“Mozart, Concertos For Two Pianos K. 242 & K. 365, Mozart/Popovic, Magic Flute Concert Fantasy”, door Prisca Benoit & Mladen Tcholitch, en de Salzburg Chamber Soloists o.l.v. Lavard Skou-Larsen, op het label Pavane.

De twee dubbelconcerti op deze cd zijn een illustratie van Mozarts perfect meesterschap. Daarnaast ontdekt u de “Magic Flute Concert Fantasy”, een arrangement voor 2 piano’s en orkest, van de hand van Miroslav Popovic.

Na een Sonate in C, K. 19d voor vierhandig klavecimbel (London, 1765), componeerde Mozart tussen 1772 en 1787, nog 5 Sonates voor vierhandig klavier, niet te verwarren met zijn enige Sonate voor twee piano’s in D, K. 448/375a uit 1781. Mozart componeerde zijn enige Sonate voor twee piano’s in D K. 448, in november 1781 in Wenen, toen hij 25 jaar oud was. Deze sonate werd gecomponeerd voor een uitvoering die Mozart zou geven met de pianiste, Josephine von Aurnhammer (1758-1820), een Oostenrijkse componiste, muziekpedagoge en pianiste. Zij was zijn leerlinge en vanaf 1785, concerteerde zij regelmatig in het Burgtheater, het Kärntnertortheater en andere concertzalen in Wenen. Mozart droeg ook zijn zes Sonates voor viool en piano K. 296 aan haar op.

Naast 21 Pianoconcerti, componeerde Mozart ook 2 schitterende concerti voor 2 piano’s en orkest. Hij voltooide zijn Concerto nr. 7 in F, K. 242 ”Lodron”, in februari 1776, eerst in de zeldzame bezetting voor drie piano’s, in opdracht van Antonia Felizitas Gräfin Arco (1738-1780) (foto), de (tweede) echtgenote van Erblandmarschall, Ernst Maria Joseph Johann Nepomuk Graf Lodron (1716-1779), die het samen met haar twee dochters, Aloysia en Giuseppa, wilde spelen. In 1780 herschreef Mozart het werk, voor zichzelf en een andere pianist, voor twee piano’s. Het “Lodron” Concerto is een werk van grote elegantie en overvloeiende tederheid, dat al het Mozartiaans genie in zich draagt.Mozart componeerde zijn Pianoconcerto nr. 10 in Es, KV 365, een dubbelconcerto voor twee piano’s en orkest, om het te spelen met zijn zus, Maria Anna (“Nannerl”). Als jaar van voltooiing wordt 1779 genoemd, aan het eind van zijn Salzburgse periode, maar papieronderzoek heeft uitgewezen dat de cadensen voor de beide hoekdelen eerder werden gecomponeerd. Daarom zou het concerto tussen augustus 1775 en januari 1777 gedateerd kunnen worden. Jaren later voerde hij het werk nog eens uit in een huisconcert met zijn eerder genoemde leerlinge, Josepha Barbara von Auernhammer. Dit Concerto vestigde nieuwe niveaus van relatie tussen solisten vol repliek, verrassingen, tegenstrijdigheden en wendingen.

Om de cd af te sluiten parafraseert Miroslav Popovic, professor piano aan de Muzička škola “Petar Konjović”, in Sombor in Servië, de Ouverture tot “Die Zauberflöte” en biedt hij op ingenieuze wijze cadensen aan de solisten, waarvan de eerste reageert op de eerste akkoorden, die de zuilen van de Vrijmetselaarstempel symboliseren, terwijl de middelste cadens uitnodigt tot een persoonlijke meditatie.

Prisca Benoit begon piano te studeren op driejarige leeftijd. Aangemoedigd door de cellist Pierre Fournier, ging ze naar het Conservatorium van Nice en ging daarna naar het Nationaal Conservatorium voor Muziek en Dans in Parijs (CNSMDP) in de klas van Jacques Rouvier voor piano en Jean Mouillère voor kamermuziek. Ze won er de eerste prijs voor piano en kamermuziek. Ze vervolmaakte zich aan de Universiteit van Indiana in Bloomington en won verschillende internationale prijzen. Ze treedt op met orkesten zoals die van Bordeaux-Aquitaine, Capitole de Toulouse, het Irish Radio-Television Symphony Orchestra, het New Japan Philharmonic Orchestra, en speelt in prestigieuze zalen zoals de Salle Pleyel en het Théâtre du Châtelet in Parijs, de Muntschouwburg in Brussel of het Lincoln Center in New York. Na een leerling van Jacques Rouvier te zijn geweest, werd ze zijn vrouw en ook zijn assistente. Sinds 2008 geeft Prisca Benoit ook conferentieconcerten (“Musique et cerveau”/”Doctor-Patient Music”) met de neuroloog (en pianist), Kamal Chémali, om de effecten van muziek op de gezondheid aan te tonen.

Na te zijn opgeleid in de Servische traditie aan de Russische Academie voor Kunsten in Servië,  verhuisde Mladen Tcholitch naar Parijs, waar hij zijn Diploma behaalde bij Jacques Rouvier aan het Conservatorium National de Musique et Danse de Paris. Rouvier was tevens de leraar van o.a. Hélène Grimaud en Arcadi Volodos. Na van het winnen van de eerste prijs in de Internationale Competitie van Muziek Maria Canals in Barcelona, ​​​​in de internationale competitie van Jaén, en Sergei Rackmàninoff, begon zijn internationale carrière. Als solist speelde hij o.a. met het Barcelona Symphony Orchestra en het National Symphony Orchestra of Catalonia, het Ciudad de Granada Orchestra, het Voyvodina Symphonic Orchestra en het Shenzhen Symphony Orchestra. Momenteel vormt hij een pianoduo met de Franse pianiste, Prisca Benoit. Gepassioneerd door pedagogiek, is Tcholitch pianoleraar aan het Muziekconservatorium van Genève en was hij jurylid van verschillende internationale wedstrijden. Hij maakte verschillende opnames voor het Naxos-label, waaronder een selectie van sonates van Soler, evenals opnames voor Radio France, Catalunya Música en Radio Televisió Novi Sad. Tcholitch is de oprichter en voorzitter van de Vereniging “Genève Musicale”, die zich toelegt op het ontdekken van jonge pianisten, o.a. met een internationaal concours voor piano die in 2022 zal plaatsvinden.

Lavard Skou Larsen werd in 1962 geboren in Porto Alegre in Brazilië, als zoon van een Deense dirigent en violist. Hij kreeg reeds op vierjarige leeftijd vioolles van zijn vader en al veertienjarige leeftijd werd hij al toegelaten tot het Salzburg Mozarteum om te studeren bij Helmut Zehetmair. Hij behaalde er zijn diploma met onderscheiding en voltooide zijn postdoctoraal diploma bij Sandor Vegh. Zowel als solist als kamermusicus won hij de prijzen “Concertino Prague” en de “Sergio Lorenzi”. Op twintigjarige leeftijd was hij lid van de Camerata Academia onder Sandor Vegh. Als professor viool aan het vooraanstaand Salzburg Mozarteum, cultiveert Lavard Skou Larsen sinds 2002, een volgende generatie uitstekende musici. Zijn studenten werden en worden nl. solisten en leden van toporkesten.

Mozart Concertos For Two Pianos K. 242 & K. 365 Mozart/Popovic Magic Flute Concert Fantasy Prisca Benoit & Mladen Tcholitch Salzburg Chamber Soloists Lavard Skou-Larsen cd Pavane ADW7598