College, Cambridge, waar hij een leerling was van Peter Hurford. Hij behaalde een postgraduaats onderwijscertificaat aan het Goldsmiths ‘College (Universiteit van Londen) voor hij aan een zesendertigjarige loopbaan in het onderwijs begon, waar hij in 2018 met pensioen ging. Carl was organist van Croydon Parish Church (nu Croydon Minster) van 1986-1990, Sub Organist van de Chapel Royal, Hampton Court Palace, van 1990-1993, en adjunct-directeur van muziek in St. Peter’s Church, Eaton Square, van 1993-1996. In oktober 1996 keerde hij terug naar de Chapel Royal in Hampton Court voor zijn benoeming tot muziekdirecteur.

Als begeleider werkte hij samen met Sir Willard White, en met de “Elysian Singers of London”, met wie hij op hun cd meespeelde met muziek van James MacMillan (Signum Records). Zijn onderscheidingen omvatten Associatie van de Royal Academy of Music en van de Royal School of Church Music, en Honorary Fellowship of the Guild of Church Musicians.

Thomas Tallis – Gentleman of the Chapel Royal The Gentlemen of HM Chapel Royal Hampton Court Palace cd Resonus Classics RES 10229