“Beyond words – Felix Klieser, Baroque Arias for horn, Bach Händel Vivaldi”, op het label Berlin Classics. Innemend mooi!

Op zijn nieuwe en inmiddels vijfde cd ‘Beyond Words’, bewijst de buitengewone hoornist, Felix Klieser, samen met het Zwitsers ensemble Chaarts Chamber Artists, dat bekende aria’s van Händel, Bach, Vivaldi en Gluck, spetterende verhalen in kleurrijke tinten zonder woorden kunnen vertellen.De aria’s werden speciaal voor deze opname gearrangeerd door Wolfgang Renz, de voormalige hoboïst van de Augsburgse Philharmonie. In samenwerking met Felix Klieser werd veel aandacht besteed aan de maximale vocale kwaliteit en expressiviteit van de hoorn. Op zijn nieuwe cd wijdt Felix Klieser zich aan de taal van muziek, de verhalen die het vertelt zonder woorden. Hij concentreert zich op de ideeën die ontstaan tijdens het innerlijk luisteren en op de emoties die door de muziek worden opgewekt. Voor Beyond Words selecteerde de hoornist verschillende aria’s van Bach, Vivaldi, Händel en Gluck en vertolkt hij op een heel individuele manier, de verschillende, op zichzelf staande muzikale werelden.In de barokke aria’s en koralen neemt de hoorn de rol de melodische bogen en het imiteren van de klank van de stem op zich. Hij wordt begeleid door het Chaarts Chamber Artists ensemble (foto) uit Zürich, opgericht in 2010, dat in harmonie met Kliesers zacht timbre, nieuw leven blaast in de barokke werken op moderne instrumenten. “Het is echter niet de virtuositeit die belangrijk is, maar de tonale expressie”, vertelt Felix Klieser. “Het moet makkelijk te implementeren zijn. De focus moet op de vocale kwaliteit en het vermogen om de klank uit te drukken liggen.”“De luisteraars”, zo vervolgt hij, “krijgen een verhaal te horen dat vrij is voor interpretatie en waardoor ze zich kunnen onderdompelen in een puur muzikale wereld. Je hoeft niet inhoudelijk te weten wat er aan de hand is, je laat je eerder leiden door de muziek. Inhoudelijk gaan de aria’s over lof, een wreed lot en over verloren vrijheid. Als we muziek spelen die heel oud is, communiceren we met uitdrukkingsmiddelen die mensen hadden vóór smartphones, vliegtuigen, auto’s, en toch ging de muziek ongeveer over dezelfde dingen. Dat schijnt iets te zijn dat ons vandaag raakt, en dat vind ik fascinerend”.“De universele, verenigende en eeuwenoude stroming die aan muziek kan worden toegeschreven, ligt niet in de taal van woorden. Het ligt in de taal van zijn klank en de associaties, gevoelens en verhalen die erdoor worden opgeroepen en die worden verteld. “Je hebt geen jarenlange opleiding nodig om iets met muziek te kunnen doen. Het is niet wat je als tolk wil overbrengen dat belangrijk is, maar dat er iets wordt ontvangen”, vervolgt Klieser. Met Beyond Words creëerde hij dan ook een ruimte voorbij taal. Hij spreekt enkel met de muziek en de melodie.De carrière van Felix Klieser (° 1991) uit Göttingen, was het vervolg op zijn wens om hoorn te spelen, een wens die al op vierjarige leeftijd tot uitdrukking kwam. Hoewel hij zonder armen werd geboren, begon hij op vijfjarige leeftijd met lessen. Hij leerde de kleppen te bedienen met de tenen van zijn linkervoet. Het instrument is stevig bevestigd aan een speciale metalen standaard die voor hem is ontwikkeld door een instrumentenmaker. Hij kan dus voldoen aan alle eisen inzake taalvaardigheid die in de hoornliteratuur bekend zijn. Hij ontwikkelde ook een specifieke benaderingstechniek waarmee hij het typische zachte en donkere klank van de hoorn kan produceren, zelfs zonder een hand in de klankbeker (stoptechniek). Mocht deze speeltechniek, die bij de hoorn gebruikelijk is, onvermijdelijk zijn, dan gebruikt hij een mechanisch apparaat, dat hij met zijn rechtervoet kan bedienen.Als tiener won Felix Klieser talloze prijzen tot en met de nationale jeugdmuziekwedstrijd. Op 13-jarige leeftijd werd hij aangenomen als een jonge student aan de Musikhochschule Hannover. Het was hier dat de Fin, Markus Maskuniitty, de voormalige eerste hoornist van o.a. de Berliner Philharmoniker, zijn leraar werd. Masterclasses, inclusief bij Peter Damm (°1937), de eerste hoornist van o.a. het Gewandhausorchester Leipzig en de Sächsischen Staatskapelle Dresden, rondden zijn opleiding af. Naast zijn studie toerde hij als concertsolist voornamelijk door Duitsland en de aangrenzende landen en van 2008 tot 2011 was hij lid van het Bundesjugendorchester, waarmee hij concerten gaf in grote concertzalen in binnen- en buitenland. In 2010 ontving hij in Innsbruck de “Life Award” in de categorie “Kunst en cultuur” en in het najaar van 2014, ontving hij de ECHO Klassik-prijs in de categorie “Nachwuchskünstler des Jahres” (hoorn), evenals de muziekprijs van de Vereniging van Duitse concertleiders. In februari 2016 ontving hij de Leonard Bernstein Award en in 2019 nam hij met de Camerata Salzburg, alle Hoornconcerti van Mozart op (foto).Tracklist:

-A. Vivaldi:

Gloria in Excelsis Deo

Cum Dederit

Sileant Zephyri

Nulla in mundo pax sincera-J.S. Bach:

Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust

Wohl mir, dass ich Jesum habe

Erbarme dich, mein Gott

Bereite Dich, Zion, mit zärtlichen Trieben

-G.F. Händel:

Lascia ch’io pianga

Hallelujah

Stille Amare

Ombra mai fù-C.W. Gluck:

J’ai perdu mon Euridicebeyond words felix klieser Baroque Arias for horn Bach Händel Vivaldi with Chaarts chamber artists cd Berlin Classic 0301460BC