Authentieke “Six Suites for Violoncello Solo” van Bach, door Lucia Swarts, op het label Challenge Classics.

Lucia Swarts is zowel hoofdvakdocente moderne cello als barokcello aan het Koninklijk Conservatorium. Voorts geeft ze master classes in binnen- en buitenland, waaronder het jaarlijks oude muziek festival in Daroca (Spanje), het Conservatoire Superior in Salamanca, en het Dordts cello festival. Naast de moderne cello speelt ze ook Viola da spalla, barokcello, gamba (basse de violon) en Violoncello piccolo. Deze laatste drie instrumenten zijn te horen op deze dubbel cd.

“Six Suites for Violoncello Solo” van Bach, door Lucia Swarts op het label Challenge Classics.Bach componeerde de zes suites in verschillende toonaarden, elk bestaande uit zes bewegingen. En hoewel de titels van de individuele bewegingen grotendeels overeenkomsten vertonen, is de grote verscheidenheid verbazingwekkend. Sommige toonaarden zijn comfortabeler voor de uitvoerder (G, D en C), terwijl andere extreem moeilijk zijn (bv. Es-Groot). Bach gebruikte onconventionele stemming voor de cello-snaren (in de vijfde suite) en schreef zelfs de laatste suite voor een speciaal vijfsnarig instrument. Het lijkt zeker dat Bach probeerde om het hele scala aan menselijke emoties in de zes suites te exploreren.

De vrolijke, jeugdige eerste suite in G wordt gevolgd door de introverte, donkere en melancholische tweede in d. De derde suite in C is briljant, extravert, rijk en vol, maar de vierde in Es is dan weer eerder somber en weerspannig. De vijfde suite in c is donker en tragisch maar tegelijkertijd majestueus, terwijl de laatste suite in D met extase e sprankelende virtuositeit resoneert. Alles was precies afgestemd op de karakters van de verschillende toonaarden.

De zes bewegingen binnen elke afzonderlijke suite verfijnen het beeld. De preludes, waarmee alle suites beginnen, klinken als spontane improvisaties, vaak uitkijkend naar of vooruit lopend op wat volgt. De dansen die de preludes volgen, statige allemandes en spirituele sarabandes, evenals de spetterende courantes en gigues, waren alle bekende dansvormen in Bachs tijd, maar in de suites overstijgen ze vaak de dagelijkse realiteit, doordrenkt van gevoel, details, tegenargumenten en contrasten.

Lucia Swarts studeerde bij Anner Bijlsma en Lidewij Scheifes aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze in 1982 haar diploma uitvoerend musicus behaalde. In het jaar van haar eindexamen gaf ze haar debuutrecital in de Kleine Zaal van het Amsterdams Concertgebouw, als prijswinnares in de reeks ‘New Vintage’ voor getalenteerde jonge muzikanten. Afgezien van haar optredens als soliste, heeft ze veel tijd en moeite gestoken in het spelen van muziek uit elke periode van de muziekgeschiedenis in een breed scala aan kamermuziek, op periode instrumenten, o.a. op barokcello.

Pionier van de barokcello was haar leraar, Anner Bijlsma (°1934) (foto). Hij liet een instrument ombouwen en heeft als eerste Bachs 6de suite gespeeld op een vijfsnarig instrument voor zijn integraal-opname (Philips-SEON 1979). 

Terwijl oude muziek een speciale plaats inneemt in haar repertoire, beperkt ze zich niet tot het spelen van de historische cello, maar voert ze ook het romantisch en hedendaags repertoire uit. Ze heeft een grote voorliefde voor Bach en is overtuigd van de grote invloed van de muziek van Bach op latere componisten. Sinds 1983 is Lucia eerste celliste van het barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging en speelt ze ook in het Residentie Bach Ensemble en Tulipa Consort. Lucia Swarts speelde van 1983 tot 2017, samen met het Asko/Schönberg ensemble, en was betrokken bij vele opnames met o.a. Reinbert de Leeuw, Oliver Knussen, Gustav Leonhard, Jos van Veldhoven en Sigiswald Kuijken.

Een grote meerwaarde van deze nieuwe opname, zijn de verschillende, waardevolle instrumenten die ze bespeelt. De Suites 1-4 speelt ze nl. op een barokcello van Pieter Rombouts ((1667-1728), (Amsterdam, 1710). De 5de Suite speelt ze op een bas gamba van Egidius Snoeck, (Brussel ca. 1715), en de 6de Suite speelt ze op een Violoncello Piccolo, van zijn zoon, Marcus Snoeck (Broché), (Brussel ca. 1730). Haar strijkstok werd in 1985 gebouwd door Luis Emilio Rodriguez Carrington, gevestigd in Den Haag. De Suites werden opgenomen in de opvallende Koepelkerk (foto) van Jacob van Campen in Renswoude, in de Nederlandse provincie Utrecht. Guido Tichelman en Bastiaan Kuijt stonden in voor de opname kwaliteit van haar warme, lyrische toon. Warm aanbevolen.

Six Suites for Violoncello Solo BWV 1007-1012 Lucia Swarts 2 cd Challenge Classics CC 72784