200 jaar geleden, op 26 mei 1821, werd de huidige Berlijnse concertzaal ingehuldigd als “Königliches Schauspielhaus”. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verwoest als “Preusisches Staatstheater”, werd het gebouw, gelegen in het oosten van Berlijn, herbouwd tijdens de periode van de DDR en in 1984, heropend als “Konzerthaus”.De première van Carl Maria von Webers “Der Freischütz” op 18 juni 1821 was een hoogtepunt van het openingsjaar. Het werk werd zijn populairste opera en een van de belangrijkste werken van de 19de eeuw. Een paar dagen later liet de componist (die in 1826 op 40-jarige leeftijd overleed) een ander stuk in première gaan in het “Königliches Schauspielhaus”, zijn briljant Konzertstück voor piano en orkest op.79.Dit jaar viert het Konzerthausorchester Berlin, met zijn chef-dirigent Christoph Eschenbach, deze historische gebeurtenissen. Weber neemt een speciale plaats in in het leven van de grote Duitse dirigent en pianist, aangezien Der Freischütz de eerste opera was die hij op tienjarige leeftijd zag. Eschenbach wordt in dit programma, dat ouvertures, aria’s en het beroemd concertstuk combineert, vergezeld door twee kunstenaars die in het Konzerthaus Berlin resideren en ook Alpha-artiesten zijn, de sopraan Anna Prohaska en de pianist Martin Helmchen.Carl Maria von Weber (foto) voltooide zijn Konzertstück voor piano en orkest in juni 1821, op de dag van de triomfantelijke première van zijn opera ‘Der Freischütz’ in Berlijn. Weber werd tijdens zijn leven door zijn uitzonderlijke techniek en een briljant talent voor improvisatie, erkend als een van de beste pianisten van zijn tijd. Vooral in de jaren 1810 toerde hij uitgebreid, en net als andere componist-pianisten schreef hij werken voor piano om als zijn persoonlijk visitekaartje te gebruiken, waaronder het Konzertstück in 1815, en de twee mooie pianoconcerti. Ze werden allebei gecomponeerd in 1811-1812, maar terwijl het eerste concerto, de concerti van Mozart als model nam, keek Weber voor zijn 2de pianoconcerto, blijkbaar naar Beethoven. Dit was waarschijnlijk beïnvloed door het feit dat Weber een partituur had verworven van Beethovens onlangs gepubliceerd Keizersconcert. In ieder geval zijn er opvallende overeenkomsten tussen zijn concerto en dat van Beethoven, o.a. het gebruik van identieke toonaarden, een subtiel georkestreerd adagio en een speels rondo in 6/8, als finale beweging.De lyrische sopraan, Anna Prohaska (foto’s), in 1983, geboren in Neu-Ulm in Duitsland, studeerde in Berlijn aan de Hanns Eisler Muziekacademie. Prohaska debuteerde in 2002 bij de Komische Oper in Harry Kupfers productie van Brittens “Turn of the Screw”. In 2003 werd ze geselecteerd voor de Académie européenne de musique in Aix-en-Provence, en in 2006 voor de Internationale Händelakademie in Karlsruhe. In 2006 werd ze aangesteld als lid van het permanent ensemble van de Staatsopera van Berlijn o.l.v. Daniel Barenboim en sinds 2007 werkt ze nauw samen met de Berliner Philharmoniker. Naast haar breed standaardrepertoire is ze specialiste in moderne en oude muziek. Prohaska zong bv. de wereldpremière van Wolfgang Rihms “Mnemosyne” in 2009 met het Scharoun Ensemble en “Requiem-Strophen” in 2017, met het Beiers Radio Symfonie Orkest. In 2012, zong ze Inanna in de wereldpremière van Jörg Widmanns “Babylon”, met de Beierse Staatsopera o.l.v. Kent Nagano. Anna Prohaska wordt op de cd, voor de uitvoering van de one-to-a-part koren, bijgestaan door de alt, Susanne Langner, de tenor, Christian Pohlers en de bas, Karsten Müller. Deze heel mooie cd werd opgenomen in de evangelische Christuskirche in Berlijn-Oberschöneweide.Martin Helmchen (°1982) uit Berlijn, had voor het eerst pianoles op zesjarige leeftijd. Hij voltooide zijn pianostudie aan de Hochschule für Musik „Hanns Eisler“ in Berlijn bij Galina Iwanzowa en vanaf 2001 volgde hij les aan de Hochschule für Musik, Theater und Medien in Hannover bij Arie Vardi. Hij maakte zijn debuut bij de Wiener Philharmoniker op het Luzern Festival met het Pianoconcerto van Schumann onder leiding van Valeri Gergiev. In datzelfde jaar ontving hij de ECHO Klassik Award als “Young Artist of the Year” met cellist Danjulo Ishizaka voor hun cd met werken van Mendelssohn, Franck en Britten.Christoph Eschenbach uit Breslau, nu Wrocław in Polen, is nl. een fenomeen in de topklasse onder de internationale dirigenten. In 1955 schreef Eschenbach zich in aan de Musikhochschule in Keulen, waar hij piano studeerde bij Hans-Otto Schmidt-Neuhaus en directie bij Wilhelm Brückner-Rüggeberg. Daarna vervolgde hij zijn studie piano en directie aan de Hochschule für Musik und Theater Hamburg bij Eliza Hansen (piano) en Wilhelm Brückner-Rüggeberg (directie). Daarna bleef hij verder studeren bij George Szell, met wie hij meer dan drie jaar samenwerkte, en was Herbert von Karajan zijn mentor. Na een grandioze carrière als pianist met opnamen voor Deutsche Grammophon Geselsschaft, startte ongeveer vanaf 1980, een al even grandioze carrière als dirigent van het Tonhalle Orchester Zürich, Pacific Music Festival, NDR Symphony Orchester, Hamburg, Schleswig-Holstein Musik Festival, Orchestre de Paris, Houston Symphony Orchestra, Ravinia Festival, het Philadelphia Orchestra en het National Symphony Orchestra, en sedert 2017, het Konzerthausorchester Berlin! Alom geprezen als dirigent en pianist, behoort hij reeds lang tot de Duitse, muzikale intellectuele traditie, maar hij combineert dit met een zeldzame emotionele intensiteit en brengt uitvoeringen die door concertbezoekers over de hele wereld worden vereerd. Bekend om de omvang van zijn repertoire en de diepgang van zijn interpretaties, behaalde hij de hoogste muzikale onderscheidingen. Hij staat ook bekend als een onvermoeibare supporter van jong talent, zijn grootste passie trouwens, en levert bijdragen aan het begeleiden van aankomend talent, naast zijn eigen vooraanstaande carrière. Als artistiek adviseur en docent aan de beroemde Kronberg Academie, begeleidt hij jonge violisten, cellisten en altviolisten op weg om solisten van wereldformaat te worden.Tracklist :
Der Gerrscher der Geister Ouverture (Ruler of the Spirits)
Konzertstück in F minor, Op. 79 for piano & orchestra
Der Freischütz Ouverture
Einst träumte meiner sel’gen Base…Trübe Augen (uit Der Freischütz)
Kommt ein schlanker Bursch gegangen (uit Der Freischütz)
Oberon OuvertureWeber Martin Helmchen Anna Prohaska Konzerthausorchester Berlin Christoph Eschenbach cd ALPHA744