Ontdek “Three Generations, Chamber Music by Ivan, Alexander and Nikolai Tcherepnin”, op het label Toccata Next.

Het programma van deze heel bijzondere cd verkent de interessante en sfeervolle muziek van drie vader-en-zoongeneraties van de Tcherepnin-familie, Nikolai, Alexander en Ivan. Verschillende van de hier opgenomen werken zijn World première Recordings en daarenboven worden “Pensamiento” voor fluit en piano (1996) en “Cadenzas in Transition” voor fluit, klarinet en piano (1963), van Ivan Tcherepnin, uitgevoerd door de fluitiste, Sue-Ellen Hershman-Tcherepnin, de weduwe van de jong overleden Ivan.

Hoewel elk een breed scala aan genres heeft gecomponeerd, van solostukken tot opera’s en balletten, concentreert deze opname zich op hun kamermuziek, met composities die samen 95 jaar beslaan. Nikolai’s werken voor viool en piano onthullen een laatromantische gevoeligheid, terwijl die van Alexander (foto), een moderner, twintigste-eeuws tintje hebben, dichter bij de stijl van zijn vriend, Sergei Prokofiev, nota bene, een leerling van Nikolai Tcherepnin. Ivan wordt vertegenwoordigd door twee werken, vroeg en laat, voor fluit, klarinet en piano, met een improviserend en speels karakter.

Nikolai Tcherepnin (1873-1945), een leerling van Rimsky-Korsakov in Sint-Petersburg, bekend van het ballet “Le Pavillon d’Armide”, was de vader van de componist en pianist, Alexander Tcherepnin (1899-1977). In 1907 maakte Nikolai Tcherepnin deel uit van de creatieve kring van Sergei Diaghilev, die al snel de Ballets Russes zou worden. Nikolai Tcherepnin dirigeerde het eerste Parijse seizoen van Djagilevs Ballets Russes. De decorontwerper bij deze groep was Alexander Benois. Nicolai Tcherepnin huwde in 1897, met Marie Benois, een nichtje van Alexander Benois. Poème Lyrique en Andante en Finale, zijn werken, die het begin (1900) en het einde (1943) van de compositorische carrière vormden van Nikolai Tcherepnin.

Naast deze twee prachtige werken van Nikolai hebben de violist, Quan Yuan en de pianist, David Witten, ook vier werken van zijn zoon Alexander (foto) opgenomen. Van de drie Tcherepnin-componisten had Alexander nl. de grootste internationale carrière en het grootste compositorisch oeuvre. De 4 hier opgenomen werken voor viool en piano, Romance, Élégie, Arabesque en de Sonate in F, dateren alle uit de jaren ‘20. De Vioolsonate in F, op. 14 (1921), werd opgedragen aan Adila d’Arányi Fachiri (1886-1962) (foto).

Adila en haar jongere zus Jelly (1893-1966) Arányi de Hunyadvár, beiden virtuoze violisten uit Hongarije, waren achternichtjes van de legendarische violist, Joseph Joachim. Ze vestigden zich in Londen, waar Adila en Alexander Tcherepnin, in november 1922, de Sonate in première speelden. De zussen Adila en Jelly d’Arányi kregen later ongewone aandacht toen ze in 1933, een spiritistische seance bijwoonden in Londen. Robert Schumann ‘sprak’ met hen via een ouijabord (een plankje op wieltjes en een speelvlak met letters en veelgebruikte woorden), en vroeg hen om zijn ongepubliceerd Vioolconcerto te zoeken in een Europese bibliotheek. Het Concerto werd teruggevonden in de Pruisische Staatsbibliotheek in Berlijn… De prachtige cantilene van de langzame beweging in duo met de cello is van de mooiste muziek ooit gecomponeerd voor viool en orkest! Dit duo zal Brahms in 1887, zeker geïnspireerd hebben tot zijn Doppelkonzert voor viool en cello op. 102. Béla Bartók componeerde zijn 2 Vioolsonates voor Jelly, en Ravel droeg zijn “Tzigane” aan haar op.

Alexanders vrouw, de getalenteerde pianiste, Ming Tcherepnin (Lee Hsien Ming), richtte eind jaren ’70, kort na het overlijden van haar man, de Tcherepnin Society op. Haar missie was om de muziek van de Tcherepnin-componisten te promoten. Sinds 1998 heeft de Society, onder de bekwame leiding van Benjamin Folkman, verschillende internationale concerten en opnames ondersteund, o.a. de eerste opname van liederen van Alexander Tcherepnin, uitgevoerd door de sopraan Inna Dukach en de pianiste Tatyana Kebuladze.

Ook de zonen van Alexander, Serge (°1941) (foto) en Ivan (1943-1998), evenals twee van zijn kleinzonen (zonen van Ivan), Sergei en Stefan, waren componisten. Serge kreeg zijn eerste instructie in harmonie van Nadia Boulanger en studeerde van 1958 tot 1963, aan Harvard University bij Leon Kirchner en Billy Jim Layton. In 1961 studeerde hij aan de Darmstadt Vacation Courses (Darmstädter Ferienkurse) bij Luigi Nono en daarna studeerde hij bij Pierre Boulez, Herbert Eimert en Karlheinz Stockhausen.

Serge was trouwens betrokken bij de vroegste ontwikkeling van elektronische muziek en instrumenten. De Serge-synthesizer, ook bekend als Serge Modular of Serge Modular Music System, is een analoog, modulair synthesizersysteem, dat eind 1972, oorspronkelijk werd ontwikkeld door Serge Tcherepnin, Rich Gold en Randy Cohen bij CalArts.

Ook zijn jongere broer, Ivan (foto), was een experimentele, later postmoderne componist, bekend als vernieuwer op het gebied van elektronica en modulaire synthesizers. Ivan studeerde bij Leon Kirchner, Karlheinz Stockhausen, Henri Pousseur en Pierre Boulez. Na korte tijd les te hebben gegeven aan het San Francisco Conservatory of Music en aan Stanford University, was hij van 1972 tot zijn overlijden in 1998, directeur van de Harvard University Electronic Music Studio. In de jaren ’90, trouwde hij met Sue-Ellen Hershman, een veelzijdige en begaafde fluitiste en componiste, die doceerde aan de universiteit van Harvard. Ivans vroegtijdige dood in 1998, was een verschrikkelijke tragedie voor zijn familie en vrienden, en voor de muziekwereld. De experimentele erfenis van de Tcherepnins ging weliswaar verder met Ivans zonen, Stefan (°1977) en Sergei (°1981) (op de foto met John Cage).

De uitvoerders zijn Quan Yuan, viool, Sue-Ellen Hershman-Tcherepnin, fluit, Ian Greitzer, klarinet, en David Witten en Donald Berman, piano.

Quan Yuan, geboren in 1984 in Peking, begon zijn vioolstudie op 4-jarige leeftijd bij Muyun Yang. Op 13-jarige leeftijd studeerde hij bij Wei Zhao aan het Central Conservatory of Music. Na zijn afstuderen met bijzondere onderscheiding, reisde hij naar de Verenigde Staten om een leerling van Joseph Silverstein te worden. Hij is afgestudeerd aan het Curtis Institute of Music en vervolgde zijn studie bij Donald Weilerstein aan het New England Conservatory of Music. In die periode ontving hij zijn Bachalor’s degree, Master’s degree en Graduate Diploma van New England Conservatory of Music met academische onderscheiding, en een jaar onderwijsassistent van Donald Weilerstein’s Studio aan het New England Conservatory of Music in Boston. Momenteel is hij een tweede violist bij het Metropolitan Opera Orchestra.

Sue-Ellen Hershman groeide op in Norwood, Massachusetts (VS), behaalde haar Bachelor of Music aan de Boston University en haar Master of Music aan de State University van New York in Stony Brook. Haar belangrijkste leraren waren Phillip Kaplan, Jean-Pierre Rampal en Samuel Baron. Sue-Ellen Hershman-Tcherepnin verscheen voor het eerst met het Boston Symphony Orchestra als fluitsoliste op 16-jarige leeftijd en trad vervolgens op in heel Europa, Latijns-Amerika, Zuid-Amerika, Rusland, China en de VS. Met pianist David Witten treedt ze regelmatig op als het Dúo Clásico. Hershman-Tcherepnin is zowel stichtend lid als fluitiste van het Pro Arte Chamber Orchestra of Boston.  Geboren in Baltimore, Maryland, ontving David Witten zijn vroege opleiding aan het Peabody Conservatory en aan de Rubin Academy of Music in Jeruzalem. Zijn undergraduate studies aan de Johns Hopkins University leidden tot een graad in psychologie. Hij behaalde zijn Master of Fine Arts-graad in piano van SUNY in Buffalo. Later studeerde hij met grote onderscheiding af aan de Boston University en behaalde hij de graad van Doctor of Musical Arts in piano uitvoering. Zijn meest invloedrijke leraren waren Tinka Knopf, Benjamin Oren, Reynaldo Reyes, Walter Hautzig, Leo Smit, Anthony di Bonaventura en Dorothy Taubman. Na twintig jaar actief te zijn geweest als recitalist, kamermuziekpianist en docent in de omgeving van Boston, aanvaardde Witten een functie aan de Cali School of Music aan de Montclair State University, waar hij momenteel coördinator van Keyboard Studies is. Als enthousiast fotograaf heeft Professor David Witten topprijzen gewonnen in verschillende internationale fotowedstrijden. Hij heeft solo fototentoonstellingen gehad in Boedapest en Milaan.

Donald Berman wordt erkend als een belangrijke exponent van nieuw werk van levende componisten, over het hoofd geziene muziek van 20e-eeuwse meesters en recitals die klassiek en modern repertoire met elkaar verbinden. Zijn tweedelige The Unknown Ives en The Uncovered Ruggles vertegenwoordigen de enige bestaande opnamen van de volledige korte pianowerken van Charles Ives en Carl Ruggles. Berman doceert aan de Longy School of Music van Bard University, Tufts University, en is Radcliffe Institute Fellow. Hij is voorzitter van de Charles Ives Society. Zijn primaire leraren waren Mildred Victor, George Barth, John Kirkpatrick en Leonar Shure.

Ian Karl Greitzer is eerste klarinettist van het Boston Pops Esplanade Orchestra, het Rhode Island Philharmonic en het Boston Classical Orchestra. Hij treedt op met de Boston Symphony, Cantata Singers, het Boston Modern Orchestra Project en Collage New Music. Greitzer heeft zowel een Bachelor of Music als een Master of Music van het New England Conservatory en was een Fellow aan het Tanglewood Music Center. Hij is een toegewijde vertolker van hedendaagse muziek en is lid van de Boston Musica Viva, het Dinosaur Annex Music Ensemble en het Pro Arte Chamber Orchestra van Boston.

Tracklist:

Alexander Tcherepnin (1899-1977):

Romance for violin and piano, WoO (1922)

Élégie for violin and piano, Op. 43 (1927)

Arabesque for violin and piano, Op. 11, No. 5 (1921)

Sonata in F major for violin and piano, Op. 14 (1921)

Nikolai Tcherepnin (1873-1945):

Poème Lyrique for violin and piano, Op. 9 (1900)

Andante and Finale for violin and piano, Op. posth. (1943)

Ivan Tcherepnin (1943-1998):

Pensamiento for flute and piano (1996)

Cadenzas in Transition for flute, clarinet and piano (1963)

Three Generations Chamber Music by Ivan, Alexander and Nikolai Tcherepnin Quan Yuan, violin, Sue-Ellen Hershman-Tcherepnin, flute, Ian Greitzer, clarinet, Donald Berman, piano, David Witten, piano cd Toccata Next TOCN0012

https://www.stretto.be/2021/02/01/tcherepnin-le-pavillon-darmide-fantastic-ballet-door-het-moscow-symphony-orchestra-o-l-v-henry-shek-op-het-label-naxos-een-belangrijke-herontdekking/