KONINGIN ELISABETHWEDSTRIJD 2015

Het is traditie dat na de Koningin Elisabethwedstrijd een keuze aan opnamen wordt uitgegeven op cd. Alweer een niet te missen pronkstuk. 

Zoals elk jaar gaat het opnieuw om live opnamen van de halve-finales en de finales,  gemaakt in Studio 4 van Flagey en in de Henry le Boeufzaal van het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. De 4 cd-box Viool 2015 bevat opnamen van de eerste zes laureaten van de Koningin Elisabethwedstrijd in  Mozartconcerti  met hun eigen cadensen met het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie o.l.v. Paul Meyer,  in concerti uit het finalerepertoire met het Nationaal Orkest van België o.l.v. Marin Alsop (meer dan Bravo!) en in kamermuziek uit de halve finale.

De cd’s laten u genieten van opnamen van concerti van Brahms door Lim Ji Young,  Sibelius door de begenadigde Oleksii Semenenko, Tsjaikofski door de onvergetelijke William Hagen, en kamermuziek als Prokofjevs 2de Sonate door Mohri Fumika, saÿe door Tobias Feldmann,  Szymanowski’s Dryads and Pan (Myths op. 30) door de piepjonge Stephen Waarts, Saint-Saëns’ wondermooi  Introduction et rondo capriccioso  door William Hagen en composities van Hindemith, Salonen, Paganini en Debussy door Kim Bomsori, Thomas Reif, Oleksii Semenenko en Tobias Feldmann, namen die we zullen onthouden en zullen volgen.

Als pianisten/begeleiders genieten we van het spel van Jonas Vitaud, Thomas Hoppe, Sato Takashi, Liebrecht Vanbeckevoort, Daniel Blumenthal en  Inna Firsova.

Ook de twee knappe, opgelegde werken Recitativo van Baltakas Vykintas, gespeeld  door Rosanne Philippens op de Barrere Stradivarius uit 1727 en Aussi peu que les nuages van Michael Jarrell gespeeld door Kim Bomsori, werden in  de cd-box opgenomen.

Net als vorig jaar bevat één cd (cd 4) ook de favorieten van de jongerenjury “De Zes|Les Six”. Op initiatief van RTBF en VRT volgden zes studenten uit het hoger muziekonderwijs alle prestaties, van de voorrondes tot de finale, en deelden zij hun opinie via Twitter, Facebook en de websites van cobra.be en musiq’3.

De opnamen bieden opnieuw de gelegenheid om blijvend te genieten van verbluffende boogtechnieken, beheerste vibrato’s, prachtige toonvormingen,  perfecte positiewisselingen door vier magische vingers, adembenemende fraseringen, sonore declamatie en expressiviteit, subtiele nuances en de hoogste vorm van muzikale artisticiteit en beheerste virtuositeit. Daarenboven mochten we ook weken lang genieten van de prachtige klank van o.a.  een Guadagnini uit 1794 (Lim), een Landolfi uit 1770 (Semenenko), een Guarneri uit 1675 (Hagen), en een Stradivari uit 1703 (Feldmann).

Ook horen we dank zij de opnamen voor eeuwig de verbluffende resultaten van de pedagogische kwaliteiten van de leraars Nam-Yun Kim (Ji Young Lim), Zakhar Bron en Harald Schoneweg (Semenenko), Robert Lipsett (William Hagen), Antje Weithaas  (Tobias Feldmann), Lin Li,  Perlman en Aaron Rosand  (Stephen Waarts) en Harada Koichiro en Mizuno Sachika (Mohri Fumika).

En dit alles dank zij de organisatie van de KEW die telkenmale garant staat voor  kwaliteit van wereldniveau. En, hoewel ik de namen van alle finalisten, juryleden en van alle mensen achter de organisatie van de wedstrijd zou moeten vermelden, richt ik mij symbolisch tot de heer Michel-Etienne Van Neste, secretaris-generaal van de wedstrijd, die ons alweer van de gelukkigste momenten in ons leven heeft bezorgd. Want, om het niveau van de laureaten/finalisten van dit jaar te omschrijven, passen enkel de woorden van Ludwig van Beethoven die stelde dat muziek de mens wel omvat, maar boven diens bevattingsvermogen uitstijgt.

Moge de wedstrijd bijdragen tot de opvoeding en vorming van onze kinderen en kleinkinderen.  Bravo, proficiat en duizend maal dank.