“Primavera Amorosa – Monteverdi/Ortiz”, door het ensemble La Primavera, op het label Et’cetera.

In 2020 werd het in Nederland gevestigd ensemble La Primavera 25 jaar maar kon dat niet vieren. In plaats van talrijke jubileumconcerten besloten Anabela Marcos (sopraan), Regina Albanez (luit, theorbe, barokgitaar) en Maaike Boekholt (viola da gamba) om een nieuwe studio-opname te maken. “Primavera Amorosa” geeft met Spaanse en Italiaanse muziek van de late Renaissance en de 17de eeuw, een overzicht van de geschiedenis van het trio ensemble.Naast het anonieme “Es El Amor”, staat er op de cd werk van Claudio Monteverdi (1567-1643), Diego Ortiz (1510-1558), Sebastian Duron (1660-1716), Giovanni Battista Vitali (1632-1692), Giovanni Felice Sances (1600-1679), Giovanni Kapsberger (1580-1651), Vincenzo Calestani (1584-1617), Giulio Caccini (1545-1618), Juan Hidalgo (1614-1685), Jose Marin (1619-1699) en Henry le Bailly (1590-1637). De keuze van dit repertoire is een duidelijke indicatie van de dominantie van Italiaanse en Spaanse 17de-eeuwse barok in de uitvoeringen van het laatste decennium van het ensemble. Er is het Italiaans repertoire met de nadruk op de melodische lijn en de expressieve interpretatie van de poëtische tekst, en er is de Spaanse tegenhanger, waar eerder het ritmisch aspect de muzikale vorm lijkt te domineren. De expressieve kwaliteiten van deze muziek, haar vormvrijheid en het experimenteel karakter van een nieuwe muzikale taal, weerspiegelen en maken deel uit van een algemene ontwikkeling die ook werd gedeeld door de beeldende kunst en architectuur van deze periode, die leidde tot belangrijke en inspirerende werken voor toekomstige generaties.“Primavera Amorosa” is daarnaast vooral het verhaal van een vriendschap tussen de leden van La Primavera, met de gedeelde gevoelens, kameraadschap en wederzijdse bewondering die gepaard gaan met een lange samenwerking. “Daarom is het onze vurigste wens”, zo klinkt het, “om de grote liefde die we hebben voor deze muziek en ons vak met jullie te delen, evenals het plezier en de dankbaarheid om zoveel mooie jaren samen te spelen.”De Portugese sopraan, Anabela Marcos, begon tijdens haar carrière als architecte aan haar zangstudie aan het Conservatorium van Lissabon. Na haar afstuderen kwam zij met een studiebeurs van de Calouste Gulbenkian Foundation naar Nederland om les te volgen bij Diane Forlano, Rita Dams en Marius van Altena aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij behaalde daar haar diploma’s Uitvoerend musicus in solozang, opera en barokzang. Gedurende haar studie participeerde zij in masterclasses van Gundula Janowitz, Barbara Pearson, Lorraine Nubar, Cristina Deutekom, Jill Feldman, Elly Ameling en Max van Egmond. In 1994 haalde Anabela Marcos de eindronde in de Belvedere International Singing Competition in Wenen.Zij zong verschillende operarollen waaronder Pamina (“Die Zauberflöte”, Mozart) , Suzanna (“Le Nozze de Figaro”, Mozart), Titania (“Midsummer Night’s Dream”, Britten), Clori (“ l’Egisto”, Cavalli), Venus en Cupid (“King Arthur”, Purcell), Zerlina (“Don Giovanni”, Mozart), Daphne (“Apollo en Daphne”, Händel) in Spanje, en Belinda (“ Dido and Aeneas”, Purcell) in Brasilia. Als soliste werkte zij met dirigenten als Ton Koopman, Sigiswald Kuyken, Michel Corboz, Jos van Veldhoven en Peter Dijkstra. Bij het Nederlands Dans Theater zong zij Pergolesi’s “Stabat Mater” voor de choreografie ‘Bella Figura” van Jiří Kylian. Naast als lid van het renaissance- en barokensemble La Primavera, werkte zij o.a. met de Spaanse pianiste Ana Sanchez Donate, Ensemble 1938, Capella Figuralis, Compagnia Vocale en het Apollo Ensemble. Sinds 1999 is Anabela zanglerares op de muziekafdeling van de British School in the Netherlands, Voorschoten, en geeft zij regelmatig masterclasses in barokrepertoire. In 2018 sloot zij summa cum laude het tweejarig Master Artistic Research programma (zang) af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, met het onderzoek “Monteverdi and the Architecture of Emotions.La Primavera is een barokensemble dat al meer dan 25 jaar kwalitatief hoogstaande renaissance- en barokconcerten geeft in binnen- en buitenland. La Primavera verwijst naar het muzikaal voorjaar dat in de late renaissance ontsprong en tot bloei kwam in de barok. Centraal staan programma’s uit Zuid-Europa die vol passie en vreugde en op een toegankelijke manier aan het publiek worden gebracht. La Primavera is tevens een flexibel en creatief ensemble, dat samenwerking met andere ensembles en kunstvormen zoekt en actief probeert nieuwe wegen te vinden om de barokmuziek aantrekkelijk te maken voor een breed publiek.

Sinds haar oprichting in 1995 was La Primavera te horen op belangrijke podia en prestigieuze festivals in Frankrijk (o.a. Abbaye de Royaumont, Festival de l’Abbaye d’Ambronay), Duitsland (München, Berliner Tage für alte Musik), België (Festival van Vlaanderen Brugge/Antwerpen, Festival van Wallonie), Oostenrijk (Konzerthaus Wien; Innsbrucker Festwochen der alten Musik), Portugal (Encontros de Música da Casa de Mateus), Zwitserland, Spanje, Polen (Wratislavia Cantans/Wroclaw, Warsaw Philharmonic, Bydgoszcz Philharmonic), Bulgarije (Varna Summer Festival), Brazilië en Nederland (o.a. Festival Oude Muziek Utrecht, Concertgebouw, Netwerk Oude Muziek). Tijdens het Van Wassenaer Concours 1996 – een internationaal concours voor ensembles Oude Muziek – behaalde La Primavera de derde prijs en de prijs van het beste Nederlandse ensemble. In 1998 werd deze prestatie nog overtroffen met de tweede prijs en de publieksprijs tijdens het tiende Van Wassenaer Concours. La Primavera heeft verschillende radio- en televisieopnames gemaakt, o.a. voor De Concertzender, de AVRO, de VRT3, de NPS, de RTBF, de VRT TV, Radio Suisse Romande/Espace 2, Radio Classique en France Musiques.

De eerste cd van het ensemble – Va donna ingrata – is verschenen bij het Frans label Zig Zag Territoires, de tweede cd Concerto delle Donne met Italiaanse muziek van vrouwelijke componisten uit de 17de eeuw, verscheen bij Ligia Digital. Hun cd met kamermuziek van Telemann kwam in januari 2007, uit bij Et’cetera. Bij dezelfde maatschappij verscheen ook de cd Dolci Sospiri met vocale en instrumentale muziek van de 17de-eeuwse, Italiaans componist, luitenist, teorbist en gitarist, Andrea Falconieri.

Tracklist:

Monteverdi: Si dolce e’l tormento, SV332

anon.: Es El Amor

Ortiz, D: Recercada primera

Duron: Corazón, causa tenéis

Vitali, G: Cappritio Sopra Otto Figure

Monteverdi: Maledetto sia l’aspetto

Sances: Stabat Mater

Kapsberger: Figlio dormi

Calestani: Piangono Al Pianger Mio

Caccini, G: Amarilli mia bella

Kapsberger: Tocatta Arpeggiata

Hidalgo, J: Peynándose estaba un olmo

Marín, J: No sé yo cómo es

Ortiz, D: Recercada segunda

Bailly: Recercada Segunda

Primavera Amorosa – Monteverdi/Ortiz La Primavera cd Et’cetera KTC1742