Christine Schornsheim speelt schitterend klaviermuziek van de onbekende Schulz en Weyse op het label Capriccio.

Met haar bijzondere, nieuwe cd, biedt Christine Schornsheim een sonoor beeld van de knappe klaviermuziek zoals ze ten tijde van Mozart in Kopenhagen klonk.

Christine Schornsheim boeit al vele jaren het publiek met een onuitputtelijke verscheidenheid aan klanken op verschillende periode-toetsinstrumenten, die ze met gemak en met veel muzikale verbeelding bespeelt. Op deze opname komen haar passie en intuïtie voor zeldzaam repertoire samen in een hoogst origineel programma met werken van twee componisten die voornamelijk in Kopenhagen woonden en werkten, de Duitse componist Johann Abraham Peter Schulz, die bekend werd om zijn volksliederen, en zijn als Deen geboren leerling, Christoph Ernst Friedrich Weyse, wiens virtuoze pianowerken de stijl van Carl Philipp Emanuel Bach voortzetten.

Op haar cd staan de Sonata per il Clavicembalo solo in Es, op. 2 (1778) en Six diverses pièces pour le Clavecin ou le Piano Forte, op. 1 (1776) van Schulz, en Thema met Variaties van Weyse.

Johann Abraham Peter Schulz (1747-1800) uit Lüneburg, een leerling van Johann Kirnberger, werd in 1768 op aanbeveling van Kirnberger, muziekleraar en begeleider van de Poolse prinses Sapieha Woiwodin von Smolensk. Schulz reisde 3 jaar met haar door heel Europa. Daarna was hij eerst twee jaar dirigent van het Frans theater in Berlijn en van 1780 tot 1787, hof componist van Prins Heinrich van Pruisen, de zoon van koning Friedrich Wilhelms I. en Sophie Dorothea von Hannover, in het kasteel Rheinsberg (foto) ten noorden van Berlijn, vooraleer hij als componist en dirigent, werkzaam was aan het Deense hof in Kopenhagen.

In Rheinberg werd Schulz, samen met de architect Georg Wenzeslaus von Knobelsdorff en de schilder, Antoine Pesne, de belangrijkste exponent van de “Friderizianisches Rokoko”, de stilistische voorloper van het Schloss Sanssouci en het Schloss Charlottenburg. Naast Sechs Klavierstücke op. 1 uit 1778, componeerde Schulz in hetzelfde jaar de hier opgenomen Sonate op. 2 met een opvallend sfeervol adagio. Schulz bleef enigszins bekend als de componist van “Der Mond ist aufgegangen” en het Kerstlied, “Ihr Kinderlein kommet”. Naast zijn dirigeer- en componeer werk voor de Koninklijke Kapel in Kopenhagen, gaf hij er les aan Christoph Ernst Friedrich Weyse (1774-1842), de andere onbekende componist op deze cd, die de vader van de Deense muziek werd, (de Glinka van Denemarken),en haalde hij de componist Friedrich Ludwig Æmilius Kunzen uit Lübeck naar Kopenhagen. Daarna keerde Schulz terug naar Berlijn.

Christoph Ernst Friedrich Weyse uit Altona in Holstein, was organist van de Gereformeerde kerk (Reformert Kirke) tegenover het slot Rosenborgen en van de Onze-Lieve-Vrouwekerk (Vor Frue Kirke) in Kopenhagen. In 1819 werd hij hof componist. Naast zes Singspiele, een Te Deum, een Miserere, cantates en liederen naar Matthias Claudius, Johann Heinrich Voss en Ludwig Christoph Heinrich Hölty, componeerde Weyse zeven symfonieën en talrijke boeiende pianowerken, o.a. twee bundels études en acht Sonates.

De Berlijnse klaveciniste en organiste Christine Schornsheim (°1959) studeerde van 1969 tot 1976 klavecimbel en orgel aan de Spezialschule für Musik in Berlijn. Van 1976 tot 1982 studeerde ze verder piano aan de Hochschule für Musik Berlin. Ze werd solo-repetitor in het Hans-Otto-Theater in Potsdam en volgde meestercursussen bij Gustav Leonhardt, Ton Koopman, Johann Sonnleitner en Andreas Staier (o.a. “Mozart Am Stein Vis-a-Vis” (vierhandig) op een Doppelflügel van Johann Andreas Stein, harmonia mundi cd) (foto). In 1985 begon ze haar carrière als klaveciniste. Sindsdien speelde ze o.l.v. Sir Georg Solti, Seiji Ozawa, Claudio Abbado, Leopold Hager, Peter Schreier, Marcus Creed, Georg Christoph Biller, Helmuth Rilling, Gilbert Varga, Hermann Max en Christoph Poppen. In 1994 begon ze op pianoforte als begeleidster van Peter Schreier. Haar bijzonderste partners zijn Andreas Staier (concerti met twee klavecimbels), Christoph Huntgeburth (traverso), de Zuid-Afrikaanse violiste, Ulla Bundies en de Amerikaanse violiste, Mary Utiger.

Sinds de herfst van 2003 is Schornsheim lid van de “Münchener Kammermuzik” en ze speelt ook samen met de vooraanstaande Berliner Barock Solisten. Van 1988 tot 1992 was ze lerares klavecimbel aan de Hochschule für Musik und Theater in Leipzig en in november 1992 werd ze er docente klavecimbel en pianoforte. In 2002 werd ze docente klavecimbel aan de Hochschule für Musik und Theater in München. Christine Schornsheim bespeelt op deze cd een Hammerflügel (pianoforte) van Melchior Guante uit Münster, gebouwd rond 1800. In het bijbehorend boekje leest u interessante tekst over de geschiedenis van de pianoforte van de hand van Georg Ott (foto), een befaamde restaurateur van historische klavierinstrumenten in Kirchensittenbach in Beieren. http://www.clavierrestaurierung.de Warm aanbevolen.

Christine Schornsheim Johann Abraham Peter Schulz Christoph Ernst Friedrich Weyse Christine Schornsheim cd Capriccio C5363