Op deze magnifieke, nieuwe cd, staan uitingen van persoonlijke vroomheid en gebed, in werken van Franco-Vlaamse componisten, allemaal geboren in de 15de eeuw, en hun hedendaagse collega’s, de Estse componist, Cyrillus Kreek (1889-1962) en de Britse componist, Andrew Smith (°1970). Voor degenen die bekend zijn met het vocaal ensemble, New York Polyphony (NYP), en zijn eerdere veelgeprezen releases op BIS, is deze combinatie en verkenning van oude en moderne muziek, geen verrassing. De groep staat immers bekend om zijn innovatieve programmering. Op hun nieuwe cd, “And the sun darkened” volgt op “Crux triumphans” van Loyset Compère en Josquins motet, “Tu pauperum refugium”, Andrew Smiths toonzetting van Psalm 55, “Salme 55”, speciaal gecomponeerd voor NYP. Het is een klaagzang die niettemin eindigt met een uiting van vertrouwen in Gods gerechtigheid. Gezongen in het Ests is een andere Bijbelse psalm te horen in Kreeks “Taaveti laul 22” (psalm 22). Als laatste, “O salutaris hostia” van Pierre de la Rue.New York Polyphony, kampioen van zeldzame en herontdekte werken uit de oudheid, presenteert op deze cd ook de wereldpremière van de opname van Loyset Compère’s Officium de Cruce, een uitgebreide motetcyclus. Zijn Officium is een toonzetting van een 14de -eeuwse hymne, die de episodes van de Passie volgt in een vloeiend muzikaal verhaal, van het verraad van Christus tot zijn dood, toen de zon verduisterde, en de graflegging. Het 9-delig Officium was waarschijnlijk bedoeld voor privé-devotioneel gebruik. Het werd gecomponeerd voor Galeazzo Maria Sforza, hertog van Milaan van 1466 tot zijn moord een decennium later, en verklankt de gebeurtenissen van de kruisiging van Jezus. De compositietechnieken die Compère gebruikte, evenals de algemene expressieve dimensie van het werk, waren een voorbode van de innovaties van Adriaen Willaert en Nicolas Gombert, een generatie later. “De dramatische vorm van Officium de Cruce was in zekere zin een prototype voor de cycli madrigalen, die eind 16de eeuw begonnen te verschijnen”, legt de contratenor, Geoffrey Williams, uit. “Het heeft een expressieve boog die diepgaand en innovatief was voor componisten van de generatie van Compère.”New York Polyphony is een mannelijk klassiek vocaal kwartet, gevestigd in New York City. Muziek uit de Renaissance en Middeleeuwen vormt de kern van hun repertoire, maar in toenemende mate neemt ook nieuwe muziek een belangrijke plaats in, zowel bij hun uitvoeringen als bij hun opnames. Sinds de oprichting in 2006 heeft New York Polyphony immers altijd blijk gegeven van een toewijding aan hedendaagse muziek en, in het geval van opdrachten aan Andrew Smith, Gabriel Jackson, Jackson Hill en anderen, werken van levende componisten. Daarnaast werkt het ensemble regelmatig samen met musici die in verschillende media werken, zoals met de experimentele performer/componist, Bora Yoon, en de violiste, Lizzie Ball. Recente evenementen zijn onder meer de Europese première van de Missa Charles Darwin, een nieuw in opdracht gemaakte seculiere mis, gebaseerd op teksten van Charles Darwin, van Gregory Brown, in het Museum für Naturkunde in Berlijn, en deelname aan de kameropera-cyclus, “Visitations”, van Jonathan Berger (°1954), op het Prototype Festival met de sopraan Mellissa Hughes en JACK Quartet uit New York. New York Polyphony toert uitgebreid door de Verenigde Staten en Europa en heeft deelgenomen aan grote, internationale festivals en concertseries, waaronder de Miller Theatre Music Series aan Columbia University, het Rheingau Musik Festival, de Thüringer Bachwochen, het Festival Oude Muziek in Utrecht, de Stiftskonzerte Oberösterreich, het Festival de Música de Morelia in Mexico, het Elora Festival in Canada, en Choral in Cadogan Hall in Londen. Sinds 2011 maakt New York Polyphony opnames voor BIS Records. De leden zijn Geoffrey Williams contratenor, Steven Caldicott Wilson tenor, Christopher Dylan Herbert bariton, en Craig Phillips, bas.And the sun darkened – Music for Passiontide New York Polyphony cd BIS-2277