“Rachmaninov Pianist and Conductor – Legendary Recordings, 1919-1942”, met The Philadelphia Orchestra o.l.v. Leopold Stokowski en Eugene Ormandy, op het label Naxos Historical. Een revelatie!

De 78-toerenplaten van Rachmaninov vormen een van de belangrijkste nalatenschappen in de muziekgeschiedenis. Hij begon met opnemen voor Edison in 1919, maar daarna was hij de rest van zijn leven een Victor-artiest. Deze akoestische en elektrische opnames bereikten zelden geëvenaarde technische en interpretatieve hoogten, mede door samenwerkingen met het Philadelphia Orchestra en haar legendarische, joodse dirigenten, Leopold Stokowski (de typisch weelderige Stokowski Sound) en Eugene Ormandy (eigenl. Jenö Blau), bv. in de uitvoering van zijn eigen vier Pianoconcerti. Niet te missen!

Sergei Rachmaninov was een van de meest vooraanstaande pianisten van de 20ste eeuw, maar de grote hoeveelheid orkestmuziek die hij componeerde was niet minder de uitdrukking van zijn uniek, muzikaal karakter. Zijn grote kracht was dat hij erin slaagde een visioen dat hij al heel vroeg in zijn leven had ontdekt, intact te houden. Deze geniale tijdgenoot van Schönberg, Scriabin, Ravel en Ives, bekommerde zich niet om muzikale mode en wilde geen pionier zijn. In plaats daarvan en gedurende een periode van een halve eeuw, verfijnde en verdiepte hij een taal die hij op de meest natuurlijke wijze ontleende aan zijn Russisch-Slavische achtergrond.Rachmaninoff playing his own Piano Concerto 2

Na studies aan de conservatoria van Sint-Petersburg en Moskou begon Sergey Rachmaninov (1873-1943) een carrière in Rusland als componist, pianist en dirigent. Verbanning uit zijn eigen land na de communistische revolutie van 1917, dwong hem tot een grotere concentratie op uitvoering als een van de meest vooraanstaande pianisten van die tijd, een activiteit die hem in staat stelde zijn gezin te onderhouden, maar minder tijd overliet voor zijn werk als componist. Om praktische redenen vestigde hij zich uiteindelijk in de Verenigde Staten, met behoud van zijn villa in Zwitserland. Hij overleed in Beverly Hills in 1943.

Rachmaninov vertolkte een brede selectie van zijn eigen solopianowerken en favorieten uit zijn repertoire van andere componisten. De eerste 6 cd’s bevatten zijn Solo Piano Recordings voor Victor (1920-1942) en voor Edison (1919). Op deze cd’s speelt hij werk van Bach, Beethoven, Behr, Bizet, Borodin, Chopin, Daquin, Debussy, Dohnányi, Gluck, Grieg, Händel, Henselt, Kreisler, Liszt, Mendelssohn, Moszkowski, Mozart, Moessorgski, Paderewski, Rimsky-Korsakov, Saint-Saëns, Scarlatti, Schubert, Schumann, Scriabin, Strauss II, Tsjaikofski, en van hemzelf. Bepaalde van deze werken zijn arrangementen van Anton Rubinstein, Giovanni Sgambati, Alexander Siloti, Carl Tausig en van hemzelf.

Tot de opgenomen composities van hemzelf behoren de Etudes-Tableaux op. 33 Nr. 2 & 7, op. 39 Nr. 6; Preludes op. 3 Nr. 2 & 5; op. 23 Nr. 5 & 10; op. 32 Nr. 3, 5-7; Serenade op. 3 Nr. 5; Moment musical op. 16 Nr. 2; Oriental Sketch B-Dur; Melodie op. 3 Nr. 3; Humoresque op. 10 Nr. 5; Daisies op. 38 Nr. 3; Lilacs op. 21 Nr. 5 (2 x) en Morceaux de fantaisie op. 3 Nr. 4. Op de cd’s 7 & 8 staan de opnames van zijn 4 Pianoconcerti en zijn Rapsodie op een thema van Paganini.Bestand:Arnold Böcklin - Die Toteninsel III (Alte ...

Op de 9de cd staan zijn indrukwekkende 3de symfonie en “Het dodeneiland”, onder leiding van hemzelf. Rachmaninov beschouwde trouwens zijn Derde symfonie naast de prachtig georkestreerde en virtuoze Symfonische Dansen, als een van zijn beste werken. Voor zijn symfonisch gedicht, “Het dodeneiland”, werd Rachmaninov geïnspireerd door het gelijknamig schilderij uit 1880-1886 van Arnold Böcklin (1827-1901), waarvan hij in 1907 in Parijs een zwart-wit reproductie zag. Overigens zag Rachmaninov het schilderij pas later in kleur, hij vond het toen tegenvallen en vertelde dat als hij het schilderij eerst in kleur had gezien, hij waarschijnlijk niet tot dit werk zou zijn gekomen… Hoe dan ook, hij voltooide de compositie tijdens zijn verblijf in Dresden in 1909 en hij componeerde zijn derde symfonie tussen juni 1935 en juni 1936, in zijn Villa Senar (foto’s) in Zwitserland. De box bevat daarenboven ook opnamen die destijds niet zijn uitgegeven. De veelgeprezen remastering werd uitgevoerd door Ward Marston en Mark Obert-Thorn.RachmaninoffOrmandyAdrianSiegel.jpg

Inhoud:

Piano Solo Recordings, Vol. 1 – Victor Recordings (1925-1942)

Piano Solo Recordings, Vol. 2 – Victor Recordings (1925-1942)

Piano Solo Recordings, Vol. 3 – Victor Recordings (1925-1942)

Piano Solo Recordings, Vol. 5 – Final Edison and First Victor Recordings (1919-1923)

Piano Solo Recordings, Vol. 6 – Victor Recordings (1922-1924) A Case for Rachmaninoff's First Sonata: A Demonic Masterpiece :  r/classicalmusic

Piano Concertos Nos. 1 and 4 (Rachmaninov, Philadelphia Orchestra, Ormandy, Stokowski) (1939-1941)

Piano Concertos Nos. 2 and 3 (Rachmaninov, Philadelphia Orchestra, Stokowski, Ormandy) (1929, 1940)

Symphony No. 3 / The Isle of the Dead / Vocalise (Philadelphia Orchestra, Rachmaninov) (1929, 1939)

Rachmaninov Pianist and Conductor – Legendary Recordings, 1919-1942 The Philadelphia Orchestra Leopold Stokowski Eugene Ormandy 9 cd Naxos Historical 8.109001Naxos Historical - Label - NaxosDirect