“Elgar, From the Bavarian Highlands” door het Chor des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Howard Arman, op het label BR Klassik. Magnifiek!

Wie Edward Elgar alleen kent van zijn ‘Pomp & Circumstance’-marsen, heeft slechts een glimp opgevangen van het rijk en gevarieerd oeuvre van deze grote, Engelse componist, dat zowel symfonieën, concerti, kamer- en pianomuziek als talrijke koorwerken (o.a. oratoria en cantates) omvat. Op deze magnifieke cd is een representatieve selectie van zijn koorliederen met en zonder begeleiding te ontdekken.Als componist van Engelstalige koorliederen is Edward Elgar nog steeds te weinig bekend op het Europees vasteland. In het Verenigd Koninkrijk daarentegen is dat heel anders. Het land heeft nl. al zeer lang een levendige koortraditie, die zich voornamelijk richt op de eigen, Engelse muziek, van Purcell en Händel tot Hubert Parry, Charles Villiers Stanford en Elgar, en van Benjamin Britten tot hedendaagse componisten. Het programma op deze cd werd samengesteld door de Engelsman Howard Arman, een van de meest deskundige Britse experts op dit gebied. Naast de zes liederen van de cyclus “From the Bavarian Highlands” op.27 (1895), bevat de cd ook Elgars “Spanish Serenade” op.23 (1891), de “Two Partsongs” op.26 (1894), “As Torrents in Summer” vanaf op.30 (1896), “Five Partsongs” from the Greek Anthology ” op.45 (1902), “Weary Wind of the West” (1902/1930), “The Reveille” op.54 (1907), “Go, Song of Mine” op.57 (1909), de elegie “They Are at Rest” (1909) en “The Prince of Sleep” (1925).Veel muziek van Edward Elgar (1857-1934) associëren we terecht met de regeringsperioden van de Engelse koningen Edward VII en George V. De werken die hij tijdens de daaraan voorafgaande periode van Queen Victoria componeerde, kennen we echter niet of toch veel minder. 1896 was nochtans een belangrijk jaar voor de ontwikkeling van de jonge Elgar. Het was een jaar met premières met maar een paar weken verschil van twee van zijn meest ingrijpende werken tot dan toe, “The Light of Life” en “King Olaf”. 1897 was het jaar van koningin Victoria’s jubileum. In de hoop te kunnen profiteren van de vieringen die in het hele land werden gehouden, gaf uitgever Novello de opdracht voor een reeks van werken van verschillende stijlen en genres. Hij wendde zich tot Elgar om een libretto van een zekere Shapcott Wensley op muziek te zetten. Ook componeerde Elgar voor de gelegenheid zijn Imperial March.“Scenes from the Saga of King Olaf” op. 30, is een cantate voor sopraan, tenor en bas, groot koor en groot orkest, gebaseerd het episch gedicht van H. W. Longfellow, bewerkt H. A. Ackworth. Deze laatste schreef ook de tekst voor Elgars “Caratacus”. De cantate bestaat uit een proloog, negen scenes en een epiloog. De première was in oktober 1896 tijdens het North Staffordshire Music Festival in de Victoria Hall van Hanley (deel van Stoke-on-Trent) o.l.v. Elgar. Ze werd gecomponeerd in opdracht van Charles Swinnerton Heap, organist, dirigent en componist en stichter van dat Festival.De sage vertelt het verhaal van het leven, de strijd en de dood van koning Olaf, een Noorse kruisvaarder. Het werk is vaak bekritiseerd omwille van de tekst en de verhaallijn. Hoewel regelmatig uitgevoerd in de jaren onmiddellijk na de première, is het werk sindsdien grotendeels genegeerd. Jammer, want het werk bevat enkele van de mooiste melodieën van Elgar en wordt door velen beschouwd als zijn beste pre-Enigma compositie en voorafschaduwing van de grote oratoria die zouden volgen. De krachtige eerste scène, De uitdaging van Thor, de onstuimige vijfde scène, De Wraith of Odin, het zangerig duet tussen Thyri en Olaf, The Grey Land Breaks to Lively Green en het vrolijke koor, A Little Bird in the Air, hebben alle aanzienlijke aantrekkingskracht. Maar Elgar reserveerde de beste muziek voor de epiloog. Een herhaling van een aantal thema’s leidt naar het niet-begeleide slotkoor. “As Torrents in the Summer” is een ontroerende climax die Elgar nauwelijks nog heeft geëvenaard in zijn latere werken.Het Beiers Radiokoor zingt op deze cd o.a. Elgars liedcyclus “From the Bavarian Highlands” in de oorspronkelijke versie met pianobegeleiding. De zes verfrissende nummers van deze cyclus op.27, uit 1895, werden gecomponeerd tijdens een vakantie van Elgar en zijn vrouw, Alice, in Garmisch in Oberbayern. Alice Elgar (foto) schreef de verzen, “with words adapted from the Volkslieder and Schnadahüpfler”. De bewerking door Elgar van de Beierse liederen werden heerlijke herinneringen aan zorgeloze vakantiedagen in een regio, rijk aan mooie landschappen en guitige muziek. De nummers 1, 3 en 6 werden later uitgegeven als een orkestsuite met als titel, “Three Bavarian Dances”. Deze suite werd voor het eerst uitgevoerd in oktober 1897, onder leiding van Elgar, tijdens een van de concerten van August Manns in Crystal Palace. De cyclus op.27 werd live opgenomen tijdens een concert op 26 oktober 2019 in het Herkulessaal van de Residenz München; de andere partsongs zijn tussen juli en september 2020 opgenomen in de BR-studio. De instrumentalisten zijn Radoslaw Szulc en Julita Somlen, viool, en Max Hanft, piano.De Engelse koordirigent en operaregisseur Howard Arman (°1954) uit Londen, won in 1996 de Händel-muziekprijs op het Händelfestival in Halle, vormde het orkest van het festival en dirigeerde opera’s van Händel. Hij is dirigent van de Thüringen Philharmoniker en van het Luzerner Theater. Sinds 2017 is hij de directeur van het Bayerische Rundfunk Chor. Howard Arman studeerde aan het Trinity College of Music in Londen, werkte eerst met vooraanstaande Britse ensembles, maar verhuisde in 1981 naar Oostenrijk en Duitsland. Daar leidde hij o.a. de radio-koren van de Norddeutscher Rundfunk, de Südwestrundfunk, de Österreichischer Rundfunk en het RIAS Kammerchor. Van 1983 tot 2000 was hij de leider van de Salzburger Bach-Chor en sinds 1998 is hij directeur en artistiek leider van het MDR-Rundfunkchor, het koor van de Mitteldeutscher Rundfunk (MDR).Tracklist:

From the Bavarian Highlands op. 27 (6 songs)

Nr. 1 The Dance (Tanz. Sonnenbichl)

Nr. 2 False Love (Falsche Liebe. Wamberg)

Nr. 3 Wiegenlied (In Hammerbach)

Nr. 4 Aspiration (Sehnen. Bei Sankt Anton)

Nr. 5 On the Alm (Wahre Liebe. Auf der Alm)

Nr. 6 The Marksmen (Die Schützen. Bei Murnau)

Songs op. 26 Nr. 1-2 (voor vrouwenstemmen, 2 violen en piano)

Nr. 1 The Snow

Nr. 2 Fly, Singing BirdSongs op. 45 Nr. 1-5 (Partsongs from the Greek Anthology)

Nr. 1 Yea, Cast Me from Heights

Nr. 2 Whether I Find Thee

Nr. 3 After Many a Dusty Mile

Nr. 4 It’s oh! to Be a Wild Wind

Nr. 5 Feasting I Watch

Go, Song of mine (Dishevelled and in Tears) op. 57

Scenes from the Saga of King Olaf op. 30 (fragm.)

As Torrents in Summer (arr. voor vrouwenstemmen en piano)

Spanish Serenade op. 23 (voor vrouwenstemmen, 2 violen en piano)

The Reveille (Hark, I hear the Tramp of Southands) op. 54

They Are at Rest (Elegie voor gemengd koor)

Weary Wind of the West

The Prince of Sleep (I met at Eve the Prince of Sleep)

Elgar From the Bavarian Highlands Chor des Bayerischen Rundfunks Howard Arman cd BR Klassik 900522

https://www.stretto.be/2022/01/23/debussy-hahn-door-o-a-de-sopraan-christiane-karg-en-gerold-huber-piano-en-het-chor-des-bayerischen-rundfunks-o-l-v-howard-arman-op-het-label-br-klasssik-subliem/