“Faune”, door het Raphaël Pannier Quartet”, op het label French Paradox. Top!

Onder de muzikale leiding van MIguel Zenon, vertaalt “Faune”, de eerste cd van de drummer-componist, Raphaël Pannier, zijn dubbele Franse en Amerikaanse cultuur. De cd biedt persoonlijke composities, standards en originele interpretaties van twee werken van Olivier Messiaen en Maurice Ravel. Raphaël Pannier, een jonge Franse drummer, geboren in Parijs, vestigde zich in 2010 in de VS om te studeren aan het gerenommeerd Berklee College of Music in Boston, en de Manhattan School of Music in New-York. Hij brak door in de New Yorkse jazz en slaagde erin een internationale carrière op te bouwen door te spelen met namen als Lee Ritenour, Steve Wilson, Eric Lewis, Emil Àfrasiyab, Rotem Sivan en Chad Lefkowitz-Brown. In 2018 begon hij samen te spelen met de saxofonist, Miguel Zenòn, die de prestigieuze “MacArthur Award” won, en de pianist Aaron Goldberg, lid van het Joshua Redan-kwartet. Om zijn eigen kwartet te vormen voor zijn nieuwe cd, deed  Raphaël Pannier beroep op François Moutin, een belangrijke figuur van de Franse jazz op contrabas. Voor het project aanvaardde Miguel Zenòn de rol van producer-regisseur. Het hoofdidee van de cd was om de twee culturen te verkennen waarmee Raphaël zich identificeert, de Amerikaanse cultuur die hem jazz, een bepaalde drumtraditie en een sterke ritmische beheersing leerde, en de Franse cultuur, zijn roots, die een sterke harmonische en melodische indruk op hem heeft gemaakt en een andere drumaanpak. Bovendien is het Kwartet samengesteld uit twee Fransen en twee Amerikanen.Raphaël Pannier componeerde een repertoire dat die twee culturen en die twee werelden samenvoegt. Enerzijds arrangeerde hij nummers als Olivier Messiaen “Le baiser de l’enfant Jésus” en Maurice Ravels “Forlane” uit het Frans klassieke repertoire, dat Zenòn en Moutin belicht als improvisatoren en solisten, en voor de klassieke pianotracks nodigde hij Giorgi Mikadze (foto) uit. In dit project verkent het drumstel nieuwe textuur, kleuren, geluiden en effectmogelijkheden, net als een hedendaagse percussionist. Voor een modernere klank werden in de postproductie, creatieve, elektronische effecten toegevoegd en hij verkende persoonlijke composities en standaardarrangementen van componisten als Ornette Coleman of Milles Davis met het jazzkwartet. Voor die tracks hanteerde hij een andere aanpak, met een drumstel, verankerd in de Afro-Amerikaanse tradities, swing, precieze ritmes, vraag-antwoorden, en sterke interacties tijdens de improvisaties. De arrangementen zijn ook anders. Bepaalde nummers worden in trio gespeeld om alle elegantie en virtuositeit van Goldbergs piano te versterken, andere in kwartet zijn pure jazz; of zelfs een duo van sax en drums, die Raphaël in staat stelt zijn brede waaier aan ritmische kennis te laten horen, en om te werken met drumkleuren om een ​​andere aanpak te hebben als drumspeler.Miguel Zenón (foto), op saxofoon, maakt gebruik van zijn uitgebreid palet aan invloeden, zijn buitengewone techniek en zijn indrukwekkende creativiteit. Aaron Goldberg (foto) tovert aan de piano meesterlijke improvisaties en elegant spel, diep geworteld in de Amerikaanse traditie. François Moutin (foto), de Franse ster van de jazz contrabas, overstijgt zijn instrument met een onfeilbare energie die het kwartet sublimeert. De uitnodiging van de klassieke pianist, Giorgi Mikadze, is een belangrijk onderdeel van Raphaël Panniers visie, die hem in staat stelt klassieke partituren te combineren met jazzcreaties. Hij mixt zijn onberispelijke techniek met zijn fantasierijke spel en ontwikkelt complexe en gevarieerde ritmes die opvallende kleuren en texturen bieden. Voor een rijker palet presenteert de groep zich in verschillende configuraties, als duo, trio of kwartet, en afwisselend jazz en klassieke piano. De albumtitel “Faune” verwijst naar een mythisch gevoel van de dierlijke geest, beroemd in de Franse modernistische werken van Debussy en Mallarmé.Net als Debussy is Raphaël een colorist van zijn instrument, luistert hij naar diepe emoties en creëert hij een soundscape die weerspiegeld wordt in zijn originele composities. “Lullaby” is een droomachtige reis, “Fauna”, de verkenning van een denkbeeldig bos, “Monkey Puzzle Tree”, een boom met ongrijpbare takken, gesymboliseerd door verrassende harmonieën, en “Midtown Blues”, een geluidsschets van Manhattan. Een ander aspect van Raphaëls jazzgeest komt tot uiting in zijn arrangementen, o.a. de lyrische versie van Ornette Colemans klassieke ballad, “Lonely Woman”, uit 1959, en “E.S.P” (Extra Sensory Perception) van het Miles Davis-kwintet uit 1965, dat hij omlijst met twee creaties die zijn geïnspireerd door Ligeti, en “Capricho de Raphaël” uit 2014, van de Braziliaan Hamilton de Holanda (°1976). Het centraal deel van de cd zijn twee klassieke interpretaties, Messiaens ““Le Baiser de l’Enfant Jésus”, nr. 15 uit de Pianosuite, “Vingt regards sur l’Enfant- Jesus”, uit 1944, en “Forlane” van Ravel, de derde beweging uit zijn “Le Tombeau de Couperin” uit 1917. Dit is Top!Tracklist :

1.Lonely Woman

2.Midtown Blues

3.Lullaby

4.Messiaen : Le Baiser de l’Enfant Jésus

5.Intro to ESP

6.ESP 7.Outro to ESP

8.Ravel : Forlane

9.Fauna 

10.Capricho de Raphaël

11.Monkey Puzzle Tree

12.Monkey Puzzle Tree, Final : Drum Soli

Faune Raphaël Pannier Quartet cd French Paradox FP004