“Johann Sebastian Bach, The Complete Works For Keyboard Vol.7 – Orgelbüchlein Petit Livre d’Orgue”, door het Chœur d’enfants de la Maîtrise Notre-Dame de Paris, Ensemble Vocal Bergamasque en Benjamin Alard, orgel, op het label harmonia mundi. Meesterlijk!

Bachs 45 voltooide koraalpreludes in zijn Orgelbüchlein getuigen van de beheersing van de kunst van de improvisatie op het orgel, zoals de gemeente het destijds hoorde voor hij op zijn beurt, de hymne zong. Het was een verleidelijk maar ook uitdagend experiment om deze oorspronkelijke  functie nieuw leven in te blazen, door samen te werken met de gecombineerde krachten van het vocaal ensemble Bergamasque en de Maîtrise Notre-Dame de Paris, waardoor Benjamin Alard het ‘Orgelbüchlein’ opnieuw zijn volledige betekenis en expressieve uitstraling geeft.

In de Lutherse mis nam en neemt orgelspel een heel belangrijke plaats in. Hierdoor ontstond vanaf de tweede helft van de 17de eeuw, een groot aantal composities voor orgel die op koraalmelodieën waren gebaseerd. Deze composities werden koraalbewerkingen genoemd, of, als ze bedoeld waren als inleiding op de gemeentezang, koraalprelude. De vier soorten koraalbewerkingen waren het orgelkoraal, de koraalfantasie, de koraalfughette en de koraalpartita. De Neumeister-koralen bv. omvatten 82 orgelkoralen (waarvan er 38 worden toegeschreven aan Johann Sebastian Bach). Émilie Fleury et le Chœur d'enfants de la Maîtrise Notre Dame – Une  recréation réussie | Concertclassic

BWV’s 1090-1120 alsmede BWV’s 714, 719, 737, 742 en 957 worden verondersteld tot Bachs vroegste werken te behoren. Ze behelzen een scala aan gevarieerde technieken. Door deze veelzijdigheid wordt men getuige van de oorspronkelijke ontwikkelingen van Bach als componist, waarbij Bach deels teruggrijpt op reeds bestaande modellen (zoals in werken van Johann Pachelbel, Johann Michael Bach en Johann Christoph Bach) en deels originele vindingen en experimenten laat zien. Twee koraalpreludes heeft Bach later ook in zijn Orgelbüchlein opgenomen: BWV 601 en 639.

Bach componeerde zijn bewerkingen (preludes) van Luthers-protestantse kerkliederen (koralen) uit het “Geistreiches Gesangbuch” van Weimar uit 1713, in de periode 1713-1716 in Weimar. Ze werden weliswaar pas in 1722, in Köthen, van een titel en een uitgebreide titelbeschrijving voorzien, nl. “Orgel-Büchlein Worinne einem anfahenden Organisten Anleitung gegeben wird, auff allerhand Arth einen Choral durchzuführen, anbey auch sich im Pedal studio zu habilitiren, indem in solchen darinne befindlichen Choralen das Pedal gantz obligat tractiret vird. Dem Höchsten Gott allein’ zu Ehren, Dem Nechsten, draus sich zu belehren“. Op deze dubbel cd uitgave speelt Benjamin Alard de koraalbewerkingen op het Quentin Blumenroeder orgel van de Temple du Foyer de l’Âme, in Parijs.Benjamin Alard au temple du Foyer de l'Âme - Vers le clavier de Bach le  plus complet qui soit – Compte-rendu | Concertclassic

De Franse klavecinist en organist, Benjamin Alard (°1985) uit Rouen, speelde vanaf zijn zeven jaar piano, om vervolgens orgel te studeren aan het Conservatorium van Rouen bij Louis Thiry en François Ménissier. Klavecimbel studeerde hij verder in Lisieux bij Elisabeth Joyé en in Parijs (Conservatorium van het zevende arrondissement). Hij trok vervolgens naar de Schola Cantorum Basiliensis, waar hij studeerde bij Jean-Claude Zehnder (orgel) en Andrea Marcon (klavecimbel). Hij behaalde er zijn einddiploma’s in 2006 met felicitaties vanwege de jury die werd voorgezeten door Gustav Leonhardt. Pas 19, behaalde hij in 2004 de Eerste prijs van het internationaal klavecimbelconcours in het kader van het Festival Musica Antiqua in Brugge. In 2005 werd hij titularis van het nieuwe Bachorgel Bernard Aubertin in de kerk van Saint-Louis-en-l’Île in Parijs (ingespeeld in 2005 door Michel Chapuis). In 2007 won hij ook nog de Eerste prijs in het orgelconcours van Freiberg.Marmoutier. Benjamin Alard à l'orgue Silbermann

Alard wordt terecht beschouwd als een van de meest getalenteerde klavecinisten van zijn generatie en speelde reeds op prestigieuze festivals als Printemps des Arts en Folle journée de Nantes, Festival de Saintes, Festival Radio-France Montpellier, Midis du Louvre, Sommets musicaux de Gstaad, Davos Festival, BOZAR Brussel, Cité de la Musique, Auditori de Barcelona, Oude Muziek Utrecht, Festival Musica Antiqua Brugge. Hij trad op met onder meer La Petite Bande (dir. Sigiswald Kuijken), Capriccio Stravagante (dir. Skip Sempé), Venice Baroque Orchestra (dir. Andrea Marcon), Il Gardellino (dir. Marcel Ponseele).

Johann Sebastian Bach The Complete Works For Keyboard Vol.7 – Benjamin Alard Orgelbüchlein Petit Livre d’Orgue Chœur d’enfants de la Maîtrise Notre-Dame de Paris Ensemble Vocal Bergamasque 2 cd harmonia mundi HMM90246668