Gedreven en ondertussen historische “Haydn, Mozart, Beethoven & Brahms” o.l.v. Nikolaus Harnoncourt, op het label ICA Classics.

Deze opnamen zijn het bewijs van de opmerkelijke samenwerking tussen dirigent Nikolaus Harnoncourt (1929-2016) en het Chamber Orchestra of Europe (COE), en de release dit jaar, markeert het 40-jarig jubileum van het orkest. De opnames traceren ook de relatie tussen Harnoncourt en het Styriarte Festival, dat begon in 1987 en meer dan 30 jaar duurde.Het COE werd het favoriet orkest van Harnoncourt voor de klassiekers die op moderne instrumenten werden gespeeld. Met de Concentus Musicus Wien was hij vanaf het begin van de jaren vijftig de pionier van de verkenning van stijl die past bij de periode, en daarna onderzocht hij hoe moderne instrumenten konden reageren op de klassiekers door zich aan te passen aan de stijl zonder de instrumenten die ze bespeelden te hoeven veranderen. Harnoncourt wilde dat de spelers risico’s zouden nemen en misschien zouden falen in plaats van op safe te spelen. Tijdens de repetitie vertelde hij de artiesten vaak dat geweldige muziek altijd op de rand van een catastrofe stond!Zoals de contrabassist van het COE, Enno Senft, opmerkte: ‘De naam Nikolaus Harnoncourt staat synoniem voor het tot leven brengen van muziek uit elk tijdperk alsof het vandaag is geschreven, en het blijvende relevantie geven voor alle luisteraars. Het muzikale geloof van de COE belichaamt deze filosofie volledig, en we hebben tientallen jaren met Nikolaus samengewerkt om dit te realiseren… we zijn er trots op dat zijn muzikale taal onderdeel is geworden van onze unieke stijl.’De 4 cd’s bieden opmerkelijke voorbeelden van Harnoncourts frisse inzichten in zijn kernrepertoire – Haydn, Mozart, Beethoven en Brahms. Al deze opnames zijn ‘live’ optredens, prachtig opgenomen met een extra mate van spontaniteit en sfeer in vergelijking met studio-opnames. De opnamen zijn tot nu toe nooit gepubliceerd. Luxe verpakt in een clamshell-doos met een 24-pagina’s tellend boekje, compleet met zeldzame foto’s en een essay van Simon Mundy, afgewisseld met anekdotes en herinneringen van COE-spelers uit de concerten. Technisch toezicht is uitgevoerd door Paul Baily met de hulp van Christian Eisenberger, een COE-speler, om de exacte klank van de concerten te creëren.

Inhoud:

-Joseph Haydn:

Symphony no.100 in G major, Hob.I:100 ‘Military’

Symphony no.101 in D major, Hob.I:101 ‘The Clock’

-Wolfgang Amadeus Mozart:

2 Marches, K335 no.1 in D major

Serenade no.9 in D major, K320 ‘Posthorn’

Symphony no.29 in A major, K201

-Ludwig van Beethoven:

Symphony no.5 in C minor, op.67

Symphony no.7 in A major, op.92

-Johannes Brahms:

Symphony no.4 in E minor, op.98

Tragic Overture, op.81

Haydn, Mozart, Beethoven Brahms Chamber Orchestra of Europe Nikolaus Harnoncourt 4 cd ICA Classics ICAC5161

https://www.stretto.be/2021/12/08/schubert-the-symphonies-live-door-het-chamber-orchestra-of-europe-o-l-v-nikolaus-harnoncourt-op-het-label-ica-classics-een-revelatie/