“J. S. Bach, Cello Suites for Solo Piano,Transcribed and performed by Eleonor Bindman” door Eleonor Bindman (piano), op het label Grand Piano. Subliem!

Een aanzienlijk deel van het oeuvre van Bach bestond uit transcripties van zijn eigen werk, een traditie die levend gehouden wordt in Eleonor Bindmans pianoversies van zijn 6 Suites voor cello solo. Bindman heeft vermeden om deze iconische stukken te verfraaien. Ze koos er voor om de intrigerende ambiguïteiten van Bachs geïmpliceerde harmonieën te behouden en hun expressieve kwaliteiten te laten horen via een prachtige Bösendorfer-piano. Deze bewonderenswaardig nauwkeurige transcripties onthullen de mysterieuze gratie en flexibiliteit van de structuur die Bachs kunst zo organisch en eeuwig maakt. Het Cello Suites-project is ontstaan uit Eleonor Bindmans ‘Stepping Stones to Bach’ (foto), arrangementen van orkest- en koormuziek van Bach, bedoeld om amateurpianisten te helpen Bach succesvol te spelen. De tweedelige collectie bevat transcripties van enkele van Bachs populairste muziek, waaronder de ‘Badinerie’ uit de Suite BWV 1067, de koraalprelude, ‘Wachet Auf’, ‘Erbarme dich, mein Gott’ uit zijn Matthäus Passion, en drie delen van de Cellosuites. Geïnspireerd door hoe verheugend het was om die te spelen, deed Eleonor onderzoek naar bestaande pianoversies van de complete cellosuites en was verrast dat ze geen enkele tegenkwam die echt trouw waren gebleven aan het origineel. De enige rechttoe rechtaan pianotranscriptie van delen van de Cellosuites, daterend uit 1914, was van de Russische pianist en impresario Alexander Siloti (1863-1945), een leerling van Liszt.Siloti’s transcriptie gaf Eleonor het besluit om dit project voort te zetten en de volledige 36 bewegingen zo dicht mogelijk bij het origineel te bewerken. Door andere, op verschillende manieren verbeterde pianoversies te spelen, waaronder een arrangement van alle zes suites van Joachim Raff uit 1869-1871 en van de suites 2, 3 en 5 van Leopold Godowsky uit 1924, raakte Eleonor ervan overtuigd dat de suites geen behoefte hadden aan “verbeteringen”. In haar transcriptie heeft Eleonor een aantal aanpassingen gedaan vanwege de verschillende mogelijkheden van het instrument, waaronder iets snellere tempi, vooral in de Sarabandes, die ook helpen om de harmonische structuur beter waarneembaar te maken. Ook hier trachtte ze de cello het beste na te bootsen, wat niet mogelijk was geweest zonder het prachtig baritonregister van haar eigen Bösendorfer. Sommige transposities waren ook nodig, en een verscheidenheid aan verfraaiingen in herhalingen, sommige conventioneel en sommige origineler. De transcriptie biedt ruimte voor een avontuurlijke interpretatie, vooral in de heerlijk speelse paren menuetten, bourrée’s en gavottes.

“De Cellosuites zijn de essentie van Bach”, vertelt Eleonor Bindman,  “een meditatie die ons op mysterieuze wijze met onszelf en tegelijk met het universum verbindt. Mijn nieuwe transcriptie van deze geliefde set toont een verfrissend perspectief voor een pianist, niet gehinderd door contrapunt en inzoomend op de individuele lijn, patronen, toonkwaliteit en het vocabulaire van de grote componist. Ik vind de ervaring van het spelen van de suites op het klavier niet alleen esthetisch bevredigend, maar ook ontspannend en vreugdevol. We zouden allemaal van de gelegenheid gebruik kunnen maken om zonder onnodige stress te genieten van ons muziek maken, vooral in de huidige tijd. Ik wil deze 36 stukken ook graag naar veel pianisten en studenten brengen, omdat ze enorm gunstig zijn voor het werken aan toon- en vingertechniek.”Geboren in Riga in Letland, begon Eleonor Bindman op vijfjarige leeftijd piano te studeren aan de E. Darzins Special Music School. Haar eerste pianoleraar, Rita Kroner, was afkomstig uit de studio van de eerbiedwaardige Russische pianopedagoog, Heinrich Neuhaus. Nadat haar familie naar de Verenigde Staten was geëmigreerd, ging ze naar de High School of Performing Arts terwijl ze met een beurs, piano studeerde aan het Elaine Kaufmann Cultural Center. Ze ontving een B.A. in muziek van NYU en voltooide haar M.A. in pianopedagogiek aan SUNY, New Paltz bij Vladimir Feltsman.Haar discografie omvat twee solo-opnames, Tchaikovsky: The Seasons voor MSR Classics, en haar debuutopname “Three works by Modest Mussorgsky”, met haar eigen transcriptie van zijn “Nacht op de kale berg”. Ze bracht ook “Out of the Blue” (foto) uit met de pianiste, Susan Sobolewski, onder de naam “Duo Vivace”, met arrangementen voor twee piano’s en vier handen van werken van Gustav Holst, Leonard Bernstein en George Gershwin. Bindman is de auteur van verschillende pianocomposities en transcripties.Eleonor Bindman is altijd toegewijd geweest aan de muziek van J.S. Bach, en na het samenstellen van en optreden in de serie “The Bach Project” voor het Old Stone House in Brooklyn in 2014, werd ze geïnspireerd om een nieuw arrangement te componeren van de zes Brandenburgse concerten voor piano-vierhandig. De Brandenburgse duetten van Eleonor Bindman werden voltooid en opgenomen in 2017 en uitgebracht door Naxos Records op hun Grand Piano-label in maart 2018. Het was het best verkochte album van dat jaar. Niet te missen!Bach Cello Suites for Solo Piano (Transcribed and performed by Eleonor Bindman) Eleonor Bindman (piano) 2 cd Grand Piano GP847-48

http://www.stretto.be/2018/04/05/bachs-brandenburgse-concerti-gearrangeerd-voor-pianoduet-door-eleonor-bindman-op-een-grand-piano-cd-heel-heel-bijzonder/