“Don Antonio”, door Michael Oman, op het label fra bernardo.

Ontdek op deze cd, Concerti voor fluit, viool, fagot en hobo van Vivaldi, door de Austrian Baroque Company o.l.v. Michael Oman. De Oostenrijkse blokfluitvirtuoos Michael Oman verzamelde nl. samen met Amandine Beyer, Paolo en Albert Grazzi, de crème de la crème van de oude muziekscene, om het spoor van de concerti van de Prete rosso te traceren.

Vivaldi, de meester van de menselijke emoties, van de kerk tot het operahuis, van tragedie tot vreugde, had het onmiskenbaar talent om onmiddellijk herkenbare gevoeligheid en expressiviteit, in onnavolgbare kleuren en met slechts enkele noten, te verklanken. Met zijn zes “Concerti a Flauto traverso”, op. 10, bv. presenteerde hij in 1729, voor het eerst een hele collectie concerti voor dit nieuw instrument. Daartoe herwerkte hij eerdere concerti voor andere instrumenten en voegde een nieuw concerto toe om een zeer succesvolle nieuwe collectie samen te stellen, die in Nederland (La Cène. Amsterdam, 1729) werd gedrukt. Net als zijn beroemde “Jaargetijden” hadden veel van zijn concerti een programmatisch karakter. Vivaldi combineerde ritmische en harmonische elementen om bv. de golven muzikaal weer te geven in “Tempesta di Mare”, het getjilp in “Il Gardellino” of de geesten in “La notte”.

“Toen gingen we zitten en luisterden naar heel mooie muziek van allerlei instrumenten, die allemaal werden gespeeld door de nonnen. Ik was vooral verbaasd om verschillende engelenstemmen te horen, zoals ik nog nooit eerder in mijn leven had gehoord”. (Von Uffenbachs Reizen met Bernhard Trebuch) Zo deed de heer von Uffenbach verslag van de nonnen die in het beroemd Ospedali in Venetië in muziek werden opgeleid en wier concerten tot ver buiten de Serenissima bekend waren. De uitvoerders zijn Michael Oman, blokfluit, Amandine Beyer, barokviool, Paolo Grazzi, barokhobo en Alberto Grazzi, barokfagot.

Michael Oman (°1963) uit Linz, is een van de meest vooraanstaande en veelzijdige blokfluitspelers van zijn generatie. Als afgestudeerde aan het muziekgymnasium en de Anton Bruckner privé-universiteit in Linz, werd hij als blokfluitist opgeleid door Walter van Hauwe en Kees Boeke (NL) en door de Oostenrijkse componist en muziekpedagoog, Balduin Sulzer. Op 26-jarige leeftijd werd hij hoogleraar blokfluit,- kamermuziek- en historische uitvoeringspraktijk aan de privé-universiteit Anton Bruckner in Linz en is verder ondertussen docent aan de universiteit van Praag, de conservatoria in Klagenfurt en Thessaloniki. Daarnaast geeft hij masterclasses voor oude muziek. Zijn breed repertoire varieert van anonieme, middeleeuwse balladen en estampia’s, de rijke consort literatuur van de Renaissance en baroksonates en concerti, tot hedendaagse muziek.

In 2001 richtte hij de Austrian Baroque Company op, een gespecialiseerd ensemble voor de muziek van de 17de-en 18de eeuw. Met dit ensemble presenteert hij blokfluitrecitals, barokensemble-muziek en blokfluitconcerten, in de vorm van artistieke projecten. Naast zijn werk als docent in seminaries, workshops en masterclasses voor blokfluit en oude muziek, houdt hij zich ook intensief bezig met hedendaagse blokfluitmuziek. In dit verband speelde hij premières van Oostenrijkse componisten en presenteerde hij componistenportretten van Isang Yun (“Chinesische Bilder”), Luciano Berio (“Gesti”) en Karlheinz Stockhausen (“In Freundschaft“). Michael Oman leidt sinds 2007 de concertreeks, “Abendmusik in der Ursulinenkirche“ in Linz en richtte in 2009 de “Eferdinger Schlosskonzerte“ op.

Explosieve muziek maken, glorieus blokfluitspel, barokswing – zo zou je de basisdoelen en prestaties kunnen beschrijven van die topspelers uit de originele-instrumentscene die samenkwamen om de Austrian Baroque Company op te richten, een groep die internationaal wordt gevierd, ontving de hoogste lof en vele CD-onderscheidingen sinds de oprichting in 2001. Al vele jaren maakt deze uitzonderlijke Oostenrijkse muzikant Michael Oman, indruk op publiek en pers met zijn grenzeloze energie en vrolijke muziek maken, en met zijn historische instrumentenband heeft hij de nationale en internationale muziekscene veroverd.

De Austrian Baroque Company (ABC) brengt kamermuziekspecialisten samen die zijn opgeleid aan toonaangevende Europese muziekuniversiteiten en zich toeleggen op het spelen op historische instrumenten. De belangrijkste focus van hun repertoire is de enorme voorraad instrumentale en vocale muziek uit de 17e en 18e eeuw. Talloze artistieke projecten, van intieme blokfluitrecitals tot barokke blokfluitconcerten (van Vivaldi, Telemann, Sammartini en anderen) werden al aan het publiek voorgesteld en op cd vastgelegd. Lof in publicaties over oude muziek en internationale cd-prijzen (waarvan de laatste de felbegeerde “Orphée d’Or” van de Académie du Disque Lyrique Paris – een van de hoogste onderscheidingen van de internationale vakpers) documenteren het uitstekende werk van de Oostenrijkse Baroque Company, die is beschreven als “ongelooflijk wendbaar, onstuimig, deels de status van folklore bereikend” en “een verrukkelijk feest door een groep met Donau-bloed in hun aderen”. Na vele jaren van samenwerking met de ORF (Austria Broadcasting Company), begon het ensemble in 2009 een samenwerking met Sony Music (deutsche harmonia mundi) met cd’s van “Exit Baroque” en Händels “Nine German Arias” met de Spaanse stersopraan en Echo-prijswinnaar Nuria Rial.

Don Antonio Michael Oman Amandine Beyer Paolo Grazzi Alberto Grazzi|baroque basson ABC cd fra bernardo fb 2271745