“In Search of”, door het Piano Duo, Gülru Ensari & Herbert Schuch, op het label Avi/SWR 2. Heerlijk samenspel!

Hoewel ze hun jeugd in totaal verschillende omstandigheden hebben doorgebracht, voelen Herbert Schuch en Gülru Ensari zich op de een of andere manier verbonden door herinneringen aan hun eerste muzikale momenten. Nu, als getrouwd stel en pianoduo, hebben ze tijdens de pandemie, tijd gevonden om terug te blikken op het verleden. Dolblij met de geboorte van hun dochter deelden ze herinneringen aan bepaalde momenten uit hun eigen jeugd die stil lijken te staan in de tijd.Op de cd staan enkele Slavische Dansen van Antonín Dvořák, afgewisseld met enkele Hongaarse Dansen van Brahms, de suite uit Tsjaikofski’s Notenkraker in een arrangement voor 2 piano’s van de Cypriotische componist, Nicolas Economou (1953-1993), en “Sarmal” voor vierhandig klavier, van de Turkse componist, Oğuzhan Balci (°1977) (foto).Herbert Schuch groeide op tot zijn negende op het Roemeens platteland nabij de Hongaarse grens, tijdens de sombere laatste jaren van het communisme. Gülru Ensari, geboren in Istanbul, groeide op als stadsbewoner. “We hadden allebei een platenspeler in huis”, merkt ze op, om te laten zien wat ze gemeen hadden. Herbert behoort tot de minderheid van de Banater Schwaben: “Hoewel er in mijn familie geen directe Hongaarse afstamming was, speelden de taal en cultuur van Hongarije een belangrijke rol in ons leven. Omgekeerd, hoewel we in Roemenië waren, hadden we praktisch geen contact met de Roemeense cultuur”, herinnert hij zich. “De stukken die we toen thuis speelden, zouden niet op dit album hebben gepast; in het huis van mijn ouders speelden we uitsluitend de Hongaarse operettemelodieën die in de mode waren. Mijn oom zong, en hij werd aan de piano begeleid door mijn vader, die lp’s uit de DDR had meegebracht.”

Aan de andere kant werd Gülru Ensari in Istanbul sterk beïnvloed door de westerse cultuur. Thuis hoorde ze alleen klassieke muziek, Brahms, Dvořák, Tsjaikovski, de componisten die nu op hun cd staan. “Ik ben opgegroeid met VHS-videobanden. Ik heb Disney’s Doornroosje en Fantasia talloze keren bekeken, met de originele muziek uit de balletten van Tsjaikofski”, herinnert ze zich. Op zoek naar soortgelijke herinneringen uit de kindertijd, was Tsjaikofski de eerste gemene deler die het paar ontdekte dat ze deelden. “We herinneren ons allebei dat we als kind naar de Notenkrakersuite hebben geluisterd”, merkt Herbert op.Het verhaal van het pianoduo begon op een nogal ongebruikelijke manier. In tegenstelling tot veel duo’s van broers en zussen of stellen die elkaar tijdens hun studie leerden kennen, begonnen beiden een man-en-vrouw-team te vormen toen ze al individuele carrières als soloartiesten hadden om op terug te kijken, en pas nadat ze gingen samenwonen, ontdekten ze de wonderen van samen vierhandig piano spelen. “Toen we het als een spel benaderden, zonder instructie van buitenaf, ontdekten we tot onze verbazing dat er een immens, rijk repertoire is voor twee pianisten. Onze vuurdoop vond plaats tijdens ons eerste openbare concert op het Antalya Festival in 2014, met Stravinsky’s Le Sacre du printemps en onze eigen selectie walsen van Brahms en Hindemith.”Al snel volgden nog meer optredens, samen met een eerste cd-opname. “Het was onze bedoeling”, zo vertellen ze, “om onze twee oorsprongen in een muzikaal kader te benaderen. “Go East!” (foto) is dus een conceptalbum waar we de melodieën en ritmes van een zo breed mogelijk opgevat “Oost” hebben gecombineerd. Recitals op het Bad Kissingen Sommer Festival, in het Konzerthaus in Berlijn, in BOZAR in Brussel en op het Lockenhaus Chamber Music Festival, waren enkele van de eerste hoogtepunten van onze carrière als duo, en we hadden het genoegen om samen te werken met het WDR Symphony Orchestra (Keulen), het Folkwang Chamber Orchestra (Essen) en het Wiesbaden State Orchestra. Het podium delen met het WDR Radio Koor was ook een zeer verrijkende ervaring.”

Hun tweede cd, “Dialogues” (foto), stond wederom in het teken van oorsprong en het vinden van een levende verbinding met hun muzikaal verleden. “Na ruim tien jaar in Keulen te hebben gewoond”, zo vertelle ze nog, “plaatsten we een iconisch werk van een bekende 20e-eeuwse componist uit die stad in het centrum van ons programma, Bernd Alois Zimmermanns “Monologe”. Al die tijd gingen we verder op onze reis naar het oosten. Het combineren van totaal verschillende werken op onze opnamen is niet het enige doel van een Duits-Turks stel als het onze, met Iraanse, Arabische en Roemeense roots. Het opent ook de deur voor wat we beschouwen als samen muziek maken. Als we geen concerten geven, brengen we onze vrije tijd door met onze pasgeboren dochter Kayra in Keulen, in de uitlopers van de Alpen in Opper-Beieren en in Istanbul.”

Tracklist:

  1. Slawischer Tanz / Slavonic Dance, Op. 72, – No. 1 In B Major
  2. Ungarischer Tanz / Hungarian Dance, Woo 1 – No. 2 In D Minor
  3. Ungarischer Tanz / Hungarian Dance, Woo 1 – No. 11 In D Minor
  4. Slawischer Tanz / Slavonic Dance, Op. 72 – No. 2 In E Minor
  5. Ungarischer Tanz / Hungarian Dance, Woo 1 – No. 4 In F Minor
  6. Slawischer Tanz / Slavonic Dance, Op. 72 – No. 5 In B Flat 
  7. Ungarischer Tanz / Hungarian Dance, Woo 1Ungarischer Tanz 
  8. Ungarischer Tanz / Hungarian Dance, Woo 1 – No. 1 In G Minor
  9. Slawischer Tanz / Slavonic Dance, Op. 72 – No. 7 In C Major
  10. The Nutcracker Suite, Op. 71A (1892) – I. Ouverture. Allegro
  11. The Nutcracker Suite, Op. 71A (1892) – Ii.Dances Charactiristique
  12. The Nutcracker Suite, Op. 71A (1892) – Danse De La Fée-Dragée
  13. The Nutcracker Suite, Op. 71A (1892) – Dance Russe Trepak 
  14. The Nutcracker Suite, Op. 71A (1892) – Danse Arabe 
  15. The Nutcracker Suite, Op. 71A (1892) – Danse Chinoise 
  16. The Nutcracker Suite, Op. 71A (1892) – Danse De Mirlitons 
  17. The Nutcracker Suite, Op. 71A (1892) – Iii.Valse Des Fleurs
  18. Sarmal, For Piano 4 Hands (2020)

In Search of Gülru Ensari Herbert Schuch cd Avi/SWR 2 AVI 8553214