“Johann Sebastian Bach, Concertos for Three and Four Harpsichords” door Le Caravansérail op het label Ramée. Hemels!

Johann Sebastian Bach herwerkte muziek van zichzelf en van andere componisten voor elk van zijn concerti voor twee, drie en vier klavecimbels. Ontdek ze hier uitgevoerd door Violaine Cochard, Bertrand Cuiller, Olivier Fortin, Pierre Gallon, Jean-Luc Ho en Davor Krkljus,

Volgens de overlevering componeerde Bach de twee concerti voor drie klavecimbels voor uitvoering thuis met zijn zoons Friedemann en Philipp Emanuel. In het Concerto voor drie klavecimbels in d, BWV 1063, spelen de solo instrumenten meestal samen, vaak met hun bas in unisono. Het eerste klavecimbel heeft meestal de leiding, zowel thematisch als in de ontwikkeling van de instrumentale techniek. De ene korte en de ene lange solo in cadenza stijl van het eerste klavecimbel, zorgt voor een ontspanning in de zeer compacte schrijfstijl. Het langzaam deel ontbreekt in de kopie die van het werk is overgeleverd en er bestaat alleen een niet volledig betrouwbare bron. Deze Alla Siciliana zou ook met één solo-instrument gespeeld kunnen worden.

De bron van dit concerto zou een werk voor drie of misschien twee melodie-instrumenten, bijvoorbeeld violen, hobo’s, (blok)fluiten of een combinatie daarvan kunnen zijn. Het oorspronkelijk concerto voor drie klavecimbels in C, BWV 1064  was waarschijnlijk een concerto voor drie violen. De baspartijen van de drie klavecimbels zijn voor grote delen unisono geschreven en geplaatst tegenover de violen in het orkest. In het concerto voor vier klavecimbels in a, BWV 1065, breidde Bach het werk uit met chromatiek, levendiger baslijnen en grotere detaillering. Alle drie delen staan in dezelfde toonsoort la klein, wat voor een concerto van Bach ongewoon is, maar niet voor Vivaldi.

Bertrand Cuiller (1978) leerde reeds vanaf achtjarige leeftijd klavecimbel spelen bij zijn moeder, de klaveciniste, Jocelyne Cuiller (1944), een gewezen leerlinge van Samson François en Huguette Dreyfus. Tijdens zijn studie aan het conservatorium van Nantes, waar hij ook hoorn leerde bij Marcel Ollé, begon hij samen te werken met de gewezen leerling van Gustav Leonhardt, Pierre Hantaï, bij wie hij vele jaren studeerde. Op zijn zeventiende ging hij naar het Nationaal Conservatorium voor Muziek en Dans in Parijs in de klas van Christophe Rousset, en naar het Nationaal Conservatorium voor Muziek en Dans in Lyon in de hoornklas van Michel Garcin-Marrou. Bij deze laatste studeerde hij ook natuurhoorn aan het CNSM in Parijs en vervolmaakte zijn hoornstudie bij André Cazalet. Nog als student, won hij in 1998 de derde prijs op de internationale klavecimbelwedstrijd in Brugge en studeerde vervolgens af aan het Conservatorium met unanieme vermelding, klavecimbel- en basso-continuo.

Tracklist:

Concerto for Three Harpsichords, Strings and Continuo in C Major BWV 1064

Concerto for Three Harpsichords, Strings and Continuo in D Minor BWV 1063

Concerto for Four Harpsichords, Strings and Continuo in A Minor BWV 1065

Third Brandenburg Concerto in G Major BWV 1048

Johann Sebastian Bach Concertos for Three and Four Harpsichords Violaine Cochard, Pierre Gallon, Jean-Luc Ho Davor Krkljus Olivier Fortin Le Caravansérail Bertrand Cuiller cd Ramée RAM 2403