Te Deum van Lully en de Missa Salisburgensis van Biber o.l.v. Vaclav Luks, een dvd, live opgenomen in de Basilica di San Giavanni in Laterano in Rome, uitgegeven door “Château de Versailles Spectacles”.

Met zijn Te Deum (1677) componeerde Lully een buitengewoon belangrijk werk. Het betekende nl. het begin van een nieuw, officieel genre. Dit meesterwerk van muzikale architectuur, voorzien van de imposante krachten van trompetten en pauken was het vaakst uitgevoerd religieus werk op dat moment. Een ander substantieel werk van uitzonderlijk sonoor vertoon is de Missa Salisburgensis van Biber. De muziek is gecomponeerd voor zo maar eventjes drieënvijftig! verschillende stemmen, die in de ruimte in twee koren worden verdeeld en opgesteld. De indrukwekkende trompetten en slagwerk reageren op de engelenkoren als goddelijke acclamaties, om zo doende een muzikaal monument te bouwen voor de eeuwigheid.

De “Missa Salisburgensis à 53 voci” is een indrukwekkende, grootschalige barokke Mis voor twee vocale en vier instrumentale koren (of orkesten), in de stijl van de Venetiaanse meerkorigheid. De anonieme compositie wordt tegenwoordig toegeschreven aan Heinrich Ignaz Franz von Biber. Eerder dacht men aan Orazio Benevoli of Andreas Hofer, Hofkapellmeister in Salzburg. De Mis werd waarschijnlijk voor het eerst uitgevoerd in 1682 in de kathedraal (Dom) van Salzburg (foto’s), ter gelegenheid van de 1100ste verjaardag van het bisdom Salzburg. Het handschrift van deze Mis werd in de jaren 1870 ontdekt in het huis van een groenteboer in Salzburg. Het is daardoor ternauwernood ontsnapt om te worden gebruikt om groenten mee in te pakken…

“Collegium 1704” werd in 1991 opgericht door de klavecinist Václav Luks. Een gemengd koor van ongeveer twintig leden, “Collegium vocale 1704”, werd vervolgens in 2005 opgericht als onderdeel van het Musikbrücke Prag-Dresden project. “Collegium vocale 1704” biedt als aanvulling op Collegium 1704, dat alleen instrumentaal is, de gelegenheid om grote vocale werken uit te voeren. Václav Luks is trouwens ook de dirigent van het geheel. De aard van het barokrepertoire bepaalt de wisselende bezetting. Naast de gebruikelijke strijkers (eerste en tweede violen, altviolen, celli), houtblazers (fluiten, blokfluiten, hobo’s en fagotten), koper (natuur trompetten en natuurhoorns) en percussie, wordt de basso continuo (klavecimbel of positief orgel, cello of viola da gamba, theorbe of bas) toegevoegd.

Václav Luks (°1970) uit Rakovník, is een Tsjechische klavecinist, hoornist, dirigent, musicoloog en pedagoog, die sedert 1995 vooral actief is op het gebied van barokmuziek. Václav Luks begon zijn muzikale opleiding aan het conservatorium in Pilsen waar hij hoorn en piano studeerde. Na zijn studie aan de Praagse Academie, werd hij hoornist bij de Westtschechischen Rundfunk en van 1989 tot 1991, aan het Nationaal Theater van Praag. In 1992 hervatte hij zijn studie aan de Schola Cantorum in Bazel in de klavecimbel klas van Jörg-Andreas Boetticher en basso continuo bij de Deense klavecinist en musicoloog, Jesper Bøje Christensen. In 1997 behaalde hij er zijn diploma als solist. Van 1996 tot 1999 doceerde hij continuo aan de Academie in Praag en van 2001 tot 2003 was hij docent in Leipzig. Sinds 2013 doceert hij koordirectie aan de Hochschule für Musik “Carl Maria von Weber” in Dresden en is jurylid op verschillende wedstrijden voor Oude muziek, zoals “Schmelzer-Wettbewerb Melk”.

Luks speelde natuurhoorn in de Academie voor Oude muziek Berlijn, is één van de gastdirigenten van het La Cetra Barokorkest in Bazel, en maakte cd-opnames voor labels als “Zig-Zag Territories”, “Supraphon”, “Arta” en “Pan Classics”. Zijn werk richt zich met name op de werken van componisten uit Bohemen, zoals Jan Dismas Zelenka, Antonín Reichenauer, Josef Mysliveček en Georg Anton Benda. Hij is te gast op festivals van oude muziek in Frankrijk zoals het Festival de Sablé in Sablé-sur-Sarthe, het Festival van La Chaise-Dieu, het Festival Sully en Loiret, maar ook op het Lentefestival van Praag of als artist-in-residence op het Svatováclavského hudebního festivalu in Ostrava. Meerdere keren was hij uitgenodigd op het Salzburg Festival. In 2014 was Collegium 1704 met Luks, Artist in residence op het Festival Oude Muziek in Utrecht.

Lully Te Deum Biber Missa Salisburgensis Les Pages of the Centre de Musique, Baroque de Versailles, Collegium1704 Vaclav Luks dvd Château de Versailles Spectacles CVS012

https://www.stretto.be/2020/01/05/ontdek-stefano-bernardi-lux-aeterna-ein-salzburger-requiem-door-concerto-scirocco-voces-suaves-op-het-label-arcana/

https://www.stretto.be/2018/11/12/bijzonder-lully-effect-en-the-versailles-revolution-door-het-indianapolis-baroque-orchestra-o-l-v-barthold-kuijken-op-het-label-naxos/

https://www.stretto.be/2019/06/08/antoine-blanchard-francois-colin-de-blamont-la-guerre-des-te-deum-en-messe-du-roi-soleil-door-stradivaria-het-ensemble-baroque-de-nantes/

https://www.stretto.be/2019/08/29/te-deum-de-profundis-en-dies-irae-van-lully-door-het-choeur-de-chambre-de-namur-en-het-millenium-orchestra-o-l-v-leonardo-garcia-alarcon-op-het-label-alpha-indrukwekkend/