“Intuitions J.S.Bach” door Stéphanie Paulet, viool en Elisabeth Geiger, orgel op het label Paraty. Intiem en verfijnd.

Door Bachs werken te verkennen met intuïtie en herinterpretatie, wil dit duo een nieuw, maar oorspronkelijk sonoor licht werpen op de rijke, levendige en geïmproviseerde elementen en aspecten van barokmuziek. Het spelen van muziek was een alledaagse activiteit in de Bach-familie. Zowel aan het hof van Anhalt-Coethen en later in Cafe Zimmermann in Leipzig, of bij hem thuis door zijn kinderen, leerlingen, kostgangers of vrienden, was Hausmusik in veel opzichten, de sonische weerspiegeling van de relatie die Bach had met de mensen om hem heen. Deze vorm van musiceren was de inspiratie voor beide musici om onder de vorm van intieme kamermuziek, samen te musiceren op viool en orgel.Nu bezit de Église du Sacré-Cœur in Charolles, in het Frans departement Saône-et-Loire (Bourgogne-Franche-Comté), wereldbekend om het runderras, charolais, een opvallend nieuw orgel. De Vereniging van Vrienden van het orgel van Charolles kocht nl. een nieuw instrument, gebouwd door Blumenroeder in Haguenau (Bas-Rhin/Grand Est). Het orgel bevat 27 registers, 4 klavieren en een pedaalklavier. Op 5 oktober 2015, werd het nieuw orgel in de kerk geïnstalleerd. Het inaugureel concert was op 3 juli 2016 door François Ménissier. De compositie is ontworpen door François Ménissier en de organist is Guillaume Prieur. Op de cd staan transcripties voor viool en orgel van sonaten, sinfonia’s, een partita en 2 koraalbewerkingen van Johann Sebastian Bach. Door snelle modulaties en snaren toe te voegen aan het orgelregister, brengt de viool zijn eigen kleuren in het samenspel. Het uniek orgel van Charolles, ontworpen om er het prachtig Europees repertoire van 1600-1750 op te interpreteren, geeft deze gecombineerde geluidstexturen prachtig weer. Warm aanbevolen.Stéphanie Paulet (foto) is al bijna tien jaar eerste violiste van prestigieuze, Parijse barokensembles zoals “Concert d’Astrée”, “Il Seminario Musicale” en “Les Talens Lyriques”. Gespecialiseerd in het bespelen van historische instrumenten, richtte ze “Aliquando” op waarmee ze producties bracht als “La Machine aux Couleurs” (op teksten van Diderot) en “Le Poète et le Chansonnier”, een combinatie van “Mémoires d’Outre-tombe” van Chateaubriand met chansons en liederen van Béranger, Schubert en Beethoven. Ze speelde eerder bij verschillende kamermuziekensembles, richtte het Trio “Pantoum” op, waarmee ze verschillende prijzen op internationale wedstrijden won, alsook het Trio “Convito”, een Trio op historische instrumenten waarmee ze in Amerika, Canada en Zweden speelde. In 2014 werd ze Chevalier des Arts et Lettres. In 2015 stelde ze samen met de organiste, pianiste en klaveciniste Yasuko Uyama-Bouvard (foto), een herinterpretatie voor van sonaten van Mozart. Stéphanie Paulet was daarnaast lerares aan het Regionaal Conservatorium van Saint-Maur-des-Fosses, Versailles, Besançon en aan de Hochschule in Bremen.Elisabeth Geiger (foto) studeerde klavecimbel, orgel en basso continuo bij Agnès Candau, Aline Zylberajch en Martin Gester aan het Conservatoire National de Région in Straatsburg. Tijdens stages en seminaries perfectioneerde ze zich bij Laurent Stewart, Yvon Repérant en Freddy Eichelberger. Aangetrokken door vocale muziek, ging ze naar de Fondation Royaumont, waar ze Gérard Lesne en Il Seminario Musicale ontmoette, en vervolgens Jean-Claude Malgoire, met wie ze werkte in het Atelier Lyrique de Tourcoing. Haar interesse in opera bracht haar ertoe om vervolgens samen te werken met Emmanuelle Haïm, en in het bijzonder met Hervé Niquet. Ze trad op met het Akâdemia, Doulce Mémoire, Ensemble Clément Janequin, La Grande Ecurie et la Chambre du Roy, Le Concert Spirituel, Le Concert d’Astrée, en met Les Ambassadeurs en Les Veilleurs de Nuit. Door haar bijzondere interesse in kamermuziek voor twee klavecimbels ging ze haar transcriptie, arrangement en improvisatie perfectioneren in samenhang met het oud klavierrepertoire. Naast  klavecimbel en spinet, regaal en virginaal, verdiepte ze haar orgelpraktijk en vervoegt ze sinds kort de organisten Frédéric Rivoal,  Freddy Eichelberger, Nicole Tartar-Gigliotti en François Guerrier  van de “Foyer de l’Âme”. Ze consulteert ijverig de collecties barokmuziek in Parijse en Europese bibliotheken en toont een even grote voorliefde voor instrumentenbouw. Ze neemt vaak de taken op zich van vocaal directeur van operaproducties en cultiveert andere artistieke uitingen, o.a. geïmproviseerde muziek in Royaumont met Fabrizio Cassol, Love I Obey-project met zangeres Rosemary Standley en Bruno Helstroffer, en hedendaagse dans met het gezelschap, “Toujours après minuit” (creatie van Revue en Pôle Sud Strasbourg).Tracklist:

Sonata per il Violino Solo e Basso Continuo, BWV 1021 

Sinfonia No. 7 in E Minor, BWV 793 

Sinfonia No. 3 in D, BWV 789 

Choral Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659 

Sinfonia No. 8 in F, BWV 794 Sinfonia No. 13 in A Minor, BWV 799 

Sonata IV in E Minor, BWV 528

Sinfonia No. 11 in G, BWV 797

Sinfonia No. 2 in C Minor, BWV 788

Sinfonia No. 15 in B Minor, BWV 801

Partita in B Minor, BWV 1002

Choral Wachet auf ruft uns die Stimme in Es, BWV 645Intuitions J.S.Bach Stéphanie Paulet Violin Elisabeth Geiger Organ cd Paraty 620194

http://www.stretto.be/2019/05/09/fijne-vioolsonaten-van-franz-schubert-door-stephanie-paulet-en-daniel-isoir-op-het-label-muso/