“Mysliveček, Complete Violin Concertos”, door Shizuka Ishikawa en het Dvořák Chamber Orchestra, o.l.v. Libor Pešek, op het label Supraphon.

Ontdek op deze dubbel cd, de onbekende maar magnifieke 8 Vioolconcerti van de Boheemse/Tsjechische componist, Josef Mysliveček (1737-1781), Mozarts gewaardeerde tijdgenoot, uitgevoerd door de Japanse violiste, Shizuka Ishikawa.

In de 18de eeuw waren de meeste componisten en uitvoerders, werkzaam in de kroonlanden van het Heilig Roomse Rijk, van Moravisch-Tsjechische origine. Josef Ferdinand Norbert Seger (1716-1782) bv., was een Boheemse componist, muziekpedagoog, violist en vooral organist en een belangrijk vertegenwoordiger van de Oud-Boheemse school. Hij was een leerling van Bohuslav Matěj Černohorský (1684-1742) en werkte als zanger en violist aan verschillende Praagse kerken. In 1741 werd hij organist aan de beroemde, Rooms-Katholieke parochiekerk van onze lieve vrouw van Teyn (Týnský chrám) (foto), en in 1745 aan de Kreuzherrenkerk in Praag. Seger was de leraar van Jan Evangelista Antonín Koželuh, Karel Blažej Kopřiva, Jakub Šimon Jan Ryba, Jan Václav Hugo Voříšek en Josef Mysliveček.

Josef Mysliveček (foto) heeft Mozart voor het eerst in 1770 in Bologna ontmoet. Voor hun vertrek uit Bologna richting Rome, ontmoetten de Mozarts de Tsjechische componist Josef Mysliveček, terwijl de uitvoeringen van diens opera “La Nitteti” werden voorbereid. Volgens de correspondentie van Leopold Mozart, kwam Josef Mysliveček (foto), regelmatig op bezoek bij de Mozarts terwijl zij in Bologna verbleven. Later in het jaar gebruikte Mozart die opera als bron van motieven voor zijn eigen opera “Mitridate, re di Ponto” en voor verscheidene symfonieën. De ontmoeting was het begin van een hechte band tussen Mysliveček en de Mozarts, die tot 1778 zou duren. Mozart gebruikte regelmatig Myslivečeks werken als voorbeelden van compositiestijlen.

Kort nadat Josef Mysliveček in 1763 vanuit Praag naar Italië vertrok, verwierf hij daar een belangrijke positie en genoot al snel van de eerste grote successen van zijn opera’s. Opera was echter verre van zijn enige interessegebied. In Padua kon Mysliveček eind jaren 1760 nog steeds vertrouwd raken met de muziek van de vioolvirtuoos Giuseppe Tartini, en het was waarschijnlijk onder zijn invloed dat Mysliveček achtereenvolgens zes eigen vioolconcerti produceerde. Er zijn bepaalde onmiskenbare archaïsche elementen in de concerten van Mysliveček die de invloed van Tartini laten zien. De periode waarin ze werden gecomponeerd overlapt met de periode van Myslivečeks intensieve contacten met de jonge Mozart, en veel aspecten van Mozarts vioolconcerten werden duidelijk beïnvloed door de muziek van zijn oudere vriend.

De opname van Shizuka Ishikawa met cadensen van František Xaver Thuri, is blijkbaar de enige opname van Josef Myslivečeks complete Vioolconcerti. De jonge Japanse virtuoze nam ze op voor Supraphon in 1983 en 1986, in de Dvořák-zaal (foto) van het Rudolfinum in Praag. De stijl van Josef Mysliveček combineert Tsjechische precisie en Italiaanse kleur met virtuoze elementen.

Shizuka Ishikawa (°1954), geboren in Tokyo, studeerde aan de Muziekacademie in Praag. Sindsdien heeft ze een intens concertleven geleid en talloze opnames gemaakt, vooral voor Tsjechische platenmaatschappijen. Shizuka Ishikawa verhuisde van Tokio naar Praag na een ontmoeting met Marie Hlouňová, een lerares aan het Praags Conservatorium, bij wie ze in 1970 begon te studeren nadat ze een beurs had gekregen van de Tsjechische radio. Later won ze prijzen op de Henryk Wieniawski International Violin Competition in Poznan (1972), de Koningin Elisabethwedstrijd in Brussel (1976) en de Fritz Kreisler International Violin Competition in Wenen (1979). Op 19-jarige leeftijd trad ze voor het eerst op als soliste met de Czech Philharmonic en op 21-jarige leeftijd debuteerde ze op het Praags Lentefestival. Shizuka Ishikawa toerde door Japan met de Czech Philharmonic.

Als soliste van het Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra en het Japan Philharmonic Orchestra gaf ze concerten in een aantal Europese steden en speelde ze op festivals in Warschau, Boedapest en Helsinki. Eind jaren zeventig, begon ze opnames te maken voor de Tsjechische Radio en Supraphon, voornamelijk met de Czech en Brno Philharmonics, Dvořák Chamber Orchestra, Prague Chamber Orchestra, Capella Istropolitana en de Württemberg Philharmonic. Tsjechische muziek vormt een belangrijk onderdeel van haar repertoire. Sinds 1997 maakt ze deel uit van het Kubelík Trio, met wie ze regelmatig wereldwijd optreedt.

De Tsjechische dirigent Libor Pešek (°1933) werd geboren in Praag en studeerde daar directie, piano, cello en trombone aan de Academie voor Muziekkunsten, met onder meer Václav Smetáček en Karel Ančerl. Hij werkte bij de opera’s van Pilsen en Praag en was van 1958 tot 1964 de oprichter en directeur van Prague Chamber Harmony. Hij was chef-dirigent van de Slowaakse Philharmoniker (1981-1982) en van 1982 tot 1990 was hij dirigent-in-residence van de Czech Philharmonic. Sinds 2007 is Pešek chef-dirigent van het Czech National Symphony Orchestra. In het Verenigd Koninkrijk was Pešek van 1987 tot 1998 muzikaal leider van het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra (RLPO) en is hij nu dirigent-laureaat. Zijn werk met de RLPO omvatte het leiden van de première van Anthony Powers’ Hoornconcert (Michael Thompson, solist). Pešek is vooral bekend om zijn interpretaties van Tsjechische muziek. Hij was een voorvechter van minder bekende Tsjechische componisten, met name Josef Suk en Vítězslav Novák. Zijn opnames bevatten muziek van Pavel Josef Vejvanovský. Pešek werd bekroond met KBE in 1996 en de eerste graad van de Tsjechische Medaille van Verdienste in 1997.

Mysliveček Complete Violin Concertos Shizuka Ishikawa Dvořák Chamber Orchestra, Libor Pešek 2 cd Supraphon SU 4298-2