“Friedrich Gulda Piano Concertos” op het label SWR Classic. Sonore transparantie en meesterlijk, expressieve frasering. Fantastisch!

Na de cd box met Gulda’s Stuttgart-recitals, bevat deze uitgave zijn SWR-Live opnames van pianoconcerti. Verschillende van deze opnames werden nog nooit eerder uitgebracht: Mozart K491, Beethoven nr. 4, het pianoconcerto van Haydn, Strauss’ Burleske en de Debussy als bis. Deze opnames onthullen Gulda’s beheersing en frisse en opwindende interpretatie van de grote klassiekers.

De box bevat het Pianoconcerto nr. 4 in G, op. 58, van Beethoven, “Feux d’artifice”  van Debussy, Haydns Klavierconcerto nr. 11 in D, HobXVIII:11, de Pianoconcerti nrs. 14 in Es , K449, 23 in A, K488 en 24 in do klein, K491, voltooid in Wenen in maart 1786, van Mozart, en de Burleske in re klein van Richard Strauss. Het Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR en het SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg worden gedirigeerd door Joseph Keilberth, Hans Müller-Kray en Hans Rosbaud.

De uitvoering op 1 juli 1959 in het Schloss in Ludwigsburg liet een toegewijde pianist horen, volledig in het bezit van al zijn pianistische mogelijkheden, met alle aandacht voor structuur en evenwichtige verhoudingen. De twee andere Concerti van Mozart, nrs. 14 en 23,  zijn studio-opnamen, gemaakt op 16 januari 1962 in Baden-Baden, o.l.v. Hans Rosbaud, de grote, stijlvolle dirigent, die het Südwestfunk Orkest van de beroemde badplaats al dirigeerde sinds de oprichting ervan in 1948, en die aan het einde van datzelfde jaar 1962 overleed. In beide gevallen kan men alleen maar geraakt worden en gevoelig zijn voor het classicisme van Gulda waarmee hij de schoonheid en de subtiliteiten van nr. 14  en de verfijning van nr. 23, op de meest natuurlijke wijze accentueerde. Niet te missen.

De andere werken zijn gedirigeerd door Hans Müller-Kray (1908-1969). Met het Stuttgart Radio Orchester, in Beethovens Concerto nr. 4, bood hij Gulda in februari 1960, live, authentieke ondersteuning, waardoor de pianist zijn scherpzinnigheid en pianistische welsprekendheid kon etaleren. Met dezelfde dirigent en hetzelfde orkest, ontdekt u een alert en lichtgevend Concerto nr. 11 van Haydn uit het einde van de jaren 1770, dicht bij de geest van Mozart. De piano is zeer aanwezig en wervelt van schittering. Dé ontdekking is ongetwijfeld de Burleske van de jonge Richard Strauss, begin 1886 voltooid en vier jaar later door Eugen d ‘Albert en onder leiding van de componist, in première  gespeeld. De uitvoering van deze fantasie vol sprankeling en grilligheid is hier het schitterend hoogtepunt van Gulda’s energie en epische verbeelding.

De Burleske van Richard Strauss maakte deel uit van hetzelfde concert op 10 januari 1962 als het Haydn Concerto. Als bis, een sublieme uitvoering van “Feux d’artifice” uit het Tweede Boek Préludes van Debussy. Deze fascinerende box is een grootse herinnering aan een overweldigende pianist, die twintig jaar geleden overleed en die één van de grootste virtuozen van de 20ste eeuw bleef. De keuze van werken doet eer en recht aan Gulda’s legendarische, klassieke dimensie. Fantastisch!

Friedrich Gulda Piano Concertos by Mozart Haydn Beethoven Strauss SWR Classic SWR19088

http://www.stretto.be/2019/09/25/friedrich-gulda-the-stuttgart-solo-recitals-1966-1979-7-cds-uitgegeven-door-swr-music-een-monument/