“Händel, Suites pour Clavecin”, door Pierre Hantaï, op het label Mirare. Barokke joie de vivre. Heerlijk!

De Suites uit 1720 van Händel hebben, zowel op concerten als op cd, nog lang niet de eminente plaats herwonnen die ze ooit hadden. Drie decennia na de uitzonderlijke Scott Ross, is Pierre Hantaï op zijn beurt vastbesloten om Händel als klavecimbelcomponist, te rehabiliteren. Op de cd staan de Suites HWV 426 in A major, HWV 427 in F major, HWV 428 in D minor en HWV 429 in E minor, en de Fuga in do klein, HWV610. In zijn klavierwerken combineerde Händel een formele vrijheid met een retorisch meesterschap op een manier die zijn improvisatorische gaven weerspiegelde, waarvoor hij beroemd was. De muziek in deze stukken is erg levendig , en vertoont een enthousiasme om de structuur te combineren met heel verschillende stijlen. De grootschalige werken uit 1720, allemaal totaal verschillend van elkaar, zijn een synthese geïnspireerd op elementen van de Duitse en Italiaanse stijlen. Hij schijnt weinig belangstelling te hebben gehad voor de vorm van de suite op zich. Formele eenheid wordt meestal bereikt door gemeenschappelijk thematisch gebruik. De diverse oorsprong van de muziek maakt de verzameling suites een microkosmos van Händels eclectische stijl.Tijdens zijn leven stond Händel niet alleen bekend als organist, maar ook als een van de grootste klavecinisten van zijn tijd. Het publiek kon geen genoeg van hem krijgen op het klavecimbel, noch als componist, noch als uitvoerder. In de eerste decennia van de 18de eeuw was Amsterdam een van de belangrijkste uitgeverijsteden ter wereld. Vivaldi, Corelli, Albinoni en Locatelli kozen er allemaal voor om in Amsterdam te publiceren in plaats van in Venetië vanwege de superieure kwaliteit van de Amsterdamse publicaties. Maar al snel kwamen piratenkopieën op de markt, waarvoor de componist geen cent ontving. In 1719 bv. verscheen uit de persen van de nochtans gerenommeerde uitgever Roger, een dergelijke, ongeoorloofde versie van een aantal van Händels stukken voor klavecimbel.Händel bracht nieuw en oud materiaal bij elkaar, maar wat precies oud en nieuw was, is niet bekend. Waarschijnlijk dateerde een deel van de suites nog uit zijn studententijd in Duitsland, sommige uit zijn jaren in Italië en het nieuw materiaal uit zijn tijd in Londen. De Duitse volksliederen in de Air van de Suite in d en de Passacaglia in de Suite in g bv. hadden best in zijn Duitse jaren kunnen zijn gecomponeerd, net als sommige fuga’s. De Suite in F, die in Italië kon zijn gecomponeerd, neemt de vorm aan van een Italiaanse Sonata da Chiesa. De openingsgedeelten van de Suites in d en in g klinken erg Frans, maar hadden evengoed in Londen kunnen zijn gecomponeerd. De suites HWV 323 tot en met HWV 433 staan gezamenlijk bekend als ‘Grand Suites’. Ze laten zien dat Händel, de Frans sprekende Duitser die in Engeland, Italiaanse muziek componeerde, een meester was in elke Europese stijl. De stukken waren populair en werden zelfs opnieuw uitgegeven. Händel was er daarenboven zelf heel tevreden over. Zo zou hij later het Presto uit de Suite in d gebruiken als het slotgedeelte van zijn Concerto Grosso op. 3 nr. 6.De Parijzenaar, Pierre Hantaï (°1964), de zoon van de Duits-Hongaarse kunstschilder, Simon Hantaï (1922-2008), begon klavecimbel te leren spelen toen hij elf was, volgde les bij de Amerikaanse klavecinist en organist, Arthur Haas, en studeerde vervolgens twee jaar in Amsterdam bij Gustav Leonhardt. In 1983 behaalde hij in het kader van het Festival Musica Antiqua, de Tweede prijs op de internationale klavecimbelwedstrijd in Brugge, en begon aan een concertcarrière, zowel solo als met zijn broers Marc (fluit) en Jérôme (gamba) (foto).  Hij speelde en speelt in verschillende ensembles, zoals La Petite Bande onder de leiding van Sigiswald Kuijken (vanaf 1987) en Le Concert des Nations van Jordi Savall (vanaf 1989). In 1985 richtte hij met zijn twee broers, zijn eigen ensemble, “Le Concert Français” op, dat hij meestal van achter het klavecimbel dirigeert. Als solist is Pierre Hantaï in de eerste plaats bekend als een schitterende vertolker van de klavierwerken van Johann Sebastian Bach en Domenico Scarlatti.Händel Suites Pour Clavecin Pierre Hantaï cd Mirare MIR480